Skocz do zawartości

Podmiana wody + pielęgnacja


Walker

Rekomendowane odpowiedzi

Ponieważ szykuje się do pierwszej podmiany wody z mieszkańcami zbiornika mam pytania i to pomimo tego że od kilku lat prowadzę zbiornik towarzyski.

1- czy prawdą jest jeżeli odstawię kranówkę do podmiany  - w moim przypadku będzie to 35 L  to nie mogę jej wlać całej bo osiadają się metale ciężkie na spodzie ?  Będę miał 7 baniek po 5L i z każdego jak bym zostawiał coś na dnie to parę litrów straty. Ta woda i tak podczas wlewania się miesza w pojemniku co jest odstana, więc sam nie wiem czy to nie mit.  Pytam więc czy można wlać całą czy trzeba zostawiać coś z tej odstanej wody.

2- Czy prawdą jest że w dniu w którym zrobię podmianę ,  po nalaniu świeżej wody już do końca dnia się nie karmi ryb ?

3- Czy osoby które mają co najmniej dwa zbiorniki o ,,odmiennych klimatach" np. towarzyski i Malawi - mogą używać tego samego sprzętu do pielęgnacji czy trzeba mieć oddzielne zestawy ? 

Dziękuje za odpowiedzi. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie że pytasz jak nie masz pewności 🙂

ad1. Wlanie tylko odstanej wody to zły pomysł, sugeruję żebyś zakupił sobie uzdatniacz do wody który usuwa z niej chlor i metale ciężkie, albo zbuduj ustrojstwo do nalewania wody i wtedy nie będziesz musiał odstawać. Jak nie chcesz ustrojstwa to stosując uzdatniacz nie musisz odstawać. Pamiętaj żeby woda miała podobną temperaturę.

ad2. Nigdy o czymś takim nie słyszałem, karm normalnie

ad3. Lepiej mieć oddzielny sprzęt żeby przypadkiem nie przenieść sobie jakieś choroby jeśli taka się trafi w jednym ze zbiorników.

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, SlavekG napisał:

🙂

ad1. Wlanie tylko odstanej wody to zły pomysł, sugeruję żebyś zakupił sobie uzdatniacz do wody który usuwa z niej chlor i metale ciężkie, albo zbuduj ustrojstwo do nalewania wody i wtedy nie będziesz musiał odstawać. Jak nie chcesz ustrojstwa to stosując uzdatniacz nie musisz odstawać. Pamiętaj żeby woda miała podobną temperaturę.

Będę odstawiał wodę.  Ja to rozumuje tak:

- na co najmniej 24h przed wlaniem wody nabieram kranówkę do pojemników

- potem dolewam tego uzdatniacza i mieszam

- na następny dzień tak przygotowaną wodę wlewam w całości do akwarium (bez zlewek) 

To na koniec co polecasz jako uzdatniacz chloru + wiązanie metali ciężkich.  Tradycyjnie poproszę o pełną nazwę tzn.  firmę i nazwę handlową. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, SlavekG napisał:

Odstawianie nic nie daje. Lej wodę do wiaderka, dodaj uzdatniacz i lej do zbiornika. Ja polecam uzdatniacz Seachem Prime, ale jakikolwiek będzie też dobry np Tetra Aquasafe

No OK. MI to na rękę. Mniej bałaganu. Ale jak tak postąpię to taka kranówka będzie zimna i jak ją wleje to nie wpłynie to na zdrowie ryb ?   Dodam że nie używam grzałek. 

13 minut temu, pozner napisał:

Dlaczego chcesz odstawiać wodę? W jakim celu? 

Skąd masz wodę? Czym jest uzdatniania (jakim chlorem)? 

Zapytałem bo o kranówce mam małe pojęcie. Do zbiornika towarzyskiego  leję demineralizowaną + 3 L kranówki. Więc moja niewiedza jest uzasadniona. Taka zasłyszana stara zasada się przyjęła że kranówkę się odstaje. No ale problem już rozwiązany. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Walker napisał:

1- czy prawdą jest jeżeli odstawię kranówkę do podmiany  - w moim przypadku będzie to 35 L

Jaką pojemność ma akwarium?

