Skocz do zawartości

Malawi 500L - przygotowanie i rozruch


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

@suricadeNp. cieknacy nowy filtr Aquaela: 

Albo Eheima:

W sumpie cała hydraulika montowana jest na stałe, nie ma otwierania pokrywy czy innego zdejmowania głowicy a uszczelki zostają tak jak się je zamontuje. Logiczne, że taka konfiguracja jest mniej awaryjna - bo (używając terminologii budowlanej) po prostu mniej pracuje. 

Sam używam kubełka jako biologa i nie narzekam ale gdybym miał możliwość wymiany na sumpa to nawet bym się nie zastanawiał.

Edytowane przez hilux
  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

Według mnie to każdy rodzaj filtracji ma swoje plusy i minusy - taka oczywista oczywistość. Z drugiej strony gdy siądziemy na chwilę i zaczniemy się zastanawiać ile tak naprawdę rzeczy potrzebujemy aby akwarium z tym biotopem funkcjonowało to czy sump jest aż takim super rozwiązaniem? Morskie fakt więcej rzeczy to i wygoda lepsza. Nie mamy odpieniacza a ten śmiało można ukryć w sumpie. Wata, ceramika i od biedy jakieś żywice możemy w kuble upchać. Ciekawostka. Aktualnie jestem na etapie sprzedaży nieużywanego sprzętu i na ten czas jako biologa używam - HW 603, pompa od Aquaela Multikani plus prefiltr Eheima. Pompa cichutka i czy cały system działa widzę jedynie po wypływającej wodzie z węża. Sump oczywiście może wydać się prostszy ale czy aż taka fabryka jest nam potrzebna? No ile gąbek i waty możemy dać? U kolegi w pierwszej komorze jest aż 11 litrów wolnej przestrzeni. Wszystko wypełnić czymś na mechanikę? Bez sensu. Nie problem jest to wszystko wymyślić i odpalić ale warto mieć na uwadze późniejszą eksploatację. Według mnie w całym tym przedsięwzięciu jest za dużo kombinacji. Nigdy nie miałem sumpa ale jak czytam na różnych forach to nie jest lek na całe zło. Czasami ludzie tygodniami wszystko ustawiają bo to albo w kominie woda chlupie, a za szybko woda spływa i też zaworami regulują. Rurki, rureczki, zawory, rewizje. Pompa taka, śmaka i owaka. Masz zasys od kubła nisko to i kupy lepiej do niego trafiają. Tutaj wszystko musi trafić do sumpa więc nakierowanie odchodów do grzebienia też nie jest rzeczą prostą. Kilkoro userów ma w malawi sumpy i pewnie oni lepiej podpowiedzą czy wszystkie założenia są prawidłowe.

Edytowane przez Gość
Opublikowano
17 godzin temu, Falcowski napisał:

Akwa z szybą 12 bez wzmocnień jest na granicy wytrzymałości.

Nie jest ;). Wytrzymałość na zginanie szkła float to ok. 45MPa, ale masz rację wzmocnienia warto dać.

Opublikowano

To parę wyjasnień:

- kupy faktycznie trudniej zbierać

- komora 11L nie równa się 11L gąbek. Będą 2 lub 3 gąbki po 25mm, o różnej gęstości, żeby woda mogła łatwo przechodzić, a wielkość komory dlatego, żeby powierzchnia gąbek była duża, co za tym idzie będzie się wolniej zapychać. Do samej mechanicznej komory będę miał łatwy dostęp, bez grzebania w akwarium.

- komora chemii za waszą radą na start pusta, a jest tak duża, żeby nawet z łatwościąmożna było zanurzyć sobie tam absorber z całym ustrojstwem, czy jakiekolwiek rozwiązanie.

Pamiętajcie, że komór nie trzeba wypełniać pod sam gwizdek, ale zawsze jest taka możliwość.

Co do pompy to rozwiązanie proste - daję taką, na jaką mam ochotę, a nie jaka jest domyślnie w kubełku, więc ładuję Jebao12000 i ustawiam na połowę lub mniej mocy. cicho, małe zuzycie prądu i mała eksploatacja systemu, a i falownika już nie trzeba.

Kolejna zaleta sumpa to zbieranie filmu bakteryjnego z powierzchni, co przy innych rozwiązaniach wymaga dodatkowych rozwiązań.

Jeszcze jedna, to dodatkowe 70 litrów wody w układzie, więc stabilność 10% większa.

Kolejna to stały poziom wody w akwarium, niezaleznie czy odparuje, czy nie.

Jeszcze brak jakichkolwiek rurek w akwa, czy to od grzałek, czy filtrów, czy cyrkulacji. Jako minus to 30x8 cm komin, co przy dnie 150x55 nie zrobi dużej różnicy.

Chlupotanie i inne bajery to faktycznie kwestia regulacji, ale raz ustawione jest wieczne.

No i na samej hydraulice mozna sobie bajpasy porobić, żeby w przyszłości sobie podłączyć co się żywnie podoba.

Nikogo nie przekonuję, że SUMP jest taki cudowny i niezastąpiony, ale to te zalety mnie do niego skusiły.

Opublikowano
25 minut temu, troad napisał:

Nie jest ;). Wytrzymałość na zginanie szkła float to ok. 45MPa, ale masz rację wzmocnienia warto dać.

Faktycznie, teoretycznie ma 40-45 MPa, choć mikro zanieczyszczenia powodują obniżenie granicy nawet do około 5 MPa. Przy opti może być trochę lepiej, ze względu na wyższą czystość.

Opublikowano
14 minut temu, Falcowski napisał:

Faktycznie, teoretycznie ma 40-45 MPa, choć mikro zanieczyszczenia powodują obniżenie granicy nawet do około 5 MPa. 

że co???

Opublikowano (edytowane)
32 minuty temu, Falcowski napisał:

choć w tabeli jest 5 MPa, a w tekście poniżej jest 30 MPa

Jak to w sieci, z reguły jest dużo błędów i trzeba uważać ;), dużo lepiej patrzeć do norm.
Pod tabelką jest 6,5 - 8 ale GPa, czyli trzy rzędy więcej, ale dotyczy to wytrzymałości na rozciąganie, a nas tu interesuje na zginanie!
PS. Przepraszam że zaśmiecam Ci wątek, bo nie dotyczy to głównego meritum, ale wrzuciłeś symulacje numeryczne z błędnym komentarzem i dlatego się odniosłem ;).
Też kiedyś sobie pozwoliłem sprawdzić jaki wpływ mają wzmocnienia -  

 

Edytowane przez troad

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.