Skocz do zawartości

Zaczynamy przyogdę z Pyszczakami - moje pierwsze małe Malawi


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
16 minut temu, mareckee napisał:

Jak mierzysz zewnętrzne wymiary to masz tzw. ilość wody brutto. Oznacza to że jak odliczyć grubość szyb, aranżacje wnętrza tj. kamienie, piasek i odstęp lustra wody od górnej krawędzi + ew. inne gadżety to wody w obiegu tzw. netto zostaje ok 80% czyli w tym przypadku ok 160l.

tak rozumiem to doskonale dlatego na początku podałem wartość brutto do swojego akwarium ale patrząc na sygnatury niektórych użytkowników co mają wpisane powiedzmy 200l akwa z wymiarami 100x40x50 to pojemność podają brutto, w temacie obsad ryb powiedzmy dla 200l jest to obsada dla wartości 200l brutto czyli można powiedzieć dla wielkości akwarium czy dla netto czyli całkowitej ilości wody w zbiorniku ?

nie chcę dobrać obsady dla zbyt małej ilości ryb ;] właśnie zmierzam do działu obsady i tam stworzę odpowiedni temat

Opublikowano
44 minuty temu, radecki napisał:

powiedzmy dla 200l jest to obsada dla wartości 200l brutto czyli można powiedzieć dla wielkości akwarium czy dla netto czyli całkowitej ilości wody w zbiorniku ?

Dla uproszczenia posługujemy się wartościami brutto i pod tak liczone litraże podawane są propozycje obsad. :)

  • Lubię to 1
Opublikowano
W dniu 31.01.2018 o 20:49, radecki napisał:

Kolego @egon44, zestaw jaki podałeś to podobne zestawienie do mojego tyle że bardziej wydajne oczywiście. Pierwsze pytanie to czy filtr narurowy zaproponowany przez Ciebie jest wydajniejszy od prefiltra jaki chciałem zastosować czyli HW-603A i jak to się ma do częstotliwości czyszczenia odnośnie tych dwóch prefiltrów oraz skuteczności ? ?

Wszystkie propozycje zarówno moja jak i innych kolegów/koleżanek mają swoje plusy i minusy...Nie ma filtracji idealnej i zawsze napotkamy na jakieś komplikacje czy to w doborze sprzętu czy to już w czasie jego funkcjonowania.Jednemu filtr wydaje się głośny,drugiemu cichutki,trzeci ma zdławiony przepływ a jeszcze innemu taka cyrkulacja wydaje się być wystarczająca itd. ;) 

Wszystko testujemy metodą prób i błędów :) 

Wiesz w moim odczuciu prefiltr w postaci korpusu narurowego z wkładem mechanicznym wydaje się być lepszym rozwiązaniem z tego względu że przepływ wody przez korpus będzie dużo wydajniejszy niż przy prefiltrze HW-603A...

Co do częstotliwości czyszczenia prefiltrów to wydaje mi się że korpus narurowy może się szybciej zapychać niż prefiltr HW-603A,także sam widzisz są plusy i minusy...Z drugiej strony to po to jest prefiltr aby go oczyszczać(wymieniać wkład w zależności jakiego użyjemy) minimum raz z tygodniu z wszelakich zabrudzeń mechanicznych które bez niego dostałyby się do kubełka...Można prefiltr czyścić co 2 tygodnie ale to jest uzależnione od tego w jakim stopniu jest on zapchany oraz czy spadł przepływ w samym kubełku...

Dlatego też zaproponowałem tobie Ikolę 1200 maxx+korpus narurowy abyś miał odpowiedni przepływ na poziomie 1500-1700l/h który będzie napędzał cyrkulację wody w zbiorniku oraz przy okazji zmiatał z dna zanieczyszczenia(odchody ryb)...Też na 100% nie dam tobie gwarancji że taka propozycja zmiecie tobie zanieczyszczenia z dna bo to uzależnione jest też od aranżacji czyli ilości użytego kamienia...Możesz spróbować moją propozycję a gdyby okazało się że masz gdzieś zalegające odchody to dokupisz sobie falownik ale z falownikiem bym się wstrzymał na razie.

Kolega @darkon dobrze opisał to w poście nr.6

W dniu 31.01.2018 o 20:49, radecki napisał:

Jeśli chodzi o filtr to faktycznie aż tak ogromna wydajność jest potrzebna ? Czy zastosowanie takiego filtra wiąże się z dłuższym okresem eksplotacji między czyszczeniami czy jakie są tego największe plusy/minusy. Broń boże nie chcę tutaj niczego podważać, po prostu pytam. Podobnymi kosztami zakupię takie filtry jak AQUAEL UNIMAX 500 (1500L/h), JBL CristalProfi e1502 GreenLine (1400L/h). Czy jakościowo nie będą lepsze ? Zależy mi żeby trochę ten sprzęt popracował i był cichy na tyle na ile to możliwe. Patrząc na nieco tańsze rozwiązanie to może Ikola 600 która wydajnościowo jak wspomniane JBL i AQUAEL ale połowa ceny i do tego prefiltr narurowy ?

Unimax 500 ma dwa wloty i wyloty a ty chcesz ograniczyć ilość sprzętu w akwarium ;) 

No i co zastosujesz jako prefiltry na jego zasysach?

Tu też pies pogrzebany bo Unimax 500 o przepływie 1500l bez prefiltrów dałby radę w twoim zbiorniku ale z kolei musisz brać pod uwagę to że będziesz musiał go targać do łazienki i czyścić...

