Skocz do zawartości

Nowe akwarium 300x70x60 ~1200 l


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam serdecznie,

Posiadałem akwarium 100x50x50 w którym pływały sobie maingano i gold bary, nastała jednak przeprowadzka do nowo wybudowanego domu i akwarium już niestety jej nie przeżyło, rybki znalazły nowy dom a ja się przymierzam do czegoś konkretniejszego. Myślę o akwarium 200x60x60 lub 250x60x60 z non-mbuną.

Pierwsza rzecz jaka mnie intryguje to jak z wytrzymałością konstrukcji domu przy takim ciężarze ? Miejsce w którym ma stać akwarium znajduje się nad piwnicą, niby wszystko jest zazbrojone i grubo nalane betonu ale wolę się upewnić, ale tak na chłopski rozum ten ciężar rozkłada się na dość dużą powierzchnie.

2) to czy warto inwestować w przednią szybę w opti white ?

3) jaki jest polecany sklep lub szklarz (mieszkam w małopolskim) który przyjedzie i sklei takie akwarium na miejscu oraz wykona mi półkę pod akwarium i da na to wszystko gwarancje

4) w takim pokaźnym akwarium lepiej zrobić belkę oświetleniową czy robić całą pokrywę i tam montować ledy do oświetlenia ?

5) filtrację wody, myślę o narurowcu takim jak w tym filmiku

6) No i jescze jaką obsadę predatorów mi polecicie ?

Z gry dziękuję za pomoc

Edytowane przez eublefar
Opublikowano
16 minut temu, eublefar napisał:

Pierwsza rzecz jaka mnie intryguje to jak z wytrzymałością konstrukcji domu przy takim ciężarze ? Miejsce w którym ma stać akwarium znajduje się nad piwnicą, niby wszystko jest zazbrojone i grubo nalane betonu ale wolę się upewnić, ale tak na chłopski rozum ten ciężar rozkłada się na dość dużą powierzchnie.

Dokładnie tak jest, jak piszesz po chłopsku. Mógłbyś się zastanawiać, gdybyś stawiał akwarium 60x60x250.

2) Moim zdaniem przy grubości szyby 12mm. a taka pewnie będzie, nie warto inwestować.

3) Każdy szklarz przyjedzie i sklei, wszystko to kwestia ceny. Masz pewnie u siebie szklarzy, ale z zewnątrz może być Myciok, Akwarium Szczecin, E-rybka, Dobre Akwaria.

4) Kwestia wyboru. Mam teraz oświetlenie pod pokrywą, ale przy restarcie zamierzam zrobić koronę i oświetlenie podwiesić niezależnie. Po pierwsze ograniczę wpływ wilgoci na nie, a po drugie zwiększę możliwości modyfikacji ustawienia światła.

5) Filtracja to kwestia wyboru. Narurowiec jest dobrym rozwiązaniem. Szczegóły omówisz w odpowiednim dziale.

6) Obsada też w innym dziale i innym wątku. Tu już koledzy predatolodzy się wypowiedzą.

Opublikowano

Dziękuje pięknie za odpowiedź. Kwestia wytrzymałości rozwiązana.

Odnośnie pkt 4) się muszę poważnie zastanowić, co rozumiesz przez koronę ? Takie podwieszone oświetlenie super sprawa, muszę koniecznie przemyśleć.

Jeszcze się zastanawiam czy robić 2 mery długie czy iść na całość i robić 2,5 metra ?

Opublikowano
7 minut temu, eublefar napisał:

Odnośnie pkt 4) się muszę poważnie zastanowić, co rozumiesz przez koronę ?

Korona czyli pokrywa bez "dachu". Zabezpiecza to przed wyskakiwaniem ryb.

10 minut temu, eublefar napisał:

Jeszcze się zastanawiam czy robić 2 mery długie czy iść na całość i robić 2,5 metra ?

Idź na maxa. Przekonasz się, że za jakiś czas nawet te 250cm. okaże się za małe. Rób największe jakie możesz. Wysokość też daj 70cm.

Opublikowano

Witaj tak jak Pozner piszę

Idź na całość i bierz 2,5 metra a jeżeli masz miejsce to jeszcze dłuższe i głębokie też bym zrobił 70cm

Opublikowano

Kolego Pozner, rozumiem że myślałeś o czymś takim ?

Ok koledzy no to będę robił 250 cm, wysokie na 70. Jakiej grubości szkło do takiego baniaka ? Tak jak pisałeś 12 mm ?

korona.jpg

Opublikowano
23 minuty temu, eublefar napisał:

Kolego Pozner, rozumiem że myślałeś o czymś takim ?

Dokładnie tak.

24 minuty temu, eublefar napisał:

Jakiej grubości szkło do takiego baniaka ? Tak jak pisałeś 12 mm ?

Tu już fachowcy muszą się wypowiedzieć, ale myślę że przy wysokości 70cm. będzie konieczne szkło 15mm.

Opublikowano (edytowane)

Tak patrzę na kalkulator na stronie mycioka i jest kosmiczna różnica w cenie między 250x60x60 i szkło 12 mm a 250x60x70 i szkło 15 mm, różnica ponad 2 tyś zł a to jest sporo.

Więc jak zostawię opcje 250x60x60 i 12 mm powinno być ok ?

 

Dodatkowo jeszcze mam pytanie czy filtr narurowy to konieczność ? nie ma innego rozwiązania ? np hagen fx6 + hydor 450 tka ?

Edytowane przez eublefar

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.