Skocz do zawartości

Płaskie kamienie do 240L


hilux

Rekomendowane odpowiedzi

Złociutcy,

W ramach poprawiania błędów startowych sprzed pół roku przesiadam moje 240L na kaseciaka, tło wewnętrzne i plexi na całym dnie, żeby w razie potrzeby szuflować kamlotami po całym baniaku.

Do poprawy jest też układ kamieni, poprzedni był do du*y bo cyrkulacja i kamienie za mało wyciągnięte w górę. Przekopałem forum pod kątem układu wystroju i najbardziej podchodzi mi ścięta linia kamlotów od tyłu do przodu - baniak stoi w kącie kwadratowego salonu, obok drzwi więc mało kto patrzy nań bezpośrednio od przodu. 

Zgięło mnie kiedy wyciągałem duże kamienie, które wsadziłem tam wcześniej. Baniak nie jest duży a i tak odejmę maluchom kilkanaście litrów z kubełka, stąd pomysł żeby popracować z płaskimi kamieniami z plaży w Kilcoole, wstępnie ustawiłem kilka największych.  

Kamień z lewej opiera się o tło i malucha na dole ale wygięty czubek, więc chyba nie blokuje wypływu z filtra a na pewno nie przeszkadza w cyrkulacji kup przy dnie koło tylnej ściany. Jest też miejsce na operowanie kaseciakiem. 

Z boku nie wygląda to super natualnie ale tam po drodze będzie rósł nurzaniec a zostaje o wiele więcej miejsca dla wody. Poza tym dalej zostaje mi ładnych kilka centymetrów na niższe kamienie. 

Co myślicie? 

 

IMG_1339.thumb.jpg.0dc54d70cbfeb18727cc34428e4c7715.jpg

IMG_1344.jpg

IMG_1345.jpg

IMG_1348.jpg

Edytowane przez hilux
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wybacz ale nie rozumiem - do strukturalnego tła z czarnego styropianu rozjaśnianego szarym kolorem wolałabyć dać czarne kamienie? :huh: Patrząc od frontu to kolory by szły: czarny-szary-znów czarny do samego przodu. Po co w takim razie ten szary? Teraz mam czarny-szary-jasnoszary czyli ciemny z tyłu, jasny z przodu - nie o to chodzi w zabudowie 3D? 

Poza tym świecę dośc mocno, żeby klomby miały z czego żyć, więc prędzej czy później i tak wszystko zarośnie glonami.

Najważniejsze dla mnie jest, żeby rybom było w baniaku dobrze, czyli chodzi mi przede wszystkim o:

- Dobrą cyrkulację. Poprzedni układ mocno kulał. 

- Wyciągnięcie kamieni bardziej w górę bo mbuna je lubi. Poprzedni układ ledwo sięgał połowy baniaka, ten miałby dwa spore kamienie sięgające do 3/4. plus tło.

- Miejsce. Wypadkowa dwóch powyższych, mój baniak ma tylko 40cm głębokości. Przy zachowaniu 5cm odstępu z każdej strony dla cyrkulacji i 3 cm tle strukturalnym tradycyjnego gruzowiska nie da się wyciągnąć tak wysoko. A przynajmniej nie ograniczając znacząco ilości wody w zbiorniku. Nie ma widocznych garaży ale przy odpowiednim ułożeniu kamieni powinno być miejsce do kitrania się dla słabiaków.

Jeśli to będzie rybkom po drodze to dobrze, żeby cieszyło oko. Jako 100% plastyczne beztalencie tu kierowałem się wskazówkami z tego tematu, zwłaszcza posta nr 23 kolegi @pozner.

Wydawało mi się, że załapałem ideę:

On 10/15/2017 at 6:26 PM, pozner said:

Jeśli akwarium stoi przy prawej ścianie, taki skośny układ przebiega z prawej do lewej, jeśli stoi przy lewej ścianie, jest odwrotnie.

 

95c4b44512e22bf336a3c04501c670f2.jpg

 

crn.jpg

Edytowane przez hilux
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, hilux napisał:

Wybacz ale nie rozumiem - do strukturalnego tła z czarnego styropianu rozjaśnianego szarym kolorem wolałabyć dać czarne kamienie? :huh: Patrząc od frontu to kolory by szły: czarny-szary-znów czarny do samego przodu. Po co w takim razie ten szary? Teraz mam czarny-szary-jasnoszary czyli ciemny z tyłu, jasny z przodu - nie o to chodzi w zabudowie 3D?

