Skocz do zawartości

[600-700L] Obsada Non-Mbuna wg schematu A+B+C+D+E ??


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Oczekując na baniak stale myślę o obsadzie, po analizie Waszych rad (głównie @tom77 oraz @pozner) zostanę przy 4 gatunkach.
Mam w głowie cały czas taką "bezpieczną" obsadę, której mocną stroną jest ilość koloru (z racji na obecność Mdok) ale troszkę uboższa o ciekawe zachowania (bo brak grzebaczy), czyli:
Mdoki (stadko) + L.c. yellow (harem) + tetrastigma (kilkusamcowo) + C. chrysonotus (małe stadko też raczej z 2+ samcami).

Przy powyższej obsadzie będzie ładnie i ozdobnie... ale mam jakiś taki niedosyt, bo bardzo kusi mnie stado Lethrinopsów, baaardzo kusi - przypominają mi kiryski, które zawsze były w czołówce ryb jakie każdy szanujący się akwarysta mieć powinien ;)
I dlatego tak sobie dumam czy nie iść we wspomniany już wcześniej układ:
- O. tetrastigma - 2(3)+3(4) (w roli wszędobylskiego "toniowca", układ wyjdzie w praniu ;) )
- L.caeruleus - 1+3 (lub coś w tym stylu)
- C. azureus lub cyaneus (donor niebieskiego zamiast Mdok ;) - któryś byłby lepszy patrząc pod kątem reszty obsady oraz planowanej próby wielosamcowego układu???) - 3+5 (lub coś w okolicach tego)
- Lethrinops albus lub red cap (czy z racji na resztę obsady - zwłaszcza L.c. yellow - red cap czułby się tu dobrze, czy jednak za delikatny i myśleć raczej o albusie???) - stadko 12-14 sztuk

Podpowiedzcie mi proszę jak tu zestawić gatunki Copadichromisów z Lethrinopsami żeby obie te łagodne grupy miały się najlepiej w tak planowanej obsadzie?? (bo o tetrastigmę i yellowa to jestem raczej spokojny)

Opublikowano
15 minut temu, Merlot napisał:

A może coś takiego

1. Tetra

2. Lethrinops

3. Mdoka

4. Copadichromis melas 

Melas troszkę jednak za ciemny/ za smutny jak na moje oko.
No właśnie Mdoka+Lethrinops w sumie ok, tyle że wychodzi na to, że do Mdok trzeba by wybrać mocnego Lethrino czyli lethrinusa lub marginatusa a te wydają się chyba zbyt zbliżone do tetrastigmy. Dlatego kieruję swój wzrok w stronę albusa czy nawet red capa... ale te gatunki dla Mdok za delikatne a poza tym ciekawi mnie funkcjonowanie dużego stadka Lethino a wtedy z Mdokami byłoby za ciasno przy dnie (chyba?).

Opublikowano

U mnie np mdoki nie interesują się kompletnie Lethrino a są od nich wieksze :)

Ewentualnie zamista Mdoki może, Blue Otther (najspokojniejsza ryba jaką miałem)

Miałbyś wtedy:

Tetra (czerwona) wszędobylska

Lethrinops bliżej dna

Blue Otther (granat z żoltym)  tonowiec

a zamisat melasa np. Placidochromis gisseli

 

Opublikowano (edytowane)

Ja mam u siebie w 500 to co w stopce i jakbym dorzucał jeszcze jeden, to pewnie bym dobrał Copadichromis trewavasae z toniowców lub Protomelas sp.”steveni taiwan” dla kolorów.

White lipsy super szybko rosną i już przy 6 cm ładnie im się odznaczają na biało te usta ich.

Edytowane przez Falcowski
Opublikowano (edytowane)
Godzinę temu, Falcowski napisał:

White lipsy super szybko rosną ...

Jeśli tak masz, to jest raczej wyjątek niż reguła. 
U mnie jak i u wielu (jak czytam na forum) Mdoki rosną najwolniej i przede wszystkim nierówno.

Edytowane przez troad
Opublikowano (edytowane)
1 godzinę temu, pozner napisał:

Albusy nie były u mnie rybami stadnymi. Możesz jeszcze pomyśleć o L. marginatus. Rośnie większy, więc lepiej może sobie radzić z mdokami.

Marginatus i Mbasi bardzo mi się podobają ale mam wrażenie ze ubarwieniem bardzo podobne są do tetrastigmy. A albus troszkę bardziej się różni (cało-żółte ciało a tetrastigma czerwono-turkusowe), red cap też dzieki czapce czerwonej mocniej się odróżnia od tetrastigmy.

