Skocz do zawartości

Aquael Glossy 100 100x40x63


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Dzień dobry,

mam na imię Bartosz i jest mi niezmiernie miło że mogłem dołączyć do tak fajnego grona osób skupionych wokół forum. Niestety doświadczenia w zakresie akwarystyki nie mam dużego tak więc tu raczej będę opierał się na doświadczeniu i wiedzy osób dla których ta tematyka jest znana. Przechodząc do konkretów po kilku latach „planowania”, przyszedł czas na realizację. Tak jak chyba u większości na drodze do realizacji stanęły pewne ograniczenia zaczynając od wielkości zbiornika po wiedzę na tematu zakładanego biotopu. W moim przypadku stanęło na akwarium w rozmiarach 100x40x63 cm a konkretnie zestaw Aquael GLOSSY 100  z dedykowaną szafką, zakładałem że będzie możliwość zakupienia największego zestawu o długości 120 cm ale niestety warunki lokalowe na to nie pozwoliły. Do wspomnianego powyżej zestawu zakupiłem następujące elementy:

- filtr zewnętrzny Aquael Unimax 500,

- grzałka Aquael Comfort Zone Gold 200W,

- cyrkulator SunSun Wavemaker JVP-100,

- oświetlenie Aquael Leddy Tube Retro Fit SUNNY 6500K x2 (moduły z zestawu GLOSSY)

- oświetlenie Aquael Leddy Tube Retro Fit MARINE 10000K (moduł dokupiony),

- piasek kwarcowy KREISEL ok. 20 kg,

- kamienie serpentynity ok. 50-60 kg, dodatkowo trzy większe kawałki kamienia „kora drzewna”.

- tło i podstawa pod kamienie to spienione PCV.

 

Wszystkie elementy był oczywiście nowe. Odnośnie filtra to użyłem wkładów jakie dostarczył producent w zestawie. Czytając teraz forum widzę że umieszczenie zeolitu było zbędne ale tą kwestię naprawię przy pierwszym sprzątaniu czyszczeniu kubełka. Tu pytanie czym zastąpić wspomniany zeolit? Czy produktem np. Matrix firmy Seachem czy ewentualnie jakiś inny wkład?

Przechodząc dalej z tematem na pewno popełniłem jakieś błędy czy niedociągnięcia w trakcie zakładania zbiornika, które nawet sam teraz dostrzegam. Na błędach jednak człowiek się uczy dlatego mam nadzieję że dzięki doświadczeniu innych kolegów z forum uda się kolejne błędy zlokalizować i naprawić jeżeli jeszcze będzie taka możliwość.

Zbiornik zakładany i kompletowany trochę na „wariata” bo w okresie świąteczno-noworocznym. Po przetarciu akwarium, wypłukaniu i wyparzeniu piasku i kamieni przyszedł czas na zalanie wodą bezpośrednio z kranu z dodatkiem środka JBL Biotopol (dozowany zgodnie z instrukcją producenta) a miało to miejsce 11 stycznia 2018r. Następnie od dnia następnego czyli 12 stycznia rozpocząłem wprowadzanie Seachem Stability  - zgodnie z ulotką producenta (dzień pierwszy 5ml na każde 10L wody w akwarium i następnie po 5ml na każde 80L wody akwariowej prze tydzień). Aktualnie zaprzestałem tego procederu zgodnie ze wskazówkami producenta.  Teraz sprawa najważniejsza testy. Zaopatrzyłem się w walizkę testów kroplowych firmy JBL zestaw plus NH4. Do chwili obecnej wszystkie testy przeprowadziłem trzykrotnie. W tym miejscu przydałaby się interpretacja wyników przez kogoś doświadczonego, kto określi w którą stronę podążać. Na chwilę obecną oczekuję na dostawę testów kropelkowych JBL do pomiaru wartości GH i PH 7.4-9.0 (niestety w sklepach stacjonarnych ciężko takie rzeczy uraczyć). Aktualnie od kilku dni na kamieniach pojawiła się odmiana jakiegoś glona, jeżeli jest to możliwe na podstawie zdjęcia proszę o pomoc w identyfikacji i ewentualnie zalecenia co dalej poczynić. Oczywiście w zbiorniku na chwilę obecną nie ma żadnych ryb. Przepraszam za jakość zdjęć ale były robione z ręki telefonem w późniejszym okresie zamieszczę lepsze zdjęcia. Jutro natomiast przedstawię wyniki przeprowadzonych testów JBL.

 

WP_20180123_001.jpg

WP_20180123_004.jpg

 

Wspomniane wyniki testów (temperatura wody w czasie testów 25 stopni):

15.01.2018

KH 13,  pH 7,5, NH4 0,2, NO2 0,1, NO3 na oko było między 3-4.