Pytałeś o radę. Ja bym do takiego akwarium z taką filtracją nie dawała tła strukturalnego, tylko czarne ( folia, PCV itp. nieistotne). O takim rozwiązaniu pisałam.Te kamienie , które masz, ładnie by się komponowały z czarnym tłem. Ale nie zgrywają się z tym tłem strukturalnym. Jak pisałam tło jest bliższe lawie niż Twoim kamieniom. Prawda jest taka , że należy urządzać baniaki po swojemu, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb ryb. Jeżeli tobie to pasuje to ja nie mam nic do tego. Ale jeżeli Tobie pasuje to tak zostaw i nie pytaj co sądzą inni. Jednym będzie się podobało inni nie zostawią suchej nitki , więc po co pytać ? Nikt nie jest w stanie określić na ile praktyczny jest Twój układ kamieni i jak będzie wyglądała cyrkulacja. O tym się przekonasz po uruchomieniu całości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Troszku oczy bolą patrzeć jak kamień leży bezpośrednio na szkle :( hilux, to chyba tylko przykład a nie Twoje ?

O masz, doczytałem całość, to Twoje :) weź chłopie ogarnij jakieś podstawki pod te głazy bo poniszczysz sobie spód baniaka.

Kurde 3 raz edytuję, tam jest bezbarwna plexi ? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra, ze mną tak zawsze, wpadnę na chwilę na forum i zaczynam czytać od końca.

Przeczytałem już całość i wypada jakoś merytorycznie się odnieść do tematu. 

W moim odczuciu te kamienie wcale nie są źle dobrane, ponieważ zmoczone będą ciemniejsze. Nie wiem jak planujesz oświetlenie, ale ja bym celowo nie doświetlał lewego boku i przysłonił lekko to tło, być może uzyskasz jakieś wrażenie głębi, choć nie będzie to łatwe, a uwierz mi mam baniak 40 głębokości i wiem co piszę :). Także odpowiednia gra światłem i powinno być ok. Sam układ kamieni mi się nie podoba ale to już indywidualna sprawa.

Drugą sprawą jest cyrkulacja, tu się zgodzę z @suricade że na sucho się nie sprawdzi, jednak z doświadczenia wiem, że lepiej się będzie sprawdzał wylot przesunięty na prawą stronę i skierowany na przednią ścianię w lewo i lekko w dół a falownik umieść tuż pod termometrem (wytnij kawałek tego boczku) i skieruj go na środek pleców i lekko w górę. Wymusisz tym całkiem niezły obieg. W każdym przypadku kiedy miałem falownik po przeciwnej stronie niż kaseciak, to ta cyrkulacja nie była zadowalająca.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie kolor tych kamieni nie ma znaczenia. Napisałeś, że masz zamiar zrobić sobie pastwisko na nich, więc po miesiącu wszystko będzie w jednym kolorze. 

Co do cyrkulacji... Podam swój zbiornik jako przykład jeśli na coś się to przyda. Zwróć uwagę na ułożenie moich kamoli i na obieg wody. Cyrkulacja zaczyna się od lewego, górnego rogu po całej szerokości tafli i wraca po całej szerokości dna do lewej. 

 

IMG_20180425_202236_01.jpg

Jeśli ułożysz te kamienie pod planowaną cyrkulację, to będzie wszystko grać. Ewentualnie z czasem coś lekko przesuniesz, czy pochylisz dla poprawki i wsio. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedzi.

Agnieszko, nie zrozumieliśmy się bo nie określiłem od początku o co mi głównie chodzi - zwyczajnie nie przyszło mi do głowy dobieranie tła i kamieni wg kolorów. :)

Rafał, myślałem o wyprowadzeniu wylotu na prawą stronę ale to dodatkowy klamot w baniaku, dodatkowe kolanko hamujące przepływ i więcej roboty przy wyjmowaniu pompy. Na razie chyba odpalę jak jest, żeby niepotrzebnie nie trzymać ryb w 120tce. Z tego co wyczytałem na forum AT 306 w kaseciaku daje solidny sik, dlatego nie dawałem kolanek 90 stopni tylko 45 i na koniec giętasa. Może akurat zadziała jak trzeba, jeśli nie to będę działać. 

Z kamieni, które mam pod ręką wyszło mi coś takiego. Na plażach płaskie kamienie, żeby pysie nie dokopały się do dna a klomby sobie poradzą pomiędzy. Kamień z lewej koło filtra do wymiany, jutro w drodze z kieratu znowu wjeżdżam na plażę. :D

EDIT: Przemo ciekawy pomysł,  dzięki. Zobaczę co uda się pod tym kątem znaleźć. 

