Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Oki pompę wcisnę z prawej strony 🙂

Zastanawiam się czy zawór zamykający dać bezpośrednio przed pompą czy zaraz pod zaworem spustowym ?

Dając go bezpośrednio pod zaworem spustowym uniemożliwi dostanie się powietrza do pompy obiegowej podczas odpowietrzania .

Zastanawiam się również czy nie umiejscowić zawór spustowy w miejscu strzałki lub zawór odcinający .

Podczas wymiany pompy będę musiał zamykać wszystkie zawory z korpusów mechanicznych , chemia i od grzałki  a tak zamknąłbym tylko dwa zawory za pompą . 

5A891C70-265B-48C2-84A8-DD5F3ECD726B.jpeg

Edytowane przez mazilo
Opublikowano (edytowane)

Co do usytuowania pompy, wypowiadać się nie będę bo jako mechanik inż. i budowlaniec mam zupełnie inne podejście do tematu niż Panowie specjaliści z forum.

Pytałeś dlaczego najgorsze. Są to korpusy dwuczęściowe. Musisz uważać przy wymianie wkładu bo zdarza się, że pękają na gwincie samego korpusu.

Edytowane przez miron.dmt
Opublikowano
15 godzin temu, Bartek_De napisał:

I właśnie dlatego mam zawór przed pompą. Żeby spuścić wodę wyłączam pompę, zamykam zawór między pompą a kranikiem i woda grawitacyjnie sobie zlatuje. Dodatkową zaletą takiego układu jest to, że kiedy wymieniam wkłady, wyłączam pompę zamykam obydwa zawory (przed mechanikami i przed pompą) otwieram kranik i jednocześnie wciskam obydwa odpowietrzniki na korpusach. Woda znajdująca się w korpusach zlatuje sobie przez kranik do poziomu gdzie jest on wklejony. Odkręcam klosze z wkładami i nawet kropla nie poleci do szafki.

Mam zrobione podobnie jak @Bartek_De i potwierdzam, że działa to bardzo dobrze. Ja mając miejsce pompę umieściłem w jednej linii z korpusami.

Nawet jeżeli zostaje powietrze po wymianie wkładów to pompa przepycha je bez problemów. Trwa to jednak trochę bo materiał filtracyjny (u mnie teraz sznurki) wolno
przepuszczają powietrze. Myślę, że w przypadku @mazilo może to utrudniać start pompy lub powodować jej dławienie.

IMHO trzeba będzie bardzo dobrze starać się odpowietrzyć korpusy po wymianie wkładów czego w moim układzie robić nie trzeba.

 

 

 

  • Lubię to 1
Opublikowano
2 minuty temu, Bojar napisał:

IMHO trzeba będzie bardzo dobrze starać się odpowietrzyć korpusy po wymianie wkładów czego w moim układzie robić nie trzeba.

Dlatego dobrze było by przenieść zawór odcinający tuż pod kranik. Wtedy większość powietrza ujdzie przez kranik podczas zalewania korpusów po wymianie wkładów

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

Myślałem o ewentualnym umieszczeniu pompy jak najwyżej - poziomo . Obawiam się o takie umieszczenie pompy z uwagi na jej wagę 

Edytowane przez mazilo
Opublikowano (edytowane)

Wszystko posklejane   🙂 .Jedna mała nieszczelność 🙉 

Wszystko działa jak powinno 🙈

Dziękuję wszystkim za sugestie .

Jutro ogarniam co włożyć do filtra mechanicznego i biologicznego 

 

5663F469-19E9-4B9D-A1A5-A45CEC50DE7F.jpeg

25F739BC-70D1-48BF-8EEB-CDCE305F1ABA.jpeg

Edytowane przez mazilo
  • Lubię to 2
Opublikowano (edytowane)

lecimy dalej ....

Zapoznając się z wieloma postami doszedłem do wniosków o następujących wypełnieniach:

- trzy korpusy filtra mechanicznego wypełnię rurką owiniętą wataliną

           Tutaj zastanawiam się nad uprzednim wykorzystaniem wypełnienia jakie otrzymałem przy zakupie korpusów -wkład piankowy PS5 USTM ?

-trzy korpusy biologiczne zasypie Matrixem firmy SEACHEM ,zaś górną powierzchnię  3-4 cm zasypię grysem koralowym.

-korpus purolite zasypię purolitem A520E

           Tutaj zastanawiam się nad purolitem z erybka.pl -MB-400 lub MB-20 ,chodzi o zmniejszenie kosztów dostawy w przypadku zamawiania Matrixsa. Jak ten żywice mają się do A520E ???

Doczytał informację " jeśli poziom siarczanów jest bliski 90ppm lub go przekracza -żywica nie będzie działała ....."

Mam rozumieć , że zgodnie z tym korpus na purolite nie ma zasady bycia?

Do nalewania/uzupełniania wody wykorzystam 

 

 

 

 

Edytowane przez mazilo
Opublikowano
47 minut temu, mazilo napisał:

-trzy korpusy biologiczne zasypie Matrixem firmy SEACHEM ,zaś górną powierzchnię  3-4 cm zasypię gresem koralowym.

-korpus purolite zasypię purolitem A520E

           Tutaj zastanawiam się nad purolitem z erybka.pl -MB-400 lub MB-20 ,chodzi o zmniejszenie kosztów dostawy w przypadku zamawiania Matrixsa. Jak ten żywice mają się do A520E ???

Doczytał informację " jeśli poziom siarczanów jest bliski 90ppm lub go przekracza -żywica nie będzie działała ....."

Mam rozumieć , że zgodnie z tym korpus na purolite nie ma zasady bycia?

 

Jeżeli dasz matrix lub inną ceramikę to grys, nie gres ;) jest zbędny. Purolite A520e działa na NO3 pozostałe zmieniają twardość wody. Jeżeli chcesz zaoszczędzić na żywicy kup PA 202, która podobno działa przy wysokim stężeniu siarczanów.

Gotowy wkład

https://allegro.pl/oferta/wklad-10-cali-pa202-na-azotyny-do-regeneracji-sola-7231628834?bi_s=ads&bi_m=listing%3Adesktop%3Aquery&bi_c=ZDdhNzQ5MzItYTQzMy00NWYxLTg3MjAtZGIwZWQ0YjYzMjliAA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=b547dccd-89a1-4816-9cb9-8c5809e00093

Bez puszki.

https://allegro.pl/listing?string=pa 202 pure&bmatch=baseline-cl-dict41-eyesa-bp-uni-1-4-0918

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.