Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam. Po latach przerwy planuje powrót do akwarystyki. Poniżej zamieszczam mój pomysł na baniak wraz z osprzętem. Proszę o ocenę i konstrukrywną krytykę.  Szafka pod akwarium to samoróbka. Konstrukcja stalowa z profilu 40x40 pomalowana podkładem i czarną farbą. Szafka obita płytą osb z drzwiczkami na zawiasach.

 https://www.fotosik.pl/zdjecie/043572cfcd782300  

https://www.fotosik.pl/zdjecie/d0bfb8bc14c74110

https://www.fotosik.pl/zdjecie/b3eb8b3094e6c597

 Na płytę osb przyjdą styropianowe panele pomalowane pod kolor kamieni ze ściany(bo kamienie byly by za ciezkie na szawke lepić)

 https://www.fotosik.pl/zdjecie/db26e0a3a43e2245

Zamysł jest taki aby tłem akwarium była kamienna ściana za akwarium a szafka wyglądała jak kamienny postument. Wymiary akwarium 150 x40 x60 wysokości. Szkło float. Pokrywa z 3 kawałków dociętej 3mm pleksi o wymiarach 40xm50. Oświetlenie to belka led 150 cm.  https://allegro.pl/oferta/belka-oswietlenie-led-38w-150cm-144-170cm-plant-7640377503 

Filtracja. Tutaj z uwagi na negatywne opinie o nowych ultramaxach i dobrych wspomnieniach z unimaxami 250, wybór padł na kubełek unimax 700 w całości zasypany biologią (tutaj proszę o pomoc w wyborze mediów bo kubełek pomieści ok 8 kg we wszystkich koszach a matrix jest strasznie drogi- jakie wkłady biologiczne kupić?) Do kubełka zakupiłem 2 prefiltry lw 603 wypełnione 3 rodzajami gąbki i kilkoma biobalami z zestawu.  Czy w kubełku zostawić przynajmniej 1 koszyk z oryginalną gąbką (na samej górze) czy nawet ten zapelnic w calosci biologią skoro mam prefiltry?  Ponizej fotka filtracji. 

https://www.fotosik.pl/zdjecie/db61a3ed10033b4a

Za filtracje mechaniczną odpowiadał by wewnętrzny filtr aquael circulator 2000 (mam taki z 2 koszykiemi na media) tj. Czarna gruba gąbka, potem w 1 pojemniku srednia i na samej górze wata do polerowania. Była by  to filtracja mechaniczna.  Do tego całego zestawu kupił bym grzałkę przepływową https://allegro.pl/oferta/sunsun-eh-500-grzalka-zewnetrzna-przeplywowa-500w-9400967264  poniżej killa fotek jak to obecnie wygląda.  Proszę o porady i opinie. 

b3eb8b3094e6c597gen.jpg

d0bfb8bc14c74110gen.jpg

db26e0a3a43e2245gen.jpg

Screenshot (2).png

20201124_224503.jpg

Edytowane przez raffaello1987@o2.pl
Opublikowano

Dziękuję Ci bardzo. Dodawalem z telefonu i nie do konca jeszcze ogarniam jak tu wrzucać na forum prosto foty. Dzieki!  Aha i dodam jeszcze 1 sprawe, że oczywiście kolanka na górze akwarium zakupię od ultramaxa bo ktoś mądry na tym forum polecił taki patent na zwiększenie przepływu w porównaniu do oryginalnych unimaxowych  spowalniających przepływ. 

Opublikowano (edytowane)


Co do osprzętu to filtr unimax 700 ma bardzo dobre opinie więc jak najbardziej się sprawdzi zresztą Aquael Circulator 2000 też jest ok. W takim litrażu może nawet sam unimax ogarnie temat filtracji, zawsze możesz się pobawić i np potestować z włączonym i z  wyłączonym Circulatorem jak będzie ok można go wyciągnąć z akwarium. Nie ma sensu wydawać tyle kasy an 8 litrów matrixa jak zaleca producent,, Zaleca się stosowanie 500ml produktu na każde 200 litrów wody w akwarium.,, W twoim przypadku wody w akwarium będzie nie więcej jak 250-280 litrów (oczywiście w zależności od wystroju, zwłaszcza ilości kamieni i podłoża) czyli na dobrą sprawę nawet z zapasem 1l matrixa powinien wystarczyć. Oczywiście możesz dać trochę więcej, ale 8 litrów to gruba przesada szkoda kasy. 

