Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Uruchomiłem mój projekcik akwa 240 litrów 120x40x50H

Akwarium zamówione, Szafka się robi, pozostała pokrywa.

Jako, że mam dostęp do maszyn CNC i troszkę umie je programować, zaprojektowałem pokrywę jak na zdjęciu poniżej,

Całość wykonana z aluminium

Korona zrobiona z 4 płaskowników 100x10. Połączonych, ze sobą kątownika, na środku wyfrezowany rowek do umieszczenia belki led 160 mm. Dodatkowo z tyłu otwory pod węże pod belką led wycięcie na kable od oświetlenia.

Całość będzie przykryta płytą z Dibondu.

Oświetlenie moduły led zimne i rgb zgodnie z uwagami kolegi egona44 J

Rzućcie proszę okiem czy nie zapomniałem o niczym. Uwagi mile widziane

1.thumb.png.803e8215016a80985ea57372cda90ca5.png

2.png.80b11952c0dbb52e713b31aa66dd4053.png3.png.879728d6f175961d524afbd3a4f569f5.png4.png.97c1215484b1cd968b09127b57d122ca.png

Pozdrawiam wszystkich 

Edytowane przez Lmanka
Opublikowano

Jeżeli chciałbyś mieć sucho pod pokrywą - brak skraplającej się i ściekającej po klapie wody, to przydałoby się zamontować wiatraki i jakieś otwory wentylacyjne. Chyba, że Ci to nie będzie przeszkadzać.

Opublikowano

Słuszna uwaga... tylko gdzie zamontować te wiatraki? Co do otworów to sugerujesz aby były w dibondzie, który bedzie na gorze czy w samej koronie?

Opublikowano
8 godzin temu, Lmanka napisał:

Słuszna uwaga... tylko gdzie zamontować te wiatraki? Co do otworów to sugerujesz aby były w dibondzie, który bedzie na gorze czy w samej koronie?

Ja u siebie rozwiązałem to w ten sposób, że wiatraczki 40x40 mm zamontowałem w tylnej listwie korony pokrywy - po jednym na każdą połowę zbiornika (miałem tak zarówno w 120 cm akwarium, jak i obecnie przy 160 cm), natomiast otwory wentylacyjne również w koronie - po 2 z każdego boku. Wiatraki dmuchają do wewnątrz, czyli pod pokrywę, równolegle do tafli wody. Rozwiązanie się sprawdza, jest sucho. U mnie wygląda to tak, jak na foto.

DSC_1106.thumb.JPG.9ef920fcd38d99ce7c487f3935e8e2d0.JPG

  • Lubię to 1
Opublikowano
9 godzin temu, marcin73m napisał:

Ja u siebie rozwiązałem to w ten sposób, że wiatraczki 40x40 mm zamontowałem w tylnej listwie korony pokrywy - po jednym na każdą połowę zbiornika (miałem tak zarówno w 120 cm akwarium, jak i obecnie przy 160 cm), natomiast otwory wentylacyjne również w koronie - po 2 z każdego boku. Wiatraki dmuchają do wewnątrz, czyli pod pokrywę, równolegle do tafli wody. Rozwiązanie się sprawdza, jest sucho. U mnie wygląda to tak, jak na foto.

DSC_1106.thumb.JPG.9ef920fcd38d99ce7c487f3935e8e2d0.JPG

Wielkie dzięki za podpowiedź. Super pomysł!

Mógłbyś jeszcze podpowiedzieć jakie te wiatraki masz? są ciche???

Gdzie kupiłeś?

Opublikowano (edytowane)

Nie za ciężkie będą te płaskowniki? Z tego co rozumiem to mają mieć przekrój prostokąta 100 mm na 10 mm. Może lepszy byłyby jakiś ceownik, bądź profil kasetonowy?

Edytowane przez MacGyver
Opublikowano

Całość waży 7,5 kg. Podczas obróbki odchudzę całość wykonując kieszenie, myślę, że do 6 kg jestem wstanie zejść. Pomysł z wentylatorami bardzo trafiony. zamówiłem i będą zamontowane. Bardzo dobrze się złożyło, bo do ledów mam zasilacz pod sterownik led dimmer, więc przy okazji zasilę te wentylatorki i będzie git, mam tylko nadzieję, że szum wentylatorów nie doprowadzi mnie do szewskiej pasji :-) wg specyfikacji mają po 18db... szczerze mówić nie umie sobie wyobrazić takiego hałasu :-)

Opublikowano
5 minut temu, Lmanka napisał:

mam tylko nadzieję, że szum wentylatorów nie doprowadzi mnie do szewskiej pasji

Mam akwa tych samych wymiarów co Twoje i nie używam wentylatorków celem usuwania skroplonej wody. Wystarczają mi przelotki z tylu korony . Natomiast na pokrywie  mam dwie przelotki średnicy 3.5 cm służące jako uchwyty co rozwiązuje mi problem skraplania i ściekania wody. Owszem..takie wentylatorki są wskazane w lato podczas upałów...Jeżeli będziesz miał otwory wentylacyjne jak napisałem wyżej to nie będziesz ich ( wentylatorów) musiał używać poza upałami w lato.

Opublikowano
27 minut temu, AndrzejGłuszyca napisał:

Natomiast na pokrywie  mam dwie przelotki średnicy 3.5 cm służące jako uchwyty co rozwiązuje mi problem skraplania i ściekania wody

W pokrywie tez planuje zrobic dwa otwory. Puszczę wentylatory z przodu akwarium w kierunku przelotek na węże z tylu korony i zobaczę czy to zda egzamin. Ewentualnie zrobię jeszcze dodatkowy otwór. Wentylatorki to koszt tylko 30zł, wiec moze się przydadzą, zrobię je na osobnym wyłączniku, gdy nie bedą potrzebne bedzie mozna wyłączyć. Ciekawy jestem co z tego wyjdzie... czekam na zbiornik, zeby go dokładnie zmierzyć, bo jeszcze się okaże że Pan Szklarz bedzie miał słabszy dzień i akwa mu wyjdzie 5 mm dłuższe lub szersze i pokrywa nie wejdzie. Ciągnie mi się to wszystko w nieskończoność... bez szafki nie moge wystartować... akwa bedzie w przyszłym tygodniu a szafka za 3 tygodnie, później pokrywa, zrobienie wystroju, uruchomienie... przeraża mnie to trochę że ryby bede mógł wpuścić dopiero na początku maja jak wszystko pójdzie zgodnie z planem... gdy ktoś jeszcze cos miał do pokrywy piszcie proszę, do uruchomienia produkcji został jeszcze 1,5 tygodnia...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.