Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,jest to mój pierwszy post tutaj na forum i też dlatego chciałbym się z wami serdecznie przywitać.Akwarystyką zajmuje się już dobrych parę lat lecz były to zwykle mniejsze akwaria.

Przyszedł w końcu  czas na zmianę akwarium :) ,zostałem posiadaczem 300 l akwarium (120x50x50) plus 55 l sump z 4 przegrodami  dwie przegrody mają po 25 cm szerokości jedna 3 cm szerokości oraz 12 cm ta zarezerwowana jest na pompę :) 

w chwili obecnej jestem w trakcie robienia szafki na stelażu metalowym 30 x 30 mm,po zrobieniu szafki dojdzie hydraulika,zastosuje rury pcv 25 mm oraz 32 ( powrót 25mm,spływ rewizja 32 mm).

Chciałbym się Was   poradzić jaki zastosować sprzęt oraz filtrację w sumpie,pewny sprzęt mam już na oku ale w razie czego proszę o poprawienie mnie :) 

Jako pompę chcę zastosować   Jebao/Jecod DCP-5000,grzałki będą 2 x 150 w firmy Resun z termostatem,oświetlenie przewiduję belkę led aquael leddy slim sunny 36 w,dno będzie pokryte piaskiem takim z obi do piaskownicy co najmniej 2 cm ,kamień to łupek czarny,

i właśnie teraz mam dylemat co dalej ................jaki wybrać cyrkulator?ja myślałem o Jebao ow 40  13500l/h z kontrolerem ,jaki wkład mechaniczno biologiczny zastosować w sumpie ,jakich użyć bakterii na start ,czy stosować jakieś magiczne preparaty na codzień i przy podmianach wody......i tu mam dodatkowe pytanie gdyż posiadam filt ro/di  czy na da się na podmianki? dodam iż kranowita pokazuje 67 tds.

proszę o dołączenie się do dyskusji    :) resztę pytań będę dodawał na bieżąco :)

 

 

Opublikowano

Witaj!

W kwestii wkładów biologicznych to na Twój litraż starczy 1-1.5 l ceramiki + wkłady mechaniczne (gąbki+dodatkowo wata filtracyjna)...

Pompa w sumpie moim zdaniem wystarczy o przepływie 3000l/h...

Falownik starczy Jebao/Jecod RW-4...

Filtr RO w naszym biotopie jest zbędny,no chyba że masz na tyle kiepskie parametry wody kranowej,a o tym nic nie wspominasz... 

Jakie masz w kranie pH,NO2,NO3,NH3/4 ?

Jeśli okaże się że masz dobre parametry wody kranowej to wystarczy się zaopatrzyć w tzw. ustrojstwo do nalewania wody kranowej z wkładem węglowym...W Twoim przypadku wystarczy że odepniesz z RO membranę a zostawisz tylko wkład mechaniczny + wkład węglowy...

Bakterie jakie możesz użyć na start to BactoActive(one są z pożywką) + Prodibio Biodigest(te są bez pożywki)...

  • Lubię to 1
Opublikowano

Dzięki za odzew :) 

generalnie wolę trochę dopłacić do pompy cyrkulacyjnej i mieć ją cichszą a i zapas mocy zawsze może się przydać :) różnica nie jest tak duża więc chyba zdecyduję się na Jebao ow 25 

Co do pompy w sumpie też różnica jest niewielka pomiędzy 3000 a 5000 a regulacja jest więc lepiej chyba mieć lekki zapas :) 

Co do bakterii to chętnie wypróbuję te BactoActive :)

Mam jeszcze pytanie odnośnie tego produktu :Seachem Cichild Lake Salt - sól dla pielęgnic warto stosować?

Z filtrem RO pokombinuje i zrobię tak jak mi radzisz,zawsze to jakieś zabezpieczenie przed niechcianym świństwem :)  choć generalnie kranowitę mam spoko dokładnych parametrów nie mierzyłem ale tds pokazuje mi 67 :)

pozdrawiam

 

 

Opublikowano
21 hours ago, mario999 said:

i właśnie teraz mam dylemat co dalej ................jaki wybrać cyrkulator?

Na razie? Żaden. :) Nie wiesz jeszcze nawet jaką będziesz miał pompę w sumpie, nie masz ułożonych kamieni, nie znasz cyrkulacji wody w zbiorniku, po co ci falownik na start? :huh: Większość z nas startuje nowe szkła z młodymi rybkami, im cyrkulator jest jeszcze bardziej zbędny a w razie potrzeby zawsze zdążysz go dołożyć.

