Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Powoli krystalizują się moje potrzeby i wizja baniaka :) ale mam parę pytań.

Układ będzie trochę nietypowy, bo nie dość, że zamiast kaseciaka jak pierwotnie zakładałem będzie narurowiec, to będzie jeszcze umieszczony w piwnicy. Tak więc pompa będzie musiała pokonać jakieś 2-3m - to raczej nie problem.

I teraz po kolei tak jak idzie woda:

1. Zasys 32mm

2. 2 (lub 3) mechaniki równolegle

3. pompa IBO BETA25 ale łamaniec 45 czy 60? skłaniam się do 60.

4. Spust wody (z elektrozaworem)

5. Rownolegle:

 - 1 x korpus z Matrixem (750ml wg instrucji) - przepływ 200-300

- 1 x korpus TMBT lub jakaś inna żywica - przepływ 1000

-  może 1 x korpus Puro (tylko jako krystalizator wody, bo duży poziom siarczanów) minimalny przepływ - albo pusty jako rezerwa

- grzałka 300W lub bypass i grzałka - tutaj dorzucę dolewkę wody przez korpus z węglem (ustrojstwo ver. 1)

6. Wszystko razem i do góry do baniaka.

 

I teraz wątpliwości - oczywistym jest, że chcę uzyskać dobrą filtrację i wodę kryształ :) ale nie chcę mieć w baniaku pralki. Na paru filmikach z forum widziałem, że rybki są skierowane zawsze w jedną stronę, bo prąd jest taki, że jak się zaczną odwracać to je po prostu porywa... trzeba gdzieś znaleźć złoty środek. Poradźcie jak...

Z jednej strony cała instalacja na rurach 32 by bardziej jednolita, ale pójdę chyba w zasys 32mm i potem przed albo po mechanikach 25mm. Ewentualnie będę dławił przepływ na zaworach.

Jeżeli się uda to wystartuję bez dodatkowego cyrkulatora ale może rozdzielę wodę na część podwodną duży przepływ i mniejszą nad powierzchnią. 

Do całego układu dam trochę automatyki - takie zboczenie zawodowe :) ale to w innym wątku. 

 

Opublikowano

Ja mam 25/60 w 240L (120cm) i nie ma żadnej pralki, ryby pływają swobodnie. Musisz wziąć pod uwagę, że wraz z wzrostem wysokości na którą pompa musi wypchać wodę, spada jej sprawność. Owszem, ta pompa wypcha wodę na 6 metrów, ale wypływ wody na tej wysokości nie będzie tak samo silny co na poziomie 0. Jeśli Twoja pompa ma pracować w piwnicy to rozważ zakup pompy 25/80 lepiej mieć zapas mocy i w razie czego stłumić ją na wylocie zaworem niż miałbyś się rozczarować. Instalację rób w całości z jednej średnicy rur (rób z 32), to nie centralne ogrzewanie żeby przy każdym grzejniku uzyskać jednakowe ciśnienie, tu chodzi o jak najlepszy i nie stłumiony przepływ. 2 mechaniki wystarczą na Twój litraż. Co do biologii to do jednego korpusu nie wejdzie Ci 750ml Matrixa (tak myślę), daj 2 korpusy równolegle, a TMBT czy puro zrób na oddzielnej nitce, ważne żeby była za pompą.

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

  • Lubię to 1
Opublikowano
3 godziny temu, Bartek_De napisał:

Co do biologii to do jednego korpusu nie wejdzie Ci 750ml Matrixa (tak myślę), daj 2 korpusy równolegle, a TMBT czy puro zrób na oddzielnej nitce, 

 Wyczytałem, że do zasypu  powinno wejść 700-800ml, więc na styk. Ale gdybym chciał zapas to korpusy biologii równolegle? Myślałem, że w jednej nitce, bo potrzebują stosunkowo niewielkiego przepływu w odróżnieniu od TMBT.

 

 

Opublikowano
 Wyczytałem, że do zasypu  powinno wejść 700-800ml, więc na styk. Ale gdybym chciał zapas to korpusy biologii równolegle? Myślałem, że w jednej nitce, bo potrzebują stosunkowo niewielkiego przepływu w odróżnieniu od TMBT.

