Skocz do zawartości

Nowy rok, nowe Malawi, nowa ja.


Rekomendowane odpowiedzi

Witam Wszystkich serdecznie,

Mam na imię Izabela, użytkownikiem forum jestem od 3 tygodni, gdyż potrzebowałam informacji jak prawidłowo założyć Malawi. :icon_wink:

Akwarystyką zaraził mnie mój chłopak :wub:. Akwaria miał od dziecka. Zaczynał od zbiornika 10L, po czym przeszedł na 25L, następnie na 60L i jak go poznałam miał 120L. Wiadomo, że apetyt rośnie w trakcie jedzenia przez co kupiliśmy na początku tego roku akwarium 240L.

Niestety przy zmianie zbiornika z 120L na 240L za szybko wszystko zrobiliśmy i pewnie domyślacie jak tragicznie to się skończyło:(. Ale dzięki temu forum i wielu informacji na nim znalezionym zdobyłam ogromną wiedzę o Pyszczkach (za co wszystkim BARDZO dziękuje !!) i można powiedzieć, że ta osada jest teraz moim małym dzieckiem ;), a chłopak zajmuję się technicznymi sprawami jak oświetlenie, filtry i jedzenie :lol:.

 

Kilka drobiazgów o akwarium:

Pojemność: 240 litrów

Rozmiary: 120cm x 50cm x 40cm

Filtracja: Aquael Turbo Filter 2000 (mechanik) i do tego Aquael Asap Filter 800 + Aquael Unimax 150 (podłączone szeregowo, biolog).

Oświetlenie: Dwie jarzeniówki 30W (światło dzienne) + Led (z możliwością przyciemniania, światło nocne).

Ogrzewanie: Tetra HT 100.

Podłoże: Czarny piasek kwarcowy.

Dekoracja: 9 sztk. wapieni + 6 sztk. Anubiasów + 1 sztk. Zwartka siostrzeńca (Cryptocoryne consobrina) + czarna folia na tylną ściankę.

Obsada:

  • Gyrinocheilus aymonieri „Syjamskie” - 2 sztk.
  • Lodotropheus sprengerae „Rdzawe” - 4 sztk.
  • Metriaclima estherare „Red” - 4 sztk.
  • Pseudotropheus Acei „Acei” - 4 sztk.
  • Labidochromis Caeruleud „Yellow”  - 4 sztk.
  • Melanochromis cyaneorhabdos „Maingano” - 2 sztk.
  • Pseudotropheus saulosi „Saulosi” - 2 sztk. samce + 4 sztk. samic

 

Tu wychodzi 24 sztk. + 2 sztk. glonków, ale w przyszłości (następny weekend :e_biggrin:) planuję dokupić kilka gatunków. Marzy mi się piękne kolorowe akwarium i żeby uniknąć agresji planuję je troszeczkę przerybić takimi gatunkami:

  • Pseudotropheus Socolofi „Socolofi”
  • Alunocara „Fire Fish”
  • Aulonocara jacobfreibergi „Jacob”

Jestem otwata na krytykę, pochawałe (najbardziej :icon_lol:) i rady. Każda uwaga będzie dla mnie cenna.

Pozdrawiam,

Izabela ^_^

Ps.: Gdzie najlepiej kupić Pyszczaki (w rachubę wchodzą okolice Wrocławia, Dolnego Śląska, nawet do +200 km) ?? I co myślicie o kupnie rybek w zoologach, u ludzi z Olx  i z hodowli (masowej) ??

Akwarium 240l.jpg

Edytowane przez MatiK
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj :)

Na wstępie, chciałbym powiedzieć, ze zdjęcie zbiornika bardzo mi się podoba :)

I teraz mniej słodzenia :D

Rybek na taki zbiornik masz niestety o wiele za dużo :( mimo iż są małę.

Aulonocary które dodałaś niestety do tej obsady nie będą pasowały, a dodatkowo to sztuczny Twór człowieka.

