Skocz do zawartości

Przesiadka z 450l na 290x70x70


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam w związku z budowa domu zaplanowałem tam sobie miejsce na akwarium bo moje 450 l już się trochę skórczylo i teraz mam pytanie jak przygotować podłogę czy normalnie może być jak w całym domu styropian podlogowka i wylewka czy wylać zbrojona płytę w miejscu akwarium to takie pytanie na teraz dalej będę stopniowo rozwijał temat wraz z pracami. Na zdjęciu widoczna wybrana ściana

4DC8E60B-3A38-405B-BD5C-782AD7C355D6.jpeg

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

cos moge poradzic bo niedawno sam to przerabialem . i u mnie jest tak
plyty zbrojonej nie dawalem bo akwarium bedzie stalo na zbrojonym stropie pod sciana . jedynie co to zamiast styropianu polozylem bloczki betonowe i nie dawalem w tym miejscu podlogowki . ale zanim jeszcze zrobisz wylewke to przemysl sprawe wody elektryki i wszystkiego co bedzie potrzebne pod akwarium. w sumie ja bym od tego zaczal a pozniej jak wszystkie rury polozysz to dopiero lal wylewke.

Wysłane z mojego SM-G390F przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

No właśnie elektryka jest na środku ściany już rozprowadzona ale chciałem spytać gdzie najlepiej wodę i kanalizacje doprowadzić. Filtrację chce oprzeć o sumpa wydaje mi się ze do takiego dużego akwarium to najlepiej i można sprzęty do niego wstawić i stały poziom wody w akwarium jest. U siebie mam narurowca i jest całkiem spoko ale to jednak 3 razy teki zbiornik. Nie miałem odczynienia z sumpem i nie wiem jak najlepiej doprowadzić wodę i kanalizacje

Opublikowano

wedlug mnie masz dwie opcje.
1.albo planujesz wszystko co gdzie ma byc już na tym etapie co wydaje mi się niewykonalne zeby wszystko przewidziec
2. albo doprowadzasz gdziekolwiek wszystkie media a pozniej jak bedzie wszystko uruchamiane rozprowadzasz wszystko wedlug potrzeb

Wysłane z mojego SM-G390F przy użyciu Tapatalka

  • 10 miesięcy temu...
Opublikowano

Witam udało mi się wprowadzić do domu więc teraz pora na akwarium. Docelowo akwarium 240/70/70 mam kilka pytań i problemów

1 Filtracja do taj pory miałem narurowca i wszytko było fajnie ale denerwowało mnie bardzo częsta wymiana wkładów sznurkowych. Myślałem nad sumpem bym wykorzystał swoje 450l. Tylko nie mam pojęcia jak się za to zabrać i się zastanawiam czy będzie działał tak dobrze jak narurowiec i czy z dna też będzie nieczystości pochłaniał czy tylko powierzchnią wody. Fajne w sumpie jest to że w akwarium jest stały poziom wody( czy można zrobić też z narurowcem żeby woda automatycznie się dolewała do stałego poziomu. mam doprowadzone wodę i odpływ pod akwarium)

2  Ile modułów led potrzebne będzie na taki zbiornik Teraz miałem oświetlenie na modułach białych i RGB oparte o Led Dimmer Pro

3 Skąd najlepiej zakupić zbiornik i jak grube szkło

4 Czy stelaż musi mieć jakiś specjalny kształt. Chodzi mi o jakieś skośne wzmocnienia i tym podobne rzeczy czy wystarczy prosta konstrukcja i jak grubego profilu użyć

Dzięki za pomoc

Opublikowano
3 godziny temu, jesiotr napisał:

1 Filtracja do taj pory miałem narurowca i wszytko było fajnie ale denerwowało mnie bardzo częsta wymiana wkładów sznurkowych. Myślałem nad sumpem bym wykorzystał swoje 450l. Tylko nie mam pojęcia jak się za to zabrać i się zastanawiam czy będzie działał tak dobrze jak narurowiec i czy z dna też będzie nieczystości pochłaniał czy tylko powierzchnią wody. Fajne w sumpie jest to że w akwarium jest stały poziom wody( czy można zrobić też z narurowcem żeby woda automatycznie się dolewała do stałego poziomu. mam doprowadzone wodę i odpływ pod akwarium)

Jeśli masz dopływ i odpływ, to możesz u góry z boku akwarium zrobić przelew, tj. otwór + przelotka + kawałek elastycznej rury. Bardzo precyzyjnie jesteś wtedy w stanie ustawić sobie poziom lustra wody.
Ja tak mam, zobacz do mojego wątku (np. post #32). To jest niezależne od sposobu zastosowanej filtracji w akwarium.

3 godziny temu, jesiotr napisał:

3 Skąd najlepiej zakupić zbiornik i jak grube szkło

Raczej 15mm, przy większej ilości wzmocnień można próbować potanić na 12mm.

