Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Cenne spostrzeżenia Andrzeju Jesli w swoim teście z gąbką 45ppi zauważę choć niewielki spadek wydajności pompy, zamierzam zmienić gąbkę na 20 lub 30ppi

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

  • Lubię to 2
Opublikowano (edytowane)
2 minuty temu, Bartek_De napisał:

Jesli w swoim teście z gąbką 45ppi zauważę choć niewielki spadek wydajności pompy, zamierzam zmienić gąbkę na 20 lub 30pp

Ja tylko odniosłem się do gąbek stosowanych przy pompie AC2000 . U mnie jak się zatykała to zasysała się do środka:)

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
  • Lubię to 1
Opublikowano
Ja tylko odniosłem się do gąbek stosowanych przy pompie AC2000 . U mnie jak się zatykała to zasysała się do środka:)
Rozumiem. Nie potraktowałem Twojego tematu jako "konkureencji" wyciągam z niego wnioski. Biorąc pod uwagę wydajność pompy c.o. która jest znacznie większa niż AC2000 gąbka również może być zasysana do środka

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

Ciekawy temat Andrzeju! 👍 W czasach gdy u mnie mechanikę ogarniał Aquael Turbo byłem raczej zwolennikiem waty w prefiltrze. Teraz w kaseciaku na wejściu mam właśnie gąbkę 45 ppi szerokości 5cm. Na koniec maja w komorze grzałki zamiast tytułowej grzałki wstawiłem dodatkową gąbkę 10 ppi szerokości 2cm - nie zauważyłem jednak różnicy w jakości wody (bardziej w celu dodatkowego złoża biologicznego) . Jednak twój temat skłania mnie do tego by zastąpić w ramach testu 5 cm gąbkę 45 ppi na tej samej szerokości gąbkę 10/20ppi. Nie chodzi mi tu o klarowność wody, bo z tym nie mam problemu, ale zastanawia mnie fakt czy gąbka 10ppi wytrzyma dłużej bez czyszczenia niż moja 45 ppi. Także dzięki Andrzej, zaś czeka mnie wydatek 😋🤣

Edytowane przez Mróz
  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)
5 minut temu, Bartek_De napisał:

Rozumiem. Nie potraktowałem Twojego tematu jako "konkureencji"

:) Nawet o tym nie pomyślałem. :)

4 minuty temu, Mróz napisał:

W czasach gdy u mnie mechanikę ogarniał Aquael Turbo byłem raczej zwolennikiem waty w prefiltrze.

Też to rozwiązanie stosuje na zasysie do biologa...czyli Eheim z watą w środku.

4 minuty temu, Mróz napisał:

ale zastanawia mnie fakt czy gąbka 10ppi wytrzyma dłużej bez czyszczenia niż moja 45 ppi.

Myślę , że tak będzie. Ale to sam musisz się przekonać. Mnie Krzysztof przez kilka lat nie przekonał;)

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
  • Lubię to 2
Opublikowano

@AndrzejGłuszyca gąbka którą pokazałeś w poście nr.1 na pierwszym zdjęciu jest gradacji ppi60 ,więc nic dziwnego że szybko się zapycha :) .Wypróbuj sobie tą gąbkę na zasysie Aquaela - https://allegro.pl/oferta/gąbka-czarna-kwadratowa-20x10x10cm-45ppi-e-7699629079

Jestem pewny,że ta gąbka wytrzyma spokojnie 2-3 tygodnie bez czyszczenia ;) 

Tutaj poniżej zdjęcie moich gąbek ppi45.

Gęstość ppi jest też zależna od danego producenta gąbek.Czarna gąbka ma takie same ppi 45 jak niebieska, ale porównując obie widać gołym okiem,że niebieska gąbka jest gęstsza niż czarna pomimo, że to mają samo ppi. 

60508320_2158323164263051_8690535168592576512_n.jpg.9c838f0f4433fc54dc13c5a0acbb72de.jpg

 

  • Lubię to 1
Opublikowano
11 godzin temu, Bartek_De napisał:

Cenne spostrzeżenia Andrzejuemoji106.png Jesli w swoim teście z gąbką 45ppi zauważę choć niewielki spadek wydajności pompy, zamierzam zmienić gąbkę na 20 lub 30ppiemoji3.png

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka
 

Do filtrów, które mają działać przez dłuższy czas bez czyszczenia ( np w hamburskich) zalecane są gąbki 30 ppi lub łączone różnych wartościach ppi.

https://fish2water.com/hamburg-matten-filter.php

http://www.swisstropicals.com/faq/

  • Lubię to 4
Opublikowano (edytowane)

W każdym bądź razie gąbki z wysokim ppi do filtracji mechanicznej typu pompa AC2000, 1500  nie będą przeze mnie polecane.

8 godzin temu, egon44 napisał:

.Wypróbuj sobie tą gąbkę na zasysie Aquaela - https://allegro.pl/oferta/gąbka-czarna-kwadratowa-20x10x10cm-45ppi-e-7699629079

Zastosowałem tę :

 

ppi30.jpg

Różnice i spostrzeżenia opisałem w poście nr1.

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
  • Lubię to 1
Opublikowano

Ja dla odmiany stosuje przy AC2000 wate JBL z prefiltrem Eheim.
Co tydzień czy półtora nowa wata.
Woda klarowniejsza niż gabki i "czyszczenie" sprowadza się do wymiany waty na nową. Kupy nie wypadają przy wyciąganiu.

Używałem dwóch gąbek 30ppm naprzemiennie jednak opcja z watą do mnie bardziej przemówiła.

  • Lubię to 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
    • 2 x a520e da podobny efekt (trochę lepszy) jak a502ps + a520e, a będzie trochę taniej. A520e ma trochę większą pojemność; wiążę DOC i azotany. a502ps tylko DOC. Przy czystej wodzie (mało DOC) kombinacja może być 2x gorzej niż samo a520e...Wydaje się, że to po prostu nie przemyślana a popularyzowana idea. https://www.purolite.com/product/a520e https://www.purolite.com/product/a502ps
    • Wątek chyba do zamknięcia... Niestety hodowla jest całkowicie zlikwidowana. Również niestety przez nieporozumienie umówione dla mnie saulosi pojechały w świat.   
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.