 

Jeżeli i tak planujesz dokupić jeszcze rybki, wstrzymaj się z tą decyzją :) Na pewno, wspołnie na forum pomożemy dobrać/zredukować aktualną obsadę :)

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj,

na wstępie napiszę, że pozwoliłem sobie edytować post bo kolor czerwony zarezerwowany jest dla moderatorów ;) 

Teraz nadal w miłym tonie postaram się napisać co myślę ;) 

Kwestia wystroju to Twoja sprawa, jeśli podoba Ci się ten wapień to sobie go trzymaj. W każdym razie razem z piaskiem, za dużo wspólnego z biotopem nie ma.

Obsada - tragedia, sorry ;) Niby jesteś na forum od trzech tygodni, ale do działu obsad chyba nie dotarłaś... Pominę w ogóle te dwa "glonki", których nie powinno tam być. Ryb masz dużo za dużo i dla niektórych z nich to akwarium jest więcej niż nie wystarczające, szczególnie przy takim towarzystwie. Nawet nie myśl żeby coś jeszcze dokupować jeśli chociaż trochę zależy Ci na rybach.

Konkretniej...

48 minut temu, Issa_bella napisał:
  • Gyrinocheilus aymonieri „Syjamskie” - 2 sztk.
  • Lodotropheus sprengerae „Rdzawe” - 4 sztk.
  • Metriaclima estherare „Red” - 4 sztk.
  • Pseudotropheus Acei „Acei” - 4 sztk.
  • Labidochromis Caeruleud „Yellow”  - 4 sztk.
  • Melanochromis cyaneorhabdos „Maingano” - 2 sztk.
  • Pseudotropheus saulosi „Saulosi” - 2 sztk. samce + 4 sztk. samic

O glonojadach się już wpowiedziałem.

- Iodotropheus Sprengerae - ok.

- Metriaclima estherae - zbyt duża na takie akwarium.

- Acei - podobnie jak wyżej.

- Yellow - ok.

- Pseudotropheus Cyaneorhabdos Maingano - teoretycznie ok.

- Chindongo Saulosi - ok, ale raczej nie z Yellow w jednym baniaku.

 

48 minut temu, Issa_bella napisał:
  • Pseudotropheus Socolofi „Socolofi”
  • Alunocara „Fire Fish”
  • Aulonocara jacobfreibergi „Jacob”

- Chindongo Socolofi - raczej do większych zbiorników, ale na upartego do 240 litrów się nadaje z zastrzeżeniem, że nie z każdym gatunkiem.

- Fire Fish - nigdy nie kupuj tego plastiku bo nie ma nic wspólnego z jeziorem, którego biotop chcemy tutaj odtworzyć.

- Jacobfreibergi - za duża na ten baniak i nie w towarzystwie ryb, które już masz.

 

W takim akwarium jak Twoje maksymalna ilość ryb to 15 sztuk tych mniejszych, jak Saulosi, czy Sprengera. Idąc w większe (Yellow, Maingano) raczej kończyłbym na 12.

Dobór gatunków w naszym biotopie to sprawa nie tylko "żeby było kolorowo". Musisz pamiętać o pogodzeniu wymagań żywieniowych różnych gatunków i ich temperamentu oraz oczekiwań dotyczących przestrzeni. Poczytaj trochę dział obsady, faq forum i zasady doboru ryb do akwarium ;) 

Edytowane przez MatiK
  • Lubię to 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj Izabelo na naszym forum :) 

Oczywiście przychylam się do wypowiedzi kolegów odnośnie obsady...

Najlepszym rozwiązaniem dla ciebie w tym litrażu będzie oddanie wszystkich rybek oprócz tych poniżej z których zostawisz sobie trzy gatunki...

31 minut temu, Issa_bella napisał:

Obsada:

  • Lodotropheus sprengerae „Rdzawe” - 4 sztk.
  • Labidochromis Caeruleud „Yellow”  - 4 sztk.
  • Melanochromis cyaneorhabdos „Maingano” - 2 sztk.
  • Pseudotropheus saulosi „Saulosi” - 2 sztk. samce + 4 sztk. samic

Jeśli odrzucisz Chindongo saulosi to obsada z Iodotropheus Sprengerae+Labidochromis Caeruleus+Pseudotropheus Cyaneorhabdos będzie najlepszym rozwiązaniem...Oczywiście musisz wtedy dokupić rybek aby stworzyć układy haremowe gdzie na jednego samca przypada kilka samic...

