Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Obecnie posiadam zbiornik 480L 200x40x60h, ale już poczyniłem pierwsze starania do  1000L 260x55x70h. Zacząłem już robić dwa sztuczne kamienie filtracyjne. Biorę pod uwagę głównie oferty tych trzech hodowców m.in. z tego względu, że ryby chcę odebrać osobiście. Do wszystkich miejsc mogę dostać się w niecałą godzinę.

1) Malawi Śląsk Świętochłowice   [MS]

2) Jacek Stuś Żory - pielegniceafrykanskie.pl   [PA]

3) Dariusz Gaża Żory - www.tanganikamalawi.pl   [TM]

 

Wybrałem wstępnie gatunki, z których chciałbym wybrać docelową obsadę:

 

1) Labidochromis caeruleus "yellow, żółty"             [MS -  8 zł / PA -  8 zł / TM - tak]

   8-10 cm, łagodny, małe skorupiaki

2) Pseudotropheus acei Luwala Reef "złotopłetwy"       [MS -  8 zł / PA -  8 zł / TM - tak]

   13-15 cm, łagodny, małe skorupiaki + glony^

3) Chindongo saulosi                                   [MS -  8 zł / PA -  8 zł / TM - NIE?]

   8 cm, łagodny, glony + skorupiaki

4) Iodotropheus sprengerae "rdzawy"                    [MS -  8 zł / PA -  8 zł / TM - tak]

   13-14 cm, łagodny, wszystkożerny

5) Metriaclima estherae MORF (OB) Chiloelo             [MS -  8 zł / PA -  8 zł / TM - tak]

   14 cm, średnio, wszystkożerny                                 ^  u wszystkich chyba tylko  red-red

 

Problemy:

- żaden z tych hodowców chyba nie ma ESTHERAE w kropki, a chciałbym mieć jedną mbunę najlepiej żółtą/pomarańczową w kropki

- myślałem o DEMASONI zamiast SAULOSI, ale raz, że wydaje się być kłopotliwy plus dieta, a dwa bardzo dobrze wspominam saulosi w moich 112L/80cm gdzie miałem 3 pięknie wybarwione samce i 6 ładnych samic oraz jednego samca średnio wybarwionego lekko zdominowanego przez inne

- dodatkowo brakuje mi jasnego błękitu typu AFRA np. 1+3, ale boje się o cały układ

 

1) Aulonocara FireFish OB Blueberry                    [MS - 12 zł / PA - 12 zł / TM - NIE?]

   12-15 cm / 10cm?, średnio?, raczej mięsożerna

2) Placidochromis Phenochilus Mdoka White Lips         [MS - 20 zł / PA - 12 zł / TM - tak]

   16 cm, łagodny, wszystkożerna

3) Copadichromis borleyi Kadango                       [MS - 12 zł / PA -  8 zł / TM - tak]

   14 cm, łagodny, wszystkożerna, glony lubi

4) Protomelas taeniolatus                              [MS - 20 zł / PA - 12 zł / TM - tak]

   15-19 cm, łagodny,  glony^ + skorupiaki

5) Aulonocara Jacobfreibergi MAMELELA                  [MS - 15 zł / PA - nie / TM - nie?]

   15cm, łagodny, wszystkożerna + glony!

 

Problemy:

- wiem, że Aulonka to złytwór, średnio pasuje do reszty, ale znowu kropki, jeśli chodzi o karmienie to miałem kiedyś FireFish, który był niesamowicie twardy, a żywił się wyłącznie spiruliną i malawi tropicala

 

Wybór docelowej obsady:

- zastanawiam się czy na start wziąć wszystkie MBUNA od 1 do 5 (po 10- 12 szt), a potem zrobić redukcję do trzech/czterech gatunków

- druga grupa od 1 do 2 (po 8-10 szt) plus  jeden lub dwa od 3 do 5, a potem zrobić redukcję do dwóch gatunków

 

Jeśli chodzi o pogodzenie wyżywienia wszystkich ryb to myślę mniej więcej nad takim planem tygodniowym:

 

1) osi hs aqua spirulina flakes (ew. jbl spirulina premium 40%)

2) mrożone: kryl rozdrobniony + solowiec

3) naturefood premium cichlid s

4) PRZERWA

5) tropical pro defence size xxs (ew. tetra pro algae spirulina)

6) mrożone: lasonogi rodrobnione + cyklop/wodzień

7) PRZERWA

 

Proszę o wszelkie uwagi odnośnie wariantów i wyboru obsady. Absolutnie nie upieram się przy żadnej rybie, jednak od dłuższego czasu głowa mi kipi co do wyboru obsady. Chcę w 100% wpuścić młodzież i jakby się udało na raz od jednej osoby.

