Skocz do zawartości

Spostrzeżenia , uwagi , opisy dotyczące filtracji HMF.


SlavekG

Rekomendowane odpowiedzi

4 godziny temu, nsp napisał:

Czyli jest sens ponacinać kawałek PCV w ząbki/grzebień tak jak to czasami jest zrobione w kominach, lub kaseciakach, wygiąć go w łuk i wkładać miedzy obudowę a gąbkę, jak zaistnieje taka potrzeba.

Gdzie tu  widzisz sens?   Po co skimer? W hmf woda przepływa przez całą gąbkę. Może masz źle ustawiony wylot z pompy i  za słaby ruch tafli  wody. 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdzie tu  widzisz sens?   Po co skimer? W hmf woda przepływa przez całą gąbkę. Może masz źle ustawiony wylot z pompy i  za słaby ruch tafli  wody. 
Chyba na 8 lub 9 stronie udostępniłem film, jak to u mnie działa. Mógłbyś zerknąć i ew. Powiedzieć co jest nie tak?

Wysłane z mojego Redmi Note 9 Pro przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć.

Przedwczoraj zmieniłem filtrację w moim zbiorniku 540l z FX6+prefiltry na HMF wykonany na wzór tego, który zrobił kolega SlavekG. Wymiary 25x25x50, gąbka 20ppi. W środku ceramika dotychczas używana w FX6 + gąbki z tegoż filtra. Napędzany Jebao RW8, który do tej pory robił za falownik. Ustawiony na 3 bieg, czyli dmucha pewnie około 2500-3000 l/h. Cyrkulacja bardzo fajna. Zachowałem filtr zrobiony z trzech modułów Multikani - w środku litr Purolite i Phos-Out 4in1. Woda - na załączonym zdjęciu.

Różnica w głośności - kolosalna 😄

Zobaczymy, jak będą się trzymały parametry. Jedyna wada, to sporo zajętego miejsca w zbiorniku.

 

123607348_280900929839243_3960234035470105555_n.jpg

  • Lubię to 6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Wiszjak u Ciebie wygląda tafla wody w realu? Na zdjęciu widać, że jest lustro. Pytam ze względu na problem kolegi @nsp.

Ja również uważam, że HMF nie potrzebuje przeróbek typu skimer. W moim pierwszym Hamburgu pompa była na wysokości ok. 3/4 zbiornika i wtedy trochę filmu bakteryjnego można było uświadczyć. Po ustawieniu pompy w połowie wysokości zapomniałem o całej sprawie. U Ciebie zdaje się być podobnie... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@przemo-h - ja mam zainstalowany skimer Eheim. Niestety, film tworzył się na połowie lustra. Co prawda będę jeszcze kombinował z ustawieniami - HMF został wstawiony trochę na szybko, na zasadzie eksperymentu. Jestem w trakcie wymiany obsady i zmiany wystroju akwarium i dopiero pewnie za dwa-trzy tygodnie nabierze to ostatecznego kształtu.

Wracając do filmu - byłem przekonany, że sam HMF wystarczy, w końcu goła gąbka powinna działać na zasadzie skimera. Niestety - nie do końca. Może faktycznie potrzebny byłby większy przepływ wody... Hmmm... idę podkręcić pompę i wieczorem napiszę, jakie były efekty 😁

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, Tom74 napisał:

Wg mnie  pompa jest za słaba.  Na jakiej wysokości jest wylot pompy? Może wystarczy podnieść pompę, żeby wylot był bliżej powierzchni. 

Dziś pomierzę wszystko, bo bij zabij nie pamiętam dokładnych wymiarów, kiedy tworzyłem tego HMFa. Zastanawiam się nad zakupem mocniejszego cyrkulatora, tej samej firmy bo bardzo pasuje mi wylot, aby móc nałożyć kawałek rury pcv/pp fi32, tak jak mam teraz. 

https://allegro.pl/oferta/jvp-132-pompa-cyrkulator-4000-8000-lh-7860699446

2 minuty temu, przemo-h napisał:

@Wiszjak u Ciebie wygląda tafla wody w realu? Na zdjęciu widać, że jest lustro. Pytam ze względu na problem kolegi @nsp.

