Skocz do zawartości

Od ogólnego do malawi...


mcsayan

Rekomendowane odpowiedzi

no dobra Przyjaciele...

zrobiłem testy wody w moim akwa (dla przypomnienia jak dotąd ogólnym, przeznaczonym do przeróbki na Malawi) i wyszły mi takie cuda:

pH -5, GH - 17, kH<1 (?;)) nie dałem rady zmierzyć (w teście woda ma zmienić kolor z błękitnego na żółty, tymczasem u mnie w ogóle nie zrobiła sie błękitna - już po wpuszczenia pierwszej kropli zrobiła się żółta) NO2<0,3

testy co prawda sprzed 2-3 lat, ale zrobione starannie i dwukrotnie...

w sumie można się było spodziewać wody kwasnej i miękkiej, gdyz swego czasu pracowałem nad uzyskaniem takich parametrów...


a dla odmiany woda w kranie jest taka:

pH - 8, KH - 5, GH - 9


no i co radzicie?? pracować nad utwardzaniem i odczynem dojrzałej biologicznie wody w obecnym akwa czy nad związkami azotu w wodzie z kranu???


p.s. wiadomo, że i tak każecie mi czekać 3 tygodnie z wpuszczeniem ryb...:-))))




Nie chodzi o to że każemy..

Jak już Yaro wspomniał to woda zupełnie nie dla pyszczaków..Masz bardzo miękką wodę ..Ph powinno być jak najbliżej 8 , a KH jest nie do przyjęcia..To jest bufor PH więc powinien być wysoki. w przeciwnym wypadku ryzykujesz bardzo duże skoki PH ,które mogą zabić ryby..Tak niskie KH jest prawie niemożliwe do osiągnięcia w wodzie kranowej,może to wina przeterminowanych testów.Na każdym z testów powinieneś mieć datę ważności .Jeżeli to są testy zooleka to są na odwrocie klapki do otwierania pudełka.<Sam to przerabiałem na własnym przykładzie>

Co do tego co masz IHMO zrobić....

Moim zdaniem zrobić wszystko od początku..

Zrobić dekorację z wapieni lub innych kamieni, wsypać piasek, do kubła ceramika (lub w przypadku braku wapieni w dekoracji trochę grysu dolomitowego który ustabilizuje KH ) ,zalać i czekać ..

Pamiętaj,że pośpiech jest złym doradcą.. :wink:

wiem, wiem... dlatego przecież piszę to "każecie " z usmieszkiem... nawet na oko widać, że łatwiej restartować...

cieszą mnie natomiast parametry mojej kranówy...

czy ptrzy podmianie uzywacie Aqua Safe?? (ja nie mam mozliwości zostawienia u siebie wody do odstania)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zbankrutujesz na uzdatniaczach;) Kupujesz dwa wiadra i napowietrzasz przez 15 min zawsze to cos da. Od grona ludzi leje prosto z kranu i też jest ok. Przy ustabilizowanym baniaku nic się nie dzieje. Oczywiście jeśli przestrzegamy kilku zasad. Przed wlaniem wody do akwa obejżyjmy przez chwile czy jakiś syf nie leci typu biała woda itp. No i lepiej byc na bierząco z parametrami w wodociągach.


Restartuj jak radzą wyżej;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

masz ryby? jak nie masz ryb to w 10min dojdziesz za pomocą podmiany i sody oczyszczonej do poziomu pH 8,2 (dokładnie tyle daje soda nie ważne z jakiej wody wyjściowej) i kH w wysokości zależnej od ilości sody... tutaj eksperymentalnie doszedłbym do kH 12 dla św. spokoju... i nie zbankrutujesz na niczym

nie będziesz robił restartu (jeśli chodzi o bakterie czy pierwotniaki to i tak wszystkich nie wygotujesz...)


