Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

     Wracam do tematu  ponieważ moje pytanie  zawarte w tytule było spowodowane tym ,że posiadam takowy filtr  ( jako zapasowy po roślinnym akwa) i chcę go zamienić zamiast obecnie używanego NCF 1500. Nie będę tutaj opisywał NCF1500  ale zawsze podkreślałem to ,że nie jest to filtr godny polecenia.

    W tytułowym zestawieniu moje obawy budziło to czy pompa Uni Pump 1500  zamiast oryginalnej 800 nie będzie zbyt silna i nie spowoduje rozszczelnienia kubełka w momencie kiedy zamontuję ją na wężu zasysającym wodę do filtra. Dodam ,że zamknięcie jest bardzo solidnie wykonanie, z grubego plastiku i każdy zatrzask jest bardzo szeroki ( foto) co zmniejsza ryzyko rozszczelnienia. Ostatecznie można pompę umieścić na wężu wlewającym wodę. Po rozmowie z serwisem Aquela pompa kupiona, nowe uszczelki i węże. W piątek dokonam podmiany filtrów.

  Do zamiany tych filtrów zmotywowało mnie jedno: bypas w Midikani800. Ci co mają ten filtr to wiedzą ,że mogą codziennie odpinać kubełek bez zbędnych kombinacji z zaworami , rozlewanie wody itp. Po prostu wygoda. Fakt..pierwsze uruchomienie jest upierdliwe bo nie ma przycisku do zasysania wody.

   

 

 

Obrazek1.jpg

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
  • Lubię to 2
Opublikowano

Również posiadam Midikani 800 z oryginalną pompą MK-800...

Tak jak napisałeś  by-pass w tym filtrze to bardzo dobre rozwiązanie...

Przede wszystkim wygoda :) 

Nawet przy pracującej pompie można odpiąć by-pass od kubełka i potem spokojnie czyścić media filtracyjne,gdzie pompa sobie dalej pracuje w zamkniętym obiegu...

  • Lubię to 1
Opublikowano
16 minut temu, Jerry_jerry napisał:

Andrzeju a nie myślałeś przypadkiem żeby zamiast unipumpa zastosować aquael circualtora np. 1000 lub 1500?

Tak szczerze to nie myślałem o tym.

 

18 minut temu, Jerry_jerry napisał:

Circualtory mogą pracować na zewnątrz ale ich wydajność jest lepsza niż unipumpa. 

Faktem jest ,że mogą pracować na zewnątrz  ale jakoś bardziej mnie przekonuje Uni Pump  ze względu na kształt co wiąże się z układem węży w linii prostej co pewnie ma wpływ na przepływ wody bo nie jest w linii łamanej. Inn sprawa ,że za akwa i tak nie widać. Co do porównania wydajności AC1500 I UP1500 trudno mi się wypowiedzieć. Ale nie jest to dla mnie aż tak bardzo istotne z tego względu ,że ten filtr będzie filtrem biologicznym. Na upartego mogłem zostawić oryginalną pompę MK800 ale skłamałbym gdybym powiedział ,że nie chcę jednak większego przepływu:)

 

Opublikowano
11 godzin temu, AndrzejGłuszyca napisał:

Faktem jest ,że mogą pracować na zewnątrz  ale jakoś bardziej mnie przekonuje Uni Pump  ze względu na kształt co wiąże się z układem węży w linii prostej co pewnie ma wpływ na przepływ wody bo nie jest w linii łamanej. Inn sprawa ,że za akwa i tak nie widać. Co do porównania wydajności AC1500 I UP1500 trudno mi się wypowiedzieć. Ale nie jest to dla mnie aż tak bardzo istotne z tego względu ,że ten filtr będzie filtrem biologicznym. Na upartego mogłem zostawić oryginalną pompę MK800 ale skłamałbym gdybym powiedział ,że nie chcę jednak większego przepływu:)

Z całą pewnością unipump jest bardziej kompaktowy plus bardziej przyjazny niż circulator. Z jednej strony wąż wchodzi a z drugiej wychodzi. Jeżeli circulator odpada to faktycznie pozostaje tylko unipump. Wydaje mi się, że z kubłem nic nie powinno się stać. Klamry dosyć solidnie wyglądają. Sam unipump to nie IBO więc według mnie nie masz czym się przejmować tylko zmieniać.

Opublikowano (edytowane)

..dokupiłem nowe uszczelki. W pierwszym momencie pomyślałem,że uszczelka znajdująca się pod pokrywą a którą właśnie zakupiłem jest zbyt duża bo patrząc ( przymierzając) po obwodzie wyraźnie jest dłuższa o ok 2 cm. Pomyślałem ,że nie tę mi sprzedano którą chciałem. Ale jak się okazuje to tak ma być. Po wciśnięciu w miejsce dla niej przeznaczone pasuje idealnie. I to taka przestroga dla tych co w takim samym kubełku ( Midikani800) będą chcieli zmienić uszczelkę i kupując nową stwierdzą ,że jest zbyt duża! Tak ma być..!

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
Opublikowano



Moim zdaniem nic nie powinno się rozszczelnić. Tym bardziej, jak będziesz dbał o uszczelki. Musiałoby być spore ciśnienie, żeby tak się stało.


Jeśli pompę da na wylot to w kuble będzie podciśnienie. Jak dobrze zaśsie to nawet z odpiętymi klipsami nie będzie ciekło

Wysłane z mojego SM-G903F przy użyciu Tapatalka

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

      Dzisiaj dokonałem zamiany filtrów. Stary NCF1500 poszedł do piwnicy jako filtr awaryjny a zacząłem ponownie użytkować stary Midikani800 z Uni Pump 1500 i był to strzał w dziesiątkę.