18.01.2018

KH 10, pH 7,5, NH4 0,1, NO2 0,1, NO3 na oko było między 1-2.

22.01.2018

KH 13, pH 7,5, NH4 0,1, NO2 0,1, NO3 na oko nadal między 1-2.

Tak jak wspomniałem w drodze są jeszcze testy na GH i PH 7.4-9.0.  Następne testy planuje przeprowadzić w najbliższy piątek i wtedy też zrobię zdjęcia wyników może to pozwoli na trafniejsze określenie parametrów.

Edytowane przez Ritter
Opublikowano (edytowane)

Witam na forum. :)

Według mnie to zaczynają wyrastać Tobie glony te dobre, pożyteczne i przez wielu wyczekiwane. Ale tak szybko? Może to kwestia oświetlenia - swiecisz cały czas? Jeśli chodzi o testy to już pewnie kolega @deccorativocoś więcej podpowie. Wystrój to rzecz gustu ale obawiam się, że łupki po lewej stronie (pewnie jest tam ukryty zasys filtra) będą stanowić mur nie do przejścia i to właśnie przed nimi będę zbierały się wszelkiej maści nieczystości. Czy przypadkiem nie masz całej konstrukcji za blisko tylnej szyby? Mogą być problemy z cyrkulacja. To tak na szybko ode mnie.

Witam jeszcze raz. ;)

Edytowane przez Gość
Opublikowano

Witaj Bartoszu!

Aranżacja to twoja indywidualna sprawa ale moim zdaniem lepiej by to wyglądało jakbyś miał jeden rodzaj kamieni czyli w miejsce łupka wstawiłbyś bryły serpentynitu.Oczywiście nie musisz brać tego pod uwagę i jak obecny aranż tobie się podoba to zostaw jak jest.Twój wybór ;)

Glony zielone(takie moim zdaniem masz bo na sinice mi to nie wygląda) pojawiły się na kamieniach bo w czasie dojrzewania zbiornika jak podejrzewam zapewne cały czas świecisz w zbiorniku przez ten etap?Zgadłem?.Ale w naszym biotopie nie ma co z nimi walczyć bo glony są bardzo pożądane jako naturalny pokarm ryb.

Co do złóż w filtracji to tak jak piszesz zeolitu bym się pozbył a zostawił tylko 1litr ceramiki +gąbki oraz watę filtracyjną i to wszystko.Tyle złoża spokojnie obsłuży tobie biologię w zbiorniku oraz mechanikę.

W kwestii parametrów to pH bym się nie martwił 7.4 to minimum w naszym biotopie.Sądząc po wyniku NH4,NO2,NO3 moim zdaniem wszystko idzie w dobrym kierunku czyli NO2,NH4 powinno spadać a NO3 wzrastać,ale może być tak że wspomniany zeolit blokuje start.Ja bym go wyjął osobiście.

Jaką masz temperaturę wody?

  • Lubię to 1
Opublikowano
1 godzinę temu, Jerry_jerry napisał:

Witam na forum. :)

Według mnie to zaczynają wyrastać Tobie glony te dobre, pożyteczne i przez wielu wyczekiwane. Ale tak szybko? Może to kwestia oświetlenia - swiecisz cały czas? Jeśli chodzi o testy to już pewnie kolega @deccorativocoś więcej podpowie. Wystrój to rzecz gustu ale obawiam się, że łupki po lewej stronie (pewnie jest tam ukryty zasys filtra) będą stanowić mur nie do przejścia i to właśnie przed nimi będę zbierały się wszelkiej maści nieczystości. Czy przypadkiem nie masz całej konstrukcji za blisko tylnej szyby? Mogą być problemy z cyrkulacja. To tak na szybko ode mnie.

Witam jeszcze raz. ;)

Oświetlenie na pewno było włączone codziennie ok. 5 - 6 godzin.  Aktualnie staram się nie włączać oświetlenia żeby nie pobudzać zielonych do wzrostu. Kwestia aranżacji również napotkała na pewne problemy a mianowicie jak wspomniałem był to okres świąteczno-noworoczny do tego doszły warunki atmosferyczne jak śnieg, szron itp. Wybór był bardzo ograniczony na składach, które odwiedziłem gdyż każdy zasłaniał się tym iż teraz nie sezon na sprzedaż kamienia na inwentaryzacji kończąc. Tak czy inaczej łupki były zakupione trochę z potrzeby chwili niż celowej aranżacji. Mam nadzieję że wkrótce będzie okazja do ujednolicenia typu kamieni w zbiorniku. Największy łupek w rogu nie opiera się o szybę jest w odległości ok 4 cm od szyby z każdej strony. Zdjęcie trochę niedokładnie ukazuje zbiornik gdyż był robione z ukosa stąd może taka perspektywa. Za łupkiem schowana jest grzałka plus znajduje się końcówka od zasysu filtra i dodatkowo w bok poprowadzona jest deszczownica (proszę mieć na uwadze że filtr Unimax posiada cztery dysze, dwie in i dwie out).