Natomiast jeśli odrzucisz Labidochromis Caeruleus to obsada Iodotropheus Sprengerae+Pseudotropheus Cyaneorhabdos+Chindongo saulosi też będzie ok...

Możesz też iść w obsadę dwu gatunkową...

Sorki za OT bo w tym temacie się tylko przedstawiamy ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, MatiK napisał:

Pominę w ogóle te dwa "glonki", których nie powinno tam być.

Dlaczego nie powinno ich tam być ?? Bo nie są z biotopu Malawi :huh: ?? Wcześniej miałam inne gatunki glonojadów i pyszczaki po prostu mi je zjadły :(. Syjamskie glonojady miałam z innymi pyszczakami i to jest jedyny gatunek, który z nimi się dogaduje.

 

4 godziny temu, Merlot napisał:

Rybek na taki zbiornik masz niestety o wiele za dużo :( mimo iż są małę.

4 godziny temu, MatiK napisał:

Ryb masz dużo za dużo i dla niektórych z nich to akwarium jest więcej niż nie wystarczające, szczególnie przy takim towarzystwie

4 godziny temu, MatiK napisał:

W takim akwarium jak Twoje maksymalna ilość ryb to 15 sztuk tych mniejszych, jak Saulosi, czy Sprengera. Idąc w większe (Yellow, Maingano) raczej kończyłbym na 12.

3 godziny temu, egon44 napisał:

Oczywiście przychylam się do wypowiedzi kolegów odnośnie obsady...

Piszecie, że za dużo ryb jest. To mnie bardzo dziwi, ponieważ w każdym jednym sklepie uzyskałam informacje, żeby pyszczaki się nie gryzły trzeba akwarium „przerybić”. I tutaj hodowcy i Panowie z zoologów mówili o 40 sztk. do nawet 70 sztk. na taki litraż.

 

4 godziny temu, MatiK napisał:

Kwestia wystroju to Twoja sprawa, jeśli podoba Ci się ten wapień to sobie go trzymaj. W każdym razie razem z piaskiem, za dużo wspólnego z biotopem nie ma.

3 godziny temu, Mortis napisał:

Od siebie dodam tylko, że ta biel z wapieni szybko zniknie. 

2 godziny temu, TOMEKSIEDLCE napisał:

po jakimś czasie zrobili się brązowe i zielone :)

Co do wapieni... Po to kupiłam glonojady, żeby właśnie one „dbały” o wapienie. Mam 3 lata wapienie, dbając o nie nigdy nie miałam sytuacji, żeby wapienie zrobiły się brązowe bądź zielone. A nawet jeżeli była by taka sytuacja to przecież wystarczy je przy podmianie wody wyciągnąć i umyć ;).

Zgodzę się, że czarny piasek nie występuje w biotopie Malawi, ale wydaje mi się, że to już raczej kwestia gustu jaki kolor ma piasek. Patrząc, że nigdy nie uda się 100% odwzorować biotopu Malawi.

Zostając przy biotopie, wapienie w jeziorze Malawi jak najbardziej występują. Wydaje mi się, że jeżeli mamy już tak się czepiać to te skały, które są u większości „Malawistów” są mniej odpowiednie. To też już zostaje w kwestii gustów, a gusty są różne i o nich się nie dyskutuje.

 

Widzę, że niektórzy piszą komentarze dla samego nabicia sobie liczby komentarzy. (Po co ?? To chyba nie o to chodzi na tym forum. No, ale trudno.)

Dziękuję, za 3 pierwsze komentarze odnośnie osady. Postaram się do nich zastosować i „zredukować” liczbę pyszczaków. Chociaż, nie mam sumienia ich wyrzucić tak po prostu :sad: Wybierając osadę patrzyłam na to czy są mięsożerne czy roślinożerne i jak najbardziej przystosowałam pokarm dla nich. Niestety nie zwróciłam uwagę na to jak duży będzie poszczególny gatunek. Czy pyszczaki nie rosną wprost proporcjonalnie do zbiornika w jakim się znajdują ??

