Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witajcie.

Zabieram się za uruchomienie zbiornika 185x40x65.

Filtracja za pomocą narurowca z 4 zbiornikamia mechanicznymi i 3 biologami, 2x chemia. Szkic układu jak na zdjęciu.

Mam do tego układu pompę IBO 25-40.

Pytanie do bardziej doświadczonych kolegów czy ta pompa wystarczy, czy powinienem wymienić na 25-60? 

NIe będę ukrywał, że wybranie 25-40 było podyktowane zużyciem energii ale czy wystarczy dla prawidłowej filtracji??

W rozmowach z innymi akwarystami padła propozycja, żeby 4 zbiorniki mechanika umiejscowione szeregowo zamienić na 3 równolegle.

Co będzie lepsze?

Będę wdzieczny za wszelkie uwagi bardziej doświadczonej braci :).

 

11111.jpg

Opublikowano

Tak patrzę na to i nie do końca wiem co się dzieje, coś za bardzo to skomplikowałeś. Poczytaj temat Bartka, link zamieszczam niżej. Co do pompy to większość osób używa pomp 25-60 ale może pomyślisz o pompie DCP-5000 lub odpowiednik Aqua-nova? No i pomyśl o tym żeby pompę dać przed wszystkimi korpusami. Mechaniki jak najbardziej daj 3 równolegle.

 

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)
2 godziny temu, SlavekG napisał:

ale może pomyślisz o pompie DCP-5000 lub odpowiednik Aqua-nova?

Sławku pompy tego typu raczej nie sprawdzą się w narurowcu, za dużo kombinowania żeby je wpiąć w instalację.

Osobiście sugeruję pompę 25-60 jej zużycie energii na poszczególnych biegach to: I - 8W II - 36W III - 45W, ale jak już masz pompę 25-40 to też sobie poradzi, zawsze można ją później bez problemu wymienić. Rozważ też montaż pompy przed korpusami mechanicznymi, co całkowicie eliminuje problem z odpowietrzaniem instalacji, kranik spustowy polecam dać za pompą. Bypas ok, ale trochę to skomplikowałeś, wepnij go za raz za zaworem przed biologią, po linii prostej. Korpusy mechaniczne wystarczą 3 równolegle, tak jak masz biologię.

EDIT

Poprawka, teraz tak na to patrzę i źle narysowałem. Bypas wepnij przed zaworem na biologii, da Ci to możliwość wymiany/czyszczenia ceramiki bez konieczności zatrzymywania całej filtracji. W sumie to tak jak pierwotnie narysowałeś z tym, że po linii prostej, po co to komplikować kolanem;)

11111.jpg.6a6b80af079fa7d398e9acd0bca34de0.thumb.jpg.73b3efadf976e7b60e0743044f89acbb.jpg

Edytowane przez Bartek_De
Opublikowano

Bartek_De - dzięki za porady.

Mój szkic rzeczywiście był trochęniefortunny ale wykonanie będzie w linii prostej - nie będzie przekombinowane.

Mam jeszcze jedno pytanie odnośnie pompy.

W większości projektowanych układów jakie widziałem pompa znajduje się po środku między zbiornikami. Ostatnio natrafiłem też na układ gdzie pompa zamontowana jest przed wszystkimi zbiornikami na wejściu.

Czy jest jakaś znacząca różnica w umiejscowieniu pompy / wpływ na działanie filtracji ?

CZy montaż za mechanikiem to tylko żabezpieczenie żeby brud nie szedł przez pompę?  

Opublikowano

Pewnie trafiłeś na mój temat, bo tak właśnie mam to zamontowane. Moim zdaniem takie umiejscowienie pompy powoduje to, że ma ona zawsze jednakowe (niczym nie stłumione) ciśnienie po stronie napływu wody. Jeśli pompa jest umiejscowiona za korpusami to w miarę zapychania się wkładów ciśnienie to maleje, co ma wpływ na sprawność całego układu. Pompy c.o. nie mają za zadanie ssać tylko pchać. Druga zauważalna zaleta takiego układu, to brak problemu z odpowietrzeniem instalacji. Wystarczy odpowietrzyć samą pompę za pomocą kranika spustowego umieszczonego za nią i dalej już sobie poradzi z zalegającym powietrzem w całym układzie. Polecam takie rozwiązanie. Duży wkład w to, że zdecydowałem się na taki układ miał kolega @miron.dmt może jeszcze doda coś od siebie.

Opublikowano

Nie rozumiem po co 4 filtry mechaniczne w dodatku w dziwnym układzie. Mechamiki daj tylko i wyłącznie równolegle i tak częściej niż raz na 2 tygodnie nie będziesz ich wymieniał. 