 

2 godziny temu, egon44 napisał:

Witaj Bartoszu!

Aranżacja to twoja indywidualna sprawa ale moim zdaniem lepiej by to wyglądało jakbyś miał jeden rodzaj kamieni czyli w miejsce łupka wstawiłbyś bryły serpentynitu.Oczywiście nie musisz brać tego pod uwagę i jak obecny aranż tobie się podoba to zostaw jak jest.Twój wybór ;)

Glony zielone(takie moim zdaniem masz bo na sinice mi to nie wygląda) pojawiły się na kamieniach bo w czasie dojrzewania zbiornika jak podejrzewam zapewne cały czas świecisz w zbiorniku przez ten etap?Zgadłem?.Ale w naszym biotopie nie ma co z nimi walczyć bo glony są bardzo pożądane jako naturalny pokarm ryb.

Co do złóż w filtracji to tak jak piszesz zeolitu bym się pozbył a zostawił tylko 1litr ceramiki +gąbki oraz watę filtracyjną i to wszystko.Tyle złoża spokojnie obsłuży tobie biologię w zbiorniku oraz mechanikę.

W kwestii parametrów to pH bym się nie martwił 7.4 to minimum w naszym biotopie.Sądząc po wyniku NH4,NO2,NO3 moim zdaniem wszystko idzie w dobrym kierunku czyli NO2,NH4 powinno spadać a NO3 wzrastać,ale może być tak że wspomniany zeolit blokuje start.Ja bym go wyjął osobiście.

Jaką masz temperaturę wody?

Tak jak napisałem zeolitu na pewno pozbędę się przy najbliższym czyszczeniu filtra, chyba że jego usunięcie jest bardzo istotne wtedy podejmę działania wcześniej. W kwestii pH jeżeli istnieje taka potrzeba mogę skorzystać z posiadanych produktów firmy Seachem tj. Malawi Victoria Buffer, z którego mam zamiar korzystać w trakcie późniejszych podmian wody w akwarium. Szczerze do kwestii temperatury przywiązywałem najmniejszą wagę, zwracałem jedynie uwagę na to żeby nie spadła poniżej 25 stopni ale tak się składa że bez użycia grzałki temperatura utrzymuje się na poziomie 25 lub delikatnie ponad.

Opublikowano (edytowane)
31 minut temu, Ritter napisał:

Największy łupek w rogu nie opiera się o szybę jest w odległości ok 4 cm od szyby z każdej strony. Zdjęcie trochę niedokładnie ukazuje zbiornik gdyż był robione z ukosa stąd może taka perspektywa. Za łupkiem schowana jest grzałka plus znajduje się końcówka od zasysu filtra i dodatkowo w bok poprowadzona jest deszczownica (proszę mieć na uwadze że filtr Unimax posiada cztery dysze, dwie in i dwie out).

Na zdjęciu pokazałem co i jak.

- Żółty prostokąt - zaznaczyłem to co może zaburzać prawidłową cyrkulację oraz stanowić blokadę dla zasysu;

- Czerwono - w tym miejscu mogą zalegać nieczystości;

- Niebieski - kamień nad którym bym się zastanowił;

Oczywiście zrobisz jak zechcesz i wszystko okaże się jak wpuścisz ryby jednak tutaj na dzień dobry można lekko zmodyfikować aranż.

A może taki układ jak na drugiej fotce?

Malawi.jpg

Malawi 2.jpg

Edytowane przez Gość
Opublikowano (edytowane)

Witaj kolego Bartku,

Cieszę się że do nas dołączyłeś i widać że przedtem sporo czytałeś nasze forum.

Uniknąłeś  wielu błędów ale kilka się trafiło.:D

1/ Bez czekania otwórz filtr i wywal zeolit nie czekając ani chwili - on pochłania NH4 i NO2 które potrzebują bakterie nitryfikacyjne  i start biologiczny ci stoi.  Kosz po zeolicie zostaw pusty :D w przyszłości będzie czekał na mądre złoża np takie do usuwania NO3 oraz PO4. Reszty nie ruszaj chyba że masz też węgiel w koszu - to razem z zeolitem też wywal - będą 2 kosze puste.

