Skocz do zawartości

160-200L o podstawie 100x40 cm - pytania przyszłego akwarysty


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)
36 minut temu, Sprinciu napisał:

@SlavekG Osobiście uważam że wersja LW jest dużo lepsza czyli ta przeźroczysta. Filtry i tak w większości wypadków są zamknięte w szafkach więc światło im nie zagraża, a jest dużo łatwiej kontrolować stopień zabrudzenia, ta jak na moim zdjęciu to widać.

Dodatkowa różnica to taka że te pompki sunsun mają średnicę wewnętrzną taką samą przy wężach 16/22 i przy 12/16 więc dodatkowy argument aby tej pompki nie stosować.

Bez znaczenia czy widzisz co jest w środku czy nie bo prefiltr czyścisz regularnie co tydzień czy dwa.

O jakiej pomoce piszesz???

HW602/3A nie posiada pompki.

13 minut temu, egon44 napisał:

Witaj!

Nie wiem jaki masz budżet na zakup filtracji,ale na Twoim miejscu pomyślałbym o zakupie jednego mocnego kubełka(np.Ikola 1200maxx) + do tego falownik i sprawę filtracji mechanicznej/biologicznej masz załatwioną.

Czasem warto poczytać wcześniejsze komentarze zanim się da odpowiedź.

Kolega chce kupić Aqua nova 1500 i prefiltr.

 

@Nath_147 TetraTec EX 1200 tez będzie dobra dla tego zbiornika i jest to dobry filtr.

Edytowane przez SlavekG
  • Haha 1
Opublikowano

Tego AquaNova brałbym. Spokojnie powinien ogarnąć sprawę. Jak ryby będą większe, to dołożysz cyrkulator.

Ewentualnie tego nowego Aquael Ultra 1400 - bardzo dobrze się zapowiada (też nieźle sika i niby ma zużywać mało prądu).

Jak zwiększysz budżet, to możesz brać jakiegoś Eheima. Od kilku lat spadła ich jakość, ale to nadal dobre filtry.

Prefiltr czy weźmiesz przezroczysty czy nie, to jeden pies (mam obydwa). I tak patrzysz głównie czy jeszcze filtr dobrze dmucha czy nie. Jak przestaje dobrze dmuchać, to wtedy czyścisz prefiltr :)

Opublikowano
1 godzinę temu, Nath_147 napisał:

czy do takiego zbiornika wystarczyłby AQUA NOVA NCF-1500 Filtr zewnętrzny 1500l/h?

Wystarczy..ale jest to filtr , którego nie polecam . Używałem go i teraz leży w piwnicy jako "awaryjny" w razie potrzeby. No chyba , że masz możliwość kupienia starego typu czyli nie z niebieskimi zaworami. Pomyśl o innym.

 

Jeszcze prośba. Zaczynaj zdanie z dużych liter i kończ kropkami. Wiem , że nie jest to forum językowa ale postaraj się zastosować do prośby:) A będziemy wdzięczni.

  • Lubię to 2
Opublikowano
14 godzin temu, Nath_147 napisał:

2) Jakie oświetlenie LED dla pyszczaków, akwarium ma stać w pomieszczeniu od południa (cz to istotne?), oświetlenie wybrać jednobarwne czy na diodach RGB? czy i jak długo im świecić, wewnątrz nie będzie roślin, a wg poradników oświetlenie jest wtedy do eksponowania ich barw tylko praktycznie przez cały dzień nie ma dla kogo ich eksponować, to czy wtedy świecić czy nie świecić?

Akurat ma 160 l z saulosi przy oknie od strony południowej. Przez większość dnia akwaria w tym pokoju korzystają ze światła słonecznego. Doświetlane są tylko, od popołudnia lub wieczoru. Godzina włączenia światła uzależniona jest od pory roku i długości dnia. Wszystko zależy od tego ile światła słonecznego będzie docierało do akwarium.

Opublikowano (edytowane)
1 hour ago, SlavekG said:

O jakiej pomoce piszesz???

HW602/3A nie posiada pompki.

Piszę o tej pompce przy tych właśnie filtrach ale bez oznaczenia A na końcu. To już był akapit do autora tematu :)

Edytowane przez Sprinciu
Opublikowano (edytowane)
5 minut temu, Sprinciu napisał:

Piszę o tej pompce przy tych właśnie filtrach ale bez oznaczenia A na końcu. To już był akapit do autora tematu :)

Pompkę posiadają prefiltr HW602/3B. Skoro piszę o wersji HW602/3A to wiadomo o co chodzi i nie ma co mieszać z jakąś pompką. 