Co do pozostałej części nie wypowiadam się. Zrób rysunek tak by nie było wątpliwości co Twojej koncepcji. 

Opublikowano

Witajcie.

Pierwszy mój problem rozwiazałem :) udało się wymienić IBO 25-40 na 25-60.

Pojawił się drugi problem - nie mieszcze się w szafce z całym układem :( (pietrszy planowany rozkład poniżej)20200426_101407a.thumb.jpg.e0b9eed5c5982659ee1ab01e3ec83b38.jpg

- szerokość całego układu która wynika w dużej części z zaplanowanego rozmieszczenia części, skręcanych zaworów oraz zastosowania rur 32 w sytemie zgrzewanym.

- błędnie rozrysowałem wejscie i wyjście po jednej stronie - finalnie ma być po przeciwnych stronach i zaznaczę, że nie chę ciągnąć rur w koło

- potrzebuje trochęwięcej miejsca w szafie pod akwarium aby trzymać tam wszystkie bambetle. 

 

Po analizie wewnetrznej :) i przeczytaniu posta Bartka_De rozrysowałem drugi układ który pozwoli mi zaoszczędzić miejsce w szafie.

Zastanawiam sięteż nad zastosowaniem przy biologu na wejściu czwórnika  gdzie woda będzie pchana w prosto na środkowy zbiornik zamiast dwóch trójników. Zakłądam, że przepłym będzie na tyle "stłumiony" odwróconym przepływme zbiornika że bez problemu woda rozejdzie się na boki.

Pytanie jest podstawowe - czy cały układ zadziała poprawnie i nie bedzie w przyszłości problemów?

Będę wdzieczny za wasze spostrzerzenia, sugestie i uwagi.

Jestem początkujący w tych tematach więc i otwarty na wszelkie uwagi :)

Planowany nowy układ poniżej:

20200426_101421a.thumb.jpg.5ef85d90405219a2964a18fc4a836cf0.jpg

Opublikowano

Po co Ci dwa bypasy na biologię? Jeśli chcesz dać pompę z przodu to kran musisz dać za pompą. Czwórniki spoko, ale mozna to też zrobić na trojnikach i kolanach. Ja widziałbym to tak

49ea245acac694f53b42a2f4c4abc18f.jpg

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

Opublikowano
2 hours ago, Bartek_De said:

Po co Ci dwa bypasy na biologię? Jeśli chcesz dać pompę z przodu to kran musisz dać za pompą. Czwórniki spoko, ale mozna to też zrobić na trojnikach i kolanach. Ja widziałbym to tak

49ea245acac694f53b42a2f4c4abc18f.jpg

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka
 

Bartek_De dzięki za uwagi - kranik przełoże dzięki.

Co do Biologii i dwóch bypasów to jak na to patrzyłem:

- zawór czerwony jest bypasem dla Biologii i steruje przepływem - pytanie czy w tej postaci jest potrzebny czy sterować tylko niebieskim? Jak tak się przyjrzałem głębiej to masz rację i oba spełniają to samo zadanie.

- zawory zielone w całości odcinają biologię i wtedy otwieram niebieski zawór nie zatrzymując pracy całego układu.

- dodałeś w swoim układzie zawór za pompą - u mnie chciałem zamyknąć zawory pomarańczowe, zielony i niebieski odcinając pompę i całość mechaniczną.

Dodajać do tego kranik za pompą pozwoli to na spuszczenie wody z pompy i jeżeli będzie trzeba to jej wymianę.

Zawór pod grzałkąma sterować przepływem przez grzałkę aby np woecej wody było dogrzewane.

 

Czy zastosowane przeze mnie rozwiazanie będzie OK i sprawdzi się?

