Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Wielkie podziękowania za merytoryczne wsparcie. To forum to jednak kopalnia wiedzy technicznej i nie tylko. 

Co zrobić ze stałą podmianą już chyba wiem, pytanie tylko czy pomiędzy filtrami a zaworem może być wężyk zbrojony czy bezpieczniej pozgrzewać wszystko w pexie?

Dzisiaj przyjechał stelaż i akwarium. Niestety wróciło skąd przyjechało bo było niezgodne z tym co zamówione :( Przeloty nie zgrywają się ze stelażem, ukruszony jeden narożnik szkła, pionowe wzmocnienie stelaża nie po tej stronie co miało być.

Generalnie na tyle na ile się znam to szkło było wypolerowane ładnie, sklejone prawie idealnie. A dlatego prawie bo na każdym pionowym klejeniu silikon jak od linijki ale najwyższe 5 cm w każdym rogu to widać jakieś małe zadziory itp.Teraz  pytanie, czy szklarz poprawiając akwarium wyklei i wklei przednią szybę oraz dno bez uszczerbku dla wytrzymałości akwa? 

Stelaż aluminiowy spawany został zaprojektowany w ten sposób żeby z każdej strony obudować go płytą 18mm która licować się będzie ze szkłem. W efekcie stelaż pod szkło 150x50 ma wymiary 146x46 i żadna ze ścian akwarium nie opiera się o stelaż. Czy to jest bezpieczne? Z racji, że stelaż jest też do przeróbki to trzeba usunąć jedno wzmocnienie pionowe i dać je w inny miejscu. Czy przez 'wyspawanie' tego wzmocnienia nie osłabi się konstrukcja? Jeśli bym ustawił akwarium na stelażu w ten sposób, że tylna ścianka szkła zlicuje się ztelażem a przód będzie wystawać 4 cm poza stelaż to będzie bezpiecznie? Czy jednak budować nowy stelaż od zera?  Dodam,  że zamówienie było w firmie która wydaje się ma duże doświadczenie w tych tematach i polegałem na ich doświadczeniu i rekomendacjach co uśpiło moją czujność przy projektowaniu takich szczegółów.

 

Opublikowano (edytowane)
14 minut temu, Sarar napisał:

Stelaż aluminiowy spawany został zaprojektowany w ten sposób żeby z każdej strony obudować go płytą 18mm która licować się będzie ze szkłem. W efekcie stelaż pod szkło 150x50 ma wymiary 146x46 i żadna ze ścian akwarium nie opiera się o stelaż.

Na stelażu nie stawiasz szkła tylko na blacie. Do stelaża 146cm dołóż z obu stron płytę 18mm (146cm+3,6cm=149,6cm) to samo dotyczy szerokości i na to dajesz blat 150x50cm, więc stelaż jest dobrze zrobiony.

14 minut temu, Sarar napisał:

bezpieczniej pozgrzewać wszystko w pexie?

Zgrzewa się PP, natomiast PEX się zaciska lub skręca:)

Edytowane przez Bartek_De
Opublikowano

Na stelażu jest już blat 146x46. Dookoła będą płyty 18mm ale one będą pełniły funkcje raczej ozdobną niż konstrukcyjną. Pytanie co do wytrzymałości nadal aktualne.

Tak PP do zgrzewania, masz rację ;). Jakie będzie najbezpieczniejsze połączenie korpusów z wodą w ścianie PP, PEX czy wężyk zbrojony?

Opublikowano
7 minut temu, Sarar napisał:

Na stelażu jest już blat 146x46. Dookoła będą płyty 18mm ale one będą pełniły funkcje raczej ozdobną niż konstrukcyjną. Pytanie co do wytrzymałości nadal aktualne.

Więc tak, blat zrób 150x50, a płyty zabudowy nieco niższe, żeby blat się o nie oparł i będzie dobrze.

10 minut temu, Sarar napisał:

Jakie będzie najbezpieczniejsze połączenie korpusów z wodą w ścianie

Nie bardzo rozumiem🤔 Chodzi o rury, które będą pod tynkiem? Jeśli tak, to PP zgrzewane.

