Skocz do zawartości

Zmiękczacz wody a parametry


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witajcie

W związku z planami odpalenia nowego szkła w nowym lokum nasuwa mi się pytanie. Czy wodę do akwarium (stała podmiana) mogę przepuścić przez uzdatniacz (zmiękczacz) czy muszę puszczać oddzielne zasilenie z pominięciem tegoż zmiękczacza. Czy zmiękczać poza obniżeniem twardości ma wpływ na PH? Nie wiem jeszcze jaki będzie ten zmiękczacz.

Opublikowano

Wszystko zależy od tego jaki filtr zamontujesz jeżeli to będzie RO ( czyli odwróconej osmozy) to taka woda nie nadaje się do podmian. Ważne są wszystkie parametry wody. Znasz aktualne ?

Opublikowano

Nie będzie RO. Jedynie zmiękczacz. Działa to na zasadzie żywic jonowymienialnych. Chyba zmniejsza ilość wapnia w wodzie. Tak z grubsza. Woda jest z wodociągu gminnego. Świeża sprawa. Na razie dom jest w budowie. Sieć ma miesiąc i dodano do niej chlor więc parametrów nie badałem. Tym bardziej nie mierzyłem parametrów po zmiękcza. Gdybym znał parametry po zmiękczeniu i przed to nie pytał bym tutaj.

Opublikowano (edytowane)

Woda po żywicach zwykle sprawia kłopoty w akwarium. Jeżeli nie znasz parametrów wody to możliwe, że zmiękczanie jest zbędne. Najbezpieczniej brać wodę do akwarium, po filtrach wstępnych ( węgiel i sedymentacyjny) z pominięciem żywicy. Ale może się okazać ,że masz wysokie NO3 w kranie i konieczne będzie uzdatnianie w tym kierunku.

Edytowane przez suricade
  • Lubię to 1
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano (edytowane)
W dniu 15.11.2019 o 14:04, bobasxx napisał:

 zamienia jony wapnia w jony sodu. 

Czy oby na pewno? A nie jest to tak, że żywica jest płukana solą co jakiś czas i resztki tej soli po prostu przez chwilę po płukance zostają na powierzchni żywicy?

Edit:

Trzeba uważać na odpisywanie w nocy :)

Sól i jony sodu to nie to samo. Żywica podmienia jony wapnia i magnezu na jony sodu.

Edytowane przez wędrowycz
dokształcenie się :)
Opublikowano

Zmiękczacze są różnie.  Wrzuć zdjęcie tego zmiękczacza albo napisz producenta i model. Bo są takie które używają soli tylko do płukania wstecznego złoża  a tak naprawdę nie zmiękczają wody tylko na przykład usuwają żelazo, mangan itp. Takie gadżety powinno się montować po uprzednim przebadaniu wody w sanepidzie w celu określenia jakie złoża/ żywice są potrzebne.

Opublikowano
Godzinę temu, KUBSON napisał:

Zmiękczacze są różnie.  Wrzuć zdjęcie tego zmiękczacza albo napisz producenta i model. Bo są takie które używają soli tylko do płukania wstecznego złoża  a tak naprawdę nie zmiękczają wody tylko na przykład usuwają żelazo, mangan itp. Takie gadżety powinno się montować po uprzednim przebadaniu wody w sanepidzie w celu określenia jakie złoża/ żywice są potrzebne.

Ja mam taki jak na foto, żywica lewatit S1567. 

300px_1-Downloads14.jpg.e7c56e6810030635de9b9b3b6f5682fe.jpg

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To próbuj już z tym frejkiem, zawsze to lepiej niż te sumy, a przy okazji frejek ma bajeczne ubarwienie.
    • Temat czytałem, dorosły livingstoni jest za duży do 450l, a podrośniętego nie mam jak oddać w dobre ręce. 
    • Miałem problem odwrotny - zero narybku, więc zagruzowałem trochę i mam teraz sporo własnych ryb. Ale do rzeczy, kolega chyba nie czytał tego tematu bo pisze na temat frejka, lepszy byłby livingstoni jak już. Żeby było mało narybku: - mało gruzu - drapieżnik typu nimbochromis livingstoni - pułapka na ryby - ręczne odłowienie siatką - robienie rybom głodówki, lub oszczędne karmienie co często zmusza dorosłe do zwrócenia uwagi na małe ryby, jest szansa że dorosłe wyjedzą troche narybku.
    • Podłoga już wykuta, będzie wylewka 10cm zbrojona, stelaż już się spawa z profili zamkniętych 60x60, i zaraz można zamawiać akwarium 😁😁😁
    • Podepnę się pod temat; mój plan na kontrolę populacji (3 synodonty na 18 mbuniaków, gatunki w stopce) nie wypalił, bo te trzy giętozęby baaardzo wolno rosną i nawet jeśli coś tam redukują, to populacja Acei rozrasta się turbo-szybko, rdzawych też przybywa i co najmniej jeden yellowek już się wychyla w ciągu dnia. Na dnie nie mam piasku tylko tło strukturalne, do tego sporo gruzu, więc w opór schowków dla knypli. Facet z zoologa doradza dołożenie jednego-dwóch już podrośniętych giętozębów albo kilku krabów. Agresji w baniaku nie mam prawie wcale, czasami yellowki się pogonią, pojedynczy Sciaenochromis fryeri dałby radę? Problem w tym, że irlandzka akwarystyka przy polskiej to trzeci świat, nie miałbym komu podrośniętego oddać w dobre ręce a nie do rybnej zupy. 
    • W akwariach non-mbunowych nigdy nie uchował mi się żaden narybek. Dokładne zero. ........... koszmar. Osobiście nie mógłbym patrzeć na taki tłok i obijające się o siebie ryby. Ale nie chciałem pisać wprost. Nie chcę nikogo krytykować, bo różne są upodobania. Lethrinops (grzebacz) i Copadichromis (toniowy) po 15 szt podrośniętej młodzieży, by wykreować układy kilkusamcowe.  Placidochromis i Otopharynx (bardziej środkowe rejony) po 5 szt mniejszych niż powyższe, by wykreować haremy, bo to większe ryby yellow - jak w poprzednim moim poście dalej:
    • U mnie w 540l jest około 25 ryb i uważam że jest ok. Nie ma efektu zaganiania całej obsady w kąt akwarium podczas tarła 😉
    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.