 

Godzinę temu, Walker napisał:

2- Czy prawdą jest że w dniu w którym zrobię podmianę ,  po nalaniu świeżej wody już do końca dnia się nie karmi ryb ?

Możesz karmić..od lat tak robię i jest OK

 

Godzinę temu, Walker napisał:

3- Czy osoby które mają co najmniej dwa zbiorniki o ,,odmiennych klimatach" np. towarzyski i Malawi - mogą używać tego samego sprzętu do pielęgnacji czy trzeba mieć oddzielne zestawy ? 

Wyobraź sobie ,że w roślinnym masz ślimaki i używasz tej samej gąbki do szkła z Malawi w wewnątrz. Bardzo łatwo wtedy przenieść jaja ślimaków i potem mieć inwazję . Ja używam  innej gąbki w jednym i drugim szkle ( chodzi o czyszczenie np. szyb).

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, Walker napisał:

Taka zasłyszana stara zasada się przyjęła że kranówkę się odstaje. No ale problem już rozwiązany. 

Bardzo stara zasada, stosowana, gdy do uzdatniania wody używany był chlor wolny. On szybko się utleniał, więc miało to sens. Teraz stosowany jest inny związek chloru i nie ma to już sensu. 

9 minut temu, Walker napisał:

Ale jak tak postąpię to taka kranówka będzie zimna i jak ją wleje to nie wpłynie to na zdrowie ryb ?

Nie masz w kranie ciepłej wody? 

 

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Walker napisał:

224L brutto  a rzeczywista ilość wody w akwarium to 170L

Przy świeżo zalanym zbiorniku aby uniknąć pierwotniaków  ( i pewnie jeszcze NO3 będzie niskie)  te 35 litrów jest OK. Ale jak akwa Ci dojrzeje  to docelowo możesz podmieniać 1/3 słupa wody . Zbiegiem czasu możesz pomału podnosić ilość podmienianej wody .

