Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Może pytanie niepotrzebne, ale zapoznałeś się z tym wątkiem?:

Pzdr. Rysiek

PS ... no i gratuluję (a nawet zazdroszczę 😉 ) rozmiarów zbiornika oraz naprawdę ciekawego tła.👍

Edytowane przez rysib
  • Lubię to 2
Opublikowano
4 godziny temu, Tomasz78 napisał:

Trudny wybór będzie, chciałoby się wszystkie grupy (mbuna, non, mix, drapole) ale tak się nie da ;)

Myślę, że się da, a przynajmniej warto spróbować. Z mbuny nie została wymieniona np. Astatotilapia caliptera. Drapieżniki, które pasowałyby do takiego mixa z mbuną i non mbuną to np. Exochochromis anagenys, Dimidiochromis strigatus, Nimbochromisy; venustus, linii. 

Może to być np. taka obsada:

Labidochromis caeruleus 

Astatotilapia caliptera 

Pseudotropheus williamsi

Cyrtocara moorii (Placidochromisy; mdoka, Tanzania) 

Aulonocara jacobfreibergi

Nimbochromis linii

Dimidiochromis strigatus

ew. Exochochromis anagenys.

Opublikowano
34 minuty temu, pozner napisał:
5 godzin temu, Tomasz78 napisał:

Trudny wybór będzie, chciałoby się wszystkie grupy (mbuna, non, mix, drapole) ale tak się nie da ;)

Myślę, że się da, a przynajmniej warto spróbować

Oczywiście że się da. Ale miałem na myśli wszystkie grupy (mbuna - w tym roślinożerna - , non-mbuna, mix, drapieżniki) - każda z grup w osobnym akwarium.

Doprecyzowanie mojej myśli ;) 

Opublikowano
17 minut temu, Tomasz78 napisał:
Godzinę temu, pozner napisał:

Z mbuny nie została wymieniona np. Astatotilapia caliptera.

To chyba non-mbuna.

Zdania są podzielone. Była klasyfikowana jako non mbuna, ale teraz jest zaliczana do mbuny. Wygląd ma wiktoriański. Szkoda, że tak mało popularny jest ten gatunek, mimo niewątpliwej urody. 

Opublikowano
5 godzin temu, pozner napisał:

Zdania są podzielone. Była klasyfikowana jako non mbuna, ale teraz jest zaliczana do mbuny. Wygląd ma wiktoriański. Szkoda, że tak mało popularny jest ten gatunek, mimo niewątpliwej urody. 

Ryba jest ładna, tylko zastanawiam się, co to znaczy wygląd wiktorjański?

Pzdr. Rysiek.

Opublikowano
13 minut temu, rysib napisał:

Ryba jest ładna, tylko zastanawiam się, co to znaczy wygląd wiktorjański?

To taka luźna uwaga. Kolorystyka i wygląd bliska jest rybom z j. Wiktorii

Nietypowa ryba, jak na schematy kolorystyczne Malawi. Może dlatego, że nie jest endemitem? 

  • Lubię to 1
Opublikowano
11 godzin temu, pozner napisał:

To taka luźna uwaga. Kolorystyka i wygląd bliska jest rybom z j. Wiktorii

Nietypowa ryba, jak na schematy kolorystyczne Malawi. Może dlatego, że nie jest endemitem? 

Coś w tym jest. Choć w pierwszej chwili pomyślałem o tzw. stylu z epoki wiktoriańskiej. 🙂
Pzdr. Rysiek.

Opublikowano (edytowane)
W dniu 30.09.2019 o 11:14, Tomasz78 napisał:

Trudny wybór będzie, chciałoby się wszystkie grupy (mbuna, non, mix, drapole) ale tak się nie da ;), no chyba że masz kilka takich 1500l akwariów ;) .

Wybór jest bardzo trudny, zbyt wiele do wyboru. 

Niestety nie podsiadam kilku zbiorników hehe, rybki z filmików które podesłałeś są superowe, filmy Stana widziałem już kilkakrotnie :D, no i te poszarpane spodenki hehe

 

W dniu 30.09.2019 o 14:21, rysib napisał:

Może pytanie niepotrzebne, ale zapoznałeś się z tym wątkiem?:

Pewno, że się zapoznawałem. Nie które rybki fajne są. Wybór jest bardzo ciężki. 

