Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

@Sprinciu w tym wątku co mi podałeś jest świetne akwarium tylko od zawsze przeraża mnie Filtracja narurowa, kiedyś miałem i coś poszło nie tak i na podłogę wylało się ponad 250 l a teraz mam nowe mieszkanie w nowym budownictwie już wyposażone i nie chciał bym mieć dodatkowych kosztów remontu albo odszkodowania osobie podemną

 

Opublikowano
33 minuty temu, Damian27 napisał:

Filtracja mechaniczna 

Moim zdaniem będzie dobra falownik Aqua Nova NWM 13000 / Jebao / Jecod RW-15 Falownik o wydajności  13000l/h  cena 399 zł

Link do falownika  https://allegro.pl/oferta/aqua-nova-nwm-13000-jebao-jecod-rw-15-falownik-7942954972

W jaki sposób  ma ten falownik filtrować mechanicznie?

Opublikowano (edytowane)
17 minut temu, Damian27 napisał:

@Mróz a ile taki zbiornik kosztuje 

 

Na zestawy nidgy nie patrzałem, bo wolę sam zrobić i dopasować do swoich potrzeb. Ale tu masz naszych partnerów i tam możesz wycenić: 

http://www.akwaria.pro/kalkulator.php

http://akwarium.szczecin.pl/sprawdz-cene

Do tego musisz liczyć 200zł za przesyłkę na palecie.

U pierwszego 200x60x60 nawet z 12mm wychodzi coś ponad 1600zł, u Przemka trochę drożej. Czyli z przesyłką miał byś za niecałe 2000 porządny zbiornik. Ale nie wiem czy z 10mm z wzmocnieniami by nie wystarczyło, to by było już wgl mało. Napisz maila spytaj oni Ci doradzą.

I zostaje Ci ponad 3 tysiące na światło i filtrację :) Aha, proszę Cię za żadne skarby nie kupuj kamieni przez Internet 😁 Masz na składach za grosze, na polach i nad rzekami/jeziorami za darmo 😉

Edytowane przez Mróz
  • Lubię to 1
Opublikowano
Teraz, Damian27 napisał:

A jeśli już miałbym zrobić akwarium na zamówienie to jakie szkło opti white czy flota i jaką grubość szkła ?

Bo znalazłem takie fajne akwarium za 1000 zł i  ma 500l  link do strony https://www.plantica.pl/produkty/akwaria-zestawy/akwaria-float/200cm-dlugosci/akwarium-float-premium-prostokatne-200x50x50-10mm-5287?gclid=CjwKCAiA0svwBRBhEiwAHqKjFhTPy3XInRobTnMiwM58UgswLTtynqZB9h2UVkOLwn7UaE91ZrBkBxoCK6wQAvD_BwE

 

Opublikowano

Stawiaj akwarium jak najszersze. Jezeli możesz postawić akwarium 200 cm długości to stawiaj 200/70/60 - 840 l. W Twoim budżecie wg mnie powinieneś się zmieścić .

Boisz się powodzi to może zbuduj kaseciaka albo HMF? Oświetlenie  możesz sam zbudować  na diodach, sterownik mozesz dokupić pózniej.

Poczytaj na forum o budowie kaseciaka  i np. oświetlenia na diodach 9000K.

Opublikowano (edytowane)

Nie boję się powodzi @Tom74 wolał bym kubełek zamiast filtracji narurowej

A jeśli chodzi o litraż to max 600 l i chciałbym się zmieścić w 5000 zł żeby zakupić akwarium szafkę pokrywę aluminiową i cały osprzęt filtracyjny choć to może być ciężkie więc dlatego chciałbym jakieś porady , na pewno nie chciał bym budować sam filtra bo to nie na moje nerwy wolał bym mieć gotowy filtr fabryczny, gdzie będę wiedział że nić nie puści i nie będę miał powodzi i moim pytaniem jest czy zrobić akwarium na wymiar i pokrywę na wymiar szafkę czy kupić zestaw ?

 

Edytowane przez Damian27
Opublikowano
3 minuty temu, Damian27 napisał:

Nie boję się powodzi @Tom74 wolał bym kubełek zamiast filtracji narurowej

A jeśli chodzi o litraż to max 600 l

 

Jak proponuję Tobie  kaseciaka lub hmf. Na temat narurowca się nie wypowiadam bo nie mialem. Teraz mam hmf bo jestem leniwy😉. Zresztą zrobił już to kolega w watku przez Ciebie założonym.

Pytanie co chcesz trzymać? 

Do 600l to moze 160x60x60 566 l.  Na allegro przewaznie szyba 12 mm, dobry producent zrobi z 10 mm.  Parę stowek w kieszeni. 

 

Opublikowano
12 minut temu, Damian27 napisał:

A jeśli chodzi o litraż to max 600 l i chciałbym się zmieścić w 5000 zł żeby zakupić akwarium szafkę pokrywę aluminiową i cały osprzęt filtracyjny choć to może być ciężkie więc dlatego chciałbym jakieś porady , na pewno nie chciał bym budować sam filtra bo to nie na moje nerwy wolał bym mieć gotowy filtr fabryczny, gdzie będę wiedział że nić nie puści i nie będę miał powodzi

 

Nie upieraj się na tych 600l i bierz akwarium 720l. Jest to akwarium o stendardowym wymiarze i łatwiej będzie dobrać np. pokrywę... Przy niestandardowych wymiarach zawsze wychodzi drożej bo trzeba zamawiać na wymiar. 

  • Lubię to 1
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.