Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam Serdecznie !!

Długo pisałem pytałem i w końcu nadszedł ten czas rozpoczęcia projektu 250x80x70 zbiornik zamówiony czas oczekiwania 4-5 tygodni więc mam czas aby wszystko przygotować na tip top choć pewnie jak to zawsze po drodze wystąpi nie jedno pytanie i nie jeden problem. W tym poście będę zamieszczał informacje z postępu prac oraz zdjęcia z mojej pracy.

Dane techniczne: 

Zbiornik ze szkła 12mm wykonany będzie w firmie NEXUS, mam nadzieję że wszystko zrobią jak potrzeba bo są różne opinie ale każdemu należy dać szansę.

Wymiary : 250x80x70 

Front oraz prawy bok który będzie widoczny od wejścia do pokoju opti-white.

Tył Czarny u góry opaska czarna z lacobel.

Filtrację planuję oprzeć na pompie jebao Jecod 6000 lub nieco mocniejsza MDC -10000 oraz dwóch korpusach BB10" jeden korpus będzie odpowiadał za mechanikę a drugi chemia.

W środku awaryjnie schowam kilka bryłek lawy.

Dekoracje: Jestem na etapie tworzenia modułów diy na tylną ścianę oraz lewy bok + 1 lub dwa podwieszane gdzie ewentualnie zamontuje cyrkulator.

Dno: Standardowo piach bez widziwień ewentualnie kamole diy jak tu kilku kolegów miało w zbiorniku całe dno, ja planuję powiedzmy 30% kamienie- 70% piach.

Oświetlenie jeszcze nie mam pojęcia pewnie na początek belka z aktualnego zbiornika bo budżet na coś bardziej ambitnego nie pozwoli na początku.

Stelaż:  Stelaż wykonywał będzie mój dobry kumpel spawacz z profilu 40x40x3  zdjęcie zamieszczę później projektu na pewno będę pytał jak go zaprojektować dodam w nim stopki regulujące.

Podmiany wody: Mam doprowadzoną na etapie remontu domu wodę oraz kanalizację na ścianie gdzie ma być zbiornik. Hydraulika na wysokości 40cm.  Myślę aby zrobić jak kolega z forum zrobić jeden lub dwa przeloty w dnie i wystawić rurę która będzie do 1 wzmocnienia wzdłużnego w dalszym kroku automatyczna podmiana. Posiadam Filtr RO w pokoju a w piwnicy dwa korpusy jeden z sznurkiem drugi węgiel. 

Mieszkam na wsi woda jest dobra do naszego biotopu awarii mało.

Zasilanie Prąd:  W późniejszym etapie jak środki pozwolą zasilanie awaryjne ups+ akumulator podpięty do pompy 

Planowana obsada to predatory lecz jako iż obecne ryby mam krótko bo rok planuje je zostawić.

Obsada aktualna to:

Otopharynx black Orange 2x samiec 3x samica 

Sciaeonochromis fryeri 1+1 samiec 4 samice 

Copadichromis maisoni 1 samiec 4 samice 

Copadichromis sp fire crest  3 samice 1 samieclub 2-2 jeszcze samce się nie wybarwiły jak powinny ;) 

Lethrinops Red cap itungi 5x młode.

I tu pytanie co można dołożyć do takiego zbiornika ciekawego? Czy przy tej obsadzie można dołożyć predaotry czy obsada całkowicie do zmiany pod predatory

 

To tyle na temat co mam co wiem i co planuje. Liczę w dalszych etapach na waszą pomoc oraz krytykę.

 

Dziś dzień 1.

Próby tworzenia modułów diy.

Duży jest na prawdę duży nie wiem czy nie przesadziłem rozmiar 95x40

Mniejszy to jak dwie dłonie myślę że to będzie podwieszany ew+ z cyrkulatorem

i najmniejszy to taki nie wiem zostało towaru i go ulepiłem 😜 

Posmarowałem pędzlem kamienie olejem ale nie wiem czy nie za bogato bo na bokach trudno mi było je przylepić dobrze bo odklejały się mam nadzieję że wyjdzie dobrze.

