Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witajcie.

W tym temacie chcę przedstawić budowę pokrywy 120x40 na swoje akwarium.

Materiały + koszty
- spienione pcv grubości 10mm - 0zł - płytę miałem od znajomego
- klej do rur pcv "Dragon" - 2 tubki 25ml - 9,50zł szt.
- stary odbłyśnik z lampy panelowej 4x18W - 0zł
- wkręty do drewna - 0zł - kiedyś kupiłem i nie pamiętam ceny :)
- ozdobne zawiasy 3 szt. - 4-5 zł/szt.
- okleina - 24zł
- wiatraczek 8x8 cm ze starego zasilacza - 0zł
- zasilacz regulowany do wiatraczka - 10zł

Wymiary elementów (w cm):
rama wewnętrzna:
2x 120x8
2x 38x8

rama zewnętrzna:
2x 122x11
2x 40x11

górna pokrywa:
115,5x39,5
z której odciąłem 3cm na dłuższym boku i przykleiłem na stałe do ramy.
Pod tym odciętym paskiem dokleiłem dodatkowy pasek pcv, który będzie podtrzymywał górną pokrywę, aby nie wisiała na samych zawiasach.

W pierwszej kolejności posklejałem ze sobą części wewnętrzne z zewnętrznymi. Po sklejeniu ich razem ścianki posklejałem łącząc ranty i tak powstała rama.

Elementy zewnętrzne nie bez kozery mają wysokość o 3 cm większą od elementów wewnętrznych. Po sklejeniu ścianki wewn i zewn od góry zostawiam 1 cm na wyrównanie z pokrywą górną, a dolne 2 cm będą zakrywać szczelinę między powierzchnią wody a górną krawędzią akwarium (jednak 2cm to trochę mało, mogło być 2,5-3cm).

Opis trochę chaotyczny, nie myślałem, że będę opisywał budowę.

Zdjęcia pokrywy bez górnej klapy i elektryki.

WP2016110_axepnqn.jpg
WP2016110_axepeps.jpg
WP2016110_axepexp.jpg
WP2016110_axepexr.jpg
WP2016110_axepexq.jpg
WP2016110_axepenw.jpg
WP2016110_axepeee.jpg

Z uwagi na przykrycie akwarium szybą nie obawiam się o skroploną wodę, więc mocowanie elektryczne świetlówek będę robił ze zwykłych uchwytów, nie będę zakładał oprawek bryzgoszczelnych. Stateczniki też będą zamocowane wewnątrz pokrywy na stronie otwieranej (klapie).
Z tyłu będzie jeden wiatraczek, będzie miał za zadanie odprowadzenie ciepłego powietrza spod pokrywy, zimne powietrze będzie zaciągane od strony wycięcia na węże do filtra.

Odbłyśniki zrobię ze starego odbłyśnika od lampy panelowej 4x18W.

WP2016110_axehhaw.jpg
WP2016110_axehhqp.jpg
 

Pokrywa ma na tyle gładką powierzchnię, że będę ją oklejał czarną okleiną, pod kolor szafki. Wybrałem okleinę, bo wiem, że pokrywa nie będzie bardzo nagrzana (odprowadzenie ciepła) i okleina nie będzie z biegiem lat się odklejać.

Zakupiłem 3mb okleiny czarny mat o szerokości 68cm, koszt 24zł (8zł/1mb).

Zasilanie wentylatorka postanowiłem zrobić z ładowarki od starego telefonu Sonyericsson. Parametry ładowarki to napięcie 4,9V, prąd 450mA.
Po podłączeniu wentylatorek 12V pracuje bardzo cicho (niecałe 50% mocy) i jest bardzo wydajny, mocno wieje :) Wentylatorek będzie miał odpinaną wtyczkę, wykorzystam do tego stare złącza "RCA".

WP2016110_axesqpw.jpg

WP2016110_axesqhx.jpg

WP2016110_axesqrp.jpg

Wiatraczek ciągnie 0,4W prądu, tj. 80mA.

Etap kolejny - oklejanie pokrywy okleiną.

Górna klapa
WP2016111_axwapss.jpg
WP2016111_axwapsa.jpg

Boczne ścianki
WP2016111_axwapap.jpg

Całość po oklejeniu
WP2016111_axwapar.jpg
WP2016111_axwapax.jpg
WP2016111_axwapan.jpg
WP2016111_axwapae.jpg

Najgorzej wyszło przy brzegach, gdzie było łączenie elementów. Niedokładne spasowanie skutkowało fałdami na okleinie.

Podłączanie elektryki:

W pierwszej kolejności odmierzyłem linie dla świetlówek oraz zamontowałem stateczniki na dystansach w postaci nakrętek M8, stateczniki się grzeją i mogłyby zaszkodzić okleinie.

