Skocz do zawartości

Jak używać Purolite A520E?


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

No u mnie w spożywczaku sól niejodowana czy jodowana po zeta z groszami, nie trzeba taszczyć 20kg worków ;].

Co do działania A520E - przymierzam się do zmiany podłoża. Sklep omyłkowo przysłał mi 0,5 i nie chciało mi się odsyłać. Teraz po roku pyski podrosły i jest trochę za drobny. Z jednej strony fajnie jak pływają i plują tym piaskiem z drugiej drobiny latają w toni. Podoba mi się piasek dolomitowy.

I teraz pytanie czy piasek dolomitowy (1-1,5) nie podniesie Ph tak że złoże nie będzie działać? Ph mam 7,4

Edytowane przez Rafał80
Opublikowano
W dniu 3.11.2021 o 21:52, Rafał80 napisał:

Przeczytałem polecony temat, ok. woda musi przepływać przez złoże, w sumie nie musi pod ciśnieniem

Pozwólcie, że wrócę jeszcze do zasady działania. Cytat z tematu Henryka:

Cytat

Warunek- Złoże musi pracować pod ciśnieniem, więc nie pytajcie czy może być w woreczku Tomaszr2005 już to sprawdził - nie może.

 

tak pracuje anionit w instalacjach domowych i tak musi pracować w akwarium - to jedna z dwu tajemnic skuteczności w absorbcji NO3.

Tu cały temat.

Ja do regeneracji zakupiłem sobie wór 25kg tabletek do przydomowych stacji uzdatniania wody, wystarczy do emerytury;)

https://www.leroymerlin.pl/hydraulika/uzdatnianie-wody/preparaty-do-uzdatniania-wody/sol-do-zmiekczacza-wody-25-kg-solaqua,p574909,l1000.html?gclid=Cj0KCQiA-K2MBhC-ARIsAMtLKRvgW4zFgoWSy43FPMK7CVCfDUxFEqDYz62jeM17-Bj1RwpKZbyiawkaAg10EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

  • Lubię to 1
Opublikowano

To zależy ile kto ma do emerytury😁. Mam taki sam wór. O ile się sytuacja akwarystyczna nie rozwinie,zapewnia mi półtora roku spokoju. A na bieżąco w piwnicy stoi 10szt. 5-cio litrowych baniaków z gotową solanką, bo do szału mnie doprowadzało czekanie aż się rozpuści jak potrzebne 😆. Jak się kończy, to rozrabiam hurtem i na parę miesięcy spokój.

 

53 minuty temu, Rafał80 napisał:

 

ps. co z podłożem z dolomitu?

Wg mnie raczej nie wpłynie w znaczącym stopniu na twardość i pH. Mam w 400 litrach ok 150 kilo skaly wapiennej i wpływ niezauważalny. Próbowałem piasku dolomitowego w filtrze i też bez mierzalnych efektów. 

  • Lubię to 1
Opublikowano
6 godzin temu, Bartek_De napisał:

Pozwólcie, że wrócę jeszcze do zasady działania. Cytat z tematu Henryka:

Tu cały temat.

Ja do regeneracji zakupiłem sobie wór 25kg tabletek do przydomowych stacji uzdatniania wody, wystarczy do emerytury;)

https://www.leroymerlin.pl/hydraulika/uzdatnianie-wody/preparaty-do-uzdatniania-wody/sol-do-zmiekczacza-wody-25-kg-solaqua,p574909,l1000.html?gclid=Cj0KCQiA-K2MBhC-ARIsAMtLKRvgW4zFgoWSy43FPMK7CVCfDUxFEqDYz62jeM17-Bj1RwpKZbyiawkaAg10EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Temat dla mnie bardzo ciekawy i stresujący, bo jestem w trakcie planowania większego akwarium. 

Czytając instrukcję użycia nitratex nie było lub nie doczytałem o działaniu pod ciśnieniem. Mając roślinne, przy zbyt wysokich azotanach wrzuciłem do kubła. Przy malawi z lenistwa wrzuciłem do środka hmf. IMO działa. Widzę już drugi raz jak złoże w rajstopie zaczyna ciemnieć. 

@Bezprym jako pierwszy uświadomił mnie lub zasiał lęk, że ten sposób nie powinienen dawać efektów. 

Może u mnie działa, bo poniżej woreczków jest wlot do kubła, a powyżej woreczków jest wylot tzn falownik wyrzucający wodę ze środka hmf? Drugie co mi przychodzi do głowy, że nitratex jest inny niż purolite. Tylko wg wielu opinii nitratex jest jedynym z najdroższych i najsłabszych absorberów?

Opublikowano (edytowane)
2 godziny temu, ziemniak napisał:

Temat dla mnie bardzo ciekawy i stresujący, bo jestem w trakcie planowania większego akwarium. 