Prefiltry ok tylko oczywiście podłącz je równolegle nie szeregowo. 

Moim zdaniem masz 2 wyjścia albo kupienie większej ilości jakiejś tańszej ceramiki. Albo kupienie matrixa i zastosowanie innych wkładów choćby oryginalnych. 

Jak zoszczedzisz na matrixie lepiej dołóż do grzałki ta która chcesz ma ponoć kilka wad. Są testy na YT, główne to bardzo duży pobór prądu i czujnik temperatury umieszczony tak że grzałka załącza się przy spadku temperatury na zewnątrz nie w akwarium. Np przy wietrzeniu pomieszczenia spada temperatura powietrza i mimo prawidłowej temp w akwarium grzałka załącza się. 

Test np tutaj:

Nie używałem tej grzałki więc może wypowiedzą się inni którzy jeje używali moja wiedza tu jest tylko teoretyczna, ale takie załączanie to spora wada zostawiasz okno otwarte na dłużej i w skrajnych sytuacjach możesz nawet ugotować ryby.

Edytowane przez aro600
Opublikowano

Bardzo Ci dziękuje za informacje. W szczególności o tej grzałce. Widzialem filmiki z ta grzałką, gdzie ją sobie cenili ale tego z wadą nie widziałem. W takim razie grzałke zakupię aquaela 300 w. Ta będzie ok? Piszą o niej same dobre opinie i o jej zabezpieczeniach.   A co do wkładów to kupilem filtr unimax 700 uzywke od znajomego, gdzie pracowal tylko rok. Mam do niego tylko 1 kosz z org. Gąbką. Czyli od góry np. 1 kosz z gąbką grubą. Poznej 1 kosz z matrix. Ok 1l. A dół pozostałe 3 kosze zasypie najtańszą ceramiką  ile tam wejdzie xd.  Prefiltry podłącze po 1 na 1 wlot. I tautaj słusznie zauważyłeś z eksperymentowaniem. Spróbuje do prefiltrów oprócz 3 gąbek dać wate do polerowania i zobacze jak szybko się zabije. Nie chce dawać waty do kubła bo tego bydlaka otwierać co chwile mi się nie uśmiecha. Jeśli wata w prefiltrach będzie się szybciej zabijać niz 7 dni to wrzuce ją circulatora. Chociarz wolał bym nie mieć w środku szpecącego dodatkowego filtra.  Czy umieszczenie po 1 stronie np. Lewej akwarium obydwu wlotów a po przeciwnej stronie obydwu wylotów będzie okej? Czy lepiej wyloty i wloty dać po 1 stronie akwarium. Np. Wloty po lewej najnizej jak się da aby zasysalo syf z dna. A wyloty na górze np. Deszczownice skierowaną w prawo wzdłuznie i 2 wylot. Np. Zwęzka zwiekszajaca cisnienie i ruch wody kierowac w prawo na górze i woda wracala by dolem w lewo. Czyli taką wirówke lewa góra prawa góra prawy dół do lewego dolu gdzie wloty z unimaxa będą. Zamysł jest tego taki, ze przy 150cm akwarium, gdzie filtr pod szafką bd. Z lewej strony węze do wlotów i wylotów będą krótsze i przeplyw większy niz ciągnąć po przekątnej dlugie 1,5m Weze. No chyba, ze to nie ma duzej róznicy przy takim filtrze a ja po prostu niepotrzebnie kombinuje?