56 minut temu, Merlot napisał:

U mnie mbasi podobnie wszystkie ryby pływają osobno

Pisząc o chęci stada Lethrinopsów nie mam na myśli specjalnie stadnych zachowań typu pływania razem itd, w sumie Mdoki podawane jako "stadne" też raczej rzadko w akwarium tak się zachowują (z tego co pisze wielu posiadaczy).
Stado Lethrinopsów miałoby "zadanie" ożywiać dno kopaniem, przesiewaniem - tak jak kiryski byłyby takimi owieczkami pasącymi się to tu to tam, krzątającymi się w lekkim nieładzie po dnie... poza tym te ich mordki są prześwietne :D

1 godzinę temu, Merlot napisał:

Ewentualnie zamista Mdoki może, Blue Otther (najspokojniejsza ryba jaką miałem)

Miałbyś wtedy:

Tetra (czerwona) wszędobylska

Lethrinops bliżej dna

Blue Otther (granat z żoltym)  tonowiec

Blue otter ładny i czasem do niego wracam myślami właśnie jako zamiana dla Mdok (bo nie wiem jakie inne Placidochromis bylyby łagodniejsze od Mdok i lepiej pasujące do Lethrinopsow) tylko jedyny minusik że samice ma bardzo podobne do samiczek Lethrinopsów.

