Skocz do zawartości

Wydajność po dołożeniu prefiltra


Sprinciu

Rekomendowane odpowiedzi

Koleżanki I koledzy,

W najbliższym czasie zamierzam zalać moje pierwsze w życiu Malawi. Akwarium Eheim o wymiarach dna 100x55 I wysokości 65, litraż 300. Akwarium posiada komin I zasys dolny. Do filtracji głównym kubełkiem będzie Eheim proffesionel 4+ 350 o wydajności do 1050L/H.

Bije się z myślami czy filtr w konfiguracji producenta wystarczy czy coś trzeba zmienić. Domyślna konfiguracja to po koleji od gory w koszykach 1. gąbka z dużymi oczkami, 2 fizelina+eheim substrat pro, 3  Eheim Biomech, 4. Eheim MechPro.

Moj pomysł to dołożenie prefiltra I tu mam dwa pomysły pierwszy który mniej do mnie przemawia to prefiltr Eheim na wlot w środku, drugi to Prefiltr Sunsun LW-603/HW-603. W przypadku jednego I drugiego rozwizania rozważam zakup cyrkulatora/falownika o wydajności okolo 3500L/H.

Podstawowe pytanie które mnie nurtuje jak bardzo zastosowanie prefiltra w tym wypadku Sunsun wpłynie na ogólny przepływ przez kubełek i wydajność pompy?

Będę wdzięczny za ewentualne pomysły i rady.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak kolega@rafalniski napisał, nie zda to egzaminu. Miałem ten filtr w 240L. To świetny filtr, biologię ogarnie Ci jak ta lala. Wkład MechPro sobie podaruj, wystarczy sama ceramika i gąbka, po prostu dolny kosz zostaw pusty. Niestety w Malawi dodatkowo jest potrzebny filtr mechaniczny o dużym przepływie, pomyśl o tym. Tak na szybko Aquael Circulator 2000 z prefiltrem Eheim. Zastanawia mnie jedno, jak chcesz dać prefiltr na zasys biologa, skoro masz komin i przelot przez dno? Masz tam jakieś sitko spływu zamiast którego chcesz założyć prefiltr? Jeśli możesz, zrób zdjęcie jak to wygląda.

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aktualnie nie ma mnie w domu więc zdjęcie zapożyczone z internetu ale wyglda to dokładnie jak u mnie. Grzybek można odczepić i zostanie sama rurka, a sama rurkę też można wyjać bo jest po prostu wsadzana w złczkę uszczelniajc połaczenie z gwintem pod akwarium.

Chciałbym uniknć filtrów w akwarium na szybie. dlatego myślałem o cyrlkulatorze EHEIM STREAMON+ 6500 FALOWNIK, CYRKULATOR i do tego ten prefiltr Eheim w akwarium za zasysie.

 

eheim_incpiria_scarico(2).jpg

A co do średnicy zaworu Sunsun to nie wiedziałem że taka różnica jest aż… Te wskazane przezemnie filtry maj zawory i węże w rozmiarze 16/22 czyli takie jak mój flitr. To może jeszcze jeden błd chce zrobić mianowicie pod akwarium tuż za zasysem chce dla czynności serwisowych dołożyć zawór podwójny Eheim 16/22 czy on tez ma tak mał średnicę wewnętrzna? I jak wyglda średnica wewnętrzna samych wlotów do filtra?

Edytowane przez Sprinciu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Bartek_De Suchy komin czyli woda kończy się jakieś max 5cm przed jego górn krawędzia. W komin wsadzasz kable od oświetlenia i ewentualnych innych urzadzeń elektrycznych, oraz rurkę powrotna z filtra. Dzieki temu wszystko łacznie z okablowaniem znajduje się w bryle akwarium. W kominie na dnie jest wywiercony przepust przez który wszystko rpzekladasz do szafki pod spodem.

Jeden z kolegów prezentował swoj Incpirie w wesji 400 w poniższym linku na ansyzm forum

 

Edytowane przez Sprinciu
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nie myślałeś o innej filtracji? Dla mnie to akwarium jest idealne pod narurowca. Masz przelot w dnie czyli już odpada rura zasysająca, jedynym problemem może być średnica tego przelotu. Jeśli udało by się zamontować takie przejście https://www.belio.pl/p113621,pvc-przejscie-przez-szkło-srubunek-25mm.html można by instalację narurowca zbudować na rurach 25mm i pompie Ibo beta 25-40, albo 25-60. Miałbyś wszystko w jednym, filtrację mechaniczną, biologiczną i cyrkulację plus kompletną ciszę i mega wydajność. Dodatkowo jak chciałbyś się pobawić, to w instalację wepniesz sobie grzałkę i wtedy masz zero gratów w baniaku. Rurę wylotową puszczasz przez ten komin i jest pan zadowolony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Bartek_De Na spokojnie by dało by rade taki gwint wsadzic, bo teraz przelot jest na takim gwincie na oko, może ciut mniejszym, ale poki co narurowej nie bede robił, w zestawie był taki kubełek i chce go wykorzystac może jak akwa będzie miało przejść restart to może wtedy pomyślę.. Czy taki cyrkulator z tym prefiltrem eheima zda egzamin? I co ze średnicz wewnętrzn tych eheimowych zaworów podwójnych masz o tym jakieś info?

