Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Jeśli chodzi o podłączenie Fx6 w zestawie glossy 150 to wszystko się mieści. W jednej szafce mam filtr i prefiltr z korpusu narurowego. Z wężami też nie ma problemu.

Kwestia kultury pracy to temat indywidualny. Jeśli Tobie zależy na absolutnej ciszy to nic z tego.

Osobiście nie użył bym tego filtra do akwarium które miałoby stać w sypialni lub biurze. 

Opublikowano (edytowane)

Dzisiaj odebrałem FX6, test bez mediów na razie z użyciem wanny - jest cichy, a będzie zamknięty w szafce, którą jak znajdę czas okleję matami. Silnik praktycznie niesłyszalny, lekki chlupot wody - pewnie musi się odpowietrzyć, jak go podniosę i przechylę robi się niesłyszalny. Generalnie Turbofilter, który wrócił mi z serwisu jest głośniejszy.

Wydajność - 2x test z wiaderkiem wyszło 20l/40s czyli +/- 1800l/h - miało być więcej ;/ tylko wąż na zasys pożyczony od Ultramaxa.

 

Pytanko jeśli teraz Ultramax 2000, który mam będzie robił mi za biologa i podniosę wyżej jego zasys to mogę odpiąć prefiltr bez obaw że się szybko zasyfi?

Na zasys FX6 styknie gąbka Aquaela MediaSet?

Edytowane przez Rafał80
Opublikowano

  Kilka luźnych myśli po porannej kawie ;)

1. Jak testowałem fx6, to z mediami leciał 2600-2700 l/h ale na gładkich, nieoryginalnych wężach 25mm.  Myślę, że tutaj tracisz sporo wydajności.

Możesz podłączyć do gniazdka z pomiarem mocy i szacować wydajność na podstawie wzoru:

Przepływ = 2600 l/h * (Moc – 21,2 W)/(44W-21.2W).

2. Każdy filtr będzie robił jako biologiczny i tym lepszy im ma więcej gąbki i mniej ceramiki (a zamiast tego więcej gąbki, K1, czyścików żyłkowych) :)

3. Odchody szybko się rozkładają więc, jeśli tylko pierwsza powierzchnia kontaktu z wodą z akwa jest wystarczająca (a w kubełkach jest), to prefiltr niewiele zmienia. Jeśli będzie co kilka dni czyszczony (lepiej częściej), to subtelnie obniżysz azotany i fosforany. Ale będzie stawiał dodatkowy opór no i dodatkowa praca.

4. Filtr "zasyfia się" biofilmem bakteryjnym. To jest to co jest potrzebne dla filtracji i zdrowia ryb! Ma się zasyfiać! Najlepiej działa jak jest zasfiony! Nie czyść filtra, aż przepływ bardzo spadnie! (sprawdzisz gniazdkiem z pomiarem mocy). Jak będzie odpowiednio dużo mediów filtracyjnych o dużej powierzchni to nigdy! (potrzeba ok. 14 litrów gąbki 20ppi na 1 g karmy dziennie).

5. Idea prefiltrów chyba powstała przez analogię do filtracji mechanicznej (nie w akwarium), gdzie duże cząstki blokują drobne medium i szybko trzeba je wymieniać. Prefiltr je łapie. Ale w akwarium duże cząstki są  szybko rozkładane przez bakterie, a drobne medium zarasta biofilmem nie osadami do filtracji. Z prefiltrem też zarośnie podobnie szybko! No i nie sypiesz pyłów do akwarium tylko jedzenie ;) (Tropical dodaje zeolit do karmy inni pewnie też... ale mało). Producenci filtrów podchwycili ideę i wykorzystują wyobrażenie akwarystów... 😕

6. Zewnętrze gąbki FX mają 10-20ppi. Więc będzie robił jako słaby mechanik ;)Ale bakterie jak podrosną zrobią robotę.

  • Lubię to 1
Opublikowano
21 godzin temu, Rafał80 napisał:

Dzisiaj odebrałem FX6, test bez mediów na razie z użyciem wanny - jest cichy, a będzie zamknięty w szafce, którą jak znajdę czas okleję matami. Silnik praktycznie niesłyszalny, lekki chlupot wody - pewnie musi się odpowietrzyć, jak go podniosę i przechylę robi się niesłyszalny. Generalnie Turbofilter, który wrócił mi z serwisu jest głośniejszy.

Wydajność - 2x test z wiaderkiem wyszło 20l/40s czyli +/- 1800l/h - miało być więcej ;/ tylko wąż na zasys pożyczony od Ultramaxa.

 

Pytanko jeśli teraz Ultramax 2000, który mam będzie robił mi za biologa i podniosę wyżej jego zasys to mogę odpiąć prefiltr bez obaw że się szybko zasyfi?