300W grzałek to moim zdaniem przesada, chyba że masz bardzo zimne mieszkanie albo zostawiasz je bez nadzoru zimą. Zacznij od jednej grzałki i zobacz co się dzieje. Jesli będzie chodzić non-stop to dołożysz drugą.  

Do wody nie syp żadnych soli, sody ani innych wynalazków, to się używa w razie potrzeby. Startuj baniak, kontroluj parametry i jeśli zrobisz wszystko dobrze to najpewniej obędziesz się bez nich. 

Powodzenia!

  • Lubię to 1
Opublikowano

Ok czyli już wiem że żadnych wynalazków nie będę dodawał do wody :) jedynie bakterie na start i woda z ustrojstwa  :) co do pompy to zamówiłem Jebao /Jecod DCP 5000 i potem zobaczę czy coś dodawać ale myślę że dobra cyrkulacja jest wskazana :) 

o postępach będę informował na bieżąco :) 

jeśli chodzi o wkład do sumpa to czy taki skład będzie optymalny? :    

1 komora : biobale ok 90 szt

2 komora : gąbka filtracyjna 

3 komora : sera siporax 25 mm 2 l +azoo activ filter  ok 50 szt

4 komora : gąbka oraz pompa

pozdrawiam

Opublikowano

Nie znam się na sumpach, więc się wypowiem. :biggrin:

To że masz tam cztery komory nie oznacza, że musisz do wszystkich czterech czegoś napchać. Zastanów się czego potrzebujesz na początek:

- Gąbka do wyłapywania syfu. 30 albo 45 ppi. 

- Złoże dla bakterii. Bioballe są ponoć słabe, jeśli ich jeszcze nie kupiłeś to użyj lepiej ceramiki, lawy wulkanicznej albo grysu koralowego. Litr-dwa na twój baniak wystarczą, bakterie żyją też w piasku i na kamieniach - wkład w filtrze to wygodne źródło do przeszczepu przy starcie i backup gdybyś zmieniał wystrój. 

Masz filtrację mechaniczną i biologiczną. Na początek nie potrzebujesz niczego innego.

Sera Siporax wygląda mi jak zwykła ceramika. W dodatku droga i zbędna :icon_mrgreen: jeśli masz już jedno złoże jak powyżej albo nawet te nieszczęsne bioballe. Czym jest azoo to nawet  nie zgaduję. :blink:

Chwali ci się, że robisz wstepny risercz :) ale skup się przede wszystkim na zrozumieniu obiegu materii w baniaku. Z czasem ogarniesz temat i zaczniesz stosować szpej, który jest potrzebny a nie ten, który wciskają sprzedawcy. ;)

 

 

 

  • Lubię to 2
Opublikowano

Dzięki za uświadomienie że nie warto przepłacać jeśli chodzi o ceramikę :) Nie wkładów jeszcze nie mam ale kupuje na dniach,czyli zostanę przy gąbce oraz tańszej ceramice  

mam nadzieje że nie idzie przesadzić z ilością złoża ? ewentualnie będzie to tylko na moją korzyść? a bardziej na korzyść moich podopiecznych :) 

hilux co miałeś na myśli mówiąc że na początku niczego innego nie potrzebuje prócz filtracji mechanicznej i biologicznej, to potem coś będę potrzebował?

 

Opublikowano (edytowane)

Jeśli  wystartujesz baniak od gromady maluchów albo kilku dorosłych to przez kilka tygodni będziesz miał spokój z filtracją bo zbędne i szkodliwe produkty przemiany materii będą się powoli kumulować w obiegu. Im więcej i/lub większych ryb wpuścisz, tym czasu masz mniej, bo produkują więcej syfu. To jest twój czas na cieszenie się początkami Malawi i przyspieszoną edukację. Coś jak LEGO Duplo, ciesz się tym. :)

W miarę dojrzewania zbiornika nieuchronnie dochodzisz do punktu, w którym musisz zdecydować jak pozbyć się azotanów (NO3) i tu nie ma zmiłuj. Metod jest kilka, najczęsciej używane w naszym biotopie to podmiany wody, żywice jonowymienne, hydroponika albo rośliny w baniaku. W sumpie masz tez opcję filtra makroglonowego ale o nim tylko słyszałem, nie znam szczegółów. 

