Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam, po wieloletnim czytaniu tego forum oraz uzyskaniu zgody od żony postanowiłem wrócić do przygody akwarystycznej. ok 5 lat temu posiadałem 240L, z gupikami mieczykami ale byłem bardzo niedoświadczony nie prowadziłem testów wody , rybki kończyły żywot itp wiec postanowiłem zrezygnować z akwarystyki. Natomiast teraz wiedzę posiadam dużo większą więc przyszedł czas na praktykę.

Akwarium 120x40x60 288L (szkło float)

Filtracja biologiczna JBL e1500 (3litry bioceramika, 1L matrix) + prefiltr hw603a, w przyszłości dołożę purolite a520e oraz purigen

Filtracja mechaniczna aqua circulator 2000

Tło juwel czarne,
Pokrywa DIY ze spienionego PCV.

Kamienie Serpentynit zielony (myślę że rybki maja odpowiednio dużo kryjówek)

oświetlenie DIY na statecznikach 3x świetlówki 30w każda( nie będą świeciły wszystkie razem, raczej jedna barwa biała potem inna barwa itp)

Jeśli chodzi o obsadę to jeszcze mam czas do namysłu ale na pewno chciałbym posiadać 2 gatunki, myślę nad Pyszczak Yellow + (nie wiem może maingano) 

Wystartowałem dziś rano tj. 23.02.2020r. Pod wieczór dodaje WA + 1 ampułke Prodibio BioDigest. Oczywiście zrobię testy przed wlaniem specyfików oraz po kilku godzinach po wlaniu. 

Wodę leje poprzez ustrojstwo do nalewania wody wer.2. Nie badałem parametrów kranu, ale wchodziłem na stronę dostawcy w moim mieście stąd decyzja o wersji 2.

Posiadam Testy PH, NO2, NO3, wiem że jeszcze powinienem mieć jakiś jeden  chyba NH4 ale chwilowo nie chce go kupować.

Poniżej przedstawiam zdjęcia.
Wszelkie uwagi, pochwały, krytykę chętnie przyjmę.
Dziękuję i zapraszam do dyskusji.

Ps.Na zdjęciach z bliska są dwa rodzaje światła, jedno zwykle dzienne, a drugie takie fioletowe bodajże ma 10000k proszę o opinie które lepiej wyglada :)

Ps. Uchwytów do szafki jeszcze brak(żona dostała wybór by pasowało do wystroju) :):)

 

 

IMG_20200222_153059.jpg

IMG_20200222_153458.jpg

IMG_20200223_153244.jpg

IMG_20200223_153302.jpg

IMG_20200223_153416.jpg

IMG_20200223_153427.jpg

IMG_20200223_153442.jpg

IMG_20200223_153329.jpg

Edytowane przez jejku
Opublikowano

Witaj,

Na początek kilka szybkich uwag, później zakładaj tematy w działach tematycznych.

Do tego litrażu 1L matrixa to aż nadto, cała ta bioceramika nie jest Ci tam potrzebna, Purigen lub Purolite dajesz jak będzie taka potrzeba i tylko jeden z nich (tu polecam Purolite)

Osobiście postarałbym się dołożyć dużych kamieni żeby podnieść to gruzowisko do góry.

Jeśli teraz na start nie kupujesz testu NH4 to później nie będzie Ci raczej potrzebny.

No i ja wywaliłbym te bąbelki.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Dziękuję za porady,
Jeśli chodzi o matrix to pomyliłem się kupiłem puszczke 500ml. Jeśli chodzi o ceramikę to tyle kupiłem więc szkoda by jej nie użyć ale jeśli miałbym ją wywalić to co tam na to miejsce wsadzić?  Z kamieniami się zgodzę brałem na oko i myślałem że ok 50kg wystarczy, także jeszcze się będę bawił aranżacją. No bombelki wywalę bo ten dźwięk mnie denerwuje a w nocy to bym w ogóle nie usnął. I tak muszę wygłuszyć to miejsce gdzie trzymam filtry, bo trochę mnie irytuje takie buczenie.

Opublikowano

Ceramiki nigdy za wiele, mimo że wystarczy mniej. 

Pochłaniaczy jak purigen nie dajesz, bio pustynne cykl. Dopiero jak obsada będzie i niekoniecznie od początku. 

Ten mechanik zbyt widoczny. Możesz go dać nawet poziomo za kamieniami.

Opublikowano
7 minut temu, jejku napisał:

Dziękuję za porady,
Jeśli chodzi o matrix to pomyliłem się kupiłem puszczke 500ml. Jeśli chodzi o ceramikę to tyle kupiłem więc szkoda by jej nie użyć ale jeśli miałbym ją wywalić to co tam na to miejsce wsadzić?

Ja mam 1L matrixa w 600L - u Ciebie te 500ml spokojnie wystarczy. W miejsce ceramiki nie musisz nic dawać albo same gąbki, one też są siedliskiem bakterii. Jak zostawisz puste kosze to też będzie ok bo masz prefiltr a kubeł jakby spełniał rolę pompy tylko.

Opublikowano (edytowane)

Ok dzieki za info,

Testy zrobione 

PH. 7.5

NO2 0 

NO3 0

Edytowane przez jejku

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.