Chciałam się jeszcze dowiedzieć co myślicie odnośnie filtrów. Czy mam coś zmienić ?? Czy jest dobrze ??

Edytowane przez Issa_bella
Uzupełnienie wypowiedzi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Issa_bella witaj. Przemliczę Twoje domysły co do nabijania komentarzy. Chodzisz do super sklepów skoro namawiają Cię do 70 ryb w 240 L brutto (3L na rybę). Jestem w szoku. Moja pierwsza rada to nie chodź już do zoologicznych a konsekwentnie czytaj forum.  I trochę więcej pokory. Każdy kto Ci tutaj odpisał chce Ci pomóc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zamiast się denerwować przeczytaj najpierw to http://forum.klub-malawi.pl/forum/111-podstawy/

Glonojadów wiekszość z nas nie trzyma miedzy innym dlatego, że mogą zostać zabite. Obsadę masz nie tylko za dużą ale wbrew temu co piszesz nie dobraną pod wzgledem żywienia.  Przy tej ilości ryb zadna filtracja nie bedzie dobra. Jezeli lubisz swoje pyszczaki zastosuj się do rad chlopaków. Ryby mozesz oddać komuś z forum lub do sklepu .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Issa_bellatak na szybko, sklepy zoologiczne mają zarobić na siebie, czym więcej sprzedadzą ryb tym więcej zarobią. Moim zdaniem jak i wielu kolegów uważa że większość sklepów zoologicznych nie są miejscem do nabywania doświadczeń o zarybianiu zbiornika.

Co do wapieni, kilka filmów z jeziora oglądałem i nigdy nie spotkałem na nim wapieni filipińskich, sama nazwa sugeruje, że nie są to kamienie z jeziora. Natomiast kamienie,  które występują w naszych akwariach odzwierciedlają kształt kamieni występujących w wodach Malawi. 

"Glonojad" nie żywi się głównie glonami, może po za pierwszymi tygodniami życia. Potem przyjmuje inne pokarmy. Więcej glonów zjedzą pyszczaki. 

Jeśli wapień zaatakują glony okrzemki to nie doczyścisz tego tak łatwo. zresztą glony to główne pożywienie pielęgnic z grupy mbuna, temu nawet bym nie podchodził do oczyszczania kamieni z glonów. 