20200426_101421aV1.thumb.jpg.fb2605a7f7a2fd96aa58da2c75a650b0.jpg

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Witaj. U mnie się tak zdarzyło gdy miałem zbyt słaby wzmacniacz. 
    • Jak w temacie kupie Pseudotropheus sp acei Luwala Reef , najlepiej dorosłe osobniki , młodzież też wchodzi w grę. 😀 
    • Dzięki za rozwianie wątpliwości. Cieszy mnie, że zielenice tak wystartowały. Możliwe, że niebawem zamontuje troche mocniejsze światło żeby jeszcze im w tym pomóc. Nie będę przesadzał bo akwarium i tak stoi frontem do okna północnego. Jeśli chodzi o to czemu czekałem rok to po prostu w tamtym roku zrobiłem 3/4 roboty i odsunąłem akwarium na dalszy plan. Musiałem pozałatwiać sprawy i rozwiązać problemy, później sam nie wiem czemu czekałem. Ważne, że w końcu są ryby i wszystko dobrze się kręci
    • To są normalne zielenice, za 2-3 miesiące będziesz miał kamienie pokryte pięknym, zielonym zamszem. Sinice tworzą takie paskudne szaro-turkusowe plechy, od razu widać, że to jest coś, czego nie chcesz w akwarium.  Bardzo fajne rumowisko, ale dla czego aż rok czekałeś? Zwykle akwarium jest dojrzałe po miesiącu.
    • Witam serdecznie, mam zapytanie odnośnie czegoś, co porasta kamienie w moim malawi.  Jeśli chodzi o temat glonów i tego typu rzeczy jestem zielony w temacie. Moje akwarium etap okrzemków przerabiało dosyć dawno temu i wyglądało tak: Długo chodziło bez mieszkańców. Po około roku, gdy kamienie były już czyste wpuściłem ryby. Wydarzyło się to dwa tygodnie temu i akwarium z takiego: zmieniło się na takie: Na żywo dużo lepiej widać zieleń, jest jej bardzo dużo. Podejrzewałem, że jak zasiedlę akwarium to pojawią się też glony. Dodatkowo akwarium stoi na przeciwko okna północnego więc dostaje sporo światła. Nie mniej jednak nadal zastanawia mnie czy to mogło stać się tak szybko. To, co skłoniło mnie do napisania tego postu to dziwne punkty na omawianych kamieniach. Występują z różnorodną częstotliwością i odbiegają kolorem od reszty zielonych porostów na kamieniach. Tutaj fotki: Chodzi mi o te niebieskawo-zielonkawe kropki. Jestem wzrokowcem a ten kolor wydaje mi się mało naturalno-bezpieczny(?) I zacząłem się lekko martwić. Wolę dmuchać na zimne i dowiedzieć się od ludzi bardziej doświadczonych. Co to może być? A przede wszystkim czy to powód do zmartwień? Jak mówiłem - o ile ryby i samo malawi pod względem wiedzy nie jest mi obce tak glony to inna para kaloszy. Z góry dziękuję za pomoc. 
    • Dziękuję za pomoc , postanowiłem do tych karm , które już mam , czyli do : Tropical Spirulina Forte 36% i Tropical Pro Defence S, dokupić Tropical D-Allio plus (będę podawał raz w tygodniu ), oraz Hikari Vibra Bites . No i może przetestuję też Aller Futura ex. , zobaczymy czy i u mnie , będzie ona równie chętnie zjadana przez ryby. I jeszcze taka karma, jak Naturefood Supreme Plant M, stosował ktoś ?
    • Dlatego od dawna obsadę dobieram pod względem kolorów a nie żywienia.
    • @Tomasz78 Na to wygląda. 
    • @triamond skoro jeden pokarm dla wszystkich to znaczy że dobieranie obsady zgodnej żywieniowo to mit.
    • @Tomasz78 Wygląda na to, że trudno taką obsadę znaleźć, jeśli chodzi o skład karmy. Temat już dyskutowany w długich wątkach (wraz ze źródłami):  https://forum.klub-malawi.pl/topic/25045-jak-dobieracie-diete-dla-swoich-ryb/ https://forum.klub-malawi.pl/topic/26433-roślinożercy-a-mięsożercy-różnice-w-układzie-pokarmowym-jak-i-czym-karmić-dyskusja-ogólna 'Mięsożercy' gorzej tolerują nadmiar węglowodanów od 'wszystkożerców'. Karma nie ma znaczenia, o ile ma dużo białka (w tym nie za dużo nie pełnych roślinnych), i trochę tłuszczu. Pielęgnice są wszystkożerne. Pielęgnice Jeziora Malawi są blisko ze sobą spokrewnione, wyewoluowały z kilku gatunków i się specjalizowały w młodym ewolucyjnie (1-2 mln lat) jeziorze. Nie było czasu na pełną specjalizację. Mają żołądki, zęby gardłowe, przewód pokarmowy o średniej długości, z  pewnymi różnicami gatunkowymi i jedzą co się da. Niektóre znalazły swoje nisze ekologiczne z danym typem pokarmu, ale doskonale poradzą sobie na innym, jeśli będzie trzeba. Za krótko i brak presji ewolucyjnej, by stracić zdolność jedzenia wszystkiego, szczególnie że poziom wody i warunki się zmieniały wielokrotnie (a więc i pewnie rodzaj dostępnego pokarmu). Peryfiton jest wysokobiałkowy (55%), niskowęglowodanowy (10%? jeśli chodzi o strawne węglowodany) i absurdem jest traktować peryfitonożerców, jako  roślinożerców i karmić je węglowodanami z karm roślinnych o niskiej zawartości białka, tylko dlatego, że i glony i rośliny są zielone. To prowadzi do bloat. No i karmy akwarystyczne/hodowlane są przetworzone. To coś innego niż w naturze.  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.