Skocz do zawartości

Zaczynamy przyogdę z Pyszczakami - moje pierwsze małe Malawi


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Na wstępie wypada się przywitać także bardzo serdeczne siema i wyrazy szacuku za nieocenioną wiedzę zebraną tak czytelnie w jednym miejscu.

Od dłuższego czesu walczę z myślami czy postawić Akwarium w domu. Do tej pory styczność z tematem miałem jedynie za dzieciaka mieszkając z rodzicami i było to bardzo amatorskie akwarium. Za sprawą fascynacji rybkami jak i samym Akwarium mojego najstarszego syna postanowiliśmy że i u nas tokowe powstanie. Po szerokiej lekturze zdecydowałem że będzie to Malawi. Kawałek Afryki w domu ma być piękną ozdobą i próbą zaszczepienia małej pasji u dzieci któa od momentu wyklucia tematu mnie osobiście pochłania dogłębnie.

Wiele osoó opisuje start sowjego akwarium już po zalaniu wodą, ja natomiast, jeśli pozwolicie, przedstawię swój plan działania jak i sprzęt, który zamierzam nabyć już teraz, przed pierwszymi zakupami tak aby mieć pewność że idę w dobrym kierunku i nie marnuję pieniędzy na rzeczy zbędne lub błędnie wybrane.

 

p.1 Zbiornik - jako że jesteśmy świeżo po wykończeniu domu i nie chcemy naruszać obecnej przestrzeni (nie za wielki metraż) pozycja i wielkość akwarium są narzucone z góry. Zbiornik ma być wbudowany w komdę z witryną w salonie. Zostanie usunięte szkło z komody i w to miejsce pójdzie Akwarium które wizualnie ma być częścią integralną szafki. W szafkę zostanie wbudowany stelaż z profili stalowych albo z kantówek drewnianych. Po budowie tarasu ostało mi się trochę legarków 40x70cm z modrzewia europejskiego i zastanawiam się czy zdadzą egzamin ?

Wymiary Zbiornika - 105,8cm X 38cm X 50cm -  w zaokrągleniu 190litrów. Wiem niewiele ale niestety na rok może dwa musi wystarczyć taka pojemność.

 

p.2 Sprzęt - jest tego ogrom, nie ukrywam że przy wyborze kieruję się również korzystną ceną ale starałem się wybrać najlepszy kompromis. 

2.1 Filtr - Chciałbym mieć jak najmniej sztucznych rzeczy zamontowanych "w wodzie" stąd minimalizuję konieczność osprzętu wewnętrznego. JBL e902 https://goo.gl/fmE1P9 + wkład JBL Cermec 1L, reszta gąbki 

2.2 Prefiltr SunSun HW-603A https://goo.gl/3yBzdG

2.3 Cyrkulacja SunSun JVP-110 https://goo.gl/Yi29oG

2.4 Grzałka JBL PROTEMP 200W https://goo.gl/EwnzXs

2.5 Oświetlenie - jako że zbiornik będzie wbudowany w szafkę oświetlenie będzie zamontowane do górnej deski przykrywającej całą szafkę, będę wdzięczny za radę gdyż w tej kwestii akurat nie mam pomysłu poza wykonaniem oświetlenia samemu z modułów ledowych https://goo.gl/1zMgto i listwy aluminiowej.

 

p.3 Aranżacja - wiem że to kwestia indywidualna ale dodam tylko że zamierzam wykorzystać piasek kwarcowy naturalny 0.8mm - 1.2mm oraz kmień łupek drzewiasty.

p.4 Chemia - Zestaw Filtrów krpelkowych JBL. Na start JBL Biotopol oraz Seachem Stability, dodatkowo proszę doradzić czy dobrym pomysłem jest użyć Cchlid Lake Salt i Malawi Victoria Buffer ?

p.5 Start Zbiornika i jak to widzę. Ustawienie i umycie akwarium, wykonanie aranżacji + montaż sprzętu. Zalanie zbiornika wodą a następnie dodanie preparatów z p.4 wedle instrukcji producenta. Odpowiednie pomiary i po dojrzeniu awkarium zarybienie.

p.6 Obsada - tutaj nie będę ukrywał że doświadczenia i szerszej wiedzy brak. Z założenia mam nadzieję na żywe, różnorodne kolory ale czy jest to możliwe ? W obecnej sytuacji jestem na etapie lektury na temat gatunków ryb żyjących w Malawi. Wiem że do tak małego zbiornika powinienem wpuścić Mbuna jednak nie wiem dokładnie jakie i w jakich grupach. Czy mogę prosić o pomoc w doborze obsady ?