No chyba że do Unimaxa(z 0.5l ceramiki+gąbkami z zestawu) na zasysy dodasz prefilty Eheima wypchane watą wtedy jest szansa że taki pomysł wypali,ale minus taki że prefiltry to kolejny sprzęt w akwarium którego chcesz uniknąć...

O taki prefiltr mi chodzi na zasysach.Minus taki że co jakiś czas będziesz musiał wkładać łapy do zbiornika aby wymienić watę w prefiltrze.Żeby prefiltry nie były widoczne to zasłonisz je kamieniami... 

 

 

Czy zastosujesz AQUAEL UNIMAX 500 (1500L/h), JBL CristalProfi e1502 GreenLine (1400L/h),czy nawet Ikola 600maxx to sprowadza się do jednego...Wszystkie te filtry mają przepływ 1400-1500l/h. W parze z prefiltrem będzie on na poziomie 900l/h a może nawet mniej a to nie wystarczy aby zapewnić odpowiednią cyrkulację wody oraz oczyszczania zabrudzeń z podłoża no chyba że zastosujesz do pomocy falownik o którym już wspomniałem...

Sam widzisz jak to jest z całą filtracją :D;) 

Jedyne wyjście z filtracją które może cię zadowolić zarówno pod względem ciszej pracy pompy to filtracja narurowa :) .Z tego co kojarzę to albo tu na naszym forum albo w grupie FB którą prowadzę jeden kolega miał narurowca właśnie w 200l zbiorniku i był bardzo zadowolony...Jeśli odnajdę tego kolegę to mogę wkleić fotkę jak to u niego wygląda albo po prostu skieruję go do twojego tematu...Koszt takiej filtracji wyniesie się mniej więcej tylko co filtr Ikola 1200maxx...

Wtedy myślę że byłbyś zadowolony z tego rozwiązania ;) 

Opublikowano

@egon44Dzięki wielkie za wyczerpujące rozłożenie filtracji na części pierwsze, teraz wiem o co chodzi i zdecydowanie ułatwi mi to podjęcie decyzji, jeszcze mam trochę czasu także zdążę wszystko przemyśleć 2 razy.

Dzisiaj narodził się pomysł żeby zwiększyć zbiornik, co prawda nie wiele ale zawsze to coś. Pierwotny plan przerobienia szafki uległ by zmianie i cała górna część została by usunięta, akwarium stanęło by na płycie 120x40, wyjdzie zatem 240L, wszystko pod kątem obsady 2 gatunkowej, czy ma to sens ? Filtracja raczej za wiele nie ulegnie zmianie prawda ? Dojdzie tylko koszt pokrywy zbiornika ale jakoś to przeżyję a co więcej co zastanawiam się czy nie będzie problemem wystająca płyta (podstawa akwarium) z obu stron po 5-7 cm poza obrys szafki ?

Opublikowano
11 godzin temu, radecki napisał:

a co więcej co zastanawiam się czy nie będzie problemem wystająca płyta (podstawa akwarium) z obu stron po 5-7 cm poza obrys szafki ?

Na pewno nie będzie problemem  nawet 10cm z każdej strony - i tu na dowód by się przydało zdjęcie baniaka w domu jak to ma Jarek @fish_magic  dawno temu wkleił taką fotkę gdzie baniak stoi na szafce a ze 20 cm wisi w powietrzu i tak od x lat jest - może wklei ponowie jak przeczyta.:D

teraz takie dziejowe fotki chowam do specjalnej skrytkiby wykorzystać jako dowody w śledztwie.:D

Opublikowano
2 godziny temu, deccorativo napisał:

Na pewno nie będzie problemem  nawet 10cm z każdej strony - i tu na dowód by się przydało zdjęcie baniaka w domu jak to ma Jarek @fish_magic  dawno temu wkleił taką fotkę gdzie baniak stoi na szafce a ze 20 cm wisi w powietrzu i tak od x lat jest - może wklei ponowie jak przeczyta.:D

teraz takie dziejowe fotki chowam do specjalnej skrytkiby wykorzystać jako dowody w śledztwie.:D

Prosisz i masz.

DSC09736.JPG.e77c4a26a87d8235feef598ee2e307fb.JPG

Opublikowano

Ja tylko zwrócę uwagę, bo ktoś może nie zauważyć i tak zrobić, że to akwarium ma 3 przegrody, co tworzy 4 mini akwaria, a co pewnie dodatkowo wzmacnia całą konstrukcję. Nie wiem, czy to akwarium stałoby tych x lat, gdyby nie to.

Opublikowano (edytowane)
1 godzinę temu, pozner napisał:

Ja tylko zwrócę uwagę, bo ktoś może nie zauważyć i tak zrobić, że to akwarium ma 3 przegrody, co tworzy 4 mini akwaria, a co pewnie dodatkowo wzmacnia całą konstrukcję. Nie wiem, czy to akwarium stałoby tych x lat, gdyby nie to.

Przegrody nie są wklejone.I stoi do dziś.

Edytowane przez fish_magic
Opublikowano
10 godzin temu, fish_magic napisał:

Prosisz i masz.

DSC09736.JPG.e77c4a26a87d8235feef598ee2e307fb.JPG

Czy ja dobrze widzę że zbiornik stoi na kantówkach ? czyli jakby jest podparty tylko w dwóch wąskich miejscach ? myślałem że musi opierać się na podłożu jak największą powierzchnią 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.