Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam

Mam na imię Piotrek i jestem z Płocka. Od niedawna zanurzyłem się na głęboką wodę i założyłem malawi. Czemu na głęboką wodę? Ponieważ jest to myślę że dość wymagający biotop, a jest to moje pierwsze akwarium które zakładam w życiu. Opieram się na waszym forum jak i na różnych kanałach na Youtube.

Może coś o sprzęcie Itp. Otóż tak:

 Szkło 126l 80x35x40, filtr JBL e901 + prefiltr (w prefiltrze same gąbki + nawierzchnia trochę waty, jeżeli chodzi o biologie to tak: ceramika od dołu, później Matrix, później węgiel aktywny i przykryte to wszystko warstwą waty). Grzałka Therm Plus 150W. Cyrkulator 2000. Napowietrzacz Aquaela Oxyboost 150 Plus. Oświetlenie 2×24W jedna P5 biała A druga P5 niebieska.

(Jeśli coś jest nie tak chętnie wysłucham i spróbuje nanieść poprawki) 

Jeżeli chodzi o kamienie to robione na zamówienie i nie zmieniające parametrów wody. Do tego piasek kwarcowy i dwie roślinki na start. Woda RO (dodając Malawi Victoria Buffer + Cichild Lake Salt) 

Obsada jak narazie zacząłem od narybku Pseudotropheus Saulosi Coral + 2 ślimaki do oczyszczania podłoża (znając ślimaki szybko się rozmnożą ale ptysie będą zadowolone z przysmaku)

Bakterie jakie zakupiłem do zbiornika z Firmy Rataj BactoEsex. (Taki polecili). Jeśli chodzi o pokarm to narazie mikro-vit (pył) z tropicala dla narybku i dodatek oczlik mrożonki oraz dafnia. 

To chyba tyle. A z chwili obecnej to tak:

Walczę z okrzemkami ale tragedii już nie ma. Początek był troszkę ciężki. Teraz podskok no3 i no2 reszta w normie idealnej. Próbuje zwalczyć od 2 dni i kiepsko. Ale mam nadzieję że ktoś pomoże. 

Myślę że będzie mi bardzo milo czesto goscic na forum i dowiadywac się coraz ciekawszych informacji. Pozdrawiam 

20180905_224114.thumb.jpg.7642de1f4533d003c266a724031ba817.jpg

Edytowane przez cybuch
Opublikowano

....cześć Piotrze. Miło mi Ciebie powitać na naszym forum. Mam nadzieje ,że znajdziesz tutaj wszystko co potrzebujesz. W razie pytań zakładaj tematy w odpowiednich działach , czytaj obecne:)

44 minuty temu, cybuch napisał:

Pseudotropheus Saulosi Coral

Dla Twojej informacji czego pewnie nie jesteś świadomy a warto wiedzieć : jest to tryba uzyskana z krzyżówek.  Ponadto teraz to Chindongo Saulosi  Coral.

46 minut temu, cybuch napisał:

Od niedawna zanurzyłem się na głęboką wodę i założyłem malawi. Czemu na głęboką wodę? Ponieważ jest to myślę że dość wymagający biotop, a jest to moje pierwsze akwarium które zakładam w życiu

Piotrze ...wyprowadzę Ciebie z błędu...to oprócz BW  jest jeden z najłatwiejszych biotopów. Niczego się nie obawiaj..pytaj, czytaj a będzie OK. Tyle ,że w tematycznie odpowiednich działach.

Powodzenia!

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Witaj na forum!

Na początku to fajnie przywitać Cię jako kolejnego użytkownika forum...Gdy chwycisz bakcyla to może wstąpisz do nas już jako pełnoprawny klubowicz :) 

Wiem że to dział który służy tylko do przedstawienia się,ale znalazłem parę błędów które zrobiłeś na starcie,także przepraszam za OT...

Jeśli poprosisz moderatora,to przeniesie wszystko do odpowiedniego działu,abyśmy mogli Tobie pomóc/doradzić...

W dniu 11.09.2018 o 16:14, cybuch napisał:

filtr JBL e901 + prefiltr (w prefiltrze same gąbki + nawierzchnia trochę waty, jeżeli chodzi o biologie to tak: ceramika od dołu, później Matrix, później węgiel aktywny i przykryte to wszystko warstwą waty). 

Jeśli posiadasz prefiltr(rozumiem że chodzi o HW-603A? )przed kubełkiem to spokojnie w JBL możesz zostawić górny kosz z gąbkami + matrix...Resztę bym wyjął czyli 2/3 kosz z gąbką,oraz ceramikę/węgiel...Pamiętaj że węgiel trzeba co jakiś czas wymieniać bo z czasem traci on swoje właściwości...