 

Mam nadzieję że moje wypociny mają jakiś sens, proszę o rady oraz korektę co zmienić, może jeszcze o czymś zapomniałem ? Będę bardzo wdzięczny.

 

Pozdrawiam

Edytowane przez radecki
Opublikowano

Tak na początek, ciężko mi wyobrazić sobie tą witrynę z akwarium. Nie martwisz się o wilgoć? Jak zareaguje mebel w środku którego będzie akwarium. Kolejna sprawa od góry ile miejsca będziesz miał do operowania rękami w akwarium? 

 

Opublikowano (edytowane)

Witaj na najlepszym forum po słońcem :D 

Widać że masz wszystko pięknie zaplanowane ale popieram wpisy kolegów odnośnie dostępu do akwarium przy wykonywaniu różnych prac porządkowych więc musiałbym to przemyśleć albo nam przedstawić graficznie jak to ma wyglądać...

Oprócz tego mam jeszcze parę uwag odnośnie reszty czyli sprzętu,chemii,wody, itp...

W dniu 30.01.2018 o 22:53, radecki napisał:

p.2 Sprzęt - jest tego ogrom, nie ukrywam że przy wyborze kieruję się również korzystną ceną ale starałem się wybrać najlepszy kompromis. 

2.1 Filtr - Chciałbym mieć jak najmniej sztucznych rzeczy zamontowanych "w wodzie" stąd minimalizuję konieczność osprzętu wewnętrznego. JBL e902 https://goo.gl/fmE1P9 + wkład JBL Cermec 1L, reszta gąbki 

2.2 Prefiltr SunSun HW-603A https://goo.gl/3yBzdG

2.3 Cyrkulacja SunSun JVP-110 https://goo.gl/Yi29oG

2.4 Grzałka JBL PROTEMP 200W https://goo.gl/EwnzXs

Mając podobny litraż do tego którego zamierzam zakupić jestem skłonny napisać że filtracja o której napisałem może okazać się niewystarczająca...Fakt biologię będziesz miał załatwioną ale obawiam się że będzie brakować filtracji mechanicznej która przy filtrze JBL e902+prefiltr HW-603A może okazać się za słaba...

Tu mam dla ciebie inne rozwiązanie cały czas biorąc pod uwagę twoje słowa czyli brak widocznego sprzętu w akwarium...Czyli do rzeczy.

Filtr IKOLA 1200 Maxx +korpus narurowy http://allegro.pl/zestaw-filtr-obudowa-korpus-do-wody-narurowy-3-4-i6906355199.html z wkładem mechanicznym w postaci waty filtracyjnej tak jak na tym filmiku kolegi https://www.youtube.com/watch?v=LpQE-X3D4Cc lub wkładu mechanicznego w postaci takiej gąbki http://allegro.pl/wklad-filtracyjny-gąbka-7-x-26-cm-ppi-45-narurowy-i7138976088.html ...Moim zdaniem taki zestaw będzie wystarczający żeby obsłużyć biologicznie oraz mechanicznie zbiornik który zamierzasz zakupić bez widocznego sprzętu w akwarium poza dwoma rurkami wlotu i wylotu.Musisz też brać pod uwagę gabaryty filtra Ikola 1200 Maxx.Jest to duża krowa (wymiary  37x37x66 cm) z bardzo dobrym przepływem wody (2400l/h) ale jak dotąd jeszcze nie słyszałem negatywnych opinii na temat filtrów tej marki...

W dniu 30.01.2018 o 22:53, radecki napisał:

2.5 Oświetlenie - jako że zbiornik będzie wbudowany w szafkę oświetlenie będzie zamontowane do górnej deski przykrywającej całą szafkę, będę wdzięczny za radę gdyż w tej kwestii akurat nie mam pomysłu poza wykonaniem oświetlenia samemu z modułów ledowych https://goo.gl/1zMgto i listwy aluminiowej..

Tu osobiście polecałbym tobie takie rozwiązanie jak oświetlenie na modułach led czy to na profilu aluminiowym czy umieszczonych pod pokrywą akwariową...

