Skocz do zawartości

Pytania początkującego


norbitek

Rekomendowane odpowiedzi

Po 3 tygodniach od zarybienia mojego pierwszego malawi uzbierał się zestaw pytań. Moja obsada to 10 rdzawych, 10 saulosków i 10 yellowków - czyli standard początkującego. Parametry wody w normie. akwa 375l. Dieta mięsno-warzywna ok 8 pokarmów.

1. Co do rdzawych i saulosków pytań brak. Rosną jak na drozdzach. Natomiast z 10 yellowków - 5 jest ładnie wybarwionych natomiast reszta strasznie poblakła. Nie wiem dlaczego. Żadna z nich się nie chowa. Pływają z innymi radośnie. Do jedzenia ochoczo płyną. Tylko dlaczego są takie blade. Jedna z nich z daleka to prawie biała ryba - chociaż jest największa w akwarium?

2. Jeden z yellowków w ogóle nie jest zainteresowany pływaniem. Głownie siedzi w na piasku w rogu lub pod skałami i czasami popływa przy dnie i coś tam skubnie i tyle jego aktywności. Trwa to juz ponad tydzień. Jest najmniejszą rybką w akwa. Inne rybki u mnie urosły już jakiś 1cm natomiast ta nic. Myślałem że to bloat, ale bez leczenia to chyba by rybka już padła.

3. Czy filtr mechaniczny czyścić pod kranem. Bo jak próbowałem wodą z akwa to nic z tego nie wyszło.

4. Czy ktoś ma patent na wyjmowanie atamana-203? Podczas ostatniego mojego czyszczenia tego filtra strasznie zabrudziłem wodę w akwa.

5. Co ile czyścić prefiltr gąbkowy w sumpie? Ja go jeszcze nie czyściłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ryby wpuściłem po 9 tygodniach. Parametry: NH3,NO2=0;NO3 <= 25;PO4<=0.25. Dodatkowo na teście paskowym: GH 14-21. KH 15-20. PH=8. Filtracja dział bo w kranie mam NO3<=10. No i trochę jeszcze prawdopodobnie sinic mam. Woda nie jest kryształ. Jakby trochę była mętna. Ale to może od przekopywania piasku przez rybki? I powierzchnia wody jak się patrzy od dołu pod światło to też nie jest idealnie czysta. Chociaż mam komin i mocny filtr, który rozbija taflę wody. A może tak ma być?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. W naturze yelllowy są bladoniebieskie to jedna sprawa - wiem że ty raczej odłowu nie masz - ale problem jest taki że własnie yellowy należą do najbardziej zdegradowanego genetycznie gatunku jaki można kupic w polsce wiec pozostaje pytanie czy te twoje yellowy są z pewnego - dobrego źródła.

2. czasem się zdarza słabszy osobnik wszedzie ale to być moze wskazywałoby na to co pisałem w pkt1

3. Jeśli masz kubeł jako biologa wewnetrzny jako mechaniczny to śmiało czyść pod kranem

4. nie mam nie powiem

5. jeśli ma on funkcje ochronną a absolutnie nie służy jako złoże to jak masz ochotę to tez czyść przy karzdej podmianie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Woda nie jest kryształ. Jakby trochę była mętna. Ale to może od przekopywania piasku przez rybki? I powierzchnia wody jak się patrzy od dołu pod światło to też nie jest idealnie czysta. Chociaż mam komin i mocny filtr, który rozbija taflę wody. A może tak ma być?

jeśli piach dobrze wypłukałes to nie od przekopywania - najprawdopodobniej jeszce Ci się w pełni nie ustabilizowało tym bardziej że przy kominie to na powierzchni to powinienes tez miec kryształ


przyhamuj jeszzce toroche z karmieniem i tak zapobiegawczo pododawaj przez parę dni nitriwec

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do wybarwienia tych jaśniejszych Yellowków to poczekaj jeszcze trochę ,spokojnie bo trzy tygodnie to bardzo krótki czas od wpuszczenia fiszy, maja jeszcze na to czas. No i są to z tego co wnioskuje podrostki.


