Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witajcie

Coraz bliżej do startu akwarium. Szkło w eRybce już się skleiło, stelaż się zespawał a remont też zbliża się ku końcowi więc powoli zabieram się za kompletowanie sprzętu.

Docelowo ma to być konstrukcja w stylu jak niżej. Zaś samo akwarium zautomatyzowane ale w granicach rozsądku - do odmulania dna nie będę robił automatu :D

image.png.e6ae9f0ec7c6e3f054f7291a1af1ed53.png

Akwarium to standardowe 450l - 150x50x60, front i widoczny bok to szkło opti white, druga szyba boczna, tylna oraz komin to będzie czarne szkło. Wzmocnienia wzdłużne i jedno poprzeczne żebym spał spokojniej. W kominie standardowo 3 otwory, 2x pod hydraulikę 32mm i 1x pod 25mm.

Akwarium będzie całe w zabudowie meblowej i zastanawiam się jak rozwiązać kwestię wilgoci bo nie mam tu dostępu do wentylacji. Czy wystarczy jak przykryję w marę szczelnie akwa i zrobię w drzwiczkach frezy góra i dół do odprowadzenia wilgoci czy konieczne będzie podłączenia wentylatora z czujnikiem wilgotności?

Sump będzie około 80 cm. Jak lepiej zrobić przegrody - góra/dół czy wszystkie przelewane od góry? W sumpie cała biologia, chemia i mechanika (gąbka/skarpety) oraz grzałki czy lampa UV jeśli będzie potrzebna. I tu znowu jak rozwiązać kwestią wilgoci w szafce?

Automatyczna/stała podmiana wody - w szafce pod akwa mam doprowadzoną zimną wodę i kanalizę więc będę chciał zrobić stałą podmianę wody. W bocznej ścianie sumpa w komorze pompy będzie rewizja przez którą  w trybie ciągłym będzie odprowadzana woda do kanalizy. Zastanawiam się tylko jak policzyć i odmierzyć ilość podmienianej wody. Kroplomierz np. 1l/h jak w ogrodnictwie czy reduktor ciśnienia i jakiś zawór precyzyjny?

Pompy a feed pause. Zakładam, że w sumpie będzie coś w stylu Jebao Dcp-8000 i do tego jakiś cyrkulator w samym akwa. Chcę zrobić feed pause która zadziała w ten sposób: wciskam przycisk i pompy zatrzymują się na x minut. Po upływie tego czasu pompy wracają do stanu sprzed zatrzymania. Jak teraz policzyć sumpa aby po wystartowaniu pompa obiegowa nie pracowała na sucho? Przecież p[oziom wody w sumpie przez zastosowaną rewizję będzie stały niezależnie od tego ile wody zleci z akwa.  Może jakiś miękki start dla pompy obiegowej? W kolejnych etapach będę pewnie chciał zintegrować automatyczny karmik z opcją feed pause.

Oświetlenie na początek to pewnie będzie profil z modułami Samsunga albo lampka Vivagrow plus naświetlacze sterowane przez TC420 albo chihiros commander 4 - wschody, zachody i jakieś zabawy z barwą światła. Docelowo w wolnej chwili zbuduję coś na power ledach albo LED COB.

 

Wystrój to piasek Retne czy inny Kreisel. Kamienie chętnie dałbym jakieś lżejsze, np lawa czerwona/czarna tylko pytanie czy to będzie dobrze wyglądać. Jak nie lawa to serpentynit i grubsza sklejka pomiędzy akwa i stelaż. Aranżacja raczej z dużą ilością kamienia pod Mbunę.

 

W dalszej części wątku mogę prezentować postępy prac aczkolwiek uprzedzam, że rozciągnie się to w czasie. 

W trakcie prac pojawi się też pewnie masa pytań. Czy pod każdy wątek (woda/filtracja/światło/aranżacja/itp) zakładacie oddzielny temat? 

