Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witajcie.

Po wielu dniach, czytania forum i doedukowywania się przechodząc z rośliniaka na malawi wreszcie się udało i zbiornik jest w trakcie dojrzewania - czeka na przyjęcie obsady. 

Dzięki waszej pomocy w wielu tematach które założyłem udało mi się postawić pierwsze (nietypowe) malawi. Na bieżąco będę zdawał relacje jak wygląda życie tam (którego jeszcze nie ma) oraz zachowania ryb, zmiany które zachodzą w jakże testowym, nietypowym zbiorniku. 

Dzięki uprzejmości i pomocy

Cytat

będę miał przyjemność gościć w tym zbiorniku chindongo saulosi. Z góry uprzedzam, że mieszkam w Holandii i wiele produktów nie jest tutaj tak łatwo/tanio dostępnych oraz oczywistych jak wiekszosci moze się to wydawać. Proszę również o wyrozumiałość jako, że jestem amatorem i to moje pierwsze malawi, błędy typu jasne tło (gdzie jak dla mnie jest ono ok ale mniejsza o to 😏) itp będą na bierząco starał się korygować.  

P.S chciałbym również podziękować moderatorowi 

Cytat

za wyrozumiałość w zakładaniu przeze mnie wielu tematów :)

OPIS

Akwarium:
Kostka Float 60x60x60 szyba 10mm - 216L

Obsada:

24 młodych saulosi, później w miarę upływu czasu nastapi redukcja obsady.

Szafka:
Biala szafka na zamowienie z metalowym stelazem 60x60x90

Oświetlenie:
Bellalicht (china) diody smd led 2835 60 diod koloru bialego 12 koloru niebieskiego. (Niby 7000k) + Aquael Leddy Smart 2 Plant

Filtracja:
2 kubelki.
1.Mechanik - Tetra EX1200 
Tetra FF - wata filtracyjna, w koszyczkach wlozone 3 gradacje gąbek 2x 30ppi, 2x 20ppi, 2x10ppi
2. Biolog - FLUVAL360
wkłady to standardowa gąbka wraz z pojedyncza warstwa oryginalnej waty, ceramika sera, ceramika z hydora oraz oryginalna ceramika z fluvala (zajmują dwa koszyki, trzeci zajmuje wata z gąbką) - prefiltr wbudowany w fluvala również włożony.

Grzałka:

Przeplywowa Hanza SUN SUN eh-300 - 300W założona na wyjście filtra mechanicznego. Temp. 25.

Podłoże:
Zwykly piasek akwarystyczny Aqua Decor pomieszane ze żwirkami naturalnymi różnej gradacji tej samej firmy (wszystko płukane z 15 razy).  

Inne:

Bakterie - prodibio biodigest (wlane 6 ampułek), do podmian będzie używana holenderska bdb. jakości kranówka, parametry wody w akwarium narazie nie przebadane zajmę się tym po uplywie około 1,5 tygodnia. 

Tło strukturalne - Juwel stone granite (najciemniejsze jakie było dostępne), aranżacja poklejona klejem juwel conexo oraz microbe lift coralscaper.

Parametry wody z kranu:

pH 8.0 - 7.5 według mnie jakieś 7,6 tak wynika że skali kolorów.

Test kropelkowy colombo

Gh - 5 albo 6 stopni niemieckich 

Kh - 7 stopni

Testy kropelkowe tetra

PO4 - 0,0 lub 0,1mg/L

Test kropelkowy colombo.

NO3 - 13-15mg/L testy kropelkowe tetry.

Parametry akwarium przy starcie:

NO2 - <0,3 mg/L tetra testy kropelkowe (na bank jest zero, niestety testy tej firmy pokazują to w skali mniej niż 0,3)

PH - 8 testy kropelkowe colombo

NO3 - 25mg/L testy kropelkowe JBL (spadło na bank bo wczoraj zrobiłem pierwsza częściowa podmianę, 2 tyg. po zalaniu było koło 15mg/L)

KH - 7 dH testy kropelkowe tetra

PO4 - 0mg/L

MG - 6mg/L

Pozostałe tematy:

Tematy które zakładałem dokształcając się aby powstał ten zbiornik. 

Sens i założenia - ogólna dyskusja.

Filtracja

Oświetlenie

Podłoże

Obsada

 

 

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

11.jpg

IMG_20191113_193734.jpg

Edytowane przez ethorious
  • Lubię to 5
Opublikowano

Kibicuję żeby wszystko się udało Bardzo fajny piasek i ogólnie aranżacja na plus Co do testów w tej chwili podstawa to pH, NO2 i NO3 resztę mozesz sobie podarować. Dodałeś jakąś pożywkę dla bakterii?

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

Opublikowano
4 minuty temu, Bartek_De napisał:

Kibicuję żeby wszystko się udało emoji3.png Bardzo fajny piasek i ogólnie aranżacja na plusemoji106.png Co do testów w tej chwili podstawa to pH, NO2 i NO3 resztę mozesz sobie podarować. Dodałeś jakąś pożywkę dla bakterii?

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka
 

Dziękuję. Też bym chciał żeby wszystko się udało z racji tego że akwa stoi w salonie i moja kobieta bacznie go obserwuje czy warto było usunąć rosliniaka i wydać znowu hajs na "graty" żeby zrobić Malawi. :D co do bakterii to gąbki których użyłem w filtrze mechanicznym były cały czas w poprzednim rosliniaku, jako że były kąpane tylko w wodzie z akwa myślę że jakieś pożywki tam jeszcze były. Poza tym na opakowaniu prodibio było napisane że 3 fiolki to bakterie 3 to pożywka także fifty fifty. Dodałem jeszcze zdjęcie glonu który jakoś przetrwał suszę ponad 2 tygodniowa jako że nie był w wodzie po wyciągnięciu kamieni z poprzedniego zbiornika.

Opublikowano
4 minuty temu, ethorious napisał:

gąbki których użyłem w filtrze mechanicznym były cały czas w poprzednim rosliniaku

...aha, czyli przeszczep. Dobre posunięcie, tylko trzeba było te gąbki "wykąpać" w kostce:)

  • Lubię to 2
Opublikowano
13 minut temu, Bartek_De napisał:

..aha, czyli przeszczep

Zwał jak zwał ważne żeby pacjent przyjął organ :D nie wyplukalem tego w wodzie ale zdaje się na to że filtracja i przepływ wody zrobią swoje.

Opublikowano

Wątpię, bo dwa dni filtr nie miał dostępu do napowietrzania z racji tego że docelowy biolog tetra ex700 padła w międzyczasie i zastąpił ja fluval306. Więc pewnie z braku tlenu wiele bakterii padło.

Opublikowano
2 minuty temu, ethorious napisał:

Wątpię, bo dwa dni filtr nie miał dostępu do napowietrzania z racji tego że docelowy biolog tetra ex700 padła w międzyczasie i zastąpił ja fluval306. Więc pewnie z braku tlenu wiele bakterii padło.

Jeśli po otwarciu filtra nie śmierdziało siarkowodorem(zapach zgniłych jaj :D ) to bakterie przetrwały .

  • Lubię to 2
Opublikowano
8 minut temu, egon44 napisał:

Jeśli po otwarciu filtra nie śmierdziało siarkowodorem(zapach zgniłych jaj :D ) to bakterie przetrwały .

Tego już nie wiedziałem :D no nie śmierdziało czyli jest nadzieja :) zbadam wodę na weekendzie zobaczymy jak się ma sytuacja

  • Lubię to 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.