Na zasys FX6 styknie gąbka Aquaela MediaSet?

Zazdroszczę ciszy. Mój fx6 buczy. Pewnie szafka mu trochę pomaga ale i tak jest głośny. 

Opublikowano

Pikczer - jak dodałem media (kosze z gąbkami ) to jeszcze chlupotanie/przelewanie ustało, słychać delikatny szum wody.

 

triamond - w akwarystykę się bawiłem jak byłem nastolatkiem, teraz wróciłem do tego pieknego hobby po 25 latach ;] , sporo nowości.

Wiem że każdy filtr  do po czasie biolog, jak i podłoże czy kamienie (nauka z tego forum).

No i mam zagwozdkę  bo jedni tu piszą żeby czyścić często by usuwać odchody z obiegu - w tym prefiltry, inni by jak piszesz otwierać raz na rok.

Prefiltr stosowałem by nie zasyfić ceramiki, tzn ba być zasyfiona?  - producenci zalecają by tego unikać.

Zewnętrzne gąbki FX6 - chodzi ci o te wokół kosza?

 

Opublikowano

Ceramika jest ok. 6x gorsza od gąbki jeśli chodzi o filtrację biologiczną (https://aquariumscience.org/index.php/7-filter-media/). Po co marnować miejsce w filtrze ? No i jak pisałem, ten syf na powierzchni filtruje. I tylko on :)

Producenci twierdzą, że np. Siporax jest 300-400 x lepszy od gąbki (270m2/l vs 0,72-1,12m2/litr). Czyli jakieś 7 kawałków zamiast całej gąbki z fx6 ? Serio ? :)

Opublikowano
44 minuty temu, triamond napisał:

Ceramika jest ok. 6x gorsza od gąbki jeśli chodzi o filtrację biologiczną (https://aquariumscience.org/index.php/7-filter-media/). Po co marnować miejsce w filtrze ? No i jak pisałem, ten syf na powierzchni filtruje. I tylko on :)

Producenci twierdzą, że np. Siporax jest 300-400 x lepszy od gąbki (270m2/l vs 0,72-1,12m2/litr). Czyli jakieś 7 kawałków zamiast całej gąbki z fx6 ? Serio ? :)

Czytałem co tam napisali. Ma to sens, mniejszy lub większy bo stosowałem cuda różne a efektów nie było żadnych. Tylko człowiek chytry i szkoda wywalić ceramikę itp bajery a wstawić gąbkę :) Mózg wyprany przez reklamy :)

Opublikowano

Coś tam przetłumaczyłem, czyli im większe ppi tym lepiej.

Widziałem że użytkownicy kombinują z gąbkami od FX6 - myślisz że można zostawić te od producenta? Przy zmianie/dołożeniu jakie ppi polecasz: jeden rodzaj czy rzadka i gęsta?

Zajrzałem do szafki co się uzbierało z zakupów przez rok ;]: mam jeszcze taką "grubą szorstką watę" która była w komplecie z Ultramaxem. Mam też watę Symec - tu widziałem że wkładają krążek na górę, dziwne bo powinni na sam dół bo woda wlewa się do środka koszy od góry. Mam też Sera crystal clear ale te raczej szybko się zatkają ale robi mi robotę w prefiltrze, tylko zabawa co tydzień.

 

Co do filtrowania masz namyśli biologiczną czy mechaniczna też? Ten film bakteryjny na gąbkach ppi30 zrobi wodę kryształ?

Trzeba jak najczęściej usuwać guano z obiegu czy może siedzieć w filtrze i pozwolić bakteriom działać? Do tej pory myślałem jak poniżej:

 

Sorka za dużo znaków ? ale mocno mnie zaciekawiłeś.

 

Opublikowano

Tutaj link z tłumaczeniem :)  https://aquariumscience-org.translate.goog/index.php/7-filter-media/?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl

W tym filtrze koszyk zabiera prawie połowę objętości (policz!) ... możesz zrobić tuning i wykorzystać całość wywalając koszyk i wyjmując jedną rurkę....

Biofilm bakteryjny, jak jest go wystarczająco dużo, wyjałowi wodę ze związków organicznych i w wodzie będzie mało bakterii. Jak mało bakterii to mało pierwotniaków (i innego życia) -> woda krystaliczna. Co więcej... filtracją mechaniczną tego nie osiągniesz... chyba że wkładem sznurkowym (ale będzie się szybko zapychał!). W gąbce 45 ppi masz pory ok. 0,5 mm  (500 mikrometrów)  (25,4mm/45).  Pierwotniaki mają powyżej 10 mikrometrów... Bakterie w okolicach mikrometra i mniej...

Linki poczytam w wolnej chwili ;)

  • Lubię to 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.