 

Edytowane przez SlavekG
Opublikowano (edytowane)
59 minut temu, AndrzejGłuszyca napisał:

Wystarczy..ale jest to filtr , którego nie polecam . Używałem go i teraz leży w piwnicy jako "awaryjny" w razie potrzeby. No chyba , że masz możliwość kupienia starego typu czyli nie z niebieskimi zaworami. Pomyśl o innym.

Skoro ten filtr jest nie zbyt dobry to polecam wspomniany już filtr TetraTec EX1200, posiadam go od wielu lat i nigdy nie zawiódł. Jest tez cichy.

Edytowane przez SlavekG
  • Lubię to 1
Opublikowano

Ja w takim akwarium używałem unimax 250 + aquael 2000 z gąbką. Miałem wtedy akwarium baaardzo przerybione i sporo kamieni w środku - ten układ ogarnął sprawę. Później skleiłem wąskiego kasieciaka, napędzanego aquael 2000 - to było rewelacyjne rozwiązanie. Filtra zamontowany do szyby na magnesikach neodymowych, trzymał się jak rzep psiej d..y i spełniał swoje zadanie w 100%.

Poczytaj też o temacie szybkowarowiec (zwany również parzokiem). Nie wiem czy ktoś poza twórcą tej filtracji to testował, ale temat wydaję się być ciekawy i skuteczny

  • 2 miesiące temu...
Opublikowano

Dziękuje za wszystkie wcześniejsze porady, z każdą się zapoznałem.

Od stycznia poczyniłem pewne postępy, stanęło na akwarium 215 lirów, zakupiłem aquael glossy 100. Także za jednym zamachem rozwiązał się problem zbiornika, pokrywy i oświetlenia (2x16W Sunny). Szafkę buduję własnymi siłami, będzie hybrydą Glossy i Aspect z kilkoma ulepszeniami :).

Przez ten czas sporo czytałem o różnych rodzajach filtrów,  o ich wadach i zaletach. Trochę przeraziła mnie możliwość wydostania się wody poza zbiornik podczas rozszczelnienia się kubełka. Zainteresowałem się też filtrami kasetowymi, ale nie za bardzo chce mi się ryzykować jego budowy (nie bardzo też wiem jakby je zamocować w tym akwarium do bocznej ściany, bo na tylnej bym go nie chciał). 

I przyszedł mi do głowy pewien pomysł. Akwarium jest dość wysokie ok. 52-53 cm od dna do tej dodatkowej szklanej ramki i pomyślałem czy zamiast kaseciaka nie zastosować dwóch filtrów wewnętrznych:

Pierwszy (biologiczny) Turbo 1000 z dwoma pojemnikami na ceramikę łączone szeregowo (1,2 litra), może nawet dałoby radę wcisnąć trzeci (jeszcze nie wiem czym wypełniony).

Drugi (mechaniczny) Turbo 2000 z fabryczną gąbką lub prefiltre Eheim. Gąbkę mógłbym zastosować nawet podwójną lub potrójną, tak samo prefiltr 1,5 lub x2 połączone szeregowo - jeżeli miałoby to większy sens? Wydaje mi się że wtedy filtr mniej by się zapychał, tracił wydajność z dnia na dzień.

Czy taka filtracją miała by sens, pod kątem działania? Estetycznie pewnie nikomu się to nie spodoba.

Dodatkowy plusik takiej filtracji jest też to że te filtry podobno się grzeją i podnosiłyby mi temperaturę wody o 2-3 stopnie. W akwarium prawdopodobnie nie objedzie się bez grzałki  - w domu nie mam ogrzewania 24h, akwarium stanie w jednym z najzimniejszych pokoi, -więc byłyby jakieś nieznaczne oszczędności na energii. Latem przy zastosowaniu odpowiednich rurek na wylotach mógłbym głowice filtrów unieść nad taflę wody, może  by tak nie grzały wody. 

I tu kolejne pytanie odnośnie grzałki. Czy brać jakaś niedrogą 250W czy warto zainteresować się nieco droższą Platinium Heater ? Zaciekawiła mnie w niej jednoczesna funkcja termometru i sposób regulacji.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.