2/ Jesteś w początkowej fazie startu i to czas by jak najmniej grzebać w akwarium poza sprawami niezbędnymi do wykonania jak to usunięcie zeolitu. Wszelkie sprawy zmiany kamieni, mieszania w piasku i kuble odsuwamy na  potem. Potem sobie poprzestawiasz jak zechcesz a na razie tylko to do wykonania.

Oraz -  zostaw to oświetlenie bo ci piękne zielenice idą  i oby zostały na zawsze takie.

2gujy95.thumb.jpg.cc723a7cd965c4931de232363ee93127.jpg

 

zdjęcie kolegi @Guban88 sprzed lat. Jak widzisz znikła faktura kamieni i nie widać czy serpentynit czy łupek drzewiasty.

Więc kamieniami się nie przejmuj .

Co do parametrów wody. Masz zatrzymany start i podejrzewam że przez ten zeolit.

Po 4 dniach od wyjęcia zrób ponownie pomiary ale tylko te

NH4 , NO2, NO3  innych nie rób wcale aż do sygnału że baniak dojrzały.

Wodę już masz z pH dobrym dla Malawi bo wyżej od 7,4 ale to dokładnie powie ci te dokupione uzupełnienie na zakres 7,4-9  na pewno Buffer jest ci zbędny i ne potrzebnie go kupiłeś.

Pomiary wystarczy jak będziesz robił co 4-5 dni.

Jeśłi możesz - załóż dotlenianie wody na maxa np deszczownią by plumkała i poruszała taflą wody, jak masz  napowietrzacz to teraz tylko jego czas.

Jeśli to Słupno koło Marek  pod Warszawą  to podjedz na ul. Lisią 23 do erybki i kup 2-3 ampułki Prodibio Biodigest  i wiej od razu 1-2 do baniaka ( jak wlewać masz na YT)

Edytowane przez deccorativo
Opublikowano (edytowane)
4 godziny temu, deccorativo napisał:

Witaj kolego Bartku,

Cieszę się że do nas dołączyłeś i widać że przedtem sporo czytałeś nasze forum.

Uniknąłeś  wielu błędów ale kilka się trafiło.:D

1/ Bez czekania otwórz filtr i wywal zeolit nie czekając ani chwili - on pochłania NH4 i NO2 które potrzebują bakterie nitryfikacyjne  i start biologiczny ci stoi.  Kosz po zeolicie zostaw pusty :D w przyszłości będzie czekał na mądre złoża np takie do usuwania NO3 oraz PO4. Reszty nie ruszaj chyba że masz też węgiel w koszu - to razem z zeolitem też wywal - będą 2 kosze puste.

2/ Jesteś w początkowej fazie startu i to czas by jak najmniej grzebać w akwarium poza sprawami niezbędnymi do wykonania jak to usunięcie zeolitu. Wszelkie sprawy zmiany kamieni, mieszania w piasku i kuble odsuwamy na  potem. Potem sobie poprzestawiasz jak zechcesz a na razie tylko to do wykonania.

Oraz -  zostaw to oświetlenie bo ci piękne zielenice idą  i oby zostały na zawsze takie.

2gujy95.thumb.jpg.cc723a7cd965c4931de232363ee93127.jpg

 

zdjęcie kolegi @Guban88 sprzed lat. Jak widzisz znikła faktura kamieni i nie widać czy serpentynit czy łupek drzewiasty.

Więc kamieniami się nie przejmuj .

Co do parametrów wody. Masz zatrzymany start i podejrzewam że przez ten zeolit.

Po 4 dniach od wyjęcia zrób ponownie pomiary ale tylko te

NH4 , NO2, NO3  innych nie rób wcale aż do sygnału że baniak dojrzały.

Wodę już masz z pH dobrym dla Malawi bo wyżej od 7,4 ale to dokładnie powie ci te dokupione uzupełnienie na zakres 7,4-9  na pewno Buffer jest ci zbędny i ne potrzebnie go kupiłeś.

Pomiary wystarczy jak będziesz robił co 4-5 dni.

Jeśłi możesz - załóż dotlenianie wody na maxa np deszczownią by plumkała i poruszała taflą wody, jak masz  napowietrzacz to teraz tylko jego czas.