W dniu 30.01.2018 o 22:53, radecki napisał:

 

p.3 Aranżacja - wiem że to kwestia indywidualna ale dodam tylko że zamierzam wykorzystać piasek kwarcowy naturalny 0.8mm - 1.2mm oraz kmień łupek drzewiasty.

W kwestii aranżacji jest ok bo to kwestia gustu jeśli chodzi o dobór kamieni oraz piasku.

Osobiście polecam piasek z żwirowni o mieszanej gradacji mieszczącej się w wymiarach o których napisałeś.Piasek wygląda bardziej naturalniej w zbiorniku niż piaski jednolitej gradacji...

Oczywiście tak jak wspomniałem wszystko jest kwestią gustu ;) 

Te tematy mogą być pomocne.

 

 

W dniu 30.01.2018 o 22:53, radecki napisał:

p.4 Chemia - Zestaw Filtrów krpelkowych JBL. Na start JBL Biotopol oraz Seachem Stability, dodatkowo proszę doradzić czy dobrym pomysłem jest użyć Cchlid Lake Salt i Malawi Victoria Buffer ?

Wpierw musiałbyś zakupić testy JBL do których osobiście ostatnio nie jestem przekonany ale ja stosuje testy firmy Zoolek pH z zakresu skali 7.4-9.0 , NO2,NO3 i sobie je chwalę...Następnie sprawdź jakie parametry wody masz w kranie bo może się okazać że zbędne będzie podawanie soli Cichlid Lake Salt i Malawi Victoria Buffer itp.

Minimum pH dla naszego biotopu to 7.4 więc jeśli takie masz w kranie to nie brałbym pod uwagę soli i buforów...

W dniu 30.01.2018 o 22:53, radecki napisał:

p.5 Start Zbiornika i jak to widzę. Ustawienie i umycie akwarium, wykonanie aranżacji + montaż sprzętu. Zalanie zbiornika wodą a następnie dodanie preparatów z p.4 wedle instrukcji producenta. Odpowiednie pomiary i po dojrzeniu awkarium zarybienie.

Pomocny może być ten temat z dojrzałym złożem od jakiegoś kolegi z forum +dodanie wspomagająco bakterii startowych...

 

W dniu 30.01.2018 o 22:53, radecki napisał:

p.6 Obsada - tutaj nie będę ukrywał że doświadczenia i szerszej wiedzy brak. Z założenia mam nadzieję na żywe, różnorodne kolory ale czy jest to możliwe ? W obecnej sytuacji jestem na etapie lektury na temat gatunków ryb żyjących w Malawi. Wiem że do tak małego zbiornika powinienem wpuścić Mbuna jednak nie wiem dokładnie jakie i w jakich grupach. Czy mogę prosić o pomoc w doborze obsady ?

Obsada to już temat na inny dział ale napiszę że w takim litrażu osobiście polecałbym iść w obsadę jednogatunkową w układzie wielosamcowym ale o tym możemy jeszcze podyskutować w tym dziale :) 

http://forum.klub-malawi.pl/forum/24-obsada-akwarium-z-pyszczakami/

Ps.Śmiało pytaj jak masz jakieś wątpliwości...

No i to by chyba było wszystko z mojej strony na ten temat :D 

Pozdrawiam serdecznie ;) 

 

Edytowane przez egon44
  • Lubię to 4
Opublikowano
Godzinę temu, egon44 napisał:

Filtr IKOLA 1200 Maxx +korpus narurowy http://allegro.pl/zestaw-filtr-obudowa-korpus-do-wody-narurowy-3-4-i6906355199.html z wkładem mechanicznym w postaci waty filtracyjnej tak jak na tym filmiku kolegi https://www.youtube.com/watch?v=LpQE-X3D4Cc lub wkładu mechanicznego w postaci takiej gąbki http://allegro.pl/wklad-filtracyjny-gąbka-7-x-26-cm-ppi-45-narurowy-i7138976088.html ...Moim zdaniem taki zestaw będzie wystarczający żeby obsłużyć biologicznie oraz mechanicznie zbiornik który zamierzasz zakupić bez widocznego sprzętu w akwarium poza dwoma rurkami wlotu i wylotu.Musisz też brać pod uwagę gabaryty filtra Ikola 1200 Maxx.Jest to duża krowa (wymiary  37x37x66 cm) z bardzo dobrym przepływem wody (2400l/h) ale jak dotąd jeszcze nie słyszałem negatywnych opinii na temat filtrów tej marki...

