Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

@poznerspoko podejście tylko brakuje mi jednego w twoim poście:

1)jest to nowy zbiornik w nowym lokalu?

2)czy nowy zbiornik w starym lokalu?

Bo różnica jest spora.

1 "znasz wodę" pewnie nie raz zdarzyło się wlać kranowe jak każdemu akwaryście:)

2 nowe lokum i wykonanie takiego startu było skrajną nieodpowiedzialnością.

Na twój post trafi "świerzak" i dramat murowany:/

Podstawa to wiedzieć co się ma w kranie:) i to niezależnie od biotopu i tego każdy się musi nauczyć:)

Ja  się przeprowadziłem o 2km i z wody idealnej dla Paletek trafiłem na wodę idealna dla pysków. Bo pierwsze co sprawdziłem parametry wody. WA nigdy nie lałem zawsze wprowadzałem systematycznie obsadę + ewentualnie bakterie

Wiesz laik wyłapie z posta: leje wodę z kranu nie badam parametrów:P

 

Opublikowano
8 godzin temu, eljot napisał:

Pokruszona dalej działa a stare gąbki po prostu się rozpadały. Aktualne gąbki jak pisałem "żyją" znacznie dłużej.

 

Bo bakterie mają to do siebie że żyją na wszystkim, problemy mogą zacząć się przy bardzo przerybionych akwariach czego na naszym forum nie polecamy :). 

Działa jeszcze przez pewien czas i zamienia się w pył. Taka jest trwała😉

W bardzo przerybionych zbiornikach na ceramice będą takie same problemy. Nie raz były już takie przypadki na forum. To much is to much i tego się nie obejdzie😉

  • Lubię to 1
Opublikowano
59 minut temu, przemo-h napisał:

W bardzo przerybionych zbiornikach na ceramice będą takie same problemy. Nie raz były już takie przypadki na forum. To much is to much i tego się nie obejdzie😉.

Ale  tu powierzchnia dla bakterii odgrywa dużą rolę a w zmywakach kuchennych będzie jej znacznie mniej niż w ceramice czy gąbkach ;) .

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

Panowie, jaką Wy stosujecie gąbkę i ceramikę, że Wam się rozpada. Mam u siebie gąbkę i ceramikę kilkanaście lat i śladu rozpadu nie widzę. 

10 godzin temu, Degadaista napisał:

@poznerspoko podejście tylko brakuje mi jednego w twoim poście:

1)jest to nowy zbiornik w nowym lokalu?

2)czy nowy zbiornik w starym lokalu?

Bo różnica jest spora.

1 "znasz wodę" pewnie nie raz zdarzyło się wlać kranowe jak każdemu akwaryście:)

2 nowe lokum i wykonanie takiego startu było skrajną nieodpowiedzialnością.

Na twój post trafi "świerzak" i dramat murowany:/

Podstawa to wiedzieć co się ma w kranie:) i to niezależnie od biotopu i tego każdy się musi nauczyć:)

Nowy zbiornik w starym bloku. To oczywiste, że trzeba wiedzieć, jaką ma się wodę. O tym chyba nie trzeba pisać. Z tego też laik powinien zdawać sobie sprawę. Co do jakości wody i reakcji ryb na nią, to temat rzeka. Każdy ma swoje doświadczenia i spostrzeżenia. Nie dotyczy to tylko kwestii wody. Funkcjonuje tu więcej prawd, które tak do końca prwdą nie są. No, ale tu jest temat o wodzie. 

Edytowane przez pozner
  • Lubię to 3
Opublikowano
50 minut temu, eljot napisał:

Ale  tu powierzchnia dla bakterii odgrywa dużą rolę a w zmywakach kuchennych będzie jej znacznie mniej niż w ceramice czy gąbkach ;) .

Trochę te argumenty brzmią jak reklama kremu na zmarszczki, ale niech będzie🙂

13 minut temu, pozner napisał:

Panowie, jaką Wy stosujecie gąbkę i ceramikę, że Wam się rozpada. Mam u siebie gąbkę i ceramikę kilkanaście lat i śladu rozpadu nie widzę. 

 

Gąbki się nie rozpadają u mnie, ale ceramika Eheima to straszny badziew. 

Opublikowano

Przemek pisałem o gąbkach starego typu które były za czasów gdy jako alternatywa dla nich powstała ceramika, pisałem również o tym że nowe "bio-gąbki" są znacznie trwalsze. U mnie pracują gąbki w mechaniku i ceramika w biologu, oba media wymieniane mniej więcej w tym samym czasie (zmiana filtracji) i jak ceramika wygląda praktycznie tak samo to po gąbkach widać upływ czasu, choć nadal funkcjonują. Gąbki starego typu musiałbym wymienić zapewne już kilkakrotnie, podobnie jak musiałem je wymieniać na początku mojej przygody z akwarystyką jakieś 40 lat temu. Zapewne i ceramika przez lata uległa znacznej poprawie, choć przez kilkanaście lat jak ją używam niektóra się kruszyła niektóra nie ale nigdy nie zrobił się z niej pył ;) 

Ceramiki Eheima nigdy nie używałem, używam tej jednej z tańszych ;) .

  • Lubię to 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
    • 2 x a520e da podobny efekt (trochę lepszy) jak a502ps + a520e, a będzie trochę taniej. A520e ma trochę większą pojemność; wiążę DOC i azotany. a502ps tylko DOC. Przy czystej wodzie (mało DOC) kombinacja może być 2x gorzej niż samo a520e...Wydaje się, że to po prostu nie przemyślana a popularyzowana idea. https://www.purolite.com/product/a520e https://www.purolite.com/product/a502ps
    • Wątek chyba do zamknięcia... Niestety hodowla jest całkowicie zlikwidowana. Również niestety przez nieporozumienie umówione dla mnie saulosi pojechały w świat.   
    • A502PS ma właśnie pochłaniać związki i zanieczyszczenia organiczne po to żeby PA202 mogła spokojnie pracować i pochłaniać NO3 🙂  Przy okazji pytanie czy ktoś kto używał może testu na DOC - Rataj ANTIALGAE CHSK? https://www.invital.pl/rataj-antialgae-chsk-test  Jeżeli tak, to czy jego wyniki rzeczywiście pokażą poprawę po zastosowaniu Purigenu lub A502PS?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.