Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

Jestem w trakcie zakładania akwarium 150x50x70 - 525L całe z OptiWhite 12mm.

Wstępnie wybrałem osprzęt i chciałem was spytać o poradę i ogólnie czy "idę" w dobrym kierunku.

  1. Pokrywa Diversa aluminiowa, oświetlenie LED EXper 1x36W + Retrofit Marine 10000K 18W 
  2. Filtracja biologiczna Eheim 2180 wkład 12 L AZOO ACTIVE FILTER 4in1 - filtra ma grzałkę 500W
  3. Mechaniczna Jbl Cristalprofi i200 Greenline
  4. Cyrkulacja Rossmont MOVER M4600 albo Rossmont MOVER M5800 ??
  5. Napowietrzenie JBL PROSILENT a400 + kamienie napowietrzające 2x13cm

Z góry dzięki za odpowiedzi i wszelkiego rodzaju porady.

5a72266430e18_20171020_2011091.thumb.jpg.4f465237fb25be810a10d8e431ba96c9.jpg

 

Opublikowano

witam punkt 5,możesz sobie odpuścić z napowietrzaniem ,wystarczy jak wylot od filtra skierujesz do góry będzie ruch tafli wody :)

punkt 4 może być cyrkulacja,resztę punktów jest ok jak dla mnie.

niech reszta kolegów się wypowie na ten temat :)

Opublikowano (edytowane)
34 minuty temu, TOMEKSIEDLCE napisał:

witam punkt 5,możesz sobie odpuścić z napowietrzaniem ,wystarczy jak wylot od filtra skierujesz do góry będzie ruch tafli wody :)

Generalnie chce zrobić wszystko z jednej strony tzn. filtr mechaniczny w prawym rogu z tylu obok dwa wloty do filtra biologicznego i wylot z niego poprzez deszczownice przymocowaną do prawego boku żeby "dmuchała" w lewo... a wylot z mechanika żeby wspomagał strumień z deszczownicy.... i dla "spokoju" niech bąbelki sobie w dzień polecą - nie zaszkodzi :)

34 minuty temu, TOMEKSIEDLCE napisał:

punkt 4 może być cyrkulacja,resztę punktów jest ok jak dla mnie.

 

Tylko jaki przepływ tego cyrkulatora? 4600L/h starczy? Czy ten większy? mam zamiar go umieścić z lewej strony z tyłu tak na 3/4 wysokości i wylot skierować lekko w dół i delikatnie w przednią szybę akwa. Kąt wyrzutu ma 120 stopni więc powinien przepchnąć wodę przez wapienie na drugą stronę 150 cm do wlotów filtrów. Wylot mechanika będzie "szedł" po tylnej szybie "górą" i cyrkulator będzie ładnie "odbierał" i przekazywał dalej w obieg.....

 

IMG_9445.JPG

Edytowane przez Pakoskila
Opublikowano

Witaj. Przemyśl sobie jeszcze ten aranż, w końcu zakladasz malawi a nie morszczaka ;) Po pierwsze to w tych wapieniach zbierze Ci się kupę gówienek, po drugie ostre krawędzie mogą spowodować skaleczenia u ryb.

Oczywiście zrobisz jak uważasz ale zwykle otoczaki czy też polne kamienie będą wg mnie lepszym wyborem.

  • Lubię to 5
Opublikowano

Nie wiem co to za "moda" z tym malawi a'la morskie... Ni to ładne, ni praktyczne, do tego drogie w stosunku do naturalnych kamieni a po czasie gdy porośnie glonami wygląda jeszcze gorzej...

Może by tak umieścić w podstawach jakieś przykładowe zdjęcia jak nie powinno wyglądać akwarium malawi...?

Najlepiej będzie jak kolega zajrzy do galerii, obejrzy sobie jak świetnie można zaaranżować akwarium malawi, pojedzie na skład kamienia lub gdzieś na pole i tam wybierze sobie skały...  

Pozdrawiam i powodzenia życzę ?

  • Lubię to 4
Opublikowano

Nie jestem specem od konstrukcji akwariów, ale pierwsze co się rzuca w oczy to brak wzmocnień wzdłużnych. Jak rozumiem była to przemyślana i świadoma decyzja ?

Odnośnie pokrywy aluminiowej Diversa i filtra Eheim - będziesz miał problem z umieszczeniem rur zasysowych od tego filtra w otworach pokrywy. Otwory w aluminiowej pokrywie Diversa są wprawdzie 4, ale są owalne i stosunkowo niewielkie i przez to mało praktyczne jeśli chcesz umieszczać w nich większe elementy, które nie są elastyczne. Wprawdzie w Eheim 2180 są zasysy o większej średnicy (22/16) aniżeli w moich Classicach (12/16), ale obawiam się, że - tak jak u mnie - nie będzie możliwe umieszczenie w tych otworach oryginalnych zasysowych rurek plastikowych. Na Twoim miejscu poszedłbym w aluminową pokrywę Aquaela, która ma o wiele lepiej rozwiązaną tę kwestię.