Co do tego chowającego się jego reakcja jest dość naturalna jeśli jest najmniejszą rybą w akwa.


Tak jak czester_ napisał mechanika możesz myć pod bieżąca wodą.


Mój mały patencik na syfki wypływające przy wyciąganiu filtra , to przed wyjęciem naciągnięcie woreczka foliowego od spodu na filtr i zaciśnięcie go dłonią nad filterkiem. Po wyjęciu cały syfek wraz z wodą zostaje w woreczku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...) Mój mały patencik na syfki wypływające przy wyciąganiu filtra , to przed wyjęciem naciągnięcie woreczka foliowego od spodu na filtr i zaciśnięcie go dłonią nad filterkiem. Po wyjęciu cały syfek wraz z wodą zostaje w woreczku.


Sam tak robię, zresztą doradzono mi tu na forum. Też gorąco polecam. I jeszcze raz powtórzę po innych - jeżeli nie ma innych złych symptomów nie przejmowałbym się tymi yellow'ami. Stopień degradacji jest tak duży że tak bywa, u mnie było podobnie na początku. Teraz jest dużo lepiej pozostał tylko jeden rybek który dość znacząco odbiega od reszty, ale po pierwsze tak z nimi bywa, po drugie to też ostatni w kolejce hierarchicznej. Ja przeanalizujesz dokładnie inne posty nt. yellow'ów to znajdziesz informacje nt. zmian w ubarwieniu spowodowanych złymi parametrami i stresem, itd. U Ciebie to raczej urok rybek + miejsce w hierarchii. Obserwuj. Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie Yelowy co prawda sa tego samego koloru ale mimo ,ze zakupione razem maja teraz od 3do6cm . Nie wiem czym to jest spowodowane - jedza to samo , sa tak samo aktywne . Po prostu ten typ tak ma :)