Opublikowano

Rzeczywiście uciekło mi że 700 ma po dwa zasysu i wyloty. Najlepiej zrobić zasysu pod wylotem tam jest najmniejszy ruch wody, czyli tam brudy będą się zbierać. Co do zwężki na wylot nie dawj nic one znacznie zmniejszają przepływ, fakt strumień/ciśnienie wydaje się większy, ale w rzeczywistości ilość pompowanej wody jest mniejsza. Jeżeli rurki będą dłuższe o kilkadziesiąt cm czy nawet metr ale nie będzie na nich zweżeń czy załamań to różnica w przepływie będzie znikoma. 

Opublikowano (edytowane)

Okej. Czyli bez kombinowania  4 rurki z jednej strony akwarium np. Lewej i pod nimi filtr, zasys na dole a na górze wyloty , jedyny patent to te rurki z ultramaxa 2000. A używa ktoś tej grzałki przepływowej od aquaela ?? Warto kupić? Bo z tego co widze ro 300w ma cene 2x2cxhińczyk :) wole spytać zanim kupie. Zastanawiałem się też nad innymi ale są podobne w wyglądzie do tych z chin. 

Edytowane przez raffaello1987@o2.pl
Opublikowano

Mam jeszcze 1 pytanie. Jak wyczyscic zakupiony uzywany filtr kubełkowy z pozostałosci biologicznych. Fizycznie jest czysty, ale np. Chciał bym go podlaczyc do wiadra z wodą na stole na np. Tydzien i zostawić włączonego z grzałką w wodzie na np. 28 stopni. (Lepuej jak zacznie teraz wyciekać i wyleje wiadro na podłoge niż przy starrcie zbiornika całe 300l w nocy). Czy mogę w tym czasie dosypać czegoś do wody?? Np. Troche plynu do mycia naczyń? Soli? Octu?  Czym go po prostu wysterylizować? W filtrze były by tylko 4 puste kosze i 1 z oryginalną gąbką??? Btw. Po zakupie filtra troche kapało z zaworów i uszczelek ale jak go podłączyłem pod wiaderko z grzałką na 30 stopni i dolałem pare kropel ludwika to uszczelki zmiękły i z środka głowicy sterującej musialo rozpuścić troche stwardniałego syfu, który wysechł jak filtr stał nieuzywany przez 2 miesiące co powodowało wycieki. Teraz już nic nie cieknie ale pozostał problem stwrylizaci tego filtra i circulatora oraz innego osprzętu, który już mam do akwarium. Wolał bym nie wprowadzać niespodzianek z starego baniaka. 

Opublikowano

Witam ja do sterylizacji używam Chemipro OXI. Mam to do sterylizacji butelek do produkcji piwa. Musza być odkażone bo jak coś zostanie to będzie kwitło w butelkach. 

Opublikowano
9 godzin temu, raffaello1987@o2.pl napisał:

Mam jeszcze 1 pytanie. Jak wyczyscic zakupiony uzywany filtr kubełkowy z pozostałosci biologicznych. Fizycznie jest czysty, ale np. Chciał bym go podlaczyc do wiadra z wodą na stole na np. Tydzien i zostawić włączonego z grzałką w wodzie na np. 28 stopni. (Lepuej jak zacznie teraz wyciekać i wyleje wiadro na podłoge niż przy starrcie zbiornika całe 300l w nocy). Czy mogę w tym czasie dosypać czegoś do wody?? Np. Troche plynu do mycia naczyń? Soli? Octu?  Czym go po prostu wysterylizować? W filtrze były by tylko 4 puste kosze i 1 z oryginalną gąbką??? Btw. Po zakupie filtra troche kapało z zaworów i uszczelek ale jak go podłączyłem pod wiaderko z grzałką na 30 stopni i dolałem pare kropel ludwika to uszczelki zmiękły i z środka głowicy sterującej musialo rozpuścić troche stwardniałego syfu, który wysechł jak filtr stał nieuzywany przez 2 miesiące co powodowało wycieki. Teraz już nic nie cieknie ale pozostał problem stwrylizaci tego filtra i circulatora oraz innego osprzętu, który już mam do akwarium. Wolał bym nie wprowadzać niespodzianek z starego baniaka. 

do dezynfekcji zrób 10% solankę. Powinno wystarczyć

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.