IMG_1358.jpg

Edytowane przez hilux
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Po co Ci aż 4 komory w sumpie? 3 w zupełności wystarczą, 1 - gąbki, 2 - ceramika, K1 etc... 3 - pompa. Gąbki w pierwszej komorze wstaw odwrotnie niż na rysunku czyli od dołu 10ppi na nią 20ppi i na wierzch włóknina, 30ppi wylatuje bo będzie Ci się to szybko zapychać. W takiej konfiguracji jak napisałem filtracja mechaniczna odbywa się na włókninie i ją wymieniasz raz lub dwa razy w tygodniu. Gąbek nie musisz wtedy długo ruszać i gdy zbierze się w nich szlam będziesz miał dodatkowe medium biologiczne. Włóknina tylko poliestrowa, inne pylą https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499 Możesz oczywiście użyć JBL Symec (kto bogatemu zabroni) czy innych wat akwarystycznych, ale te tapicerskie wychodzą o niebo taniej i co najważniejsze sprawdzają się. Pod gąbki i media w 2 komorze koniecznie daj kratki rastrowe, są dostępne z dystansami lub bez, wtedy możesz do niej przymocować trytytkami kawałki rurek PVC. Chodzi o to żeby pod mediami zostawić przestrzeń dla swobodnego przepływu. Jak słusznie zauważył @darianus gąbka z przegrody wylatuje. I żadnych łączonych narurowców i dwóch pomp w sumpie, znudziła Ci się sucha podłoga w mieszkaniu? Teraz odnośnie budowy rurki przelewowej, nic nie wspomniałeś co to ma być, mam tylko nadzieję, że to będzie działać na zasadzie syfonu (jest tego sporo na necie). Niezależnie jaki rodzaj wybierzesz to i tak sugeruję zbudować komin. U mnie to działa, skleiłem ze spienionego PCV "pudełko" otwarte od góry z grzebieniem na dwóch krawędziach i umocowałem w rogu akwarium. Rura przelewowa ssie wodę z tego pudełka/komina i w przypadku braku prądu, do sumpa zrzuci Ci tylko to co ponad krawędzią grzebienia plus pojemność komina. Komina nie musisz robić do samego dna akwarium. Przelew zbudowałem taki jak na poniższym filmie. Zmieniłem tylko wymiary rur, dostosowując je do własnych potrzeb. Z tego co pamiętam to rura ssąca i dalej ta co wpada do sumpa to 25mm, a ta najszersza to 75mm. Wszystko bez problemu do kupienia na Allegro. Takie zwiększenie wymiarów dało mi dużo większy przepływ niż pokazany na filmie. Dokładnie jaki, nie wiem nie mierzyłem. W każdym razie pompa Jebao DCP-6500 pracuje na 70% to chyba nieźle. Działa to u mnie już 3 lata, bez przerwy i nie raz zdarzały się wyłączenia prądu. Mogę potwierdzić, że jest to bezpieczne tylko trzeba wszystko dobrze policzyć i wykonać z głową. Poniżej do obejrzenia mój film z testów. Wykorzystałem tam pompę DCP - 2500 bo akurat taką miałem pod ręką. Powodzenia  (film ma 1.3 GB i może się dość długo ładować, ale cierpliwość cnotą akwarysty☝️🤣) 20220814_184535.mp4    
    • No właśnie dlatego to wszystko tak nakreśliłem, choć i tak jest trochę po łebkach, żeby wyeliminować wszystkie błędy. Niekoniecznie musi to być 45. Trochę się kierowałem tym, żeby ta gąbka zbierała przed pompa ostatnie syfki. Ale może jej tam nie być albo jakaś większą gradacja. Nie pomyślałem, że kubełki działają pod sporym ciśnieniem to przepchać wodę przez 45 nie problem. Tu jest inaczej
    • Nie znam się na sumpach ale zaciekawiła mnie ta gąbka ppi 45 włożona pionowo między przegrody. Nie obawiasz się zbyt dużych oporów przepływu?
    • Mam tylko test6 6 in 1 niestety Kh 120 mg/L pH 7.8 Twardość 500 mg/L Chlor 0 - 0,5 NO3 - poniżej 25 NO2 - 0   
    • Zrób test wody i podaj tu go do tematu 
    • Witam, Mam akwarium (240L) z 10 młodymi Saulosi od około miesiąca. Od 2 dni zauważyłem większą aktywność ryb. Pływają ławicą wzdłuż frontowej ściany akwarium lub w górę i dół obok grzałki (znajduje się na bocznej ściance).  Dwa dni temu nic nie robiłem specjalnego z akwarium, pokarm też bez zmian (jedzą normalnie i są wiecznie głodne). Rybki są młode, dopiero dwa samce się przebarwiają.  Czy powinienem się martwić ? czego to może być oznaka ? 