 

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)
21 minut temu, Sarar napisał:

W trakcie prac pojawi się też pewnie masa pytań. Czy pod każdy wątek (woda/filtracja/światło/aranżacja/itp) zakładacie oddzielny temat? 

Przede wszystkim witam na naszym forum i miło wiedzieć , że masz wiedzę co wnioskuję po Twoim pierwszym wpisie. Z pewnością uzyskasz tutaj pomoc merytoryczną w tematach , które Ciebie interesują z tego względu , że wielu kolegów  stosuje  rozwiązania leżące w kręgu  tego o co będziesz pytać.

Wracając do pytania zawartego w cytacie: jeżeli to będą Twoje rozważania to mogą być w tym temacie. Ale jeżeli mają to być konkretne pytania i rady to wtedy robimy to w tematycznie przeznaczonym dziale. i tak jest wygodniej bo potem będzie Ci ciężko w natłoku poprzeplatanych postów znaleźć to co Ciebie interesuje. Będzie po prostu bałagan. Jeżeli np. będziesz chciał opisać życie w swoim akwa  czyli zachowania ryb , co zmieniłeś , co zrobiłeś itp. wtedy na Twoja prośbę temat może zostać przeniesiony do działu ŻYCIE W MOIM AKWA  i tam możesz wszystko opisywać w jednym temacie. Ale teraz polecam  zadawać pytania tematycznie w działach do tego przeznaczonych.

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
Opublikowano (edytowane)
13 godzin temu, Sarar napisał:

Automatyczna/stała podmiana wody - w szafce pod akwa mam doprowadzoną zimną wodę i kanalizę więc będę chciał zrobić stałą podmianę wody. W bocznej ścianie sumpa w komorze pompy będzie rewizja przez którą  w trybie ciągłym będzie odprowadzana woda do kanalizy. Zastanawiam się tylko jak policzyć i odmierzyć ilość podmienianej wody. Kroplomierz np. 1l/h jak w ogrodnictwie czy reduktor ciśnienia i jakiś zawór precyzyjny?

Witaj Sarar. Twój projekt jest bardzo bliski mojej koncepcji,  która powoli, ale zaczyna wychodzić na światło dzienne. Co prawda filtrację oparłem na narurowcu, ale stała podmiana wody od początku była priorytetem. 

W ten sposób rozwiązałem  regulację wielkości podmiany- od lewej zasilanie z sieci wodociągowej, dalej filtr mechaniczny, korpus z węglem / popularne ustrojstwo/, na wyjściu reduktor ciśnienia. Dalej mała kombinacja, która pozwala błyskawicznie zmienić szybkość podmiany, np z 0,01 l/min do np 3 l/min. Realizuje to zawór trójdrożny, przełączając strumień na dwa rożne zawory iglicowe ustawione na inne przepływy. Właśnie na tych zaworach ustalam szybkość podmiany. Z wyjścia woda / w moim przypadku/ wchodzi do narurowca, ale można ją tez skierować do zbiornika czy sumpa.  Nadmiar wody przelewem spływa do kanalizacji. 

Pomiar przepływu mierzę zamykając zawór na odpływie , a otwierając zawór ze spływem do kubka pomiarowego. Docelowo bedzie przepływomierz. 

 

hhhhhh.jpg

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
  • Lubię to 2
Opublikowano
7 godzin temu, Waclaw napisał:

W ten sposób rozwiązałem  regulację wielkości podmiany- od lewej zasilanie z sieci wodociągowej, dalej filtr mechaniczny, korpus z węglem / popularne ustrojstwo/, na wyjściu reduktor ciśnienia. Dalej mała kombinacja, która pozwala błyskawicznie zmienić szybkość podmiany, np z 0,01 l/min do np 3 l/min. Realizuje to zawór trójdrożny, przełączając strumień na dwa rożne zawory iglicowe ustawione na inne przepływy. Właśnie na tych zaworach ustalam szybkość podmiany. Z wyjścia woda / w moim przypadku/ wchodzi do narurowca, ale można ją tez skierować do zbiornika czy sumpa.  Nadmiar wody przelewem spływa do kanalizacji. 