Co do zabrudzen - jak sie brzydzisz ( sa takie sobniki) wkladaniem rak do zbiornika mozesz go wyciagac podczas odmulania dna z tym ,ze wtedy odmulacz przykladasz do gabki i wciaga to co zostało. Nie polecam wykonywac tego samemu bo mozna "troszke" zmoczyc podłogę ;D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Ja też jestem początkującym malawistą :P i mam takie 2 samice 6 miesięczne jedna jest brązowa w ciemniejsze brązowe paski powoli się zaczęła wybarwiać na łepku i ma trochę niebieskiego. Druga samica jest bardziej ciemniejsza brązowa od 1 samicy i ma żółtawe zakończenia płetw. Podejrzewam, że samiec od nich jest niebieski w pionowe ciemne niebieskie paski i zakończenia pletw ma lekko żółtawe. Czy może mi ktoś powiedzieć jaka to może być odmiana pyszczaków ???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Kurcze wy się więcej zastanawiacie nad przepływem niż nad rybami... wiecie,  że te ryby to mają w du**e wasze problemy...
    • 1. Podnoszenie 30 tyś l/h wody o _jeden_ metr to moc ok. 82 W (bez uwzględnienia strat w związku z wydajnością pompy). Moduły to bardziej energooszczędne rozwiązanie - nie ma tego podnoszenia. Duży moduł w części za filarem + kilka pomp i sump ze wszystkimi komplikacjami nie nie potrzebny. 2. 16 cm - wejdzie np. Jebao dcp 20000. 2 - 4 sztuki? ? Wg moich obserwacji sprawność jest większa przy niższych obrotach. 3. Ryba 20 cm zanieczyszcza wodę, jak 5 sztuk po 10 cm.... Jedna 30 cm - jak 12 szt po 10 cm.  
    • Racja, po prostu kasa, czy też moda wymuszona oszczędnościami właśnie. Zobaczymy, kogo nie odstraszą koszty zakupu dużego zbiornika, sprzętu i rachunków za prąd, ten będzie szukał rozwiązań w zasilaniu np. kaseciaka falownikiem. Chyba sam tak zrobię do planowanego dużego akwarium. Przewiduję nową odsłonę obumarłego wątku o filtrze kasetowym, choć jest tam co czytać, ponad 1800 postów. 😄 Byle było co do tego akwarium wpuścić, nie za horrendalne pieniądze...
    • Niestety ale biotop Malawi wymaga dużych zbiorników i jest do duża przeszkoda w dobie szukania oszczędności na prądzie. Dla nas 200L dla saulosi to takie minimum i to niezbyt atrakcyjne, ponieważ mamy tylko jeden gatunek, dla wielu to bariera nie do przejścia. Dlatego pewnie gatunki ryb wymagające dużych szkieł jak pyszczaki, dyskowce czy inne duże pielęgnice są w odwrocie a powraca moda na małe ryby oraz akwaria w stylu low-tech.  
    • Jeszcze o tym bardzo nie myślałem. Na pewno będzie mix i na pewno zbiornik nie będzie na początku przerybiony. Co będzie po kilku latach, to się okaże jak uda się kontrolować narybek. Na pewno chcę mieć predatory + mbuna w dużych ławicach - taki wstępny plan. @yaro nie mam tutaj miejsca na pomyłki. Jak dam za mało rur na spływ do sumpa, to poprawienie tego będzie karkołomne. Jeżeli dam za dużo, to nie będzie problemem. Więc wolę dmuchać na zimne. Wiem na pewno, że wolny przepływ przez biologię, to mit akwarystyczny. Pytanie tylko gdzie jest złoty środek, bo przelać 30000L/h przez sumpa, a potem wypompować to na 2m, to dość trudny case, ale nie jest niewykonalny. Być może złotym środkiem będzie podwójna filtracja, czyli sump + filtr w dużym module/kominie. Po rozmowę z hydraulikiem i człowiekiem od wylewek wiem już, że mogę dać pod akwa zamiast styropianu 15cm, dobry xps 5cm + 5cm wylewka. To daje mi 66cm pod zbiornikiem więc sump mógłby mieć 40cm wysokości. 16cm na sumpem wystarczy? Czy lepiej dać niższy sump?
    • 10000 litrów robi wrażenie 👍 Ile ryb będziesz chciał mieć docelowo? Przy przykładowym przeliczniku 50 litrów na rybę daję aż 200 sztuk. 
    • Hm… moje akwarium produkuje ok. 9 ppm azotanów tygodniowo. Odpowiada to godzinowej produkcji 0,015 ppm NH3. Przyjmując że ryby wydalają  NH3 ze stałą prędkością, to stężenie obserwowane w testach to 0,015ppm/krotność przepływu przez filtr. Nawet jeśli miałbym całkowitą krotność filtracji na poziomie 0,4 (jak twierdzisz, że masz) to i tak obserwowany wynik 0,0375 ppm jest na granicy oznaczalności testów. Ale z tego co pamiętam, to masz filtry po 2 stronach i znając życie gąbka będąca kilka razy lepszym od ceramiki filtrem biologicznym, została zaliczona do „mechanika”. Do tego nitryfikacja jest bardzo łatwa… dla mojego zbiornika wystarczy 0,6l gąbki 20ppi, by nie było problemu. Aby woda była czysta trzeba znacznie więcej. Pojęcie czystości jest bardzo względne… No ale inaczej definiujemy pewne pojęcia. Jestem pewien, że Cię nie przekonam W każdym razie rekomendacja, żeby robić przepływ przez sump na poziomie 0,4 jest dosyć oryginalna. Zazwyczaj poleca się 3-5x, w morskich x10. 