Czytając instrukcję użycia nitratex nie było lub nie doczytałem o działaniu pod ciśnieniem. Mając roślinne, przy zbyt wysokich azotanach wrzuciłem do kubła. Przy malawi z lenistwa wrzuciłem do środka hmf. IMO działa. Widzę już drugi raz jak złoże w rajstopie zaczyna ciemnieć. 

@Bezprym jako pierwszy uświadomił mnie lub zasiał lęk, że ten sposób nie powinienen dawać efektów. 

Może u mnie działa, bo poniżej woreczków jest wlot do kubła, a powyżej woreczków jest wylot tzn falownik wyrzucający wodę ze środka hmf? Drugie co mi przychodzi do głowy, że nitratex jest inny niż purolite. Tylko wg wielu opinii nitratex jest jedynym z najdroższych i najsłabszych absorberów?

Ale temat jest o Purolite A520e, a nie o Nitratex:P

 

8 godzin temu, Rafał80 napisał:
"Popularne" skarpety raczej nie pracują pod ciśnieniem i podobno działają.

Właśnie, podobno

Wysłane z mojego SM-G770F przy użyciu Tapatalka
 

Edytowane przez Bartek_De
  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)
Godzinę temu, Bartek_De napisał:

Właśnie, podobno

U mnie w  kubełku działało więc raczej ten sposób też się sprawdzał. No 3 stałe na poziomie 10 w moim poprzednim akwarium,ale tak jak pisałem dopiero zaczęło działać jak zabezpieczyłem przed zwijaniem się skarpety, kółkiem z wężyka. 

Edytowane przez Bezprym
  • Lubię to 1
Opublikowano

Z moich doświadczeń i dostępnych informacji na temat żywic jonowymiennych wynika, że nie potrzebują ciśnienia żeby prawidłowo działać. Przyłączanie i oddawanie jonów nie polega na wtłaczaniu ich do żywicy. Adsorbują wybrane aniony lub kationy z cieczy i uwalniają inne. Potrzebują do tego cyrkulacji wody, która pozwala na przeprowadzanie tego procesu.

Tutaj jest to fajnie zilustrowane. https://prowater.com.pl/informacje-dzialanie-zmiekczacza-wody.php

Żywic usuwających NO3 jest na rynku sporo także tych przeznaczonych do akwarystyki i nigdzie nie spotkałam w karcie charakterystyki informacji, że potrzebny jest do niej jakiś specjalny blok/filtr przepływowy itp.. Zadziwiające biorąc pod uwagę, że takie niewielkie urządzenie  z pompką byłoby dodatkowym źródłem dochodu dla producenta żywicy.

  • Lubię to 2
  • Dziękuję 1
Opublikowano (edytowane)

Jedno jest pewne i sprawdzone przez nas praktycznie. Purolilte a520e wykorzystywane przez nas w akwarystyczne do obniżania NO3 nie musi znajdować się w oddzielnym bloku, pod specjalnym ciśnieniem.  Może znajdować się w kuble w skarpecie (  byle się nie zbrylało) i wystarczy to ciśnienie , które jest w kubełku. Jeżeli ktoś chce mieć bardziej finezyjne to buduje osobny blok. Jeżeli nie to trzyma w kuble jak chyba większość z nas . Jeden i drugi sposób jest skuteczny.

Edytowane przez Andrzej Głuszyca
  • Lubię to 3

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



  • Posty

    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
    • 2 x a520e da podobny efekt (trochę lepszy) jak a502ps + a520e, a będzie trochę taniej. A520e ma trochę większą pojemność; wiążę DOC i azotany. a502ps tylko DOC. Przy czystej wodzie (mało DOC) kombinacja może być 2x gorzej niż samo a520e...Wydaje się, że to po prostu nie przemyślana a popularyzowana idea. https://www.purolite.com/product/a520e https://www.purolite.com/product/a502ps
    • Wątek chyba do zamknięcia... Niestety hodowla jest całkowicie zlikwidowana. Również niestety przez nieporozumienie umówione dla mnie saulosi pojechały w świat.   
    • A502PS ma właśnie pochłaniać związki i zanieczyszczenia organiczne po to żeby PA202 mogła spokojnie pracować i pochłaniać NO3 🙂  Przy okazji pytanie czy ktoś kto używał może testu na DOC - Rataj ANTIALGAE CHSK? https://www.invital.pl/rataj-antialgae-chsk-test  Jeżeli tak, to czy jego wyniki rzeczywiście pokażą poprawę po zastosowaniu Purigenu lub A502PS?
    • Tylko faktycznie gęstość 45ppi to może się bardzo szybko zapchać. Średnio przepływ przez długość sumpa to spiętrzenie nawet do 5cm, więc na takiej gąbce będzie spiętrzać, aż pójdzie górą, a wtedy pompa sucha. Zatem też się zgadzam, by jednak odpuścić tą gąbkę.  Natomiast gąbki 20ppi daj wszędzie, gdzie tylko zostanie ci miejsce, jako składowisko biologii. Możesz nawet z 50 litrów objętości gąbkami dać i wcale nie będzie za dużo, a woda kryształ.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.