Pomiar przepływu mierzę zamykając zawór na odpływie , a otwierając zawór ze spływem do kubka pomiarowego. Docelowo bedzie przepływomierz. 

 

hhhhhh.jpg

Świetna robota! Na pewno będę się na tym wzorował. Myślisz, że wystarczą korpusy 5 cali? Będę miał ograniczone miejsce w szafce z sumpem. Jaką szerokość zajmuje ta konstrukcja?

Nie mogę namierzyć zaworów iglicowych, gdzie je kupiłeś?

Czym uszczelniales połączenia? Z jakiego materiału jest hydraulika?

Opublikowano
14 godzin temu, Sarar napisał:

Akwarium będzie całe w zabudowie meblowej i zastanawiam się jak rozwiązać kwestię wilgoci bo nie mam tu dostępu do wentylacji. Czy wystarczy jak przykryję w marę szczelnie akwa i zrobię w drzwiczkach frezy góra i dół do odprowadzenia wilgoci czy konieczne będzie podłączenia wentylatora z czujnikiem wilgotności?

Projekt jakby mój :)

Mój kawałek Malawi dojrzewa. Założę osobny wątek by opisać całość. Ale ciągle na to mało czasu.

W moim przypadku to ~300l brutto. Widoczne jak na zdjęciu przód i bok. Ławeczka z prawej też jest. Zabudowa góra karton-gips, spód osb, klapa ze sklejki. Wszystko pokryte kilka razy folią w płynie, a potem od środka farbą typu kuchnia-łazienka, z zewnątrz beton dekoracyjny. Akwarium przykryte pcv, które położyłem na wzmocnieniach. Ok 10cm jest odkryte. Nad akwarium czuć ciepło, wilgoć nie specjalnie. Wentylacja dodatkowa jest u mnie możliwa ale nie wykorzystywana (w ścianie mam kanał wentylacyjny). Na razie jest wszytko OK i mam nadzieję, że tak zostanie :)

Filtracja narurowa + ustrojstwo do nalewania z węglem. Na sumpa się nie zdecydowałem, bo nie mam swobodnego dojścia od spodu akwarium. Nie zakręciłbym śrubunków. 

 

Opublikowano
15 godzin temu, Sarar napisał:

Witajcie

Coraz bliżej do startu akwarium. Szkło w eRybce już się skleiło, stelaż się zespawał a remont też zbliża się ku końcowi więc powoli zabieram się za kompletowanie sprzętu.

Docelowo ma to być konstrukcja w stylu jak niżej. Zaś samo akwarium zautomatyzowane ale w granicach rozsądku - do odmulania dna nie będę robił automatu :D

Odpowiednia cyrkulacja jak cyrkulator 8000l/h i nie masz co odmulać.

15 godzin temu, Sarar napisał:

 

Akwarium to standardowe 450l - 150x50x60, front i widoczny bok to szkło opti white, druga szyba boczna, tylna oraz komin to będzie czarne szkło. Wzmocnienia wzdłużne i jedno poprzeczne żebym spał spokojniej. W kominie standardowo 3 otwory, 2x pod hydraulikę 32mm i 1x pod 25mm.

Zrób lepiej 3x32. Miejsca praktycznie tyle samo, a nie tłumisz pompy.

15 godzin temu, Sarar napisał:

Akwarium będzie całe w zabudowie meblowej i zastanawiam się jak rozwiązać kwestię wilgoci bo nie mam tu dostępu do wentylacji. Czy wystarczy jak przykryję w marę szczelnie akwa i zrobię w drzwiczkach frezy góra i dół do odprowadzenia wilgoci czy konieczne będzie podłączenia wentylatora z czujnikiem wilgotności?

Pokrywa wystarczy. Może to być plexy czy cokolwiek. Mam sumpa przykrytego plexy w szafce i nic nie paruje.