Edytowane przez Limak86

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Napięcie jak u S.  Kinga. Dobrze, że wszystko się poprostowało.
    • Witam malawijskie towarzystwo! Minęły już 3 miesiące od mojego ostatniego wpisu. Od tamtej pory mocno ruszyły glony, ryby podrosły a akwarium w końcu żyje pełnią życia. Oczywiście znalazła się też masa problemów - od nich właśnie chciałbym zacząć dzisiejszą aktualizację. Podczas codziennego obserwowania ryb grupy mbuna z jeziora malawi zawsze najbardziej robiła na mnie wrażenie ich ruchliwość, która w połączeniu z niebanalnymi kolorami pyszczaków dawała oczom prawdziwy spektakl skrawka pięknego biotopu w moim własnym salonie. Pierwszy problem pojawił się wtedy, gdy ryby przez przeszło miesiąc czasu żyły w ciszy pod kamieniami. Było to o tyle kłopotliwe, że ani ja nie mogłem się cieszyć widokiem ryb, ani ryby nie mogły cieszyć się odpowiednio szybkim wzrostem. Ich płochliwość spowodowała zmniejszenie apetytu a co za tym idzie spowolnił także ich przyrost masy. Przyczynę problemu wykryłem dość szybko. Jak tylko wykluczyłem możliwość zbyt słabych parametrów wody odkryłem, iż mój kot notorycznie wrzucał zakrywkę od pokrywy akwarium do jego środka. Duża częstotliwość takiego działania spowodowała strach do pływania w toni u ryb. Jak tylko połączyłem kropki zabezpieczyłem zakrywkę tak, aby kot już nie mógł wrzucić jej do akwarium. Same ryby zacząłem na nowo przyzwyczajać do człowieka stosując głodówkę (oczywiście w granicach rozsądku - zamiast 3 razy dziennie dostawały raz). Gdy ryby zaczęły wychodzić zza kamieni przy karmieniu z powodu większej chęci do jedzenia szybko zaczęły z powrotem przyzwyczajać się do człowieka. Największy problem nastąpił około miesiąc temu: Otóż nie myśląc za dużo przy montowaniu oświetlenia opartego na modułach led postawiłem na przyklejenie go akrylem do pokrywy akwarium… Jak można się domyślić akryl w środowisku olbrzymiej wilgotności nie miał prawa wyschnąć, co poskutkowało odpadnięciem całej listwy z oświetleniem prosto do środka akwarium. O zaistniałej sytuacji dowiedziałem się dopiero po powrocie z pracy, kiedy to woda była już na tyle mętna od akrylu, że bałem się o zdrowie ryb. Od razu zabrałem się za podłączenie węży do akwarium, jeden pompował wodę przez balkon a drugi nalewał świeżej z kranu. Po godzinie okazało się, że wąż odprowadzający wodę z akwarium nie wyrabiał nad tym dolewającym i w salonie miałem wody po kostki. Szczęście w nieszczęściu, że żadna ryba nie ucierpiała. Nie mniej jednak wyciek wody spowodował zwarcie w zasilaczu od oświetlenia, który przez to, że leżał na podłodze za akwarium został zalany wodą. Po ogarnięciu sytuacji i ponownym zamontowaniu oświetlenia tym razem na śrubach, sytuacja się ustatkowała. Nie będę ukrywał, że spodziewałem się zdziesiątkowania populacji mojego akwarium, co na szczęście nie miało miejsca i ani jedna ryba nie przypłaciła mojego błędu życiem. Od tamtej pory wszystko śmiga jak należy więc mogę teraz napisać coś o samych rybach. Zacznę od gatunku Metriaclima Fainzilberi Makonde - ryba która tak jak wcześniej pisałem jest najbardziej związana ze środowiskiem skalnym przez co nie jest stałym bywalcem toni wodnej. Omawiany gatunek prawdopodobnie trafił mi się w statystyce 9+6 - o ile nie mylę się, iż samice mogą być tylko OB. Mooże jeszcze coś wyjdzie w ciapki ale szczerze wątpię. Z aż 9 samców tylko dwa dają się we znaki reszcie obsady. Dzieli ich +- 1cm wielkości. Większy osobnik zajmuje grotę po środku akwarium i nie narusza zbytnio cielesności innych ryb. Mniejszy samiec okupujący grotę w prawej części akwarium dużo bardziej natarczywie pokazuje swoją dominację na tym obszarze akwarium, ale nie robi przy tym większej krzywdy innym rybom. Nieustannie odgania nieproszonych gości ze swojego terytorium, ograniczając się przy tym jedynie do krótkiej pogoni. Z obserwacji tej dwójki nadal ciężko mi dojść do tego, który z nich jest rzeczywistym liderem u tego gatunku. Wielkość oraz okupowana przestrzeń skłania mnie ku stwierdzeniu iż to większy samiec wiedzie prym. Z drugiej jednak strony mniejszy osobnik wykazuje większą agresję wobec innych ryb i wcale nie schodzi z drogi temu pierwszemu. Myślę, że moje wątpliwości rozwieje zaobserwowanie wyczekiwanego przeze mnie ich spotkania na neutralnym gruncie, które podpowie mi kto tu jest maczo. Drugi gatunek to Metriaclima Msobo Magunga - gatunek widoczny non stop, uwielbiający pływanie w toni. Tutaj nie mam za dużo do powiedzenia. Wszystkie ryby tego gatunku to nadal żółtki nijak odróżniające się od siebie nawzajem. Jedyne co wiem to to, że dwa osobniki powoli nabierają „brudnej żółci” co świadczyć może o ich powolnym wybarwianiu się ku niebiesko-czarnym kolorom dorosłych samców. Trzeci i ostatni już gatunek w moim akwarium to Metriaclima Kingsizei Lupingu - ryba widoczna najczęściej ze wszystkich, bojąca się człowieka najmniej. Wiecznie zainteresowana wszystkim spoza i w akwarium, pierwsza do jedzenia i pogodnie nastawiona. Tutaj o jakimkolwiek samcu nie mam pojęcia, każda ryba wygląda identycznie a odróżnia ich jedynie wielkość. Nie mogę się doczekać momentu, kiedy jakiś samiec wybarwi się na kolory dominanta. Przy istniejącej sytuacji zbiornika i takim a nie innym usposobieniu gatunków póki co w akwarium jest zdecydowanie za żółto. Przełom w tej sprawie będzie dopiero w nowym, większym baniaku po dodaniu czwartego gatunku, kiedy to bilans ryb o tym kolorze troche zmniejszy się w stosunku do całości obsady. Tutaj jeśli jeszcze ktoś to czyta prosiłbym o sugestie jaki gatunek mógłbym dodać. Chciałbym utrzymać akwarium w klimacie ryb z rodzaju Metriaclima. Nowy baniak będzie miał 700l także możecie pisać swoje propozycje co by do niego pasowało, uwzględniając oczywiście dopasowanie do obecnej obsady. Póki co na celowniku mam Metriaclima hajomaylandii. Tak akwarium prezentuje się na dzień dzisiejszy: IMG_8375.mov   Na koniec wrzucam filmik z wczorajszego wieczornego karmienia i życzę wszystkiego dobrego, pozdro! IMG_8269.mov  
    • No  i sprawa wyjaśniona w tym konkretnym przypadku. Ja cały czas stosuje coś takiego jak w linku .  Ma zwolenników i  sceptyków. Osobiście polecam. https://www.ustm.pl/produkt/wkłady-sedymentacyjno-weglowe-sto/
    • Odpisali mi z zoolka. Oto co napisali: W przypadku preparatów firmy ZOOLEK wskazujemy termin do którego produkt zachowuje swoje właściwości. Nie podajemy terminu przydatności po otwarciu. Jeśli chodzi konkretnie o preparat Antychlor, to spokojnie zachowuje on swoje działanie nawet po przekroczeniu terminu. OK to gitara. Mogę spokojnie używać ten antychlor. Nie musze się przejmować jakąkolwiek datą ważności.
    • Przeczytałem ten artykuł co podałeś, wynika z niego że mam ten nowy prefiltr bo mam 2 kosze zamiast jednego wielkiego.
    • Nie wiem czy dobrze kojarzę, ale kiedyś był problem z obiegiem wody w JBL. Firma zmieniała konstrukcję górnego koszyka. Może to właśnie Twój problem? https://www.akwarystyczny24.pl/artykul/nowy-prefiltr-w-filtrach-jbl-cristal-profi-greenline-ii-158
    • Napisałem wczoraj do zoolka. Może dzisiaj odpiszą.
    • Data  na opakowaniu antychloru to data ważności produktu w zamkniętym i oryginalnym opakowaniu ( w odpowiednich warunkach) .  Masz racje poddając wątpliwości. Po otwarciu substancje aktywne mogą się  pomału ulatniać i degradować. napisz do producenta to udzieli wyjaśnień .
    • Chyba napisze do zoolka bo czuje że nic się tutaj nie dowiem... 
    • Nie zadawaj mi takich pytań bo ja na przykładzie testów kropelkowych miałem na myśli ważność antychlorów na np. pół roku albo więcej. Przykładowo bo chce się tego dowiedzieć. Nic nie pisałem o 48h bo to bzdura. Moje pytanie kieruje do kogoś kto zna się na chemii i czy może mi powiedzieć ile czasu ważności mają antychlory po pierwszym użyciu?  Do kogoś kto się naprawde na tym zna.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.