Ja również uważam, że HMF nie potrzebuje przeróbek typu skimer. W moim pierwszym Hamburgu pompa była na wysokości ok. 3/4 zbiornika i wtedy trochę filmu bakteryjnego można było uświadczyć. Po ustawieniu pompy w połowie wysokości zapomniałem o całej sprawie. U Ciebie zdaje się być podobnie... 

U mnie niby rusza tą taflą, ale chyba za słabo. Jak ustawię to tę białą rurkę pod ostrzejszym kątem, to mocniej rusza taflą wody, ale przez to nie ma pełnego obiegu wody przez zbiornik. Tak jak mam teraz ustawione, czyli rurka celuje w połowę tylnej ścianki akwa, mam całkiem dobrą cyrkulację, bez potrzeby dodatkowych sprzetów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warto na pewno pokombinować trochę z ustawieniami. Czasem niewielka zmiana (góra, dół, lewo, prawo), robi różnicę. 

Przyszła mi na myśl jeszcze jedna rzecz odnośnie medii typu Phos-Out. Wydaje mi się, że poprzez używanie tego typu absorberów ograniczamy rozwój baktetii, które odpowiedzialne są za usuwanie, czy utrzymywanie fosforanów na odpowiednim poziomie. Czyli pisząc wprost- HMF powinien poradzić sobie z nimi. Oczywiście każdy z nas kieruje się czymś innym w akwarystyce i jedni polubili glony, a inni niekoniecznie. Jeśli jednak chcemy mieć ładne glony w zbiornikach, to dobrze jest pozostawić ten parametr tej filtracji i glonom, które odżywiają się właśnie fosforanami tak, jak rośliny. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obserwacja na szybko - gąbka 20 ppi stawia za mały opór (woda szybko przez nią przepływa) i różnica poziomów wewnątrz HMF i w akwarium prawie nie występuje. Podejrzewam, że właśnie dlatego wystająca nad wodę gąbka nie wchłania zanieczyszczeń z powierzchni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Na pewno to zrobię, nie wiem jeszcze jaką metodą, ale na bank nie będę tracił tego ciepła. Mam przygotowane dwa odpływy, jeden do kanalizacji, drugi bezpośrednio do zbiornika 10k L zakopanego na podwórku. Do tego same zbiornika będzie odpływ deszczówki z dachu i podwórka. Z wielu względów przydomowa oczyszczalnia zamiast włączenia do sieci kanalizacyjnej. Długo nad tym myślałem i rozmawiałem z wieloma osobami, które mają przydomowe oczyszczalnie i według mnie, nie ma lepszej opcji. Dodatkowo w moim przypadku wybudowanie przyłącza i jego późniejsza obsługa to kosmos. Rozprawiam o tym z człowiekiem od rekuperacji. Chętnie bym odebrał powietrze z nad zbiornika, poza ciepłem z parowania jest jeszcze oświetlenie wiec sporo energii, ale wilgotność nad akwarium będzie >90% i nie wiem co na to rekuperator i przewody wentylacyjne. Trwa narada w tej sprawie  
    • @bojack Co do hajsu/ekologii pomyśl, kiedy dom nie gotowy o... 1/ wymienniku ciepła do podmiany - 10 l/h to może być zimą jakieś kolejne 125 kwh/mc jeśli nie więcej....  A rozwiązanie proste... u mnie rura w rurze -wężyk od osmozy w rurce igielitowej. Tylko do 10l/h już większa długość się przyda no i dobrze to zaizolować trzeba..... 2/ wykorzystaniu wody ściekowej Oczko wodne ? Zbiornik do podlewania ogrodu ? Regeneracja dolnego źródła PC ? 3./ Oddzielny punkt poboru jeśli jest kanalizacja... ? 4/ Jak z wentylacją ? Nowe domy żeby spełnić normy raczej muszą mieć rekuperację.  Plan z odzyskiem wilgoci czy bez ? Wyciąg nad akwa? Straty energii przez parowanie mogą być spore.
    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
    • Kurcze wy się więcej zastanawiacie nad przepływem niż nad rybami... wiecie,  że te ryby to mają w du**e wasze problemy...