Opublikowano

Ostatecznie stelaż będzie nowy a przednia szyba akwarium wymieniona. Profil aluminium 4x4. Stelaż i blat chcę tym razem dać 146x48 tak żeby przód i boki zlicowały się z obudową stelaża. Blat może być tak czy zrobić w wymiarze akwarium - 150x50. Wysokość z nóżkami i blatem 80 czy 85 (wewnątrz będzie 65 albo 70) aby wygodnie operowało się w środku, dobrze oglądało z kanapy i na stojąco Smile

Opublikowano

Rozmiar stelarza/blatu dobierz tak, żeby wszystko potem wyszło na równo z akwarium. Jeśli chcesz frontami zasłonić blat, to blat dasz krótszy, jak chcesz akwa podparte w całości na blacie, to blat dłuższy. Zawsze musisz mieć ze 2 mm przerwy między blatem, a bokami lub bokami, a szybą, jeśli wybierzesz opcję wysokich boków. Wtedy będzie szczelina między akwa, a bokami. może ładniej będzie jednak z blatem. Sam zdecyduj. Na wytrzymałość to nie wpływa, bo niesie całe dno, to na nie działa ciśnienie, a nie na boki, chyba że będziesz miał koronę ważącą 300 kg.

 

Wysokość dobierz tak, żeby wsadzić łapę od góry, czyli zmierz od ziemi do pachy ile masz i potem odejmuj od góry koronę, akwarium i ci wyjdzie stelaż.

  • Lubię to 1
Opublikowano
11 godzin temu, Bartek_De napisał:

Nie bardzo rozumiem🤔 Chodzi o rury, które będą pod tynkiem? Jeśli tak, to PP zgrzewane.

Chodzi o rury które będą poprowadzone już na ścianie pomiędzy wyjściem wody a korpusem narurowym.

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano (edytowane)

To jedziemy dalej z tematem, powoli ale do przodu :)

I oczywiście znowu masa pytań. 

1. Jakie śrubunki dać do akwarium - ściskane, skręcane czy klejone? Co z tego będzie najmniej awaryjne i narażone na przecieki? Zależałoby mi na tym aby w kominie nie wklejać rury tak by można ją było łatwo usunąć/wymienić na dłuższą bądź krótszą. Wystarczy od strony komina taką rurę włożyć np na taśmę teflonową czy jednak trzeba kleić? Hydraulika będzie od  eRybki firmy VDL klejona z kilkoma skręcanymi złączkami aby można to było jakoś demontować.

2. W sumpie będzie ciągła podmiana wody ale jakoś nie mogę się doliczyć objętości sumpa aby mi to wszystko się zgrało. Sump jaki mi wejdzie to 75x40x45 (wdh). Jeśli dam pierwsze trzy komory na gąbki, biologię dam po 10 cm to nie będzie za mało?

Moje obliczenia przedstawiają się następująco:

  • po wyłączeniu pompy przy spiętrzeniu 3 cm z akwarium spadnie 22l, cały komin i rury to 26l. Wylot w akwa spróbuję ustawić tak aby nie zasysał wody poniżej 3 cm i dodatkowo zawór zwrotny na powrocie. Przy poniższym rysunku rezerwa w sumpie będzie 50l przy 3 cm zapasu, wody w komorze pompy będzie 36l.
  • teraz wyłączam pompę na karmienie, woda cofa się do sumpa i nadmiar spłwa do kanalizy rewizją w sumpie. Czy jak uruchomię ponownie pompę to nie będzie chodzić na sucho do momentu kiedy nakapie mi woda ze stałej podmiany?
  • a może dać elektrozawór i czujnik poziomy wody wtedy po każdym wyłączeniu pompy i jej ponownym uruchomieniu kiedy poziom wody spadnie poniżej określonego elektrozawór się otworzy i woda zostanie uzupełniona
  • inna opcja to odpuścić tą rezerwę  pojemności w sumpie który jest podłączony do kanalizy, dać drugi awaryjny otwór w sumpie na zrzut wody i nadmiar zawsze odprowadzać do ścieku a w sumpie na stałe trzymać wyższy poziom wody

Jak mi to ktoś pomoże policzyć to stawiam duuuże piwo :D

Jakie śrubunki dać w sumpie? Na czym zrobić zrzut wody pomiędzy sump a kanaliza - standardowe rury kanalizacyjne z Castoramy czy tu znowu kleić VDL? Nie będzie tego dużo bo jakieś 4 kolanka i 1m rury.

3. Jaka pompa do sumpa 5000, 6500, 8000 l/h? Jebao może być?

4. Do stałej podmiany użyję korpusów narurowych, reduktora ciśnienia i zaworów iglicowych o któych pisał @Wacław. Czy któyś z tych reduktorów się nada:

https://allegro.pl/oferta/reduktor-cisnienia-wody-1-2-z-manometrem-7680930594

https://allegro.pl/oferta/reduktor-cisnienia-wody-honeywell-1-2-manometr-5950072664

 

Poglądowy rysunek sumpa:

image.thumb.png.628cb7a5743ac1e34a24e35f89e8e136.png

Edytowane przez Sarar
Opublikowano
30 minut temu, Sarar napisał:

Zależałoby mi na tym aby w kominie nie wklejać rury tak by można ją było łatwo usunąć/wymienić na dłuższą bądź krótszą.