Sumując wyjmujesz gąbki z koszów które oznaczyłem na czerwonymi krzyżykami,a w ich miejsce rozsypujesz matrix po równo...Tyle złoża wystarczy aby obsłużyć biologicznie ten zbiornik...

Osobiście to bym pomyślał o innym filtrze zewnętrznym z mocniejszym przepływem,który by spełnił funkcję biologa,oraz przy okazji funkcję mechanika,bo z obecnym który posiadasz będziesz miał problem z oczyszczaniem mechanicznym,oraz zalegającymi zanieczyszczeniami na podłożu...

Ps.Teraz doczytałem,że posiadasz też falownik,także powinno być w porządku jeśli chodzi o cyrkulację/zmiatanie zanieczyszczeń z dna,ale jedynie bym zmniejszył ilość złoża biologicznego w JBL...

maxresdefault.thumb.jpg.937b9e2347716481da63682583b4645c.jpg

W dniu 11.09.2018 o 16:14, cybuch napisał:

 Woda RO (dodając Malawi Victoria Buffer + Cichild Lake Salt) 

A czemu woda RO?

Jakie masz parametry(NO3,NO2,NH3/4,pH) wody kranowej?

W większości przypadków,okazuje się że woda kranowa ma odpowiednie parametry dla naszego biotopu,więc woda RO+bufory są zbędne...Ale bez wyników wody kranowej nie doradzę...

 

Posiadasz testy kropelkowe?

Jeśli tak,to jakiej firmy?

W dniu 11.09.2018 o 16:14, cybuch napisał:

Obsada jak narazie zacząłem od narybku Pseudotropheus Saulosi Coral + 2 ślimaki do oczyszczania podłoża (znając ślimaki szybko się rozmnożą ale ptysie będą zadowolone z przysmaku)

Obsada tak jak wspomniał mój imiennik @AndrzejGłuszyca dla wiadomości,to sztuczny twór(hybryda)stworzony ręką człowieka,który nie występuje w naturalnym środowisku...

W dniu 11.09.2018 o 16:14, cybuch napisał:

Jeśli chodzi o pokarm to narazie mikro-vit (pył) z tropicala dla narybku i dodatek oczlik mrożonki oraz dafnia. 

Pokarm też mógłbyś zmienić,ale to moja osobista uwaga,jako że nie jestem zwolennikiem karmienia pyszczaków mrożonkami z uwagi na to że,można sobie nimi narobić kłopotów z rybkami gdyby okazało się że mrożonki zostały kilkukrotnie rozmrożone/zamrożone,bo mogą w nich występować różne patogeny itp. które mogą doprowadzić do choroby ryb... 

Jeśli jesteś pewny że masz mrożonki z dobrego źródła to możesz je podawać max 2 razy w tygodniu jako uzupełnienie diety...Ogólnie podstawą diety saulosi to pokarmy roślinne,więc fajnie by było abyś sobie zakupił takie pokarmy płatkowane tzw.premium dobrej firmy np.

OSI spirulina https://www.clarias.pl/osi-hs-aqua-spirulina-flakes-200ml35g-spirulina-premium-w-platkach-p-30944.html

Tropical spirulina forte 36% https://www.clarias.pl/tropical-pokarm-spirulina-super-forte-36-250ml-platki-p-7287.html

+ dodatkowo https://www.clarias.pl/osi-hs-aqua-cichlid-flakes-70g400ml-platki-dla-pielegnic-nowosc-p-30965.html

W dniu 11.09.2018 o 16:14, cybuch napisał:

Teraz podskok no3 i no2 reszta w normie idealnej. Próbuje zwalczyć od 2 dni i kiepsko. Ale mam nadzieję że ktoś pomoże. 

Z tego co napisałeś wynika,że wpuściłeś ryby to niedojrzałego biologicznie zbiornika,skoro masz problem z NO2,NO3...

Ale bez konkretnych wyników parametrów można gdybać i gdybać...

Zakup sobie parę szt(tak na zapas) tych bakterii,i jak je będziesz miał to wlej od razu do zbiornika 1 ampułkę https://www.clarias.pl/prodibio-biodigest-1-ampulka-szczepy-bakterii-p-4423.html

Dodatkowo możesz dokupić jeszcze ten preparat,ale jego byś dopiero użył gdyby naprawdę coś się działo z rybami https://www.clarias.pl/sera-toxivec-100ml-usuwa-toksyny-uzdatnia-wode-p-1116.html  Zanim coś zrobisz w tym kierunku,to wpierw zapytaj na forum...

 

No i to by było na tyle,z mojej strony :) 

Jeszcze raz przepraszam za OT w tym temacie,i mam nadzieję że moderatorzy mi wybaczą ;) 

  • Dziękuję 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.