Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witajcie ponownie...

Mam do was pytanie natury technicznej, dotyczące budowy stelaża pod 2 sztuki akwarium 150x50x50 lub 160x50x50 z czego jedno ma stać nad drugim :)...

No i teraz pytanie jak to zbudować aby wytrzymałość była na poziomie minimum 700kg nacisku na półkę górną, bo dolna nie jest tutaj problemem. Oczywiście jest problem, bo nie może być środkowej podpory ze względu na akwarium stojące na dole :), więc czy tutaj wystarczy iść w stronę większego i masywniejszego profilu stalowego z gruba ścianką???

Czy ktoś z szanownych kolegów ma jakąś większą wiedze na temat wytrzymałości materiałów i jak to wykonać??? Chętnie też zapoznał bym się z ofertą budowy takiego stelaża na PW jeśli ktoś nie chce w temacie się chwalić :)...

 

Pozdrawiam i będę wdzięczny za wszelką wiedzę, namiary itp..

 

Czy profil stalowy zamknięty 60x40x4 wystarczy czy raczej celować w coś większego typu 60x60x4 / 80x60x4

 

Edytowane przez Morganelo
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Powstał już rysunek planowanego stelaża :)

W projekcie przyjąłem wykorzystanie profili stalowych o wymiarach 60x40 a grubość ścianki 3 a najlepiej 4mm zależnie jakie będą dostępne wymiary.

Czy ktoś z szanownych kolegów jest mi w stanie odpowiedzieć, czy owy stelaż bez szkody dla zbiornika górnego (180x60x50) wytrzyma nacisk a ugięcie przedniej części pozbawionej środkowej podpory będzie akceptowalne???? Czy może należało by wzmocnić górę i zastosować 4 sztuki profili w układzie -  wzdłużnie???

Profile będą postawione na sztorc czyli wymiar 60mm będzie bokiem a góra będzie miała 40mm...

Wymiary samego stelaża to 180cm długości x 65cm szerokości x 70cm wysokości (profil stalowy 60x40)

764849361_Beztytuu.jpg.000e04f8bfb5c82780eb6827cd0cdbd3.jpg

Opublikowano

Popatrzyłem na obrazek i taka łamigłówka przed snem.  Przede wszystkim gatunek stali jest tu potrzebny.  Ale założyłem sobie stal  St3sY. Profil h=60mm s=40mm i t = 3,2mm. Ciężar zbiornika 800kg.  Tak pisemnie na szybko z ogólnych wzorów wytrzymałościowych przy przyjętych założeniach gdzie najbardziej wytężony będzie górny profil środkowy wychodzi że:  profil spełnia warunek nośności i ugięcia z tym że ugięcie dla zadanych parametrów wychodzi 5mm.  Nie wiem jak szkło na to zareaguje ale przy akwarium wolałbym ugięcia zerowe.   

Opublikowano (edytowane)
Godzinę temu, Walker napisał:

Nie wiem jak szkło na to zareaguje ale przy akwarium wolałbym ugięcia zerowe.   

Nie jestem fachowcem, ale to moim zdaniem nie jest możliwe. Szkło się ugina. Krytyczny stopień ugięcia zależy od wysokości akwarium. Dlatego wysokość ma wpływ na grubość zastosowanego szkła. Spinki poprzeczne i listwy wzdłużne mają na celu ograniczać te ugięcia. Jeśli się mylę, to proszę o sprostowanie. 

Edytowane przez pozner
Opublikowano

Sorry że tak późno.
Nie wiem czy czytałeś te wątki.
Skontaktuj się z makokiem, nie chwalił się że to uruchomił ale może akurat.

Był jeszcze @Turin

 

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.