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Kurcze wy się więcej zastanawiacie nad przepływem niż nad rybami... wiecie,  że te ryby to mają w du**e wasze problemy...
    • 1. Podnoszenie 30 tyś l/h wody o _jeden_ metr to moc ok. 82 W (bez uwzględnienia strat w związku z wydajnością pompy). Moduły to bardziej energooszczędne rozwiązanie - nie ma tego podnoszenia. Duży moduł w części za filarem + kilka pomp i sump ze wszystkimi komplikacjami nie nie potrzebny. 2. 16 cm - wejdzie np. Jebao dcp 20000. 2 - 4 sztuki? ? Wg moich obserwacji sprawność jest większa przy niższych obrotach. 3. Ryba 20 cm zanieczyszcza wodę, jak 5 sztuk po 10 cm.... Jedna 30 cm - jak 12 szt po 10 cm.  
    • Racja, po prostu kasa, czy też moda wymuszona oszczędnościami właśnie. Zobaczymy, kogo nie odstraszą koszty zakupu dużego zbiornika, sprzętu i rachunków za prąd, ten będzie szukał rozwiązań w zasilaniu np. kaseciaka falownikiem. Chyba sam tak zrobię do planowanego dużego akwarium. Przewiduję nową odsłonę obumarłego wątku o filtrze kasetowym, choć jest tam co czytać, ponad 1800 postów. 😄 Byle było co do tego akwarium wpuścić, nie za horrendalne pieniądze...
    • Niestety ale biotop Malawi wymaga dużych zbiorników i jest do duża przeszkoda w dobie szukania oszczędności na prądzie. Dla nas 200L dla saulosi to takie minimum i to niezbyt atrakcyjne, ponieważ mamy tylko jeden gatunek, dla wielu to bariera nie do przejścia. Dlatego pewnie gatunki ryb wymagające dużych szkieł jak pyszczaki, dyskowce czy inne duże pielęgnice są w odwrocie a powraca moda na małe ryby oraz akwaria w stylu low-tech.  
    • Jeszcze o tym bardzo nie myślałem. Na pewno będzie mix i na pewno zbiornik nie będzie na początku przerybiony. Co będzie po kilku latach, to się okaże jak uda się kontrolować narybek. Na pewno chcę mieć predatory + mbuna w dużych ławicach - taki wstępny plan. @yaro nie mam tutaj miejsca na pomyłki. Jak dam za mało rur na spływ do sumpa, to poprawienie tego będzie karkołomne. Jeżeli dam za dużo, to nie będzie problemem. Więc wolę dmuchać na zimne. Wiem na pewno, że wolny przepływ przez biologię, to mit akwarystyczny. Pytanie tylko gdzie jest złoty środek, bo przelać 30000L/h przez sumpa, a potem wypompować to na 2m, to dość trudny case, ale nie jest niewykonalny. Być może złotym środkiem będzie podwójna filtracja, czyli sump + filtr w dużym module/kominie. Po rozmowę z hydraulikiem i człowiekiem od wylewek wiem już, że mogę dać pod akwa zamiast styropianu 15cm, dobry xps 5cm + 5cm wylewka. To daje mi 66cm pod zbiornikiem więc sump mógłby mieć 40cm wysokości. 16cm na sumpem wystarczy? Czy lepiej dać niższy sump?
    • 10000 litrów robi wrażenie 👍 Ile ryb będziesz chciał mieć docelowo? Przy przykładowym przeliczniku 50 litrów na rybę daję aż 200 sztuk. 
    • Hm… moje akwarium produkuje ok. 9 ppm azotanów tygodniowo. Odpowiada to godzinowej produkcji 0,015 ppm NH3. Przyjmując że ryby wydalają  NH3 ze stałą prędkością, to stężenie obserwowane w testach to 0,015ppm/krotność przepływu przez filtr. Nawet jeśli miałbym całkowitą krotność filtracji na poziomie 0,4 (jak twierdzisz, że masz) to i tak obserwowany wynik 0,0375 ppm jest na granicy oznaczalności testów. Ale z tego co pamiętam, to masz filtry po 2 stronach i znając życie gąbka będąca kilka razy lepszym od ceramiki filtrem biologicznym, została zaliczona do „mechanika”. Do tego nitryfikacja jest bardzo łatwa… dla mojego zbiornika wystarczy 0,6l gąbki 20ppi, by nie było problemu. Aby woda była czysta trzeba znacznie więcej. Pojęcie czystości jest bardzo względne… No ale inaczej definiujemy pewne pojęcia. Jestem pewien, że Cię nie przekonam W każdym razie rekomendacja, żeby robić przepływ przez sump na poziomie 0,4 jest dosyć oryginalna. Zazwyczaj poleca się 3-5x, w morskich x10. 