IMHO dobre rozwiązanie, jak masz dojrzały baniak


oczywiście wyjmij korzenie, żwirek i zasyp piachem oraz dodaj odpowiednich skał... ale nie musisz od razu robić kompletnej demolki, bez przesady Panowie :wink:


to co, lepiej zdestabilizować biologię żeby w efekcie osiągnąć podniesienie parametrów które można podnieść "ręcznie"? i później pocić się nad przywróceniem biologii? IMHO przesadzacie trochę :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tylko najpierw oddaj te bocje bo je zabijesz tak drastyczną zmianą parametrów... najpierw styropian, skały i na końcu piach... dopiero potem soda :wink:

dobry test na kH powinieneś mieć... pH nie musisz - bedzie 8,2 na 100%


potem przy każdej podmianie łyżeczka sody na każde 100L wody podniesie kH o 1st...

więc tak możesz potem "podnosić kranówę" do odpowiednich wartości

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok... wczoraj wdrożyłem przejście z akwa ogólnego na malawi...

przy okazji zmieniłem zbiornik z panoramy na klasyczne 120x40x50:-)

na podłoże wziąłem wapienie + piasek kwarcowy..

1/2 wody użytej do zalania zbiornika pochodziła z miękkiego i kwaśnego akwarium ogólnego...


filtr bio pracował cały czas w wiadrze, więc zakładam, że go nie zabiłem..


20 godzin po zalaniu baniaka woda jest jeszcze nieco mleczna, natomiast parametry ma następujące:


pH8

kH3

gH14

NO2<0,3 mg/l

NH3 - 0


ile doładować sody oczyszczonej na 240 l??


no i kluczowe pytanie:


kiedy wpuszczać ryby?? jak myślicie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No2 masz za duże, nie masz co wpuszczać ryb. Woda też troszkę za miękka. Soda - ok, ale ostatnio Mateusz pisał, że zbiornik musi być ustabilizowany. A Twój nie jest. Więc jeszcze poczekaj z tą sodą.


O, proszę, jest:


Cytat:

Mateusz, tak z ciekawości, bo mnie to nie dotyczy. Jakie muszą być parametry azotowe, żeby z czystym sumieniem zastosować sodę?


Jak najmniejsze Wink . Dokładnych danych nie znam, bo chemikiem nie jestem, ale na chłopski rozum, zawsze, kiedy te będą obecne w wodzie, to część sody się z nimi zwiąże, tworząc amoniak.

Generalnie ja zawsze sodę dodawałem do kranówki, w której testy nie wykrywały ani NO2, ani NO3. Bezpieczniejszego rozwiązania nie ma Wink .


Natomiast jako ciekawostka cytat z wikipedii:

Cytat:

Niegdyś był też stosowany do wyrobu napojów musujących, w lecznictwie (przy nadkwasocie), gaśnicach pianowych (jako środek pianotwórczy), jako substancja pochłaniająca zapachy i wilgoć oraz do zmiękczania wody.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No2 masz za duże, nie masz co wpuszczać ryb. Woda też troszkę za miękka. Soda - ok, ale ostatnio Mateusz pisał, że zbiornik musi być ustabilizowany. A Twój nie jest. Więc jeszcze poczekaj z tą sodą.


O, proszę, jest:


Cytat:

Mateusz, tak z ciekawości, bo mnie to nie dotyczy. Jakie muszą być parametry azotowe, żeby z czystym sumieniem zastosować sodę?


Jak najmniejsze Wink . Dokładnych danych nie znam, bo chemikiem nie jestem, ale na chłopski rozum, zawsze, kiedy te będą obecne w wodzie, to część sody się z nimi zwiąże, tworząc amoniak.

Generalnie ja zawsze sodę dodawałem do kranówki, w której testy nie wykrywały ani NO2, ani NO3. Bezpieczniejszego rozwiązania nie ma Wink .


Natomiast jako ciekawostka cytat z wikipedii:

Cytat:

Niegdyś był też stosowany do wyrobu napojów musujących, w lecznictwie (przy nadkwasocie), gaśnicach pianowych (jako środek pianotwórczy), jako substancja pochłaniająca zapachy i wilgoć oraz do zmiękczania wody.