    • W całym procesie myślowym jest jedna niedoskonałość, mam w swoim akwarium tyle ryb, że nie są w stanie zanieczyścić mi wody do poziomu by filtracja nie wyrabiała. Potwierdzają to testy, a nie wzory których nie znam i nie umiem z nich korzystać. Abyś nie myślał, że to jakiś osobisty atak. Po prostu uważam , że w wielkich baniakach utrzymujemy relatywnie mniejsze zarybienie niż w mniejszych akwariach.
    • Zróbmy małe doświadczenie myślowe. Porównajmy 2 filtry… jeden ma 40% przepływu zbiornika na godzinę. Drugi ma 200% przepływu zbiornika na godzinę. Oba filtry są tak duże, że usuwają 100% zanieczyszczeń. Ryby produkują jednostkę zanieczyszczeń na godzinę (100%) Przyjmując, że do filtra trafia tylko brudna woda (nie miesza się z czystą) Zanieczyszczenia: Pierwszy: po 15 minutach: produkcja 25%, przefiltrowano 10% zostaje 22,5% po 30 minutach: 25%+ 22,5%, zostaje 42,75% po 45 minutach: 25% + 42,75%, zostaje 61% po 1 godzinie: 25% + 61%, zostaje 77,4% (czyli skuteczność filtracji to ok. 33%) itd.. (rośnie do 225% godzinowej produkcji zanieczyszczeń) Drugi: po 15 minutach: produkcja 25%, przefiltrowano 50%, zostało 12,5%; po 30 minutach: 25% + 12,5%, po filtracji: 18,75%; po 45 minutach: 25%+18,75%, po filtracji: 21,9%; po 1 godzinie: 25%+ 21,9%, po filtracji: 23,45% (czyli skuteczność filtracji to ok. 77%). itd. - dąży do 25%. Filtr drugi daje 10x bardziej czystą wodę. Uwzględniając, że do filtra trafia nie tylko woda brudna, ale mieszanka brudnej i czystej, że produkcja i usuwanie są procesami ciągłymi otrzymujemy: Skuteczność filtracji (maksymalna, rozumiana jako ile zanieczyszczeń zostaje usuniętych z wody przy ciągłej ich produkcji lub jaki procent wody brudnej przechodzi przez filtr). = 1-e^(-krotność przepływu). W tabelce: krotność przepływu / skuteczność filtracji 1  63,21% 2  86,47% 3  95,02% 4  98,17% 5  99,33% 6  99,75% 7  99,91% 8  99,97% 9  99,99% 10  99,995% Dla filtra @yaro przy przepływie 0,4 zbiornika na godzinę wyjdzie skuteczność filtracji ok. 33%.  Prawie 70% zanieczyszczeń zostaje w wodzie (produkowanych na bieżąco), bo ta część wody _statystycznie nie bywa w filtrze_ … Nawet jak filtr jest gigantyczny. Bez odpowiedniego przepływu nie ma wydajnej filtracji…, ale nie wystarczy zwiększyć tylko przepływ, potrzeba też odpowiedniej powierzchni dla bakterii. Zdanie „sump jest słabym machanikiem” należy rozumieć: sump o zbyt małym przepływie jest złym filtrem (i biologicznym i mechanicznym, jakkolwiek to rozumiemy). Przy dobrym przepływie będzie dobrym Zagadnienie jest dotykane w książce "Aquatic Systems Engineering: Devices and how They Function" Pedro Ramon Escobal. Polecam, choć trudna.  Z wzorów podanych w rozdziale 2 można wyprowadzić podany wcześniej wzór na skuteczność filtracji.   Przykład dotyczy akurat sterylizacji UV. Wzór 2.10 określa czas potrzebny na uzyskanie 99,99% sterylizacji. Fo - przepływ. G pojemność zbiornika. Dla krotności przepływu 9.2x to 1h. Wydaje mi się szaleństwem pchanie się w sump (stopień komplikacji) bez odpowiedniego przepływu...
    • Narybek skalara już pływa w mauzerach. p.Darek wyprzedaje stada zarodowe mniej chodliwych gatunków. Jak mówił to bierze to zagranica bo u nas nie ma chętnych pomimo niskich cen. Brałem maluchy po 12-15 pln Niestety padło zainteresowanie malawi a tanga to już w ogóle wymiera po hodowlach jak mówił. Dobrze sprzedają się żyworódki i skalary stąd zmiana gatunków na hodowli. Cześć bardziej popularnych gatunków malawi zostanie. To co się sprzedaje po sklepach. Ja specjalnie pojechałem po M. gold kawanga a on mi mówi że na ten gatunek nie ma chętnych i stado zarodowe właśnie odjeżdża Hodowle ustawią się po prostu pod klienta masowego. Z rarytasami zostanie np tan-mal ALE oni nie są hodowcami więc ceny wyższe  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.