Izo naprawdę nikt Cię tu nie atakuje, naprawdę jest tu grupa pasjonatów, którzy zjedli zęby na Malawi i popełnili grom błędów na początku gdy zakładali swoje akwarium. Jeśli się wgłębisz w lekturę forum uzyskasz jasność o co chodzi pasjonatom, a nie sprzedawcom którzy chcą, powiem bez ogródek, zarobić na Tobie. 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Kurcze wy się więcej zastanawiacie nad przepływem niż nad rybami... wiecie,  że te ryby to mają w du**e wasze problemy...
    • 1. Podnoszenie 30 tyś l/h wody o _jeden_ metr to moc ok. 82 W (bez uwzględnienia strat w związku z wydajnością pompy). Moduły to bardziej energooszczędne rozwiązanie - nie ma tego podnoszenia. Duży moduł w części za filarem + kilka pomp i sump ze wszystkimi komplikacjami nie nie potrzebny. 2. 16 cm - wejdzie np. Jebao dcp 20000. 2 - 4 sztuki? ? Wg moich obserwacji sprawność jest większa przy niższych obrotach. 3. Ryba 20 cm zanieczyszcza wodę, jak 5 sztuk po 10 cm.... Jedna 30 cm - jak 12 szt po 10 cm.  
    • Racja, po prostu kasa, czy też moda wymuszona oszczędnościami właśnie. Zobaczymy, kogo nie odstraszą koszty zakupu dużego zbiornika, sprzętu i rachunków za prąd, ten będzie szukał rozwiązań w zasilaniu np. kaseciaka falownikiem. Chyba sam tak zrobię do planowanego dużego akwarium. Przewiduję nową odsłonę obumarłego wątku o filtrze kasetowym, choć jest tam co czytać, ponad 1800 postów. 😄 Byle było co do tego akwarium wpuścić, nie za horrendalne pieniądze...
    • Niestety ale biotop Malawi wymaga dużych zbiorników i jest do duża przeszkoda w dobie szukania oszczędności na prądzie. Dla nas 200L dla saulosi to takie minimum i to niezbyt atrakcyjne, ponieważ mamy tylko jeden gatunek, dla wielu to bariera nie do przejścia. Dlatego pewnie gatunki ryb wymagające dużych szkieł jak pyszczaki, dyskowce czy inne duże pielęgnice są w odwrocie a powraca moda na małe ryby oraz akwaria w stylu low-tech.  
    • Jeszcze o tym bardzo nie myślałem. Na pewno będzie mix i na pewno zbiornik nie będzie na początku przerybiony. Co będzie po kilku latach, to się okaże jak uda się kontrolować narybek. Na pewno chcę mieć predatory + mbuna w dużych ławicach - taki wstępny plan. @yaro nie mam tutaj miejsca na pomyłki. Jak dam za mało rur na spływ do sumpa, to poprawienie tego będzie karkołomne. Jeżeli dam za dużo, to nie będzie problemem. Więc wolę dmuchać na zimne. Wiem na pewno, że wolny przepływ przez biologię, to mit akwarystyczny. Pytanie tylko gdzie jest złoty środek, bo przelać 30000L/h przez sumpa, a potem wypompować to na 2m, to dość trudny case, ale nie jest niewykonalny. Być może złotym środkiem będzie podwójna filtracja, czyli sump + filtr w dużym module/kominie. Po rozmowę z hydraulikiem i człowiekiem od wylewek wiem już, że mogę dać pod akwa zamiast styropianu 15cm, dobry xps 5cm + 5cm wylewka. To daje mi 66cm pod zbiornikiem więc sump mógłby mieć 40cm wysokości. 16cm na sumpem wystarczy? Czy lepiej dać niższy sump?
    • 10000 litrów robi wrażenie 👍 Ile ryb będziesz chciał mieć docelowo? Przy przykładowym przeliczniku 50 litrów na rybę daję aż 200 sztuk. 
    • Hm… moje akwarium produkuje ok. 9 ppm azotanów tygodniowo. Odpowiada to godzinowej produkcji 0,015 ppm NH3. Przyjmując że ryby wydalają  NH3 ze stałą prędkością, to stężenie obserwowane w testach to 0,015ppm/krotność przepływu przez filtr. Nawet jeśli miałbym całkowitą krotność filtracji na poziomie 0,4 (jak twierdzisz, że masz) to i tak obserwowany wynik 0,0375 ppm jest na granicy oznaczalności testów. Ale z tego co pamiętam, to masz filtry po 2 stronach i znając życie gąbka będąca kilka razy lepszym od ceramiki filtrem biologicznym, została zaliczona do „mechanika”. Do tego nitryfikacja jest bardzo łatwa… dla mojego zbiornika wystarczy 0,6l gąbki 20ppi, by nie było problemu. Aby woda była czysta trzeba znacznie więcej. Pojęcie czystości jest bardzo względne… No ale inaczej definiujemy pewne pojęcia. Jestem pewien, że Cię nie przekonam W każdym razie rekomendacja, żeby robić przepływ przez sump na poziomie 0,4 jest dosyć oryginalna. Zazwyczaj poleca się 3-5x, w morskich x10. 
