Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Ja w końcu zdecydowałem się na HQI, otwarte akwa, myślę że jest to rozwiązanie warte rozważenia - mi się już podoba :)

Opublikowano
Ja w końcu zdecydowałem się na HQI, otwarte akwa, myślę że jest to rozwiązanie warte rozważenia - mi się już podoba :)


HQI ma sens tylko przy dużych akwa - takie jak chcesz postawić to już jest sensowne.

Z praktyki to ci powiem tylko tyle że trzeba wziąść poprawke na dwa aspekty.

1. HQI swieca tak intensywnie że nie jesteś w stanie patrzeć bezpośrenio w kierunku żarnika, przynajmniej u mnie przy żarnikach 150W i barwie 10000 potrzeban do tego jest maska spawalnicza :wink:

2. HQI niemiłosiernie grzeją, do tego stopnia że w zimie nie używam grzałek a na lato zamontowałem schładzarkę - fakt że u mnie lampy są zabudowane nad akwa.

Opublikowano
HQI ma sens tylko przy dużych akwa - takie jak chcesz postawić to już jest sensowne.


Czyli rozumiem że moje już się nadaje do HQI


swieca tak intensywnie że nie jesteś w stanie patrzeć bezpośrenio w kierunku żarnika


Po co mam patrzeć na żarnik :) jeśli będą skierowane delikatnie pod kątem - w kierunku ściany - nie będę musiał na niego patrzeć. Można też zamontować na zewnętrznej części oprawy coś w rodzaju odbłyśnika, który będzie zapobiegał rozświetlaniu pokoju, jednocześnie służyć będzie za dodatkowy radiator.


Przewiduję dwie lampy po 70W, w jakim akwa masz swoje 150-tki?

Opublikowano

1. Czyli rozumiem że moje już się nadaje do HQI

2. Po co mam patrzeć na żarnik :) jeśli będą skierowane delikatnie pod kątem - w kierunku ściany - nie będę musiał na niego patrzeć. Można też zamontować na zewnętrznej części oprawy coś w rodzaju odbłyśnika, który będzie zapobiegał rozświetlaniu pokoju, jednocześnie służyć będzie za dodatkowy radiator.

3. Przewiduję dwie lampy po 70W, w jakim akwa masz swoje 150-tki?



1. HQI nadają sie do każdego akwa :) tylko że IHMO nad małym baniakiem montowanie ich jest pozbawione sensu - choć oczywiście to kwesja gustu i pieniedzy bo pyszczaki to beda miały pod płetwą odbytowa to czy im świeca świetlówki czy HQI. Do Takiego akwa jak ty planujesz postawic to HQI jak najbardziej się nadają ale tez moim zdaniem nie ma co się na nie tak napalać bo jakis cud techniki to nie jest. Jak planujesz akwa odkryte to jest to dość dobre rozwiązanie bo HQI mozna ładnie podwieśić ale np mając pokrywę z większą iloscia świetlówek np ze 4 sztuki to IMO można uzyskać o wiele bardziej zadawaljący efekt oswietlenia baniaka poprzes stosowanie różnych rodzajów świetlówek niż z HQI

2. Na żarnik nikomu nie karze patrzeć - a wręcz nie zalecam tego robić [oczy bardzo bolą :shock: ] Napisałem to aby przemyśleć własnie sprawy o których już napisałes czyli odpowiedniego ukierunkowania/osłonięcia lub odbicia światła.

3. Moje świeca nad akwa dość dziwnym 196/58/64 tak mniej więcej.

Opublikowano

Mam HQI juz od ponad poltora roku nad akwarium 150x50x50.... 1 sztuke, bo przy rozsadnym doborze wysokosci tzn. probach z odpalona lampa i malych akrobacjach na drabine mozna ustawic taki kat, zeby oswietlalo obydwa boki. U mnie wisi ono okolo 45 cm nad zbiornikiem, oczywiscie odkrytym. W tym roku stawiam nieco dluzsze akwa i w tmtym planuje dwa zarniki, obydwa 5600K choc sa troche drozsze od 5200. Probowalem kiedys eksperymentow ze swietlowkami - porobilem dodatkowe uchwyty i mialem w sumie 4 sztuki. Klopot polegal na tym, ze nigdy tak naprawde nie podoblo mi sie swiatlo, ktore widzialem. Przegladalem zdjecia, probowalem podppatrzec nazwy swietlowek. W koncu kupilem HQI i efekt przerosl moje najsmielsze oczekiwania. Piszecie,ze HQI jest drogie itp. Przekalkulowalem wszystko jakies kilka miesiecy temu.... przy 4 swietlowkach w akwarium i sredniej cenie z dolnej polki okolo 30 zl jednorazowa wymiana co 6 miesiecy kosztuje 120 zlotych. Zywotnosc zarnika HQI to okolo 9-10000 godzin przy normalnym uzytkowaniu. W tym czasie prawdopodobnie nastapilaby 3 krotna zmiana swietlowek, co daje laczny koszt w granicach 400zl. Cena zarnika 70W sklepowa to okolo 120zl ( na Allegro 5600K sa po 70), statecznik 60, kondensator kolo 10, zaplonnik kolo 10. W sumie wychodzi cos kolo 200zl. Teraz troche o energii - 4 swietlowki x 36 W - 142W, HQI- 70 czyli ponad polowe mniej. Smiem twierdzic ze 4 swietlowki nie daja o polowe wiekszego oswietlenia jak wynikaloby z liczby W. Wobec tego kalkulacja wychodzi dosc mocno na korzysc HQI.

