Skocz do zawartości

Obliczanie mediów filtracyjnych


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Arkusz kalkulacyjny. Wpisujemy ilość karmy, oraz % karmienia dziennie. Arkusz liczy maksymalną liczbę ryb różnej długości oraz ilość mediów potrzebnych do filtracji - do nitryfikacji i do uzyskania krystalicznie czystej wody.
Aktualna wersja pliku do pobrania w poście #131.
 

Edytowane przez Bartek_De
  • Lubię to 1
Opublikowano
W dniu 24.02.2021 o 18:25, triamond napisał:

Wpisujemy ilość karmy, oraz % karmienia dziennie

Rozwiń proszę "% masy ciała przy karmieniu dziennie", bo nie mogę tego pojąć swoją głową ;) 

Opublikowano

A po co tak sobie komplikować w sumie proste sprawy? Właściwie do filtracji biologicznej wystarczy piasek w akwarium. Do tego trochę ceramiki w kuble czy innej puszce i tyle. Czy do tego trzeba aż arkusza? No, ale każdy prowadzi akwarium jak chce :)

 

  • Lubię to 4
Opublikowano (edytowane)
21 godzin temu, bojack napisał:

Rozwiń proszę "% masy ciała przy karmieniu dziennie", bo nie mogę tego pojąć swoją głową ;) 

Jeśli mamy 10 ryb, z których każda waży 10g to mamy razem 100g ryb, które powinny dostać codziennie 0,5-2g karmy. Czyli właśnie od 0,5% do 2% swojego ciężaru. To ten % masy ciała przy karmieniu dziennie. Jeśli dostaną mniej niż 0,5%, to będą chorować i padać ... powyżej 2% i zachorują na otyłość lub cukrzycę. To oczywiście szacunki.

Zagadnienie jest trochę bardziej skomplikowane... małe ryby potrzebują więcej karmy od dużych o tej samej masie. Czyli mówimy tutaj "o masie metabolicznej". Arkusz to uwzględnia - w zależności od rozmiaru. Piszę to na wypadek, gdyby ktoś chciał odłowić i zważyć swoje ryby;)

W arkuszu zmieniamy masę dodawanej karmy dziennie - aż będzie się zgadzać z naszą obsadą. Wtedy wiemy ile jakich mediów filtracyjnych potrzebujemy, by zamknąć cykl azotowy (nitryfikacja) lub uzyskać krystalicznie czystą wodę bez filtracji mechanicznej.

@Bartek_De Jak post jest teraz w dziale woda, to dodałem do arkusza obliczenia stężenia azotanów i fosforanów ;)

@danielj Niestety, to mit, że piasek w akwarium jest filtrem. Tzn. jest ale działa tylko jego powierzchnia, jeśli jest cyrkulacja wody w akwarium. Bez wymuszonego przepływu (filtr podżwirowy) ma skuteczność poniżej 1% zwykłego filtra kubełkowego.

Kolejny mit, to że ceramika jest dobrym medium filtracyjnym. Producenci podają całkowitą powierzchnię szacowaną za pomocą penetracji azotu. Niestety, cała ta powierzchnia nie jest dostępna dla bakterii. Bakterie są większe od cząsteczek gazu. Nie zmieszczą się do małych porów. Budują też biofilm - kolonie zawieszone w szlamie.  Potrzebują też szybkiego przepływu wody, małe pory się zapchają szybko. W rezultacie efektywna powierzchnia ceramiki, to tylko powierzchnia zewnętrzna, która zależy od wielkości kawałków medium. Gąbka sprawdza się dużo lepiej jako medium do filtracji biologicznej.

 

Obliczanie mediów filtracyjnych.ods

Edytowane przez triamond
Aktualizacja
  • Lubię to 1
  • Dziękuję 2
Opublikowano

Bardzo fajny kalkulator. Super pokazuje, który sposób filtracji jest najlepszy. Ten K1 mi proponowano, ale odrzuciłem i dałem ceramikę, teraz mogę żałować.

Przy okazji zważyłem sobie karmę, wyszło że daję 2.5g 2x dziennie, czyli około 0.5% masy wg kalkulatora. 

To mi dało do myślenia i pewnie sobie dołożę gąbek 30PPI. Przy okazji pomogło w wyborze, jaką porowatość gąbki wybrać.

Dzięki!

Opublikowano
14 godzin temu, danielj napisał:

A po co tak sobie komplikować w sumie proste sprawy? Właściwie do filtracji biologicznej wystarczy piasek w akwarium. Do tego trochę ceramiki w kuble czy innej puszce i tyle.

Widzisz, moje podejście jest takie, że warto wszystko analizować. Im większą masz wiedzę, tym więcej działań podejmujesz świadomie. Z takim nastawieniem, że nie ma sensu czegoś zgłębiać ziemia nadal byłaby płaska, a słońce kręciło by się wokół niej ;)

Opublikowano
Godzinę temu, bojack napisał:

Widzisz, moje podejście jest takie, że warto wszystko analizować. Im większą masz wiedzę, tym więcej działań podejmujesz świadomie. Z takim nastawieniem, że nie ma sensu czegoś zgłębiać ziemia nadal byłaby płaska, a słońce kręciło by się wokół niej ;)

Hmm cała filozofia filtracji biologicznej polega na sprowadzeniu produktów przemiany materii do  NO 3 i wyrzuceniu ich z systemu. Po co Ci do tego  arkusz kalkulacyjny?  Robisz testy wody, czy wyliczysz wszystko w exelu? A jeśli robisz testy to wiesz, że nie masz ani NO2, ani amoniaku.  Poza tym jeszcze nie spotkałem się w swojej karierze z akwarium które prowadzone w miarę rozsądnie ma w wodzie NO2. Nawet w morskim gdzie  reakcji chemicznych  jest o wiele więcej. Poza tym wystarczy, że np. Siporax czy inne medium będzie źle wyprodukowany i wszystkie założenia do... kosza.  Ja nikomu nie zabraniam używania tego  arkusza, ale czy ten arkusz coś zmieni ?  Nie sądzę.

  • Lubię to 2
Opublikowano
15 minut temu, danielj napisał:

Hmm cała filozofia filtracji biologicznej polega na sprowadzeniu produktów przemiany materii do  NO 3 i wyrzuceniu ich z systemu.

No właśnie nie do końca. Człowiek zdobywa wiedzę całe życie, dlatego warto być otwartym ;)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.