Jeśli to Słupno koło Marek  pod Warszawą  to podjedz na ul. Lisią 23 do erybki i kup 2-3 ampułki Prodibio Biodigest  i wiej od razu 1-2 do baniaka ( jak wlewać masz na YT)

Zeolit poza kubełkiem. Z modyfikacjami aranżacji tak jak wspomniałeś wstrzymam się do momentu kiedy akwarium zacznie funkcjonować.  Odnośnie łupków zobaczymy jak będą "funkcjonować" w zbiorniku jeżeli będą przeszkadzać ewentualnie  glony nie poprawią ich wizualnego odbioru zostaną wymienione na serpentynity. Jeżeli natomiast chodzi o glony to dostaną więcej światła, zobaczymy co z tego wyjdzie w dalszej perspektywie.  Następne testy w zaistniałej sytuacji przeprowadzę w najbliższą niedzielę zobaczymy czy parametry wody ulegną zmianie. Deszczownica plumka od pierwszego dnia funkcjonowania akwarium. Dodatkowo w drodze jest zamówiony skimer firmy Eheim model SKIM 350. Niestety nie jestem ze Słupna zlokalizowanego pod Warszawą tylko że Słupna koło Płock. Nasuwa mi się jedno pytanie czy wspomniane przez Ciebie bakterie w postaci Prodibio Biodigest można zastąpić produktem Seachem Stability ? Pytam dlatego że akurat te mam od ręki jeżeli chodzi natomiast o Prodibio Biodigest muszę zamówić co wiąże się z przestojem w rozwoju.

Edytowane przez Ritter
Opublikowano
22 minuty temu, Ritter napisał:

Nasuwa mi się jedno pytanie czy wspomniane przez Ciebie bakterie w postaci Prodibio Biodigest można zastąpić produktem Seachem Stability ? Pytam dlatego że akurat te mam od ręki jeżeli chodzi natomiast o Prodibio Biodigest muszę zamówić co wiąże się z przestojem w rozwoju.

Stability to doskonały produkt na start baniaka i wlałeś chyba już całe opakowanie.

BioDigest to inne bakterie innej firmy a róznorodność raczej sprzyja startowi biologii. Dlatego tylko zaproponowałem ale

Możesz się wstrzymać z tymi wszystkimi bakteriami  do czasu pomiarów w niedzielę i zobaczymy co się stało po wyjęciu zeolitu i czy start ruszył.

Rozumiem że węgla nie było w koszach.

 

 

Opublikowano
1 minutę temu, deccorativo napisał:

Stability to doskonały produkt na start baniaka i wlałeś chyba już całe opakowanie.

BioDigest to inne bakterie innej firmy a róznorodność raczej sprzyja startowi biologii. Dlatego tylko zaproponowałem ale

Możesz się wstrzymać z tymi wszystkimi bakteriami  do czasu pomiarów w niedzielę i zobaczymy co się stało po wyjęciu zeolitu i czy start ruszył.

Rozumiem że węgla nie było w koszach.

 

 

Stability jeszcze mam 500 ml w akwarium do tej pory zostało wlane 100 ml. W takim razie na chwilę obecną wstrzymam się do niedzieli z dolewaniem czegokolwiek. Ampułki z Prodibio Biodigest zamówione  więc tak czy inaczej do poniedziałku będą. Węgla nie było w zestawie z filtrem a na własną rękę nie dokupowałem bo z tego co wcześniej wyczytałem nie jest potrzebny do Malawi. 

Opublikowano (edytowane)

Niedziela zgodnie z harmonogramem przeprowadziłem testy. Nie ograniczyłem się jednak tylko do NH4, NO2 i NO3 bo akurat kurier dostarczył w międzyczasie testy na GH i pH 7.4-9.0.  Wyniki wyglądają aktualnie tak (gdzie nie byłem jednoznacznie określić parametrów zamieszczam zdjęcie celem określenia ewentualnego stężenia):

27.01.2018

KH 13, pH 7.8?, GH 16, NH4 poza tabelą?, NO2 0.1?, NO3 1-5?

pH

 

WP_20180128_005.jpg

WP_20180128_006.jpg

WP_20180128_007.jpg

 

NH4

WP_20180128_011.jpg

 

NO2

 

WP_20180128_008.jpg

WP_20180128_009.jpg

 

NO3

 

WP_20180128_010.jpg

 

Po wyjęciu zeolitu zauważyłem że woda stała się bardziej przejrzysta i zniknął film z powierzchni wody w akwarium. Nie wiem czy to bezpośrednio zawdzięczam usunięciu zeolitu ale takie zmiany miały miejsce. Kolejna sprawa tyczy się glonów, które się rozrosły i zaczęły wchodzić na piasek czy nadal jest ok czy jednak to inwazja glona z którym należy podjąć walkę?

 

WP_20180128_001.jpg

WP_20180128_003.jpg

Edytowane przez Ritter

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.