Mój sump tutaj:

https://www.youtube.com/watch?v=s6QBX99aeh4&t=60s

15 godzin temu, Sarar napisał:

Sump będzie około 80 cm. Jak lepiej zrobić przegrody - góra/dół czy wszystkie przelewane od góry? W sumpie cała biologia, chemia i mechanika (gąbka/skarpety) oraz grzałki czy lampa UV jeśli będzie potrzebna. I tu znowu jak rozwiązać kwestią wilgoci w szafce?

Idealnie jest, jak woda wpada do komory od góry, wypływa dołem, wtedy dociska ci media. Ja tak nie mam i musiałem kamieniami dociskać. Czyli podwójne bariery, druga w kształcie 1, żeby woda spływała ciszej. Spietrzenia na komorach dochodzą nawet do 5 cm, jeśli media się przypchają. Musisz mieć zapas objętości SUMPa.

Lampa UV zbędna, chyba że nie chcesz glonów (zwykle je chcemy). Skoro ma być bezobsługowe, to może faktycznie lepiej bez glonów, czyli słabe światło i ew. UV lub ślimaki Helmet.

Tu masz strukturę optymalną:

15 godzin temu, Sarar napisał:

Automatyczna/stała podmiana wody - w szafce pod akwa mam doprowadzoną zimną wodę i kanalizę więc będę chciał zrobić stałą podmianę wody. W bocznej ścianie sumpa w komorze pompy będzie rewizja przez którą  w trybie ciągłym będzie odprowadzana woda do kanalizy. Zastanawiam się tylko jak policzyć i odmierzyć ilość podmienianej wody. Kroplomierz np. 1l/h jak w ogrodnictwie czy reduktor ciśnienia i jakiś zawór precyzyjny?

Woda musi przejść co najmniej przez węgiel. U mnie przez 3 korpusy idzie: 5mikronów, wegiel, 1 mikron. Dla ciebie wydajność 1 litr na godzinę akurat będzie, czyli 25% tygodniowo. Moze być jakimś zaworem doprowadzane.

teraz pytanie, czy w sumpie się dobrze robi stałą podmiankę? Kiepsko, bo nie ma stałego poziomu. Lepiej dać kaseciaka, zwłascza że jedną ze ścianek bocznych masz przylegającą. To zdecydowanie uprości ci sprawę. Zamów akwarium nawet ze 20 cm dłuzsze i odgrodź sobie kasetę, a wszystko pomieścisz i będzie dużo łatwiejsze i dużo bardzije ciche, bez cudowania. Spływ do kanalizy pod kątem daj, to nie będzie plumkać.

15 godzin temu, Sarar napisał:

Pompy a feed pause. Zakładam, że w sumpie będzie coś w stylu Jebao Dcp-8000 i do tego jakiś cyrkulator w samym akwa. Chcę zrobić feed pause która zadziała w ten sposób: wciskam przycisk i pompy zatrzymują się na x minut. Po upływie tego czasu pompy wracają do stanu sprzed zatrzymania.

DCP mają swój własny sterownik z przyciskiem FEED, na 10 minut. Wystarczy ci pompa nawet 3000 plus falownik 8000, jak zrobisz kaseciaka. Oszczędność prądu niesamowita.

15 godzin temu, Sarar napisał:

Jak teraz policzyć sumpa aby po wystartowaniu pompa obiegowa nie pracowała na sucho? Przecież poziom wody w sumpie przez zastosowaną rewizję będzie stały niezależnie od tego ile wody zleci z akwa.  Może jakiś miękki start dla pompy obiegowej?

Mówiąc o wariancie z sumpem, pompa by musiała mieć dodatkowy stycznik, żeby pracować tylko na mokro. Ogólnie ma zabezpieczenia, ale działają z opóźnieniem i na dłuższa metę się nie sprawdzi. 

Czyli włączasz karmienie, woda z sumpa spływa w kanał, rusza pompa to co chwilę się załącza  iwyłącza, aż zapełni system. trochę słabe.