Jeśli np. nasadzisz w baniaku roślin i wypracujesz sobie balans między nimi a obsadą to do sumpa nic nie będziesz musiał dokładać bo nie będzie po co. To co wrzucisz rybkom do jedzenia one przerobią, wydalą a potem wyłapią to rośliny ale w Malawi o to trudno bo pysie brudzą nadprzeciętnie a klomby lubią skubać. Jeśli roślin nie planujesz to możesz np. zmotać adsorber NO3 na purolite, który wsadzisz do pustej komory sumpa żeby sobie wodę mielił i głównie o to mi chodziło.

Najważniejsze jest, żebyś się z niczym nie spieszył bo to najpewniejszy krok do porażki. 

Edytowane przez hilux
  • Lubię to 2
Opublikowano
10 godzin temu, mario999 napisał:

 generalnie wolę trochę dopłacić do pompy cyrkulacyjnej i mieć ją cichszą a i zapas mocy zawsze może się przydać :) różnica nie jest tak duża więc chyba zdecyduję się na Jebao ow 25 

Z falownikiem na razie się wstrzymaj tak jak napisał kolega @hilux...Jak będą rybki to potem będziesz kombinował,czy go dołożyć...

10 godzin temu, mario999 napisał:

Co do pompy w sumpie też różnica jest niewielka pomiędzy 3000 a 5000 a regulacja jest więc lepiej chyba mieć lekki zapas :) 

No to bierz mocniejszą pompę :) 

Twój wybór ;) 

10 godzin temu, mario999 napisał:

Co do bakterii to chętnie wypróbuję te BactoActive :)

Zakup sobie Bacto Active + Prodibio Biodigest...

Prodibio weż więcej (5szt),tak już na przyszłość...

10 godzin temu, mario999 napisał:

Mam jeszcze pytanie odnośnie tego produktu :Seachem Cichild Lake Salt - sól dla pielęgnic warto stosować?

Wpierw musisz podać nam jakie parametry ma Twoja woda kranowa,oczywiście mierzone dobrymi testami kropelkowymi np. JBL...

Tu mam na myśli pH,NO2,NO3,NH3/4...

Gdy podasz nam wyniki to można coś doradzić w kwestii stosowania soli/buforów itp...

10 godzin temu, mario999 napisał:

Z filtrem RO pokombinuje i zrobię tak jak mi radzisz,zawsze to jakieś zabezpieczenie przed niechcianym świństwem :)  choć generalnie kranowitę mam spoko dokładnych parametrów nie mierzyłem ale tds pokazuje mi 67 :)

Nie ma co kombinować ;) 

Odpinasz membranę a resztę wkładów(mechaniczny + węgiel) zostawiasz :D 

8 godzin temu, mario999 napisał:

jeśli chodzi o wkład do sumpa to czy taki skład będzie optymalny? :    

1 komora : biobale ok 90 szt

2 komora : gąbka filtracyjna 

3 komora : sera siporax 25 mm 2 l +azoo activ filter  ok 50 szt

4 komora : gąbka oraz pompa

pozdrawiam

Moim zdaniem dużo,za dużo złoża planujesz dodać do sumpa...

Osobiście dałbym do sumpa-

1. Na dno gąbki ppi 30 ,a na górę watę filtracyjną aby zanieczyszczona woda wpierw została oczyszczona przez watę filtracyjną,a potem oczyszczona trafiała do innych komór...

2.Ceramika (1.5l) umieszczona w siateczce filtracyjnej... 

3 Gąbki ppi 30,a na nich wata filtracyjna,aby oczyszczona woda trafiała do komory z pompą...

4.Pompa...

Coś mniej więcej jak na tym rysunku...

sump1.jpg.18b6913528a95bbc21027facc812008a.jpg

 

Opublikowano

Ok pany dzięki za podpowiedzi,zrobię tak jak radzicie :) póki co zbiornik zalewam w przyszłym tygodniu jak wszystko mi podochodzi  : )  i potem miesiąc czekania :) w międzyczasie zmierzę parametry kranówki i będziemy myśleć czy są potrzebne jeszcze jakieś dodatkowe absorbery w sumpie.

co do skał to czy łupek czarny będzie odpowiedni? zależy mi by był czarny kamień z czasem pewnie porośnie glonami ,ale i tak to fajny efekt tym bardziej ze tło tez mam czarne i tworzyć się będzie taka głębia :)

pozdrawiam

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.