    • Witam. Jestem nowy na forum i serdecznie wszystkich pozdrawiam. Przeglądałem sieć i natrafiłem na ten temat, a że jest u mnie bardzo świeży i w niedalekiej przyszłości szykują się u mnie zmiany, postanowiłem tutaj poszukać pomocy. Aktualnie mam zbiornik 300L brutto (klasyk 120x50x50) w wersji ogólnej. Czyli roślinki, skalary i kilka drobniejszych gatunków. Ale tak jak napisałem powyżej, szykują się u mnie zmiany i w wersji słodkowodnej poważnie rozważam opcje Malawi i w nieco większym rozmiarze 450L. Wtedy akwarium już będzie z kominem, ale w chwili obecnej nie ma i niżej wyjaśniam jaki jest plan co do aktualnego zbiornika. Chciałbym przerobić filtrację. Teraz mam dwa kubełki: Ultramax2000 z dwoma prefiltrami narurowymi i Ultra 900 z prefiltrem HW-603. Sprawdzają się super, ale biorąc pod uwagę plany, chciałbym pójść w stronę sumpa. Zdobyłem dodatkowy zbiornik 160L brutto, który włożę do szafki pod akwarium (mam stelaż z zabudową, więc jest wolna przestrzeń przez całą długość akwarium). Rozmiary 100x40x40. Pomyślałem, że zbiornik jest wystarczająco duży, że mogę sobie wydzielić ze 40L na "akwarium" a resztę poprzedzielać przegrodami na sumpa. Jeśli to zrobię to zostanie mi na sumpa mniej więcej 75x40x40 czyli jakies 120L brutto. Najchętniej bym zostawił moje narurowce, ale nie spotkałem się z hybrydą narurowca z sumpem, więc pójdą pewnie do likwidacji. Będzie to konieczne z jeszcze jednego powodu. Akwarium nie ma komina ani zewnętrznego ani wewnętrznego. Będę budował rurkę przelewową i tak wyprowadzę wodę z akwarium. Przy zostawionych narurowcach musiałbym zastosować dwie pompy w sumpie: na wlocie żeby pociągnąć wodę czy to przez narurowca, czy bez niego i na wylocie. Ale czy to się sprawdzi? Można na rurce wlotowej w akwarium na odpowiednim poziomie zrobić otwory, które zapowietrzą układ gdyby pompa na wylocie się wyłączyła lub obie. Ale czy układ dwóch pomp się sprawdzi? Są ze sterownikami i można ustawić na wlocie i na wylocie osobne przepływy. W budowie sumpa chciałbym się wzorować na poprawionym na niebiesko projekcie z postu #23. Tylko nie robiłbym osobnej wąskiej przegrody na wlot, tylko łącznie 4 komory po około 16cm oddzielone podwójnymi przegrodami dwoma 2cm i jedną ostatnią 3cm z gąbką(przepływ najpierw dół, potem góra). Sporo informacji, mam nadzieję w miarę wyczerpujących, ale czy wszystko co ważne zapisałem - nie wiem.  Bardzo Was proszę o pomoc i  pchnięcie w odpowiednim kierunku. Wiem, że sporo kombinacji i być może złego myślenia, ale gdzie mam szukać pomocy jak nie tutaj... pozdrawiam  
    • Hej Demasoni bym sobie odpuścił, ponieważ to nie jest łatwy gatunek. Ja bym Ci zaproponował Metriaclime ....... MC przysłowiowe "ciapki" Gdzie samiec jest niepowtarzalny a samiczki akceptowalne  
    • Po kilku latach chyba 5 czy 6 przeżedziła mi się obsada i z 8-10 sztuk każdego gatunku z jakim startowałem zostało: 1+0 msobo, 1+2 acei + 3x mlodzież, 0+1 yellow, 0+2 chizumulae chizumulu, potem doszły jeszcze saulosi, których teraz jest 1+1 + 3x mlodzież. Czy dużym hardcorem byłoby dołożenie jakiegoś niebieskiego gatunku, np. demasoni? Akwa 160x40x50. Nie wiem ile dokladnie żyją pyszczaki, ale msobo, yellow i chizumulu będą u mnie pływały do końca, natomiast nie zamierzam uzupełniać już tych gatunków. Docelowo na kolejne lata miałyby być: acei, saulosi i właśnie coś nowego niebieskiego? 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.