Inne rozwiązanie, to zamykanie zaworu spustowego przed naciśnieciem FEED, ale też trzeba zautomatyzować.

15 godzin temu, Sarar napisał:

W kolejnych etapach będę pewnie chciał zintegrować automatyczny karmik z opcją feed pause.

Czyli wszystko pod jeden guzik jak wyżej w drugiej opcji - jeden guzik lub czasomierz karmika załącza zawór, zatrzymuje pompę, po minucie karmi ryby. To już robota dla automatyka,ale da się to zrobić.

Dużo łatwiej będzie wrócić do panelu filtracyjnego, jak wspominałem.

15 godzin temu, Sarar napisał:

Oświetlenie na początek to pewnie będzie profil z modułami Samsunga albo lampka Vivagrow plus naświetlacze sterowane przez TC420 albo chihiros commander 4 - wschody, zachody i jakieś zabawy z barwą światła. Docelowo w wolnej chwili zbuduję coś na power ledach albo LED COB.

Jak będziesz miał Samsungi na TC420, to styknie i bym się nie bawił w Power Led. Dużo więcej roboty, a nie odczujesz istotnie różnicy. Co innego COB. Dałbym 2 COB po 10W plus ewentualnie uzupełnił niebieskimi samsungami i styka. 

15 godzin temu, Sarar napisał:

 

Wystrój to piasek Retne czy inny Kreisel. Kamienie chętnie dałbym jakieś lżejsze, np lawa czerwona/czarna tylko pytanie czy to będzie dobrze wyglądać. Jak nie lawa to serpentynit i grubsza sklejka pomiędzy akwa i stelaż. Aranżacja raczej z dużą ilością kamienia pod Mbunę.

Serpentynit to klasyk - dobrze wygląda. Lawa kaleczy ryby.

 

Opublikowano
11 godzin temu, Sarar napisał:

Świetna robota! Na pewno będę się na tym wzorował. Myślisz, że wystarczą korpusy 5 cali? Będę miał ograniczone miejsce w szafce z sumpem. Jaką szerokość zajmuje ta konstrukcja?

Nie mogę namierzyć zaworów iglicowych, gdzie je kupiłeś?

Czym uszczelniales połączenia? Z jakiego materiału jest hydraulika?

Korpusy 5” bedą raczej za małe. Nie wiem czy dostępne są wkłady węglowe tej wielkości, ale jeśli nawet tak, to dwukrotnie maleje aktywna powierzchnia węgla. Szerokość zestawu na zdjęciu  to około 55 cm, ale sądzę ze uda się zrobić węziej, przenosząc zestaw zaworów poniżej korpusów. Instalacja zrobiona w systemie zgrzewanym 20 mm.  Połączenia gwintowane najlepiej jest doszczelniać nicią hydrauliczną. 

66A287F0-4C51-4389-B6CE-DA4467BBE8B9.thumb.png.28d74b27d7218a941906c21f4c792e3f.pngZastosowałem zawory iglicowe 1/2”- jak wyżej. 

Całość instalacji stałej podmiany jest nieco bardziej rozbudowana- przedstawiłem jej zasadniczy fragment.  Ale nie chcę koledze zaśmiecać wątku, wiec  zastosowane rozwiązania przedstawię w dedykowanym wątku. 

Opublikowano (edytowane)
W dniu 14.10.2019 o 17:31, Sarar napisał:

Sump będzie około 80 cm. Jak lepiej zrobić przegrody - góra/dół czy wszystkie przelewane od góry? W sumpie cała biologia, chemia i mechanika (gąbka/skarpety) oraz grzałki czy lampa UV jeśli będzie potrzebna. I tu znowu jak rozwiązać kwestią wilgoci w szafce?

Witaj !