Ale może jest opcja zamiany tych zaworów na jakieś przelotki np jak do połączenia węża ogrodowego do kranu.

Edytowane przez Sprinciu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Kurcze wy się więcej zastanawiacie nad przepływem niż nad rybami... wiecie,  że te ryby to mają w du**e wasze problemy...
    • 1. Podnoszenie 30 tyś l/h wody o _jeden_ metr to moc ok. 82 W (bez uwzględnienia strat w związku z wydajnością pompy). Moduły to bardziej energooszczędne rozwiązanie - nie ma tego podnoszenia. Duży moduł w części za filarem + kilka pomp i sump ze wszystkimi komplikacjami nie nie potrzebny. 2. 16 cm - wejdzie np. Jebao dcp 20000. 2 - 4 sztuki? ? Wg moich obserwacji sprawność jest większa przy niższych obrotach. 3. Ryba 20 cm zanieczyszcza wodę, jak 5 sztuk po 10 cm.... Jedna 30 cm - jak 12 szt po 10 cm.  
    • Racja, po prostu kasa, czy też moda wymuszona oszczędnościami właśnie. Zobaczymy, kogo nie odstraszą koszty zakupu dużego zbiornika, sprzętu i rachunków za prąd, ten będzie szukał rozwiązań w zasilaniu np. kaseciaka falownikiem. Chyba sam tak zrobię do planowanego dużego akwarium. Przewiduję nową odsłonę obumarłego wątku o filtrze kasetowym, choć jest tam co czytać, ponad 1800 postów. 😄 Byle było co do tego akwarium wpuścić, nie za horrendalne pieniądze...
    • Niestety ale biotop Malawi wymaga dużych zbiorników i jest do duża przeszkoda w dobie szukania oszczędności na prądzie. Dla nas 200L dla saulosi to takie minimum i to niezbyt atrakcyjne, ponieważ mamy tylko jeden gatunek, dla wielu to bariera nie do przejścia. Dlatego pewnie gatunki ryb wymagające dużych szkieł jak pyszczaki, dyskowce czy inne duże pielęgnice są w odwrocie a powraca moda na małe ryby oraz akwaria w stylu low-tech.  
    • Jeszcze o tym bardzo nie myślałem. Na pewno będzie mix i na pewno zbiornik nie będzie na początku przerybiony. Co będzie po kilku latach, to się okaże jak uda się kontrolować narybek. Na pewno chcę mieć predatory + mbuna w dużych ławicach - taki wstępny plan. @yaro nie mam tutaj miejsca na pomyłki. Jak dam za mało rur na spływ do sumpa, to poprawienie tego będzie karkołomne. Jeżeli dam za dużo, to nie będzie problemem. Więc wolę dmuchać na zimne. Wiem na pewno, że wolny przepływ przez biologię, to mit akwarystyczny. Pytanie tylko gdzie jest złoty środek, bo przelać 30000L/h przez sumpa, a potem wypompować to na 2m, to dość trudny case, ale nie jest niewykonalny. Być może złotym środkiem będzie podwójna filtracja, czyli sump + filtr w dużym module/kominie. Po rozmowę z hydraulikiem i człowiekiem od wylewek wiem już, że mogę dać pod akwa zamiast styropianu 15cm, dobry xps 5cm + 5cm wylewka. To daje mi 66cm pod zbiornikiem więc sump mógłby mieć 40cm wysokości. 16cm na sumpem wystarczy? Czy lepiej dać niższy sump?
    • 10000 litrów robi wrażenie 👍 Ile ryb będziesz chciał mieć docelowo? Przy przykładowym przeliczniku 50 litrów na rybę daję aż 200 sztuk. 
    • Hm… moje akwarium produkuje ok. 9 ppm azotanów tygodniowo. Odpowiada to godzinowej produkcji 0,015 ppm NH3. Przyjmując że ryby wydalają  NH3 ze stałą prędkością, to stężenie obserwowane w testach to 0,015ppm/krotność przepływu przez filtr. Nawet jeśli miałbym całkowitą krotność filtracji na poziomie 0,4 (jak twierdzisz, że masz) to i tak obserwowany wynik 0,0375 ppm jest na granicy oznaczalności testów. Ale z tego co pamiętam, to masz filtry po 2 stronach i znając życie gąbka będąca kilka razy lepszym od ceramiki filtrem biologicznym, została zaliczona do „mechanika”. Do tego nitryfikacja jest bardzo łatwa… dla mojego zbiornika wystarczy 0,6l gąbki 20ppi, by nie było problemu. Aby woda była czysta trzeba znacznie więcej. Pojęcie czystości jest bardzo względne… No ale inaczej definiujemy pewne pojęcia. Jestem pewien, że Cię nie przekonam W każdym razie rekomendacja, żeby robić przepływ przez sump na poziomie 0,4 jest dosyć oryginalna. Zazwyczaj poleca się 3-5x, w morskich x10. 