Sision, NO2 to jak sądzę Mcsayan ma mierzone testami gdzie podziałka jest 0-0,3... czyli <0,3 - też takie miałem np Sery.

nie wydaję mi się żeby woda w ilości 50% stare akwa dojrzałe i 50% kran zawierała NO2 - jakby nie było logika sugeruję że była to "potężna podmiana"...


IMHO nie ma obawy z sodą... ewentualnie po dodaniu zbadał bym za jakiś czas NH3/4 dla spokojności :wink:


Mcsayan, jeśli masz kH=3 to i tak sody dodawaj stopniowo mierząc ten parametr

nie podamy Ci ilości, choćby dlatego, że nie wiemy ile masz wody netto :P


proponuję jednak mierzyć np fiolkami od kropelkowych testów sery niż "na łyżeczki" - zawsze będziesz wiedział ile dałeś


prawda z sodą jest taka, że trzeba się nauczyć ją dodawać i jest to sprawa indywidualna każdego zbiornika - zależy od takich głównych parametrów:

- ilość wody netto

- parametry wyjściowe w akwa (kH, azotowe)

- parametry kranówy (j.w.)

- oczekiwany wynik twardości

- wielkość i częstotliwość podmian

w związku z powyższym nie ma możliwości podania ilości... zarówno na starcie, jak i później przy podmianach musisz dojść do tego eksperymentalnie


ryby wpuść dzień po sodzie - niech się zamiesza - ale pod warunkiem że jesteś pewny NO2 o którym była mowa i stabilności biologii...

ewentualnie poczekaj aż Ci minie zmętnienie...


WAŻNE: soda dodawana przy/w trakcie/tuż po podmianie w formie rozpuszczonej do stabilnego zbiornika (zamknięty cykl azotowy - NH, NO2 niewykrywalne, NO3 po podmianie <10-20mg/l) NIE SZKODZI RYBOM W ŻADNEJ POSTACI - akapit imho oczywiście - napisałem bo duzo osób ma stresy z sodą...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

testy NO2 rzeczywiście mam takie w których <0,3 jest wartościa minimalną pokazywaną...


kranówę mam kH5 i tak sobie myślę, że poprzez obecność w akwa skał wapiennych z czasem ta twardośc sama zrobi się nieco wyższa...


sam nie do końca wiem do jakiej twardości powinienem dążyć... :-)