       Obawy o to ,że może mi się rozszczelnić okazały się chybione . Solidnie wykonane zatrzaski trzymają świetnie, do tego nowa uszczelka i mam poczucie bezpieczeństwa. Pompę dałem na wężu zasysającym i poza szafką. Plusem takiego rozwiązanie jest to ,że pompa sama w sobie jest (prawie) niesłyszalna ( jak przyłożę do niej ucho to słyszę) a umieszczenie poza szafką  gwarantuje bardziej cichą pracę  gdyby miała być w szafce i na nieszczęście głośniej pracować to rezonans szafki  bardziej by potęgował hałas. Ale pompa jest cicha, poz szafką  i problemy typu głośna praca jak w NCF 1500 odpadły. Zastanawiałem się czy pompę dać na zasysającym wężu czy na wyprowadzającym wodę.... Jak wspomniałem..przekonały mnie solidne zatrzaski ale i fakt, że mam w dwóch koszach purolite a520e i obawiałem się ,że dając pompę na wąż wyprowadzający wodę powstałe podciśnienie może mi spowodować zbicie w grudkę  purolite co jak wiemy w efekcie spowoduje to ,że przestanie spełniać swoją rolę.

W dniu 4.07.2018 o 21:36, Jerry_jerry napisał:

Andrzeju a nie myślałeś przypadkiem żeby zamiast unipumpa zastosować aquael circualtora np. 1000 lub 1500?

Porównując sik do NCF 1500  i do AC2000 uważam ,że pompa Uni Pump  1500 ma zdecydowanie najmocniejszy. Dodam ,że "sik" ten jest tak silny przy zapełnionych na full koszach wkładami : seachem matrix 1 kosz i  trzy kosze pełne zwykłej , najtańszej ceramiki  oraz założonym na zasysie prefiltrze Eheim z watą zamiast gąbek. No i w dwóch koszach purolite a520e. Idąc za modą na KM  gdybym dał tylko 1/2 litra ceramiki to podejrzewam ,że powiedzenie  " pralka" nie oddawałoby stanu rzeczywistego:).

    Mając stary Midikani800 i dodając do niego Uni Pump 1500 za 100 zł uzyskałem to co chciałem. Czyli to co dla mnie było najważniejsze...dobry "sik" , łatwość dostępu  do wkładów bez upierdliwego bawienia się zaworami i często rozlewaniem wody . Bypas powoduje to ,że odpięcie kubełka to kwestia 1-2 sekund i mogę robić z nim co chce kilka razy dziennie a woda dalej spokojnie krąży . Podpięcie węzy poprzez bypas to też kwestia 1-2 sekund. Dla mnie to jest komfort.  Obawiałem się tylko ( niepotrzebnie) pierwszego uruchomienia bo kubełek ten nie ma  przycisku( pompki) zasysającej wodę. Ale użyłem starego patentu czyli w końcówkę węża która wyrzuca wodę do akwa włożyłem węższy wężyk uszczelniając go dłonią..dwa  - trzy zassania ustami przy włączonej  pompie i po kłopocie. Oczywiście wcześniej kubełek zalałem wodą.

...jeżeli ktoś ma stary Midikani800 to pomysł z nową pompą UP 1500  polecam jako bardzo trafiony.

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
  • Lubię to 3
Opublikowano

No i super, że modyfikacja udana. Nic tak nie cieszy jak zakup, który w 100% spełnia nasze oczekiwania.

A nie boisz się, że pompa na rurze ssacej będzie lapala nieczystości i trzeba będzie ją często czyścić?

Opublikowano (edytowane)
W dniu 7.07.2018 o 09:56, Jerry_jerry napisał:

A nie boisz się, że pompa na rurze ssacej będzie lapala nieczystości i trzeba będzie ją często czyścić?

Na wężu sącym mam prefitr Eheim z watą  dlatego liczę ,że w jakiejś mierze uchroni pompę przed tym. Z drugiej strony "rozpięcie pompy" to jeden ruch ręką i bez problemu masz ją na wierzchu do czyszczenia. Zobaczę za pół roku jak będę wymieniał purolite. Dziś zauważyłem jedną rzecz...woda jest bardziej (?) klarowna albo ja ulegam jakiejś sugestii:) Nie jest to oczywiście wina  filtra który nagle lepiej filtruje. Myślę ,że przyczyna tkwi w tym ,że kosze w Midikani są mniejsze pojemnościowo i  gabarytem  jak w NCF. A to wiąże się z ułożeniem skarpet z purolite. W NCF  w koszu miałem skarpetę jak najbardziej płasko ( grubość ok. 1 cm) ale pomimo to  i tak nie zakrywała całego dna kosza. W Midikani ta sama skarpeta zajmuje idealne całe dno i jej grubość też jest ok. 1 cm. Myślę,że to ułożenie w mniejszym koszu ma wpływ na to ,że jednak woda lepiej  , dokładniej przepływa przez skarpetę  co może być przyczyną tego ,że odnoszę wrażenie ,że jest bardziej (?) klarowna.

Tak wygląda teraz "sik"

 

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
  • Lubię to 2
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
    • 2 x a520e da podobny efekt (trochę lepszy) jak a502ps + a520e, a będzie trochę taniej. A520e ma trochę większą pojemność; wiążę DOC i azotany. a502ps tylko DOC. Przy czystej wodzie (mało DOC) kombinacja może być 2x gorzej niż samo a520e...Wydaje się, że to po prostu nie przemyślana a popularyzowana idea. https://www.purolite.com/product/a520e https://www.purolite.com/product/a502ps
    • Wątek chyba do zamknięcia... Niestety hodowla jest całkowicie zlikwidowana. Również niestety przez nieporozumienie umówione dla mnie saulosi pojechały w świat.   
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.