Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
14 godzin temu, bakus_44 napisał:

Jakie to predatory kolega poleca do 600l szerokości 50cm? co najwyżej fryeri + venustus 2 gatunkowo ?

Wystarczy spojrzeć na zbiornik kolegi @BombeL

 

14 godzin temu, bakus_44 napisał:

Wbrew pozorom nawet dla mbuny 200x50x60 to nie raj na ziemi i nieskończona przestrzeń

Z całym szacunkiem, ale nie można myśleć w ten sposób, każdy zbiornik jest dla ryb "więzieniem" w końcu wszyscy ograniczamy im przestreń

Opublikowano
13 godzin temu, Bartek_De napisał:

Wystarczy spojrzeć na zbiornik kolegi

To, że ktoś ma nie znaczy, żeby polecać innym. Sam miałem kiedyś compressicepsa w 450l i da się, ale nie o to w tym wszystkim chodzi. Każdy prędzej czy później do takiego wniosku dochodzi. Pokaż mi zbiornik 200cm z drapolami 20 czy 30+, nie all-male, funkcjonujący dobrze dłuższy czas.

Oczywiście najmniejsze z drapieżników się tu nadadzą, ale ich wybór jest bardzo mocno ograniczony. Większe, czyli większość, tylko w oczekiwaniu na większy zbiornik, chyba, że ktoś chce się ich z bólem serca dla ich dobra pozbywać po max 2 latach, lub jest sadystą ;)

Opublikowano (edytowane)
W dniu 16.07.2018 o 22:10, michaladam napisał:

Witam, niedługo przesiadka z 300l na 600l(200x60x50), właściwie to nie przesiadka tylko dostawka :P bo oba akwaria zostają i w obu będzie malawi. 

Na tę chwilę z 300l do 600l pójdzie

- Metriaclima Estherae Red Blue 2+4
- Chindongo Saulosi 1+3(1+2 mam jeszcze dodać, już czekają w mniejszym akwa)
- Metriaclima Elongatus Gold Bar Chimuzulu 2+2
- Cynotilapia Afra Hara 1+1

Czyli wszystko co mam w 300l plus dodatkowe sauloski. 

Wydaje mi się, że 19 mbuniaków na 600l to trochę mało, i teraz moje pytanie :D czy dodać więcej osobników z tych co mam, czy dorzucić jeden gatunek? 

Witaj!

Osobiście dodałbym więcej osobników z gatunków które posiadasz...Przynajmniej dodałbym więcej samic do gatunków które posiadsz

Z saulosi szedłbym w układ wielosamcowy z większą ilością samic np. 4/5 samców + 15 samic...

Ps.No chyba że w 300l zrobisz obsadę jednogatunkową z saulosi :D(naprawdę warto spróbować...Ja polecam ;) ) ,a do większego zbiornika dodasz nowy gatunek +dodanie samic do tych gatunków które już posiadasz...

Edytowane przez egon44
Opublikowano
14 minut temu, egon44 napisał:

Osobiście dodałbym więcej osobników z gatunków które posiadasz...Przynajmniej dodałbym więcej samic do gatunków które posiadsz

Z saulosi szedłbym w układ wielosamcowy z większą ilością samic np. 4/5 samców + 15 samic...

Ps.No chyba że w 300l zrobisz obsadę jednogatunkową z saulosi :D(naprawdę warto spróbować...Ja polecam ;) ) ,a do większego zbiornika dodasz nowy gatunek +dodanie samic do tych gatunków które już posiadasz...

to ciekaw pomysł, na pewno się zastanowię nad tym, bo w takim układzie gdy sauloski pójdą do 300l, muszę coś żółtego rzucić do 600l :P

Opublikowano
5 minut temu, michaladam napisał:

to ciekaw pomysł, na pewno się zastanowię nad tym, bo w takim układzie gdy sauloski pójdą do 300l, muszę coś żółtego rzucić do 600l :P

Może popularnego Labidochromis caeruleus kakusa ;) 

Opublikowano
W dniu 18.07.2018 o 22:47, Bartek_De napisał:

Wystarczy spojrzeć na zbiornik kolegi @BombeL

Z całym szacunkiem do Łukasza ale jego akwarium jest za małe na jego nie które drapole i nie dawał tego akwarium za przykład dobrej obsady. Zresztą z tego co wiem Łukasz szykuje się do większego akwarium, a to jest przechodnie. 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.