a jeśli idzie o biologię i ryby - stabilności jestem pewien na 99%, natomiast na wszelki wypadek i tak nie wpuszczę naraz wielu ryb tylko kilka maluchów i będę pilnie obserwował parametry...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Możesz śmiało rozgarnąć ten "garb".  Wydaje się , że masz grubą warstwę piachu. 1-2 cm w zupełności wystarczy. Z biegiem czasu piasku ubywa ale zawsze można dodać jak już=ż będzie zbyt mało.
    • Cześć. Czy na tę stronę akwarium pada światło słoneczne? Możesz spróbować jakby zetrzeć w dół to zielone, wsuwając ostrożnie np. plastikową kartę do samego dna. Ostrożnie, by nie porysować szkła.
    • Hej.  W moim akwarium ryby przesunęły piach i powstała dosyć gryba warstwa a w niej sporo biologii. Nie jest to warstwa śmierdząca. Jak odrobinę poruszę, to nic nie czuć, więc mam nadzieję, że to jest "dobra warstwa". Estetycznie to wygląda średnio. Czy powinienem ten piach ruszyć i przesunąć, czy lepiej tej warstwy nie ruszać? Parmetry wody są OK (testy kropelkowe). Mam wysyp okrzemek, ale po prostu usuwam je z szyb regularnie.  Z góry dzięki za odpowiedź.  
    • Sporo zmian w obsadzie. Zrobiłem pierwszą redukcję od wpuszczenia ryb ponad rok temu. Oddałem jeden harem L. Perlmutt 1+3 (został drugi, 1+5), 3 samce C. Hara i 1 samca M. Msobo Magunga. W sumie poszło 9 ryb z 30. Przybyło za to stado I. Sprengerae 1+4. Ryby są sporo większe od reszty (mają 9-12 cm), ale zachowują się bardzo łagodnie, przynajmniej na razie. 😏 Wiem, niektórzy powiedzą, że za dużo gatunków (4) na 400 litrowe akwarium - ale za kilka miesięcy będę zapewne odławiał kolejne wybarwiające się samce Hary i Msobo, bo już widać, że jest ich zdecydowanie więcej, niż samic. Przynajmniej kolejne 5-6 ryb będzie do oddania, więc myślę, że ilościowo będzie OK. Pozdrawiam Bartka @HodowlaPyszczakówToruń, jeśli tu zagląda, bo to do niego poszły moje dotychczasowe ryby, od niego mam też rdzawe. 👍
    • Hej. Wcale nie musi tak być, że śledzie, poniżej masz trzy zrobione na szybko zdjęcia samiczki (9 cm) rdzawego, którego stada stałem się posiadaczem od wczoraj. 😉 samice mają ładny, jednolicie rdzawy/brązowy kolor, ciekawe uzupełnienie np. żółtego. 👍
    • @pulpetDzięki. A co się stało z rdzawymi, o których pisałeś jakiś czas temu w innym temacie?  Od Maingano, Demassoni i wszystkich Melanochromisów wolę trzymać się z daleka, już kiedy zaczynałem z Mbuną osiem lat temu miały opinię bandziorów. Pewnie doświadczeni hodowcy potrafią z nich wyciągnąć co najlepsze, ja się do nich nie zaliczam. 🤓 Jak pisałem, akwarium ma być dekoracyjne, ale przerybienie, vel. zupa rybna nie jest dla mnie opcją, bo wygląda nienaturalnie. Wolę mieć mniej gatunków, jeśli trzeba. Z internetowego riserczu wyszło mi coś takiego: Pseudotropheus sp. "acei" Labidochromis caeruleus Iodotrophus sprengerae (samice jako śledzie) + jakieś giętozęby antykoncepcyjne Kolorystycznie niebiesko-żółte z domieszką rudego, temperamentowo chyba najspokojniejsze na co można liczyć z pyszczaków (ofkors gwarancji nie ma), żywieniowo kompatybilne. Kompletna nuda dla wyjadaczy, ale na pierwsze Malawi po latach chyba przejdzie?  EDIT: Zawadziłem dziś przy okazji o LFS, regularnie mają Acei i yellowki, rdzawe się zdarzają. Ekipa i tak pojawi się dopiero w listopadzie, ale dobrze wiedzieć że są dostępne jakby coś. 
    • U mnie w 400 litrach fajnie funkcjonuje zestawienie Matriaclima Estherae Minos Reef i Pseudotrofeus cyaneorhabdos (Maingano). Jak poszukasz esterek w różnych morfach, to można całkiem fajny efekt uzyskać.  U mnie trochę trwało,  zanim się ułożyła obsada, bo niektóre osobniki się nawzajem nie tolerowaly. Zarówno samce jak i samice zrobiły sobie selekcję i został układ 2/5. Dla Maigano musi być dobra aranżacja, wtedy są spokojne w miarę. W źle poukładanych zbiornikach wstepuje w nie demon😜. Czyli kupa gruzu z mnóstwem zakamarków. Do tego na upartego dołożył bym Acei Luwala, chociaż wg mnie one fajnie działają od 200 cm długości. Ale kilka lat miałem w 160 cm i jakoś było. Acei rzadko wchodzą w interakcje z innymi gatunkami, a wewnątrz gatunku raczej na układ z jednym samcem bym liczył. Nigdy mi się nie udało utrzymać kilku dorosłych samców. Wybijały się z czasem  i zostawał najsilniejszy. Gatunki dość popularne, więc pewnie do zdobycia.