Polecam te https://www.belio.pl/p113622,pvc-przejscie-przez-szkło-srubunek-32mm.html  oczywiście średnicy jakiej potrzebujesz, to tylko przykład. Rurkę można regulować ile potrzebujesz, dokręcasz dolną nakrętkę, która uszczelnia rurkę w przelocie.

  • Lubię to 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • A ja chciałbym natomiast zwrócić uwagę na filtrację - czy jest ona dobra i wydajna to sprawdzi się dopiero w praniu 🙂  Po pierwsze filtr UV na starcie nie jest zalecany - niepotrzebnie wydłuży czas dojrzewania zbiornika. Po drugie podwodna deszczownica (tak jak każda inna) tylko spowalnia przepływ wody z filtra, tak samo jak każde kolanko - zdejmij deszczownie, kolanko z wylotu filtra wewnętrznego wtedy uzyskasz dużo lepszą cyrkulację. A jeżeli już o cyrkulacji mowa to zmorą białego piasku będą widoczne odchody, które albo będą zalegać (przy niewłaściwej cyrkulacji), albo będą widoczne w czasie ich przemieszczania się wraz z nurtem wody. Z kolie białe kamienie szybko obrosną glonami (zielonymi albo jak to zwykle zaraz po starcie brązowymi) - ryby to lubią, ale będzie wyglądało to słabo na białym tle - takie uroki Malawi 🙂 
    • @Tomash Wpisz w SZUKAJ słowo ŚMIERDZĄCA , zaznacz WSZĘDZIE . Z najdziesz parę tematów z podobnym problemem. Może tam znajdziesz podpowiedz.  Masz link do strony na wszelki wypadek:  https://forum.klub-malawi.pl/search/?q=śmierdząca&quick=1  
    • Hej. Dobrze, że wrzuciłeś zdjęcie bo podpowiem Ci w innej kwestii niż pytasz. Nie o parametrach ale też o komforcie dla ryb. Śnieżno biały piasek plus białe kamienie to nie najlepszy pomysł. Każdemu podoba się coś innego, wiadomo gusta są różne ale niestety rybą to się na pewno nie spodoba. Takie kolory będą odbijały mocno światło co wywoła stres u ryb. Nie będą się wybarwiać i na pewno nie będą się czuły dobrze w takiej aranżacji. Kolejna  ważną kwestią jest ułożenie skał. Masz ich za mało i są ułożone zbyt płasko Ryby z grupy mbuna żyją pośród skał, w grotach i na dużych powierzchniach skalnych. Pooglądaj naszą galerię, może będzie dla Ciebie inspiracją do stworzenia czegoś co będzie dla Ciebie ładne a dla ryb funkcjonalne i chociaż trochę będzie przypominać naturę w której żyją. Trzymam kciuki👍
    • Dzięki za odpowiedź, wstawiam zdjęcie dla lepszego oglądu sytuacji.   Jeżeli chodzi o parametry to NO2  i NO3 niewykrywalne w testach, GH*d około 14, KH*d około 10, ph bliżej 7,6 niż 7,8 i CL2 zero.   Jeżeli chodzi o dojrzewanie to cykl biologiczny raczej się zaczął, bo to o czym nie wspomniałem to na początku wrzuciłem dwa sumiki tymczasowo aby produkowały minimalne odchody i też były bakterie w płynie na początku. BTW sumiki się mają dobrze, ale wiadomo suma nic nie zajedzie i nie jest miarodajny.   Kamieni nie chciałbym usuwać raz, że mi się podobają, dwa że dojechałem do końca budżetu. Więc jeżeli nie będę pewien, że są toksyczne to wolałbym ich nie usuwać.   W sobotę jestem umówiony z hodowcą na odbiór gromadki saulosi. Jak oceniacie ryzyko, jeżeli mierzalne parametry wody są ok, węgiel aktywny zainstalowany w filtrze wewnętrznym działa i sumy wyglądają normalnie? Z góry dzięki za pomoc!        