Zdecydowanie popieram to rozwiązanie z filtrem Ikola. O tym JBL e902 możesz zapomnieć, miałem w podobnym do twojego akwarium jego poprzednika e901 i jako tako wyrabiał się jako biolog, z gąbkowym prefiltrem na wlocie i litrem ceramiki leciało ledwie 320 litrów na godzinę. Dwa miesiące temu ze względu na zużycie wymieniłem Fluvala 305 na Ikola 600 Maxx i jestem z tego filtra bardzo zadowolony. Cichy. niskie zużycie energii i duża wydajność. Przy długości węża zasysającego 2 m z czego tylko 60 cm w pionie a 140 cm w poziomie + korpus narurowy z wkładem gąbkowym i wysokością podnoszenia 60 cm leci mi z niego 830 litrów na godzinę, węże karbowane od Fluvala 305 fi wewnętrzne 17 mm. Z tego śmiało mogę wnosić, ze Ikola 1200 Maxx spokojnie siknie ci 1500 litrów na godzinę, a to wystarczy na biologa i mechanika.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Witajcie  bo nie tylko witam Ciebie ale i  promotora przedsięwzięcia  - syna a może i resztę rodziny.

Nareszcie trzeżwe podejście do tematu Malawi - najpierw czytanie- potem pytania ,a dopiero potem rady i na końcu zakupy.

ad1.   fotka szafki jest potrzebna ale nie pokaże że deska nad akwarium musi być zdejmowalna by włożyć kamienie i łapy jak trzeba coś pogrzebać.

Jak ci się nie uda zdemontować tej deski nad baniakiem to czarno to widzę. Legarki w zupełności wystarczą do usztywnienia szafki a może i podparcia po środku chyba że już jest podparte

Do tej deski przykręcisz  na wkręty dwa moduły IP68   LED BAR  jeden RGB a drugi biały 11000K SMD7020 + zasilacz 12V koniecznie montażowy 50W z regulacją napięcia 12V +/-  10%    - to bardzo istotne ta regulacja.

resztę w odpowiednim czasie ci podpowiem.

ad2.1 -  by złamać tu obowiązujący stereotyp iż kubeł w Malawi musi mieć jakiś prefiltr by kubła nie otwierać co tydzień  bo uszczelki przeciekają proponuję ci tak.

Dowolny kubeł co ma napisane od 1400l/h do 2000l/h albo i więcej ( patrz czy wejdzie do szafki)  a najlepiej napisz na PW do naszej koleżanki @anna   to ci sprzeda   kubeł Ikola 600maxx i dorzuci w gratisie 1 litr lawy wulkanicznej gradacji 2-4 cm i kawał waty akwarystycznej  i masz kompletną filtrację bez cudaków wewnątrz baniaka, jest tylko zasys schowany za kamieniem w rogu bo grzałkę kup przepływową ( jeśłi w ogóle jest potrzebna i w mieszkaniu jest taka pora gdy temperatura spada poniżej 24 C ) a nie taką rurę do baniaka . Masz spełniony warunek by nie walił sprzęt po oczach. Falownik kupisz za rok jak ryby podrosną  a może już od razu większy po zamianie na baniak 1000l czego wam życzę .

ad 2.2 - 2.3 - 2.4   - wypada z listy zakupów jako zbędne

tu masz taką 200W grzałkę przepływową za  67 zł już z kosztem wysyłki  do ciebie.

https://pl.aliexpress.com/item/PZ-Adjustable-Submersible-heater-external-aquarium-fish-Tank-Water-Heater-100W-200W-300W-temperature-controller-keep/32787993339.html?spm=a2g17.search0104.3.23.187fdc17CvunyV&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_4_10065_10344_10068_10342_10343_10340_10341_10084_10083_10618_10304_10615_10307_10301_10313_10059_10534_100031_10103_441_10624_442_10623_10622_10621_10620_10142,searchweb201603_2,ppcSwitch_4&algo_expid=de1d0ad9-9ce8-42c9-b51f-df1a7bb1275d-3&algo_pvid=de1d0ad9-9ce8-42c9-b51f-df1a7bb1275d&priceBeautifyAB=4

ad4  Chemia - zadnych Biotopoli , soli ibufferów.