    • Czołem!  Po latach od rezygnacji z pysiaków rozważam powrót do Mbuny. Akwarium to Juwel Vision 450, filtracja FX4 podłączony do kanalizacji z pomocniczym JBL e901 z podpiętą grzałką przepływową JBL 500W i lampą UV 36W. Oświetlenie Fluval 3.0 1000mm. Woda w kranie obojętna.  Aktualnie pływa tam Ameryka Południowa - severumy, akary, sumy i kiryski, ale severumy upodobały sobie rośliny i zielonego nie uchowa się nic a sztuczne rośliny mi kompletnie nie leżą. Bez roślin glony rosną jak głupie, świecę na 1/6 mocy a i tak rosną, a bez mocnego oświetlenia i przy spokojnych rybach szkło nie wygląda dekoracyjnie - a stoi w salonie, więc dekoracyjne byc powinno, tu się "skobito" zgadzam. Mam swoje dwa akwaria w biurze (w tym 450L z samymi kolcobrzuchami karłowatymi 😍), niech to w salonie będzie ładne, żeby gościom i żonie się podobało a nie nerdowate, bo sum czekoladowy wypłynął spod korzenia w dzień.  Nauczony doświadczeniem trzymałbym się maks trzech gatunków i koniecznie miał jakieś giętozęby do antykoncepcji, więc raczej ryby wszystko- i mięsożerne. Kobita nie lubi "śledzi", ale jeden gatunek z brzydkimi samicami jakoś przeżyje, zwłaszcza gdyby były w układzie wielosamcowym.    Patrzyłem na przykladowe obsady, ale irlandzka akwarystyka pod względem wyboru gatunków jest jakieś 20-30 lat do tyłu za polską. Wysyłka z Europy (w tym z UK) niby jest możliwa, ale moim zdaniem ryzykowna, źle bym się czuł gdybym odpakował trupki.   Mam dwa sklepy w okolicy, ten pierwszy jest największy na wyspie, ale ma słabą stronę internetową, na żywo mają większy wybór i dobrego fachowca od pielęgnic.  https://www.seahorseaquariums.com/cichlids https://www.aquatic-village.com/product-category/fish/tropical/african-cichlids-fish/lake-malawi/ Wiem, że o dużo proszę, ale może ktoś doradzi co z tego co tam jest w ofercie da się zmotać, żeby działało i cieszyło oko?         
    • Jestem na czasie. Dwa dni temu do krainy wiecznych łowów odszedł (zawsze uważałem, że to samiec choć nie było to takie oczywiste ze względów o jakich napiszę dalej) "samiec" Cyrtocara moorii. Rybę zabrałem z akwarium, w którym nigdy nie powinna się znaleźć - typowej 80'tki. Był to rok 2017, styczeń. Wtedy ryba według poprzedniego właściciela miała około dwóch lat. U mnie do akwarium została wpuszczona kiedy miała 12 cm, a przez kolejne prawie 8 lat urosła o ledwie 4 cm. Tak naprawdę wzrost miała zahamowany już dawno. Nigdy nie była awanturnicza, nigdy nie widziałem jej łapiącej się za pysk z inną rybą. Wiodła spokojny tryb życia, nawet kiedy zdychała rano jeszcze trzymałą się dna w głównym nurcie, a po pracy znalazłem są za kamieniem. Szczerze mówiąc wydaje mi się, że był to pierwszy w moim okaz, który zdechł ze starości a nie w związku z odniesionymi ranami lub ze stresu spowodowanego przez innych współpływaczy.   Także myślę, że wiekiem dobijał już do okrągłej 10.   Jaki wpływ na rozwój miała początkowa faza życia w ciasnocie? Czy wydłużyła, a może skróciła długość życia?  
    • Witam, ja u siebie nie mam ale analizowałem kiedyś ten temat, bo chciałem mieć. Gdzieś widziałem proste testy i taka 3W dawała radę w akwarium rzędu 60l. Wychodziło że musiałbym mieć dużo mocniejszą a to znowu koszt większy i po użyciu kalkulatora temat upadł, bo okazał się nieco nieekonomiczny.  Chętnie też poczytam czyjeś przemyślenia, bo zastanawiam się czy przy Malawi ma to rację bytu? 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.