    • 1. Podnoszenie 30 tyś l/h wody o _jeden_ metr to moc ok. 82 W (bez uwzględnienia strat w związku z wydajnością pompy). Moduły to bardziej energooszczędne rozwiązanie - nie ma tego podnoszenia. Duży moduł w części za filarem + kilka pomp i sump ze wszystkimi komplikacjami nie nie potrzebny. 2. 16 cm - wejdzie np. Jebao dcp 20000. 2 - 4 sztuki? ? Wg moich obserwacji sprawność jest większa przy niższych obrotach. 3. Ryba 20 cm zanieczyszcza wodę, jak 5 sztuk po 10 cm.... Jedna 30 cm - jak 12 szt po 10 cm.  
    • Racja, po prostu kasa, czy też moda wymuszona oszczędnościami właśnie. Zobaczymy, kogo nie odstraszą koszty zakupu dużego zbiornika, sprzętu i rachunków za prąd, ten będzie szukał rozwiązań w zasilaniu np. kaseciaka falownikiem. Chyba sam tak zrobię do planowanego dużego akwarium. Przewiduję nową odsłonę obumarłego wątku o filtrze kasetowym, choć jest tam co czytać, ponad 1800 postów. 😄 Byle było co do tego akwarium wpuścić, nie za horrendalne pieniądze...
    • Niestety ale biotop Malawi wymaga dużych zbiorników i jest do duża przeszkoda w dobie szukania oszczędności na prądzie. Dla nas 200L dla saulosi to takie minimum i to niezbyt atrakcyjne, ponieważ mamy tylko jeden gatunek, dla wielu to bariera nie do przejścia. Dlatego pewnie gatunki ryb wymagające dużych szkieł jak pyszczaki, dyskowce czy inne duże pielęgnice są w odwrocie a powraca moda na małe ryby oraz akwaria w stylu low-tech.  
    • Jeszcze o tym bardzo nie myślałem. Na pewno będzie mix i na pewno zbiornik nie będzie na początku przerybiony. Co będzie po kilku latach, to się okaże jak uda się kontrolować narybek. Na pewno chcę mieć predatory + mbuna w dużych ławicach - taki wstępny plan. @yaro nie mam tutaj miejsca na pomyłki. Jak dam za mało rur na spływ do sumpa, to poprawienie tego będzie karkołomne. Jeżeli dam za dużo, to nie będzie problemem. Więc wolę dmuchać na zimne. Wiem na pewno, że wolny przepływ przez biologię, to mit akwarystyczny. Pytanie tylko gdzie jest złoty środek, bo przelać 30000L/h przez sumpa, a potem wypompować to na 2m, to dość trudny case, ale nie jest niewykonalny. Być może złotym środkiem będzie podwójna filtracja, czyli sump + filtr w dużym module/kominie. Po rozmowę z hydraulikiem i człowiekiem od wylewek wiem już, że mogę dać pod akwa zamiast styropianu 15cm, dobry xps 5cm + 5cm wylewka. To daje mi 66cm pod zbiornikiem więc sump mógłby mieć 40cm wysokości. 16cm na sumpem wystarczy? Czy lepiej dać niższy sump?
    • 10000 litrów robi wrażenie 👍 Ile ryb będziesz chciał mieć docelowo? Przy przykładowym przeliczniku 50 litrów na rybę daję aż 200 sztuk. 
    • Hm… moje akwarium produkuje ok. 9 ppm azotanów tygodniowo. Odpowiada to godzinowej produkcji 0,015 ppm NH3. Przyjmując że ryby wydalają  NH3 ze stałą prędkością, to stężenie obserwowane w testach to 0,015ppm/krotność przepływu przez filtr. Nawet jeśli miałbym całkowitą krotność filtracji na poziomie 0,4 (jak twierdzisz, że masz) to i tak obserwowany wynik 0,0375 ppm jest na granicy oznaczalności testów. Ale z tego co pamiętam, to masz filtry po 2 stronach i znając życie gąbka będąca kilka razy lepszym od ceramiki filtrem biologicznym, została zaliczona do „mechanika”. Do tego nitryfikacja jest bardzo łatwa… dla mojego zbiornika wystarczy 0,6l gąbki 20ppi, by nie było problemu. Aby woda była czysta trzeba znacznie więcej. Pojęcie czystości jest bardzo względne… No ale inaczej definiujemy pewne pojęcia. Jestem pewien, że Cię nie przekonam W każdym razie rekomendacja, żeby robić przepływ przez sump na poziomie 0,4 jest dosyć oryginalna. Zazwyczaj poleca się 3-5x, w morskich x10. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.