    • W całym procesie myślowym jest jedna niedoskonałość, mam w swoim akwarium tyle ryb, że nie są w stanie zanieczyścić mi wody do poziomu by filtracja nie wyrabiała. Potwierdzają to testy, a nie wzory których nie znam i nie umiem z nich korzystać. Abyś nie myślał, że to jakiś osobisty atak. Po prostu uważam , że w wielkich baniakach utrzymujemy relatywnie mniejsze zarybienie niż w mniejszych akwariach.
    • Zróbmy małe doświadczenie myślowe. Porównajmy 2 filtry… jeden ma 40% przepływu zbiornika na godzinę. Drugi ma 200% przepływu zbiornika na godzinę. Oba filtry są tak duże, że usuwają 100% zanieczyszczeń. Ryby produkują jednostkę zanieczyszczeń na godzinę (100%) Przyjmując, że do filtra trafia tylko brudna woda (nie miesza się z czystą) Zanieczyszczenia: Pierwszy: po 15 minutach: produkcja 25%, przefiltrowano 10% zostaje 22,5% po 30 minutach: 25%+ 22,5%, zostaje 42,75% po 45 minutach: 25% + 42,75%, zostaje 61% po 1 godzinie: 25% + 61%, zostaje 77,4% (czyli skuteczność filtracji to ok. 33%) itd.. (rośnie do 225% godzinowej produkcji zanieczyszczeń) Drugi: po 15 minutach: produkcja 25%, przefiltrowano 50%, zostało 12,5%; po 30 minutach: 25% + 12,5%, po filtracji: 18,75%; po 45 minutach: 25%+18,75%, po filtracji: 21,9%; po 1 godzinie: 25%+ 21,9%, po filtracji: 23,45% (czyli skuteczność filtracji to ok. 77%). itd. - dąży do 25%. Filtr drugi daje 10x bardziej czystą wodę. Uwzględniając, że do filtra trafia nie tylko woda brudna, ale mieszanka brudnej i czystej, że produkcja i usuwanie są procesami ciągłymi otrzymujemy: Skuteczność filtracji (maksymalna, rozumiana jako ile zanieczyszczeń zostaje usuniętych z wody przy ciągłej ich produkcji lub jaki procent wody brudnej przechodzi przez filtr). = 1-e^(-krotność przepływu). W tabelce: krotność przepływu / skuteczność filtracji 1  63,21% 2  86,47% 3  95,02% 4  98,17% 5  99,33% 6  99,75% 7  99,91% 8  99,97% 9  99,99% 10  99,995% Dla filtra @yaro przy przepływie 0,4 zbiornika na godzinę wyjdzie skuteczność filtracji ok. 33%.  Prawie 70% zanieczyszczeń zostaje w wodzie (produkowanych na bieżąco), bo ta część wody _statystycznie nie bywa w filtrze_ … Nawet jak filtr jest gigantyczny. Bez odpowiedniego przepływu nie ma wydajnej filtracji…, ale nie wystarczy zwiększyć tylko przepływ, potrzeba też odpowiedniej powierzchni dla bakterii. Zdanie „sump jest słabym machanikiem” należy rozumieć: sump o zbyt małym przepływie jest złym filtrem (i biologicznym i mechanicznym, jakkolwiek to rozumiemy). Przy dobrym przepływie będzie dobrym Zagadnienie jest dotykane w książce "Aquatic Systems Engineering: Devices and how They Function" Pedro Ramon Escobal. Polecam, choć trudna.  Z wzorów podanych w rozdziale 2 można wyprowadzić podany wcześniej wzór na skuteczność filtracji.   Przykład dotyczy akurat sterylizacji UV. Wzór 2.10 określa czas potrzebny na uzyskanie 99,99% sterylizacji. Fo - przepływ. G pojemność zbiornika. Dla krotności przepływu 9.2x to 1h. Wydaje mi się szaleństwem pchanie się w sump (stopień komplikacji) bez odpowiedniego przepływu...
    • Narybek skalara już pływa w mauzerach. p.Darek wyprzedaje stada zarodowe mniej chodliwych gatunków. Jak mówił to bierze to zagranica bo u nas nie ma chętnych pomimo niskich cen. Brałem maluchy po 12-15 pln Niestety padło zainteresowanie malawi a tanga to już w ogóle wymiera po hodowlach jak mówił. Dobrze sprzedają się żyworódki i skalary stąd zmiana gatunków na hodowli. Cześć bardziej popularnych gatunków malawi zostanie. To co się sprzedaje po sklepach. Ja specjalnie pojechałem po M. gold kawanga a on mi mówi że na ten gatunek nie ma chętnych i stado zarodowe właśnie odjeżdża Hodowle ustawią się po prostu pod klienta masowego. Z rarytasami zostanie np tan-mal ALE oni nie są hodowcami więc ceny wyższe  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.