    • W całym procesie myślowym jest jedna niedoskonałość, mam w swoim akwarium tyle ryb, że nie są w stanie zanieczyścić mi wody do poziomu by filtracja nie wyrabiała. Potwierdzają to testy, a nie wzory których nie znam i nie umiem z nich korzystać. Abyś nie myślał, że to jakiś osobisty atak. Po prostu uważam , że w wielkich baniakach utrzymujemy relatywnie mniejsze zarybienie niż w mniejszych akwariach.
    • Zróbmy małe doświadczenie myślowe. Porównajmy 2 filtry… jeden ma 40% przepływu zbiornika na godzinę. Drugi ma 200% przepływu zbiornika na godzinę. Oba filtry są tak duże, że usuwają 100% zanieczyszczeń. Ryby produkują jednostkę zanieczyszczeń na godzinę (100%) Przyjmując, że do filtra trafia tylko brudna woda (nie miesza się z czystą) Zanieczyszczenia: Pierwszy: po 15 minutach: produkcja 25%, przefiltrowano 10% zostaje 22,5% po 30 minutach: 25%+ 22,5%, zostaje 42,75% po 45 minutach: 25% + 42,75%, zostaje 61% po 1 godzinie: 25% + 61%, zostaje 77,4% (czyli skuteczność filtracji to ok. 33%) itd.. (rośnie do 225% godzinowej produkcji zanieczyszczeń) Drugi: po 15 minutach: produkcja 25%, przefiltrowano 50%, zostało 12,5%; po 30 minutach: 25% + 12,5%, po filtracji: 18,75%; po 45 minutach: 25%+18,75%, po filtracji: 21,9%; po 1 godzinie: 25%+ 21,9%, po filtracji: 23,45% (czyli skuteczność filtracji to ok. 77%). itd. - dąży do 25%. Filtr drugi daje 10x bardziej czystą wodę. Uwzględniając, że do filtra trafia nie tylko woda brudna, ale mieszanka brudnej i czystej, że produkcja i usuwanie są procesami ciągłymi otrzymujemy: Skuteczność filtracji (maksymalna, rozumiana jako ile zanieczyszczeń zostaje usuniętych z wody przy ciągłej ich produkcji lub jaki procent wody brudnej przechodzi przez filtr). = 1-e^(-krotność przepływu). W tabelce: krotność przepływu / skuteczność filtracji 1  63,21% 2  86,47% 3  95,02% 4  98,17% 5  99,33% 6  99,75% 7  99,91% 8  99,97% 9  99,99% 10  99,995% Dla filtra @yaro przy przepływie 0,4 zbiornika na godzinę wyjdzie skuteczność filtracji ok. 33%.  Prawie 70% zanieczyszczeń zostaje w wodzie (produkowanych na bieżąco), bo ta część wody _statystycznie nie bywa w filtrze_ … Nawet jak filtr jest gigantyczny. Bez odpowiedniego przepływu nie ma wydajnej filtracji…, ale nie wystarczy zwiększyć tylko przepływ, potrzeba też odpowiedniej powierzchni dla bakterii. Zdanie „sump jest słabym machanikiem” należy rozumieć: sump o zbyt małym przepływie jest złym filtrem (i biologicznym i mechanicznym, jakkolwiek to rozumiemy). Przy dobrym przepływie będzie dobrym Zagadnienie jest dotykane w książce "Aquatic Systems Engineering: Devices and how They Function" Pedro Ramon Escobal. Polecam, choć trudna.  Z wzorów podanych w rozdziale 2 można wyprowadzić podany wcześniej wzór na skuteczność filtracji.   Przykład dotyczy akurat sterylizacji UV. Wzór 2.10 określa czas potrzebny na uzyskanie 99,99% sterylizacji. Fo - przepływ. G pojemność zbiornika. Dla krotności przepływu 9.2x to 1h. Wydaje mi się szaleństwem pchanie się w sump (stopień komplikacji) bez odpowiedniego przepływu...
    • Narybek skalara już pływa w mauzerach. p.Darek wyprzedaje stada zarodowe mniej chodliwych gatunków. Jak mówił to bierze to zagranica bo u nas nie ma chętnych pomimo niskich cen. Brałem maluchy po 12-15 pln Niestety padło zainteresowanie malawi a tanga to już w ogóle wymiera po hodowlach jak mówił. Dobrze sprzedają się żyworódki i skalary stąd zmiana gatunków na hodowli. Cześć bardziej popularnych gatunków malawi zostanie. To co się sprzedaje po sklepach. Ja specjalnie pojechałem po M. gold kawanga a on mi mówi że na ten gatunek nie ma chętnych i stado zarodowe właśnie odjeżdża Hodowle ustawią się po prostu pod klienta masowego. Z rarytasami zostanie np tan-mal ALE oni nie są hodowcami więc ceny wyższe  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.