Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Moj kaseciak jest super kompaktowy i nie mam w nim miejsca na blok Purolite. Planowalem zrobic standardowy blok i wkladac go do akwarium tylko w czasie urlopu (bo wtedy dodatkowy sprzet w baniaku by mi nie przeszkadzal) ale teraz mysle raczej nad czyms co moze dzialac caly czas bez gwalcenia przez oczy. Kaseciak ogarnia mi i biologie i mechanike, chodzi tylko o przepuszczanie wody przez Puro + wegiel i byc moze absorber PO4, jesli testy wykaza ze jest za wysokie.

Przegladalem filtry kubelkowe ale nawet te najmniejsze to klamoty z przeplywem 800l/h a taki nie jest mi potrzebny. Potem znalazlem taki filtr. Powiesilbym go na sciance po drugiej stronie kaseciaka a wlot i wylot schowal w komorze pompy. Poziom wody nie opadnie bo co wyleci od razu wroci, ryb nie wessie, prefiltra nie potrzeba a rury nie beda straszyc w zbiorniku. :) 150l/h to niewiele, pralki mi w w kaseciaku nie zrobi, podejrzewam ze jest cichszy od dowolnego kubelka, wiec moglby pracowac caly czas a nie tylko w nocy kiedy w salonie nikogo nie ma. 

Jak myslicie, sprawdzi się cos takiego?

Edytowane przez hilux
Opublikowano

Przy twoim akwarium będziesz potrzebował ok 1 litra Purolite, a jak dodasz absorber PO4 i węgiel to już masz co najmniej 1,5 litra wymaganej pojemności filtra.
Możesz rozważyć wykorzystanie filtru Aquael Multikani z dodatkowym zbiornikiem (tak jak mam u siebie) albo np. HW-603 w wersji B z pompą.
Pompa od Multikani (800l/h) może być zainstalowana zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz akwarium, natomiast pompa do HW (400l/h) jest zainstalowana przy filtrze. 
Przepływ możesz regulować głowicą w Multikani albo na zaworach w HW, ewentualnie jak dasz cieńsze węże to sam się wyreguluje :)

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

No (nie zaczyna się zdania od no) właśnie też policzyłem, że mniej więcej tyle miejsca byłoby mi potrzeba. Ten filtr z linka ma wymiary  160x100x170mm, 100mm to szerokość, powiedzmy ze 30mm  na głowicę i dalej wychodzi ok dwóch litrów, pewnie ciut mniej przez zaokrąglenia na końcach - akurat dość, żeby jedną stronę przegrody zapchać szczelnie Puro w rajstopach i nie przejmować się równym ich rozkładaniem jak to trzeba robić w kubełku.  

Z tego co wyczytałem pochłaniacze fosforanów daje się tylko na kilka dni w razie potrzeby? Jeśli tak to z drugiej komory mógłbym na ten czas węgiel wyjmować. 

O Multikani muszę jeszcze poczytać. HW miałem w wersji 304 i nigdy więcej bo był głośny jak traktor. ;) Nie ukrywam, że wolałbym filtr zawieszany na krawędzi a nie kubełko bo mam nań dobre miejsce a w szafce wolę trzymać akwariowy szpej a nie filtr. Wracm do przeczesywania ebaya., dobrze przynajmniej wiedzieć, że pomysł zewnętrznego adsorbera i kitrania jego hydrauliki w kaseciaku nie jest totalnie głupi - dzięki! :)

Edytowane przez hilux
Opublikowano

Absorber PO4 zwykle siedzi przed Purolite, bo jeżeli jest na bazie tlenku żelaza to dodatkowo eliminuje siarczany, które mogą zablokować Purolite.
U mnie złoża są w takiej kolejności: najpierw PO4, potem węgiel i na końcu Purolite.
Dobrze żeby na wylocie za Purolite była też jakaś gąbka, która w razie dziury w skarpecie wyłapie żywice :)    

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Po tygodniowym riserczu zdecydowałem się na JBL e402. Filtr i węgiel już mam, litr Purolite będzie na dniach. 

Teraz rozkmniam przepływ wody: środkowy koszyk -> dolny -> bokami do górnego i nazad do filtra, tak? Gdzie najlepiej wcisnąć rajstopy z Purolite, żeby wymusić przepływ? 

Opublikowano

Przepływ wody idzie tak

72805.jpg

https://www.jbl.de/pl/produkty/detail/8022/jbl-cristalprofi-e402-greenline

Litra purolite raczej tam nie zmieścisz. Jeżeli zmieścisz to filtr prawdopodobnie straci przepływ. Ja ma 0,5 l w 701 . Rozdzieliłam na 2 kosze i przykryłam ceramiką ,która jest w zestawie. Górny kosz to prefiltr i musi zostać tak jak jest. Dodatkowe gąbki są do usunięcia.Możesz ewentualnie spróbować wsadzić purolite w środek gąbek z zestawu . Tak jak to proponuje producent z innymi wkładami. Ale wtedy musisz usunąć ceramikę.

NitratExE700E900.jpg

Opublikowano

Zdławiony przepływ mi nie przeszkadza, niech sobie woda ciurka powoli. Biologię obrabia ceramika w kaseciaku ale użyję tych stockowych kulek, żeby utrzymać Purorajty w miejscu. Dziura pośrodku gąbki jest w sam raz na woreczek z węglem. :)

Opublikowano (edytowane)

Przygotowałem filtr do odpalenia (Puro w dolnym i środkowym koszu, węgiel w wycięciu w dolnej gąbce) ale przycisk ręcznej pompy nie działa. Nie da się go wcisnąć, jedynie obrócić o kilkanaście stopni. Trzeba go jakoś najpierw odblokować , czy jest zwyczajnie zepsuty? Był nówka funkiel z pudełka.

Jeśli jest zepsuty to reklamować, czy dać sobie spokój i po prostu zalać ręcznie wąż zasysu tak jak zrobiłem z poprzednim kubełkiem? 

Aha, szukałem na stronie producenta ale jedyny podobny problem jaki znalazłem to przycisk zacięty po wciśnięciu. 

Edytowane przez hilux
Opublikowano

Jasne, robilem wszystko krok po kroku wg instrukcji. 

Zarejestrowalem się na stronie JBL i wyslalem pytanie do technikow, zobaczymy co odpisza. 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.