Odnośnie filtracji - strasznie kombinujesz i ja osobiście bym to inaczej rozwiązał, ale widzę, że masz już własną koncepcję, której się będziesz trzymał więc odnoszę wrażenie, że wszelkie porady i tak nie mają sensu.

 

Opublikowano
13 minut temu, Post_Mortem napisał:

Odnośnie filtracji - strasznie kombinujesz i ja osobiście bym to inaczej rozwiązał, ale widzę, że masz już własną koncepcję, której się będziesz trzymał więc odnoszę wrażenie, że wszelkie porady i tak nie mają sensu

Bardzo chętne przeczytam twoją wizje...... Bo tak jak z pokrywą może uratujesz mnie od problemu.

Opublikowano
29 minut temu, Post_Mortem napisał:

Otwory w aluminiowej pokrywie Diversa są wprawdzie 4, ale są owalne i stosunkowo niewielkie i przez to mało praktyczne jeśli chcesz umieszczać w nich większe elementy, które nie są elastyczne.

Otwór ma 3,7 cm na 4.7 cm i są po dwa na stronę tak jak napisałeś... więc chyba 16/22 się powinien zmieścić... nawet w wersji plastikowej - nie giętkiej. Poza tym, w rozmiarze 150x50 Aquael pokryw aluminiowych nie ma.

Opublikowano

Moim skromnym zdaniem w przypadku zdecydowania się na filtrację taką jak opisałeś poniesiesz znaczne koszty na starcie, a efekt może nie być zadawalający. Jeśli chodzi o ten filtr wewnętrzny JBL, który - jak rozumiem - ma służyć jako mechanik to jestem pewien, że ten filtr będzie za słaby do tego celu. Decydując się na sprzęt służący do filtracji mechanicznej musisz mieć filtr, który będzie miał moc również na zasysie, żeby wciągać przepływające nieczystości (np. Aquael Circulator 2000). Jeśli pieniądze nie odgrywają znaczącej roli celuj w jakąś pompę / głowicę Tunze Silence o przepływie 2400 - 3000 l/h, którą powiesisz w akwarium, a na zasys założysz gąbkę.

Odnośnie Eheima 2180 parametr 1700 l/h to wydatek pompy - jeden z naszych forumowych Kolegów kiedyś testował ten sprzęt i rzeczywisty przepływ przy zastosowaniu metrowej długości węży i po zasypaniu ceramiką wynosiła około 1200 l/h, ale jeśli filtr miałby pełnić funkcję filtra biologicznego oraz wspomagającego cyrkulację to będzie OK. Na pewno nie zapychałbym go takim rodzajem i taką ilością złoża jak napisałeś, tylko wrzucił 2-3 litry ceramiki i na tym poprzestał. Według mnie cena za ten sprzęt jest kosmiczna, ale kto bogatemu zabroni ;-) Na pewno będziesz zadowolony z tego sprzętu bo co Eheim to Eheim. Musisz tylko pomyśleć o jakiś prefiltrach (albo bezpośrednio na zasysy w akwarium , albo wersja z prefiltrem  narurowym), żeby nie trzeba było często otwierać takiego kolosa w celu usuwania z niego zalegających odchodów. Wykorzystałbym fakt, że filtr ma 2 zasysy i umieściłbym je po przeciwnych stronach akwarium.

Z zakupem cyrkulatora wstrzymałbym się na razie bo może się okazać niepotrzebny. Zbyt duża cyrkulacja w akwarium nie jest pożądanym zjawiskiem bo zrobisz wirówkę i nieczystości będą pływały po całym akwarium i nie będą zasysane przez mechanika.

Zawsze możesz jeszcze pójść w filtrację narurową z pompą C.O - wiele osób, które zakłada większe zbiorniki sobie chwali takie rozwiązanie.

 

  • Lubię to 1
Opublikowano
Godzinę temu, Post_Mortem napisał:

Nie jestem specem od konstrukcji akwariów, ale pierwsze co się rzuca w oczy to brak wzmocnień wzdłużnych. Jak rozumiem była to przemyślana i świadoma decyzja ?

@Pakoskila   przerwij wszystkie swoje pytania , chciejstwa i morskie wystroje a odpowiedz na pytanie " być albo nie być";)

kto ci tak skleił akwarium wysokości 70 cm z jakiej grubości szyb OW  bo nie mam sumienia prosić Adama by ci wyliczy naprężenia na tej spince przenoszone na szyby.

 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.