    • Wieczorową porą: Od zalania zbiornika minęło niecałe 2 m-ce. Ryby pływają już miesiąc, nawet nie wiem kiedy to minęło...😉 Podopieczni rosną w oczach. Są żarłoczni jak piranie. Mam wrażenie, że zjadły by ile bym im nie dał... Ładnie się wybarwiają, pojawiają się już dominujące samce które zaczynają się stroszyć między sobą i samicami. Na chwilę obecną wszystko hula bez problemu🙂 jak widać na zdjęciach udało się wychodować zielony dywan z którego ryby są zachwycone🙂 mam nadzieję, że pokryje większą powierzchnię modułów, wtedy efekt będzie super. Oczywiście nie wszystko zawsze musi być kolorowo... Po zarybieniu i nauce karmienia, różnych próbach, lepszych i gorszych zdarzało się, że część karmy spływała do komina. Kilka razy i w różnych ilościach😕. Skutkiem czego niestety pojawiło się zachwianie parametrów. Testy Kropelkowe JBL. (wzrost NO2 do wartość ok. 0,3). Na szczęście sprawdzałem wyniki codziennie i szybko zareagowałem podkręceniem stałej podmiany wody. Potem wlałem bakterie Prodibio. Zwiększenie podmiany wody niestety spowodowało spadek temp. w zbiorniku do niecałych 20°C. Zasilanie mam bezpośrednio z sieci i w zimie ma ok 8°C. Nie chcąc już obniżać temperatury wody w akwarium, przy stanie N02 na poziomie 0,2 zastosowałem trzymane w pogotowiu Sachem Prime. N02 wróciło do niewykrywalnego poziomu (<0,01) Także, było stresu przez dwa dni ale udało się obyć bez żadnych strat w rybach.  Jeszcze jedną, rzeczą z którą się borykam to ocieranie się ryb. Po przeczytaniu kilku wątków i zastosowaniu chyba już wszystkiego.  Zmiana pokarmu, mocne ograniczenie karmienia, w końcu głodówka, zastosowanie soli akwarystycznej, miałem też preparat Preis Carely Coly-podejrzewajać pasożyty. Nic nie pomogło i ocierały się wszystkie gatunki. Co dziwne nie było to od razu po wpuszczeniu do zbiornika (do nowych parametrów wody) lecz po jakimś czasie. Już teraz nie pamiętam ale pewnie zbiegło się to z wahaniem N02, obniżeniem temp i prawdopodobnie mogło to wywołać u nich stres i rozwój pasożytów. Nie chciałem od razu wlewać lekarstw, więc próbowałem wszystkie lżejszego co tylko wyczytałem w innych wątkach. Jednak pomimo poprawnych odchodów ryb, idąc w stronę pasożytów kończę leczenie Capisolem/Protosolem podawanym w karmie naprzemiennie rano/wieczór. Z tego co obserwuje to pomogło. Odbieranie występuje już rzadziej i nie z taką "natarczywość" jak wcześniej.  Oprócz w/w problemów wszystko śmiga, żyje, rośnie i ma się dobrze. Gratuluję dotarcia do końca lektury😉
    • Cześć kupiłem rybki pod tą nazwą z hodowli od Pana z czech jest ktoś mi wstanie powiedzieć czy jest to rzeczywiście ten gatunek ? Wiem że zdjęcie nie jest najlepsze spróbuję wieczorem przy innym świetle zrobić lepsze. Kupiłem 15 maluchów z myślą o redukcji ale teraz się zastanawiam czy to w ogóle będzie to 😅
    • Czyli jeszcze start biologiczny mógł się nie zacząć. Co to znaczy w normie? Podaj konkretne wyniki bo samo pH akurat jest OK.  Błąd. W trakcie dojrzewania wody w akwarium nie rób podmian. Może faktycznie te kamienie są przyczyną nieprzyjemnego zapachu. Kamienie gipsowe faktycznie podnoszą pH  wody. Sprawdź pH wody w kranie.  Trudno mi to ocenić .  Może jednak warto dać inne kamienie  ? Choćby serpentynit ? Lub otoczaki?
    • Witam! Jestem w trakcie zakładania nowego malawi 100x40x40. Będzie tam dziesięć saulosi. Akwarium zalałem 2 tygodnie temu, wrzuciłem bakterie, mam dobrą filtrację (1400l/h kubełek z lampą UV, filtr kaskadowy jako mechaniczny + filtr wewnętrzny z węglem jako biolog). Chciałem za tydzień jechać po rybki, ale woda mimo, że kryształ to ma dosyć nieprzyjemny zapach. Podstawowe parametry NO2, NO3 w normie, pH 7,8. Zacząłem mieć podejrzenia co do kamieni czy to nie są one przypadkiem źródłem zapachu. Kamloty przywiozłem kiedyś z plaży z Chorwacji, są prawie białe. Może to głupie pytanie, ale czy kamienie mogą być źródłm zanieczyszczeń i czy mogą być groźne dla rybek? Zapach trochę przypomina gips. Kamienie przed włożeniem do baniaka wymyłem i odmoczyłem 24h. Wodę zmieniłem dwa razy po 30%. Proszę o radę bo nie chciał być wrzucić rybek w jakieś g...   Z góry dzięki za pomoc!!!
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.