Opublikowano

Juz widze to - jakie 400 - doliczam koszt starterow :))))) I oczywiscie powinno byc 144 a nie 142 - smigam juz do pracy i to wszystko z pospiechu. :D

Opublikowano

1. Probowalem kiedys eksperymentow ze swietlowkami - porobilem dodatkowe uchwyty i mialem w sumie 4 sztuki. Klopot polegal na tym, ze nigdy tak naprawde nie podoblo mi sie swiatlo, ktore widzialem. ..... W koncu kupilem HQI i efekt przerosl moje najsmielsze oczekiwania.

2. Piszecie,ze HQI jest drogie itp. Przekalkulowalem wszystko jakies kilka miesiecy temu.... kalkulacja wychodzi dosc mocno na korzysc HQI.

3. . Smiem twierdzic ze 4 swietlowki nie daja o polowe wiekszego oswietlenia jak wynikaloby z liczby W



1. Wiesz to jest już kwestja gustu a o gustach .... raczej sie nie dyskutuje :) Skoro tobie taka opcja [tylko HQI] podoba sie najbardziej to jest super bo to tobie ma sie podobaćnajbardziej.

Natomiast u mnie jest troche inaczej bo wczesniej tak jak ty kombinowałem ze świetlówkami i musiałem się nakombinować abym był zadowolony, po pewnym czasie stwierdziłem że HQI rozwiąże moje problemy i niestety choć byłem zadowolony to do zachwytów mi było daleko i dlatego obecnie i tak do hqi mam dostawione dwie rury i teraz mi się podoba. Oczywiscie to jest tylko moje mniemanie i komus innemu podobać się nie musi :) a pisze o czterech rurach bo ostatnio widziałem takie akwa 250/100/60 z nonmbuną i nawt dwa gatunki były "wspólne" i oświetlone zastosowaną tam kombinacja [niestety nie miałem czasu aby sprawdzić jakie dokładnie to były modele rur poza tym że to było T5] oczarowała mnie bardzo - ale oczywiście to jest też moja subiektywna ocena - i to tyle w dyskusji o gustach której miało nie byc :wink::D

2. nie napisałem że jest drogie itp ale ma oczywiscie wady i zalety. Bardziej chodzi mi o to że w małym akwa gdzie standartowe pokrywy są tanie to ihmo montowanie HQI mija sie z celem. Minusem jest równiez to że na HQI trzeba wydać więcej w początkowej fazie a oszczędności przychodzą z czasem natomiast koszt świetlówek mozna rozłożyć w czasie co też ma dla niektórych znaczenie. W HQI kosmicznie drogie są oryginalne oprawy i to robi tą mityczną drożyznę. Ale tak jak Łosiu napisałeś można zrobić to samemu [choc parę elementów i tak by do tego co wymieniłeś doszło] i tak wyjdzie już całkiem rozsądna cena. Ja np poszukałem po hurtowniach elektrycznych i znalazłem oprawy przemysłowe do żarników HQI. Okazało sie że wiele hal produkcyjnych jest oświetlanych tego rodzajem świetła. O ile pamietam to za kompletną oprawę [bez żarnika] zapłaciłem 230,- zł a jest ona naprawdę pożądnie wykonana bo jest również przystosowana do pracy na dworze. Więć ja również tych kosztów nie demonizuje :) .

3. Nie jestem orłem z fizyki i nie wiem jak fachowo to określić ale tu bardziej chodzi o odbiór światła przez nasze oko. Nawet mając świetlówki o takiej samej mocy ale jedna typu PowerGlo a druga GroLux to mimo że obie emituja tyle samo światła każdy powie że PowerGlo świeci dużo mocniej a bedzie to wynikało z róznicy barwowej danej świetlówki i podobnie bedzie z porównaniem swietlówka - HQI, a biorąc pod uwage to iż obudowy do HQI działają troche na zasadzie "halogenu" i wysyłają światło bardziej skupione a świetlówki bardziej rozproszone to dlatego nasz odbiór jest taki a nie inny - ihmo oczywiscie :)

Opublikowano
Ale tak jak Łosiu napisałeś można zrobić to samemu [choc parę elementów i tak by do tego co wymieniłeś doszło] i tak wyjdzie już całkiem rozsądna cena.