W dniu 30.09.2019 o 16:21, pozner napisał:

Astatotilapia caliptera 

Świetna ryba, pięknie wybarwiona, myślę że to "pewniak".

Poniżej, opisałem sobie rybki, które mi polecacie, mam nadzieję że nie pomyliłem samic z samcami heeh, nie wiem czy można zamieszczać zdjęcia z innych stron, no chyba że podał bym adres i właściciela zdjęcia w celu upewnienia się czy dana rybka to faktycznie ona :D

 

Metriaclima fainzilberi – Samiec jasno niebieski w pasy pionowe, samica jasna „ciapata”

Metriaclima lombardoi mbenji - samiec żółty, samica niebieska, w ciemne pasy

Labeotropheus trewavasae 'Thumbi West' – Samiec niebieski z pomarańczową płetwą grzbietową, samica w ciapki ze śmiesznym dziobem

Labeotropheus fuelleborni chidunga mc – Samiec jasnofioletowy, samica jasna w ciemne ciapki

Petrotilapia sp. chitimba – Samiec (z pionowymi ciemnymi pasami?) jasno niebieski z żółtymi płetwami, samica popielata w ciemne pionowe pręgi

Melanochromis auratus – Samiec czarnobiały poziome pasy, samica żółtoczarne poziome pasy

Melanochromis loriae – Podobna do auratus, samica czarnobiałe pasy

Melanochromis chipokae - Samiec w pasy poziome czarno błękitne pasy , samica w czarno żółte pasy poziome

Pseudotropheus williamsi 'Chizumulu Island – Samiec żółty z niebieskimi wargami, płetwy wpadające w niebieski kolor, samica żółta w ciapki

Melanochromis lepidiadaptes 'Makanjila Point' - samiec niebieski, samica szara w poziome czarne pasy

Pseudotropheus crabro – Samiec czarny w żółte pionowe pasy, samica żółta w czarne pionowe pasy

Aulonocara jacobfreibergi  - Piękna :D

Labidochromis chisumulae – Samiec niebieski w ciemno pionowe pasy, samica jasna

Sciaenochromis fryeri - Samiec niebieski, samica szara

Copadichromis borleyi 'Ababi Island' - głowa i płetwy niebieskie, tułów czerwony/pomarańczowy

Cyrtocara moorii - „delfinek”

Placidochromis johnstoni 'Mbamba Bay' - Rybka popielata w padający niebieski odcień, rybka popielata w ciemne pionowe pręgi

Maylandia pyrsonotos 'Chimwalani Reef' – samiec niebieski w ciemne pionowe pasy z pomarańczową płetwą, samica ciemny popiel

Maylandia fainzilberi 'Maison Reef' - samiec błękitny w ciemno pionowe pasy

Protomelas sp. 'steveni taiwan' Ngkuyo Reef - Niebieskożółty , samica szara w pionowe pasy

Astatotilapia calliptera 'Thumbi East Island' - Samiec pięknie ubarwiony, samica szarawa

 

Mam nadzieję, że wiele błędów nie porobiłem, jeśli tak to poprawcie mnie ;)

Teraz biorę się za ryby, które mi się podobają. I wspólnymi siłami może coś wybierzemy :D

Edytowane przez Ptoszek
Opublikowano (edytowane)

Metriaclima lombardoi odwrotnie, samiec żółty, samica niebieska, w ciemne pasy. 

Melanochromis loriae, samiec podobny bardziej do chipokae niż do auratusa.

Melanochromisa lepidiadaptes dałeś dwa razy, z różnym opisem ubarwienie.

 Pseudotropheus williamsi, samiec żółty z niebieskimi wargami. Tu chyba pomyliłeś z socolofi

Labidochromis chisumulae, też nie wiem, czemu przypomina Ci fire fish, gdyż ubarwiona jest podobnie do Metriaclimy fainzilberi maison reef czy Cynotilapii hary. 

 

Edytowane przez pozner
  • Lubię to 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.