 

 

No chyba, że dasz bajpas, bo korpusami w linii stłumisz sobie cały przepływ. Obejrzyj film Stana na temat filtracji narurowej, fajnie tam wszystko tłumaczy. U siebie mam biologię równolegle, bez bajpasu i biologia daje radę.

 

 

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

 

 

 

Opublikowano
13 minutes ago, wędrowycz said:

 Wyczytałem, że do zasypu  powinno wejść 700-800ml, więc na styk. Ale gdybym chciał zapas to korpusy biologii równolegle? Myślałem, że w jednej nitce, bo potrzebują stosunkowo niewielkiego przepływu w odróżnieniu od TMBT.

 

 

Na Twój litraż jeden korpus z matrixem wystarczy. Stosując puszkę zasypową wejdzie Ci jakieś 650ml matrixa. Zgodnie z informacjami od producenta 250ml matrixa ogarnia 200L wody. https://www.seachem.com/matrix.php (zakładka Directions).

Opublikowano (edytowane)
48 minut temu, Bartek_De napisał:

No chyba, że dasz bajpas, bo korpusami w linii stłumisz sobie cały przepływ. Obejrzyj film Stana na temat filtracji narurowej, fajnie tam wszystko tłumaczy. U siebie mam biologię równolegle, bez bajpasu i biologia daje radę.

Filmy Stana oczywiście widziałem. Ale to troche inna skala. Poza tym w pierwszym pokazuje w jednej nitce 3xżywice i z tyłu chyba bypass a w drugim 2x2 z matrixem. I rury 3/4.

Za dużo rzeczy się zmieniło.

Edytowane przez wędrowycz
Opublikowano
34 minuty temu, rekawiczka napisał:

Na Twój litraż jeden korpus z matrixem wystarczy. Stosując puszkę zasypową wejdzie Ci jakieś 650ml matrixa. Zgodnie z informacjami od producenta 250ml matrixa ogarnia 200L wody. https://www.seachem.com/matrix.php (zakładka Directions).

Na erybka zalecają dawkę dwa razy większą. 

W takim razie mój pierwotny pomysł może mieć sens czyli jeden Matrix, jedna żywica i bypass. Wszystko równolegle.

  • Lubię to 2
Opublikowano
Na erybka zalecają dawkę dwa razy większą. 
W takim razie mój pierwotny pomysł może mieć sens czyli jeden Matrix, jedna żywica i bypass. Wszystko równolegle.
Powinno być ok. Ja jednak zrezygnowałem z bajpasu i biologia śmiga. Pompa na II biegu, purolite przykręcony na 1/4, parametry: No2 - niewykrywalne, No3 - 5

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

Opublikowano
7 hours ago, wędrowycz said:

Na erybka zalecają dawkę dwa razy większą. 

W takim razie mój pierwotny pomysł może mieć sens czyli jeden Matrix, jedna żywica i bypass. Wszystko równolegle.

To jest błędna informacja. Na polskiej stronie też kiedyś był ten błąd. Załączam foto opakowania 500ml które kupiłem. Popatrz na angielski opis oraz polskie tłumaczenie.

 

982FD0AA-EDC0-459D-99E5-DA876A168F6F.thumb.jpeg.635099d44ebfd8adf32afe7a0fa0307c.jpeg

 

 

  • Lubię to 1
  • Dziękuję 1
  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Czy ktoś używa elektrozaworów do wody i może podzielić się doświadczeniami?

Do wyboru są: 

- pralkowe  ~30-50zł
- zwykłe mosiężne >100zł
- do polewania w ogrodzie (np. HUNTER, Rain Bird)~50zł
 

Ogrodowe umożliwiają regulację przepływu i ręczne otwarcie. Mają przyłącze 1". Ku temu rozwiązaniu się skłaniam.

W moim przypadku będą dwa - do spuszczenia wody i dolania. Oba oczywiście zabezpieczone zwykłymi zaworami.

(Filtr się rysuje :))

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.