Kupiłem włókno polipropylenowe jak tu w opisie było wspomiane i dodam do cx-5

odl2.jpg

odl1.jpg

  • Lubię to 1
Opublikowano

Jeśli będziesz wpuszczal młode predator to niestety stara obsada może je zamęczyć. Osobiście kupił bym nowe ryby i że starymi ich nie zestawial. Ew można by kupić porośnięte predatory tak do 15-18 cm.

Problem może być też z karmieniem. Bo jednak predatory przy samym suchym mogą dobrze nie rosnąć a z kolei starej obsadzie mięso może nie podpisowac.

Fryeri bym zostawił. Ew othoparynxa. Do tego kupić drapieżniki ale nie mniejsze niż powyższe ryby.

Opublikowano

Póki predatory będą młode, to może się to utrzymać. W sensie, że non mbuna będzie jakoś funkcjonować, ale na dłuższą metę nie widzę szans na utrzymanie takiej obsady. Głównie mam na uwadze Otopharynxa, fire cresta i Lethrinopsa. 

Opublikowano

Druga opcja aby zostały w obecnym zbiorniku :D Ale negocjacje jeszcze trwają 😜 

Czy 1 doba wystarczy na formę ? Zostawiłem normalnie na dworzu wiaterek wieje słoneczko świeci nie zapowiada się na deszcz.

Opublikowano (edytowane)

Tak jak pisałem mam pytanie dot. stelaża czy profil 35x35x3 będzie dobry? 

Czy 10 nóżek to nie za dużo? Fakt mam płytki na podłodze niby jest ok ale gdzie nie gdzie może być nie równość.

Projekt w załączniku.

Co do obsady zdecydowałem że jednak chyba zostawię to co jest, dokupię aby nie było pusto i przeniosę do dużego zbiornika jeśli nie będzie zgody na dwa w pokoju 😜 

Pytanie dot. podmian i orurowania co sądzicie o tym aby nie bawić się w jakieś rury które by się  krzątały za zbiornikiem z wężami czy coś i wlatywały od góry może dobrze by było zrobić przeloty od dołu i je od dołu pociągnąć? 

Jak byście proponowali rozwiązać ten temat plus podmianki najlepiej automatycznej nie mając komina w zbiorniku i żeby nie było nie potrzebnych x gratów w zbiorniku. 

Dokładam zdj hydrauliki 

 

A i pytanko dot. nóżek które lepsze podam linki: 

https://allegro.pl/oferta/a272-stopka-meblowa-regulowana-wkrecana-noga-m10-7921209691

https://allegro.pl/oferta/mocna-stopa-regulacyjna-fi50-m16-80-ebonit-300kg-6856688418

 

Czy może coś innego proponujecie? 

94257251_162086758471259_5128087923748503552_n.jpg

94143826_587505925307096_2434705149218783232_n.jpg

94257125_527431461277780_3390551976369455104_n.jpg

Edytowane przez edzzio
Opublikowano

Dziś zdjąłem formy wszystko ok bez problemów to chyba zasługa dobrego zwilżenia olejem.

Zauważyłem że przy większym rozmiarze trzeba zobaczyć jak położyć formę ponieważ jest  bardzo giętka.

Teraz wypełnić zaprawą i brać się za kolejne :)

 

mod2.jpg

mod1.jpg

  • Lubię to 3
Opublikowano

Ja robiłem dwie.

Pierwsza rzadka (żeby dotarła wszędzie i fajnie wypełniła każde zagłębienie formy) i bez włókien (tak żeby nie było ich widać na zewnątrz). Druga wzmacniająca gęsta z włóknami.

Opublikowano

A z małą formą nie taki problem ale z tą dużą jest zabawy bo prawie metr długa i szeroka ale zrobię tak jak ty ,i co z formy jutro czy dziś wyjąć i moczyć ?

Zostawić na słońcu czy w cień postawić?

Opublikowano

Zrobienie przelotów w dnie ma sens. Musiałbyś zrobić 3 takie przeloty. Zasys, przelew i główny powrót. Powrót z korpusu biologicznego możesz zrobić cienkim wężykiem na zewnątrz zbiornika.

Piszesz o stałej podmiance i filtrze RO, niestety te dwie rzeczy wykluczają się wzajemnie.  Nie wiem jakie masz parametry wody, ale to RO jest najprawdopodobniej nie[potrzebne. Wystarczy sam wkład węglowy.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.