    • W całym procesie myślowym jest jedna niedoskonałość, mam w swoim akwarium tyle ryb, że nie są w stanie zanieczyścić mi wody do poziomu by filtracja nie wyrabiała. Potwierdzają to testy, a nie wzory których nie znam i nie umiem z nich korzystać. Abyś nie myślał, że to jakiś osobisty atak. Po prostu uważam , że w wielkich baniakach utrzymujemy relatywnie mniejsze zarybienie niż w mniejszych akwariach.
    • Zróbmy małe doświadczenie myślowe. Porównajmy 2 filtry… jeden ma 40% przepływu zbiornika na godzinę. Drugi ma 200% przepływu zbiornika na godzinę. Oba filtry są tak duże, że usuwają 100% zanieczyszczeń. Ryby produkują jednostkę zanieczyszczeń na godzinę (100%) Przyjmując, że do filtra trafia tylko brudna woda (nie miesza się z czystą) Zanieczyszczenia: Pierwszy: po 15 minutach: produkcja 25%, przefiltrowano 10% zostaje 22,5% po 30 minutach: 25%+ 22,5%, zostaje 42,75% po 45 minutach: 25% + 42,75%, zostaje 61% po 1 godzinie: 25% + 61%, zostaje 77,4% (czyli skuteczność filtracji to ok. 33%) itd.. (rośnie do 225% godzinowej produkcji zanieczyszczeń) Drugi: po 15 minutach: produkcja 25%, przefiltrowano 50%, zostało 12,5%; po 30 minutach: 25% + 12,5%, po filtracji: 18,75%; po 45 minutach: 25%+18,75%, po filtracji: 21,9%; po 1 godzinie: 25%+ 21,9%, po filtracji: 23,45% (czyli skuteczność filtracji to ok. 77%). itd. - dąży do 25%. Filtr drugi daje 10x bardziej czystą wodę. Uwzględniając, że do filtra trafia nie tylko woda brudna, ale mieszanka brudnej i czystej, że produkcja i usuwanie są procesami ciągłymi otrzymujemy: Skuteczność filtracji (maksymalna, rozumiana jako ile zanieczyszczeń zostaje usuniętych z wody przy ciągłej ich produkcji lub jaki procent wody brudnej przechodzi przez filtr). = 1-e^(-krotność przepływu). W tabelce: krotność przepływu / skuteczność filtracji 1  63,21% 2  86,47% 3  95,02% 4  98,17% 5  99,33% 6  99,75% 7  99,91% 8  99,97% 9  99,99% 10  99,995% Dla filtra @yaro przy przepływie 0,4 zbiornika na godzinę wyjdzie skuteczność filtracji ok. 33%.  Prawie 70% zanieczyszczeń zostaje w wodzie (produkowanych na bieżąco), bo ta część wody _statystycznie nie bywa w filtrze_ … Nawet jak filtr jest gigantyczny. Bez odpowiedniego przepływu nie ma wydajnej filtracji…, ale nie wystarczy zwiększyć tylko przepływ, potrzeba też odpowiedniej powierzchni dla bakterii. Zdanie „sump jest słabym machanikiem” należy rozumieć: sump o zbyt małym przepływie jest złym filtrem (i biologicznym i mechanicznym, jakkolwiek to rozumiemy). Przy dobrym przepływie będzie dobrym Zagadnienie jest dotykane w książce "Aquatic Systems Engineering: Devices and how They Function" Pedro Ramon Escobal. Polecam, choć trudna.  Z wzorów podanych w rozdziale 2 można wyprowadzić podany wcześniej wzór na skuteczność filtracji.   Przykład dotyczy akurat sterylizacji UV. Wzór 2.10 określa czas potrzebny na uzyskanie 99,99% sterylizacji. Fo - przepływ. G pojemność zbiornika. Dla krotności przepływu 9.2x to 1h. Wydaje mi się szaleństwem pchanie się w sump (stopień komplikacji) bez odpowiedniego przepływu...
    • Narybek skalara już pływa w mauzerach. p.Darek wyprzedaje stada zarodowe mniej chodliwych gatunków. Jak mówił to bierze to zagranica bo u nas nie ma chętnych pomimo niskich cen. Brałem maluchy po 12-15 pln Niestety padło zainteresowanie malawi a tanga to już w ogóle wymiera po hodowlach jak mówił. Dobrze sprzedają się żyworódki i skalary stąd zmiana gatunków na hodowli. Cześć bardziej popularnych gatunków malawi zostanie. To co się sprzedaje po sklepach. Ja specjalnie pojechałem po M. gold kawanga a on mi mówi że na ten gatunek nie ma chętnych i stado zarodowe właśnie odjeżdża Hodowle ustawią się po prostu pod klienta masowego. Z rarytasami zostanie np tan-mal ALE oni nie są hodowcami więc ceny wyższe  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.