Koledzy już ci wszystko wyjaśnili, lub wkrótce to uczynią. Ja natomiast chciałbym dodać coś w sprawie skarpet do sumpa, o których wspomniałeś. Otóż chyba jako jeden z nielicznych tu  testowałem ten temat jakieś 1,5 roku temu, kiedy wymieniałem narurowca na sumpa . Zakupiłem po 3 komplect skarpet różnej gradacji , tak aby nie musieć co ciągle płukać tych samych .  Skarpety wytrzymywały  na samym początku ponad tydzień, woda kryształ. jednak w miarę upływu czasu, po kolejnych płukaniach/praniach zaczęły się  jakby  "kundlić" jak stary sweterek, a ich przepustowość w sumpie  z tygodnia na tydzień malała co powodowało spiętrzenie wody w danej komarze. Po około 8-9 miesiącach podziękowałem skarpetom za współpracę :)

Edytowane przez h2athor

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Miałem problem odwrotny - zero narybku, więc zagruzowałem trochę i mam teraz sporo własnych ryb. Ale do rzeczy, kolega chyba nie czytał tego tematu bo pisze na temat frejka, lepszy byłby livingstoni jak już. Żeby było mało narybku: - mało gruzu - drapieżnik typu nimbochromis livingstoni - pułapka na ryby - ręczne odłowienie siatką - robienie rybom głodówki, lub oszczędne karmienie co często zmusza dorosłe do zwrócenia uwagi na małe ryby, jest szansa że dorosłe wyjedzą troche narybku.
    • Podłoga już wykuta, będzie wylewka 10cm zbrojona, stelaż już się spawa z profili zamkniętych 60x60, i zaraz można zamawiać akwarium 😁😁😁
    • Podepnę się pod temat; mój plan na kontrolę populacji (3 synodonty na 18 mbuniaków, gatunki w stopce) nie wypalił, bo te trzy giętozęby baaardzo wolno rosną i nawet jeśli coś tam redukują, to populacja Acei rozrasta się turbo-szybko, rdzawych też przybywa i co najmniej jeden yellowek już się wychyla w ciągu dnia. Na dnie nie mam piasku tylko tło strukturalne, do tego sporo gruzu, więc w opór schowków dla knypli. Facet z zoologa doradza dołożenie jednego-dwóch już podrośniętych giętozębów albo kilku krabów. Agresji w baniaku nie mam prawie wcale, czasami yellowki się pogonią, pojedynczy Sciaenochromis fryeri dałby radę? Problem w tym, że irlandzka akwarystyka przy polskiej to trzeci świat, nie miałbym komu podrośniętego oddać w dobre ręce a nie do rybnej zupy. 
    • W akwariach non-mbunowych nigdy nie uchował mi się żaden narybek. Dokładne zero. ........... koszmar. Osobiście nie mógłbym patrzeć na taki tłok i obijające się o siebie ryby. Ale nie chciałem pisać wprost. Nie chcę nikogo krytykować, bo różne są upodobania. Lethrinops (grzebacz) i Copadichromis (toniowy) po 15 szt podrośniętej młodzieży, by wykreować układy kilkusamcowe.  Placidochromis i Otopharynx (bardziej środkowe rejony) po 5 szt mniejszych niż powyższe, by wykreować haremy, bo to większe ryby yellow - jak w poprzednim moim poście dalej:
    • U mnie w 540l jest około 25 ryb i uważam że jest ok. Nie ma efektu zaganiania całej obsady w kąt akwarium podczas tarła 😉
    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
    • U mnie są w 540l, na razie jest spokój ale jak to u pyszczaków mbuna sytuacja może się zmienić z dnia na dzień.
    • @PawełB bo to nie takie proste. Ja mam copadichromis fire crest, czyli odmiana barwna virginalis i w tej chwili są słabo wybarwione a są 4 samce. W poprzednim akwarium było z tym znacznie lepiej. Muszę przetestować podniesienie temperatury. Ostatnio po takim zabiegu dostały kolorów na jakiś czas, ale potem znowu obniżyłem i po jakimś czasie zbladły.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.