WP2016111_axaxnsp.jpg

Montaż odbłyśników i uchwytów dla świetlówek 

WP2016111_axaxnap.jpg

WP2016111_axaxnae.jpg

Podłączanie kabli - wybrałem linkę o przekroju 0,5mm2, wystarczyło 10m

WP2016111_axaxnqp.jpg

Próba świecenia

WP2016111_axaxnqs.jpg

A tak wygląda spód pokrywy

WP2016111_axaxepp.jpg

Montaż wentylatorka

WP2016111_axaxehn.jpg

WP2016111_axaxehe.jpg

Tak wygląda rama pokrywy na akwarium

WP2016111_axaxehs.jpg

A tak wygląda całość na akwarium

WP2016111_axaxere.jpg

Po zamontowaniu pokrywy postanowiłem zrobić do niej jeszcze półkę w tylnej części. Taka półka często przydaje się, aby coś położyć bez obawy zsunięcia się z pokrywy podczas jej otwarcia.

WP2016111_axaaeqe.jpg

WP2016111_axaaeqw.jpg

Nastąpiła zmiana zasilania wentylatora. Ładowarkę od sonyericssona zastąpiłem tanim zasilaczem z regulowanym napięciem 2-12V do anten DVB-T.

Na koniec doszły jeszcze siłowniki trzymające górną pokrywę.

201812301_qsapapq.jpg

Dodatkowo do karmienia ryb bez konieczności otwierania pokrywy wyciąłem otwór i wstawiłem zaślepkę, którą stosuje się do wpuszczania przewodów w biurkach.

201808091_qsahpre.jpg

Pokrywa budowana była w listopadzie 2016 roku i do tej pory sprawuje się znakomicie.

Edytowane przez prezesik25
  • Lubię to 6
  • Dziękuję 1
Opublikowano

Dobra robota👏 Fajny opis, zdjęcia moim zdaniem słabe (robione chyba tym starym SonyEricssonem;)) Na pewno przydatne, temat wart podwieszenia👍

Moim zdaniem byłoby ładniej i szybciej gdybyś to prysnął czarnym, matowym sprayem.

Opublikowano
10 minut temu, Bartek_De napisał:

Dobra robota👏 Fajny opis, zdjęcia moim zdaniem słabe (robione chyba tym starym SonyEricssonem;)) Na pewno przydatne, temat wart podwieszenia👍

Moim zdaniem byłoby ładniej i szybciej gdybyś to prysnął czarnym, matowym sprayem.

Równie dobrze byłoby znaleźć czarne spienione pcv, wtedy obyłoby się bez oklejania/malowania. Wtedy miałem trochę dostępnego materiału, więc postanowiłem zrobić z niego użytek :)

W dobie ledów ta pokrywa mogłaby być zmodernizowana na oświetlenie LED, ale wtedy miałem zestaw stateczników i mocowań do starych świetlówek T8 i z nich robiłem oświetlenie wtedy jeszcze pod roślinniaka.

Opublikowano

Kiedyś też wykonałem podobną pokrywę i też oklejałem okleiną meblową. Każdy bok po oklejeniu należy delikatnie przyprasować żelazkiem przez jakąś tkaninę. Ładnie się wszystko wygładzi. Taki zabieg powinien na pewno zmniejszyć te pofałdowania okleiny na krawędziach. Przygrzanie całości daje gwarancję, że okleina nie będzie się odklejała.

 

Pozdrawiam.

  • Lubię to 2
  • 5 miesięcy temu...
Opublikowano

ile taka pokrywa potrafi ważyć? gdzieś znalazłem informację w internecie ze m2 pcv 10mm wazy 7kg ?  to prawda?

zastanawiam się nad zrobieniem takiej pokrywy tylko opierającej się do wewnątrz akwarium zamiast na zewnątrz (zależy mi na jak najbardziej jednolitej linii  bocznej akwarium - pokrywa), i nie wiem czy to dobry pomysł? 

Opublikowano
Na zewnątrz możesz dać tubond, wtedy pokrywa będzie ci odstawać od szyby tylko 3 mm  ewentualnie 3mm spienione PCV. 

Albo lacobel, chyba najładniejsze, ale i najdroższe rozwiązanie. Ale jeśli zależy Ci na jednolitym wykończeniu, to zrób tak jak napisałeś i na koniec oklej górę akwarium szerokim pasem folii samoprzylepnej (tak aby przykryła pvc plus kawałek szkła) https://taniareklama.pl/folia-oracal-641

 

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

 

 

 

Opublikowano (edytowane)

Muszę zobaczyć na żywo tą folię oracle, w sklepie widziałem folię do oklejania mebli i połysk jest taki nie za bardzo :(. Aktualna koncepcja to oklejenie PCV i akwa 1mm HIPS.

Edytowane przez Nath_147
Opublikowano (edytowane)
9 godzin temu, Nath_147 napisał:

Muszę zobaczyć na żywo tą folię oracle, w sklepie widziałem folię do oklejania mebli i połysk jest taki nie za bardzo :(. Aktualna koncepcja to oklejenie PCV i akwa 1mm HIPS.

Ja oklejalem taką okleiną chyba oracle, jestem z niej zadowolony, polecam matową.

Edytowane przez prezesik25

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.