Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

@FalcowskiChodzi ci o MDF 40 mm, czy blat kuchenny 40 mm? Otwory pod zawiasy sam robię, na przewody i węże też sam mogę zrobić. :) 

Nóżki myślę, że kupie te: https://www.hornbach.nl/shop/HETTICH-Meubelvoet-verstelbaar-25-30-mm-zwart/5206165/artikel.html lub sam zrobię z drewna 5v5cm kostki (6/8 szt) zaimpregnuje i powinno działać.

Wszystko najpierw maluje podkładem: https://www.hornbach.nl/shop/HORNBACH-Multigrondverf-acryl-wit-750-ml/5870206/artikel.html

Później maluje: https://www.hornbach.nl/shop/HORNBACH-PU-Acryl-lak-zijdeglans-zwart-750-ml/8735686/artikel.html (po niderlandzku niestety :/)

Co do akwarium: 

Wstępnie używając kalkulatora objętości akwarium (10mm) wychodzi 420 litrów brutto, 393~ netto, teraz pytanie do @AKWARIA.PROile waży takie akwarium puste, bo co jak co ale szafka DIY więc nie chce przesadzić z wagą :)

Nigdy nie miałem głębszego akwarium niż 50 cm, jak z użytkowaniem 70 cm x 50 cm wysokiego, może ktoś się wypowie co ma taki wymiar lub większy?

 

Opublikowano

Zbiornik 120x70x50 będzie ważył 70-75kg

Co do nóżek to lepiej żeby były regulowane, no chyba że masz idealnie prostą podłogę to i nóżki wtedy nie są potrzebne.

Opublikowano

@Turinciesze się, że zwróciłeś uwagę na moją propozycję co do akwarium 120x70. Ten ostatni  projekt  szafki jest ok jeżeli tylna ściana jest też z płyty mdf. Nie bój się tej szafki przy takim wykonaniu spokojnie da radę "uwierz w ducha" . Co do użytkowania takiego zbiornika naprawdę niczym się nie różni o 50cm głębokości😃. A jak już zrobisz i będzie wszystko ok to zobaczysz, że przyjedziesz z załącznikiem do wrocka 😲. Nóżki mogą  być, są dobre. A co do zabezpieczenia tej szafki też jest ok. Teraz  tylko działaj 😀

Opublikowano

Płyta MDF40, ale jak masz 22, to też styknie przy tej konstrukcji. Lepsza, niż klasyczna 18. Masą się nie przejmuj, spokojnie uniesie ci takie, na jakie masz ochotę. Poprzednia konstrukcja była wątpliwa, ta nie. Nóżki z linka też bardzo fajne. 6 sztuk w rozkładzie jak pokazałeś na fotach tak, żeby zawsze były przedłużeniem pionów.

Opublikowano

 Dzięki za odpowiedzi: @SlavekG , @Slawek-meszek, @Falcowski

 Chyba jednak zmodyfikuje trochę wymiary szafki i akwarium póki jeszcze mogę :) 

Mianowicie chciałbym użyć akwarium 80x35x40 jako prosty sump, w tym celu chyba zbuduje szafkę trochę inaczej. 

Dodam później lub jutro projekt lekko dłuższego akwarium, chodź nie jestem pewny czy przerwa ponad 80cm na środku jest dobra z punktu widzenia konstrukcyjnego. 

Może krótszy sump?

Opublikowano

@SlavekG Akwarium nie za małe jak na narurowca? 

Wybrałem pierwszy gatunek pod konto którego teraz rozmiar akwarium będę wybierał: 

- Pseudotropheus sp. 'acei' Yellow tail acei lub White tail acei)

 

Opublikowano
13 minut temu, Turin napisał:

@SlavekG Akwarium nie za małe jak na narurowca? 

Wybrałem pierwszy gatunek pod konto którego teraz rozmiar akwarium będę wybierał: 

- Pseudotropheus sp. 'acei' Yellow tail acei lub White tail acei)

 

Oczywiście że nie za małe, narurowce są też robione do zbiorników 240L

Jeśli myślisz o Pseudotropeus sp. Acei to myśl o zbiorniku nie krótszym niż 150cm ze względu na rozmiary do jakich dorasta ta ryba. Takie 150x70x60 brzmi naprawdę super i daje sporo możliwości. Sam szybko się przekonasz że każdy zbiornik jak duży by nie był, prędzej czy później będzie za mały.

Yellow tail i White tail są nazwami dawno nie używanymi. Poprawne nazwy tych gatunków to:

Pseudotropheus sp. Acei Luwala

Pseudotropheus Elegans Itungi

Pseudotropheus Elegans Ngara

Do dyskusji o obsadzie załóż nowy temat w odpowiednim dziale.

Opublikowano (edytowane)

@SlavekGtak zrobię. 

Czas wrócić na tory szafki i akwarium, jbc miałem pare lat temu 150x50x50 i w obecnym mieszkaniu nie ma opcji na tak długie akwarium. Miejsce przeznaczone na akwarium ma maksymalnie 137cm, ale wiadomo im luźniej wokół akwarium tym lepiej. 

Czyli 130 cm myślę, że maksymalnie na akwarium.

edit: obecnie zmontowałem to: IMG_20200331_212101.thumb.jpg.5a9e223ade8bf14e4091dd98cf3da246.jpgIMG_20200331_212051.thumb.jpg.3a4037682801e492d8e9eb563c933aa5.jpgIMG_20200331_212041.thumb.jpg.d8414b71b347375883bb194d88272c94.jpgIMG_20200331_212033.thumb.jpg.5a3fb579842a9fc57c74cbf47afd6d90.jpg

1220 x 610 x 71,6 + wysokość kółek, w weekend powalcze z wymianą kółek na nóżki regulowane.

Co myślicie o obecnym meblu?

Edytowane przez Turin
Opublikowano

 Dodałem jeszcze deskę 18mm mdf na środku obok tej krótkiej, o wymiarach 650x528mm, plus dwa kółka, bo te plastikowe nóżki nie wydały mi się solidne na żywo. 

Obecnie mam 10 kółek o udźwigu 40kg każde, zakładając, że każde kółko wytrzyma 90% podanej nośności według producenta to mogą wytrzymać 360kg łącznie.

Czyli szafka + zalane akwarium powinno maksymalnie tyle ważyć.

Teraz pytanie do was, czy 120x60x50h ryzykować czy trzeba zejść w dół np do 45 lub 40 cm?

Jutro pokaże gotowy mebel jak pomaluje do końca :) 

Dziękuję za rady wszystkim co się udzielali.

Czas na wybór wymiaru akwarium, zaplanowaniu obsady i filtracji.

Pozdrawiam.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ?
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.