Oprawe mam standardowa od halogenow zewnetrznych i przy takich pozostane. Mam zamiar oslonic lampy i wiatraki ktore beda je chlodzily obudowa z pcv oklejona na czarno. Kupilem kiedys zupelnie przypadkowo wiatraki FERGAS-a po 10 zlotych sztuka ( najdluzsze z tego linka http://www.appliancemagazine.com/images2/61.jpg )i zaczynam zalowac, ze wzialem tylko 5. Sa troche klopotliwe w montazu, lecz skutecznie rekompensuja to przez chlodzenie :)

O barwie swiatla nie ma co dyskutowac, ale moim zdaniem akurat ilosc jest dosc wyrazna. Przy swietlowkach standardowych (czyli w moim przypadku Narvie)mialem zdecydowanie mniej swiatla na bokach, mimo zastosowania odblysnikow, a potem dodatkowego docinania i doginania blaszek. Meczylo mnie tez czyszczenie co jakis czas z glonow i kamienia, musialem tez miec mniejszy poziom wody ze wzgledu na chlapanie woda itp.

Rzeczywiscie to czy ktos wybierze HQI, czy pozostanie przy swietlowkach jest jego indywidualna sprawa. Pisalem o tym, ze nie jest zbyt drogie poniewaz ogolnie panuje opinia, ze nie jest to najtansze oswietlenie. Generalnie wszystko zamyka sie na oprawie - jezeli ktos nie ma smykalki, nie planuje zasloniecia lamp obudowa, czy tez chce pojsc na latwizne to musi byc przygotowanym na spory wydatek i to nie zawsze tak jak w Twoim przypadku kwote 230zl. Widzialem oprawy powyzej 600zl, a sa na pewno tez i drozsze.

Jesli chodzi o HQI w malych zbiornikach to jest to tez indywidualna kwestia. Generalnie - jesli rozmawiamy na forum MAlawi ;) - to dla nas malym zbiornikiem jest 80cm dlugosci i przy czyms takim mozna juz spokojnie pokusic sie o HQI, oczywiscie z obudowa ktora odsunie oprawe od powierzchni wody i spowoduje "obciecie" swiatla do wymiarow zbiornika.

Opublikowano

Chciałbym Cię jeszcze zapytać Łosiu o problem parowania, ale nie w kontekście dolewania wody tylko wilgotności w pomieszczeniu w którym stoi akwa.

Miałeś/masz taki problem i jak spowodować żeby z pokoju nie zrobiła się sauna, a w skrajnych przypadkach aby uniknąć hodowli grzyba na ścianach :) czy parowania okien.

Opublikowano

Jesli chodzi o parowanie u siebie nie zaobserwowalem zadnego grzyba itp.... a mam juz je od ponad roku. Nie stoi w specjalnie duzym pokoju, w lecie mialem i mam zwykle lekko uchylone okno,ale obecnosc akwarium wcale na to nie wplywa. Moim skromnym zdaniem powietrze jest tylko bardziej nawilzone - mam nad akwarium boazerie i tez nie zauwazylem zeby sie cos z nia dzialo. Wydaje mi sie, ze jest to w duzej mierze kwestia konstrukcji powrotu wody - wszystko polega na tym, zeby zbytnio nie burzyc tafli wody, ale zeby jednoczesnie spokojnie splywala do komina zabierajac ze soba wiekszosc zanieczyszczen.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
    • 2 x a520e da podobny efekt (trochę lepszy) jak a502ps + a520e, a będzie trochę taniej. A520e ma trochę większą pojemność; wiążę DOC i azotany. a502ps tylko DOC. Przy czystej wodzie (mało DOC) kombinacja może być 2x gorzej niż samo a520e...Wydaje się, że to po prostu nie przemyślana a popularyzowana idea. https://www.purolite.com/product/a520e https://www.purolite.com/product/a502ps
    • Wątek chyba do zamknięcia... Niestety hodowla jest całkowicie zlikwidowana. Również niestety przez nieporozumienie umówione dla mnie saulosi pojechały w świat.   
    • A502PS ma właśnie pochłaniać związki i zanieczyszczenia organiczne po to żeby PA202 mogła spokojnie pracować i pochłaniać NO3 🙂  Przy okazji pytanie czy ktoś kto używał może testu na DOC - Rataj ANTIALGAE CHSK? https://www.invital.pl/rataj-antialgae-chsk-test  Jeżeli tak, to czy jego wyniki rzeczywiście pokażą poprawę po zastosowaniu Purigenu lub A502PS?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.