Opublikowano
1 godzinę temu, ziemniak napisał:

- żaden z tych hodowców chyba nie ma ESTHERAE w kropki, a chciałbym mieć jedną mbunę najlepiej żółtą/pomarańczową w kropki

Tanganika-malawi ma Metriaclima Estherae Minos Reef. Samice pomaranczowe i laciate OB, samiec niebieski. 

  • Lubię to 1
Opublikowano

Masz nawet ułożony plan żywieniowy:).
Ryby, które kupisz to będą maluchy (takie są dostępne w miejscach, które wymieniłeś ) więc sugeruję karmić dwa razy dziennie a te dni gdzie planowałeś głodówkę karm raz dziennie.
Przynajmniej do czasu aż dorosną.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

  • Lubię to 1
Opublikowano
W dniu 1.01.2021 o 19:37, ziemniak napisał:

- żaden z tych hodowców chyba nie ma ESTHERAE w kropki, a chciałbym mieć jedną mbunę najlepiej żółtą/pomarańczową w kropki

- dodatkowo brakuje mi jasnego błękitu typu AFRA np. 1+3, ale boje się o cały układ

 

 

W dniu 1.01.2021 o 21:34, Tom74 napisał:

Tanganika-malawi ma Metriaclima Estherae Minos Reef. Samice pomaranczowe i laciate OB, samiec niebieski. 

Jeśli dobrze myślę to ten gatunek rozwiązywałby mój ból :) czyli samice w kropki, a samiec błękitny.

Opublikowano (edytowane)

O jakim gatunku błękitnym afry piszesz bo jakoś mi żaden taki do głowy nie przychodzi.  Znam Cynotilapia afra Chiofu, Machili i Masinje i żaden z nich nie jest błękitny. Możesz dać Chindongo socolofi lub Metriaclima callainos cobalt blue. 

Edytowane przez Bezprym
Opublikowano

Cynotilapia Jalo Reef od kilku lat jest zebroidesem a oprawna nazwa Hary to Cynotilapia sp hara Gallireya Reef,nie żadna afra. Idąc twoin tokiem myślenia Estherae powinniśmy nie nazywać Metriaclimą tylko pseudotropheusem. Tutaj używamy poprawnego nazewnictwa nie handlowego lub przestarzałego, więc nie wprowadzaj zamieszania. Polecam lekturę

http://www.onzemalawicichliden.eu/////Bestanden vissendatabase eng/vissendatabase eng.html

Opublikowano

Przepraszam bardzo, jednak ostatni raz czytałem to forum chyba ponad 10 lat temu. Chcę wrócić i zrobić to jak najlepiej dlatego szukam informacji m.in. na tym forum, zamówiłem również książkę Wojtka (harisimi), z którym "przyjaźniliśmy" dość długo poza forum. Dużo się zmieniło i w mojej wiedzy i ogólnie... wyłapałem m.in., że red-red to już nie jest Maylandia, saulosi nie jest Pseudotropheus, a został nim dalej acei. Jednak nie wszystko rozumiem, nie wszystkiego jestem pewien i nie wszystkie zmiany/informacje mogę znaleźć. Jeśli byłoby inaczej i wszystko bym wiedział to to forum nie było by mi potrzebne? 

Jeśli jest taka opcja to polecam "ignoruj użytkownika". Będzie łatwiej i lżej.

Opublikowano
15 minut temu, ziemniak napisał:

Jeśli jest taka opcja to polecam "ignoruj użytkownika". Będzie łatwiej i lże

Źle odbierasz intencje kolegi. Znam go i mogę zaręczyć , że w jego poście nie ma nić takiego co by miało za zadanie Ciebie obrazić. On dzieli się po prostu wiedzą i stara się Ci w ten sposób pomóc. Weź pod uwagę ,że często trudno zinterpretować czyjś nastrój , intencje tylko po tym co wg  czytającego  ktoś napisał. Nie obruszaj się bo uwierz mi nie ma takiej potrzeby.  Nie interpretuj tego źle.

  • Lubię to 2
  • Dziękuję 1
Opublikowano

Tu nie chodzi o jakąś dyskryminacje czy coś takiego tylko o pełne  zrozumienie. Próbuję Ci wytłumaczyć że nie ma czegoś błękitnego w typie afry, gdyż takowa nie istnieje. Jeśli nie będziemy posługiwać się aktualnym nazewnictwem wyjdzie zamieszanie i nie będziemy mogli sobie wzajemnie pomóc.

  • Lubię to 4

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.