4 testy

pH zakres 7,4-9 nie inny Zooleka lub JBLa

NH4 - JBL

NO2 - JBL

NO3 - Salifert lub JBL

koniec testów.

Ty przeczytaj i pierwsze to zbuduj ustrojstwo do nalewania wody do akwarium i kup 3 ampułki bakterii niryfikacyjnych Prodibio Biodigest i koniec zakupów chemii.

 

ad5 - nie zapomnij od położenia na dno akwarium podkładki pod kamienie i je najpierw ustaw a potem płukany piach wsyp i zalej przez ustrojstwo.

ad6  masz dużo czasu - czytaj obsady dla 200l i najpierw z tego wybierz  co wam się podoba bo propozycjie masz konkretne i dobrze dobrane pod każdym względem pod pojemność baniaka.

Opublikowano (edytowane)
21 minut temu, deccorativo napisał:

ad2.1 -  by złamać tu obowiązujący stereotyp iż kubeł w Malawi musi mieć jakiś prefiltr by kubła nie otwierać co tydzień  bo uszczelki przeciekają proponuję ci tak.

Dowolny kubeł co ma napisane od 1400l/h do 2000l/h albo i więcej ( patrz czy wejdzie do szafki)  a najlepiej napisz na PW do naszej koleżanki @anna   to ci sprzeda   kubeł Ikola 600maxx i dorzuci w gratisie 1 litr lawy wulkanicznej gradacji 2-4 cm i kawał waty akwarystycznej  i masz kompletną filtrację bez cudaków wewnątrz baniaka, jest tylko zasys schowany za kamieniem w rogu bo grzałkę kup przepływową ( jeśłi w ogóle jest potrzebna i w mieszkaniu jest taka pora gdy temperatura spada poniżej 24 C ) a nie taką rurę do baniaka . Masz spełniony warunek by nie walił sprzęt po oczach. Falownik kupisz za rok jak ryby podrosną  a może już od razu większy po zamianie na baniak 1000l czego wam życzę .

I dzięki takiej radzie jest to pierwszy krok aby kolega @radeckiw dosyć szybkim tempie zakończył swoją przygodę z akwarystyką. Cotygodniowe otwieranie takiego kubła i nie ważne czy ikola 600 czy nawet 1200 (radzę jednak to drugie) będzie czystą przyjemnością. Tachanie takiego kolosa do łazienki to będzie czysta poezja. Można to robić obok akwarium ale bałaganu co niemiara. Bardzo, bardzo zła droga. Nie idź kolego takim rozwiązaniem bo tylko będziesz psioczył.

To już lepiej jako prefiltr zastosować Eheima plus watę i to co tydzień wyciągać do czyszczenia. Problemem może być jednak przestrzeń na komodzie ale tego bez zdjęcia nikt nie oceni.

Edytowane przez Gość
Opublikowano
33 minuty temu, deccorativo napisał:

grzałkę kup przepływową ( jeśłi w ogóle jest potrzebna i w mieszkaniu jest taka pora gdy temperatura spada poniżej 24 C ) a nie taką rurę do baniaka

Heh , nie wiedziałem że takie grzałki istnieją, musiałem przeoczyć na forum??? Daje rade taka opcja ? Ja także z tych którzy chca mieć jak najmniej sprzętu w baniaku a więcej natury :)

Opublikowano
16 minut temu, Jerry_jerry napisał:

I dzięki takiej radzie jest to pierwszy krok aby kolega @radeckiw dosyć szybkim tempie zakończył swoją przygodę z akwarystyką.

A możesz nie straszyć młodzianków?

Przez wiele lat co tydzień lub dwa wyjmowałem otwarty kubeł i nosiłem do wanny w łazience i jakoś nie skończyłem przygody z akwarystyką - wręcz przeciwnie.

 

Każde rozwiązanie ma plusy i minusy, a autor ma swoje preferencje.

Autor nie chce nic w baniaku więc mu nie proponuj na siłę prefiltra Eheim.  Na pewno czytał i wie jak to wygląda w akwarium.

to już lepiej ten korpus 10" na ssaniu kubła w szafce.

  • Lubię to 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.