3 godziny temu, jesiotr napisał:

4 Czy stelaż musi mieć jakiś specjalny kształt. Chodzi mi o jakieś skośne wzmocnienia i tym podobne rzeczy czy wystarczy prosta konstrukcja i jak grubego profilu użyć

Prosta konstrukcja wystarczy, np. profil kwadratowy 30x30 lub 40x40 o grubości ścianki 2mm. W projektowaniu może pomóc Ci inny np. taki projekt (post #28)

  • Lubię to 1
Opublikowano
4 godziny temu, jesiotr napisał:

Filtracja do taj pory miałem narurowca i wszytko było fajnie ale denerwowało mnie bardzo częsta wymiana wkładów sznurkowych.

Polecam zamiast sznurków gąbkę, świetnie sprawdza się w narurowcu, czyścisz ją raz na miesiąc, a nawet można rzadziej. Ja u siebie mam 45ppi, ale bardziej polecane są 20 lub 30ppi. Na rurkę po sznurku nawijam odcinek 50x25x1cmm. Jak się zabrudzi wystarczy przepłukać pod kranem i po robocie😉

20190810_192854.thumb.jpg.1b2b5ae6cd0fa377b28f7163f6be6e7a.jpg

Opublikowano
15 godzin temu, jesiotr napisał:

1 Filtracja do taj pory miałem narurowca i wszytko było fajnie ale denerwowało mnie bardzo częsta wymiana wkładów sznurkowych. Myślałem nad sumpem bym wykorzystał swoje 450l. Tylko nie mam pojęcia jak się za to zabrać i się zastanawiam czy będzie działał tak dobrze jak narurowiec i czy z dna też będzie nieczystości pochłaniał czy tylko powierzchnią wody. Fajne w sumpie jest to że w akwarium jest stały poziom wody( czy można zrobić też z narurowcem żeby woda automatycznie się dolewała do stałego poziomu. mam doprowadzone wodę i odpływ pod akwarium)

W SUMPie będzie problem z odchodami z dna. Widziałem na to radę, ale nie mogę znaleźć teraz na YT, tj. do jednej z szyb komina dokładasz jakby druga warstwę szkła tak z 10 cm od dołu tak, by pomiędzy tymi warstwami woda była zaciągana do góry do komina. Z doświadczeń z kominem wiem, że lepiej zrobić komin z boku, niż na środku, a jeszcze lepiej wygląda zewnętrzny, np. za akwa, bo nie zajmuje miejsca w akwa i nie trzeba go ciągnąć przez całą wysokość akwa, ale trzeba naciąć górna krawędź akwa na przelew.

Osobiście jakbym miał dopływ i odpływ wody pod akwa, to bym się nie bawił w sumpy, tylko dał małego kaseciaka czy nawet samego mechanika do środka i zrobił automatyczną podmianę wody, czyli woda leje się non stop przez ustrojstwo filtracyjne małym ciurkiem, a przez otwór w szkle na takim poziomie, jakim chcesz przelewa się do kanalizacji.

15 godzin temu, jesiotr napisał:

2  Ile modułów led potrzebne będzie na taki zbiornik Teraz miałem oświetlenie na modułach białych i RGB oparte o Led Dimmer Pro

Od 30W bym zaczął, a jak zależy ci na glonach to do 50W można złozyć, polecam White Full Spectrum i do tego dorzuć sobie po 5 niebieskich i 5 czerwonych. Zielonych praktycznie się nie używa.

Te 50W możesz sobie podzielić na wolne kanały, łatwiej będzie sterować. Możesz dać np. na jeden kanał środkowe, by było swiatło skoncentrowane w centrum zbiornika, a na inne zewnętrzne, patrząc po długości.

 

15 godzin temu, jesiotr napisał:

3 Skąd najlepiej zakupić zbiornik i jak grube szkło

Mogę ci dać namiar do gościa, który mi robił akwarium - jest z Grójca, więc blisko. Do mnie do Gdyni przyjechał i kleił na miejscu, to nie musiałem wnosić na 3 piętro. Ma dobre ceny.

Maciej Fabiański, nr tel wyślę na priv. Powiedz, że Jarek z Gdyni polecił.

Grubość sugeruję 15 mm i ze 2 wzmocnienia poprzeczne. Szkło sugeruję guardiana wziąć, ew front jedynie opti, choć niekoniecznie.

 

15 godzin temu, jesiotr napisał:

4 Czy stelaż musi mieć jakiś specjalny kształt. Chodzi mi o jakieś skośne wzmocnienia i tym podobne rzeczy czy wystarczy prosta konstrukcja i jak grubego profilu użyć

Proste słupki tylko. Pamiętaj by frontowe słupki cofnąć o 8 cm, by potem jak zabudujesz żeby zawiasy weszły.

Opublikowano
38 minut temu, Falcowski napisał:

Od 30W bym zaczął, a jak zależy ci na glonach to do 50W można złozyć, polecam White Full Spectrum i do tego dorzuć sobie po 5 niebieskich i 5 czerwonych. Zielonych praktycznie się nie używa.

Te 50W możesz sobie podzielić na wolne kanały, łatwiej będzie sterować. Możesz dać np. na jeden kanał środkowe, by było swiatło skoncentrowane w centrum zbiornika, a na inne zewnętrzne, patrząc po długości.

30 lub 50 watów na prawie 1200L baniak 70cm wysoki?
Będzie jak w piwnicy ;).
Wg mnie przynajmniej 200W w ledach będzie potrzebne.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.