Skocz do zawartości

Związek pomiędzy sczelnością pokrywy a niedoborem tlenu w akwarium.


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)
W dniu 19.12.2017 o 09:09, deccorativo napisał:

Tam pod tymi szybami jest taka biologiczna fabryka co zużywa ogromne ilości tlenu  a wydziela jeszcze więcej CO2 , N2, metanu, siarkowodoru  i jakoś to powinno wyleżć z pod tych szyb nakrywowych a w to miejsce wejść tlen O2 z powietrza.

 Jednakże jeśli chodzi związek pomiędzy szczelnością pokrywy a niedoborem tlenu w akwarium to tu mam inne zdanie. Otóż ja u siebie już podczas projektu pokrywy przyjąłem założenie że pokrywą będzie super szczelna. I tak faktycznie jest. Pomiedzy pokrywą a akwarium mam podwójną uszczelkę. Od góry płyty dibondu leżą szczelnie na koronie pokrywy. Dodatkowo nie mam żadnych otworów wywietrzajacych, a kable wchodzą pod pokrywę przez dławice. Jak podnosze pokrywę to pod spodem mam saunę.

Podmianki robię raz na dwa tygodnie i w między czasie poziom wody w akwarium nie zmienia się.

Pokrywę uchylalem tylko w najcieplejsze dni w lecie żeby zwiększyć parowanie i temperaturę obniżyć.

I faktycznie przez czas użytkowania akwarium nie stwierdziłem żadnych oznak niedotlenienia ryb czy wody. 

Edytowane przez AndrzejWalb
Opublikowano
41 minut temu, iquitos68 napisał:

 Jednakże jeśli chodzi związek pomiędzy szczelnością pokrywy a niedoborem tlenu w akwarium to tu mam inne zdanie. Otóż ja u siebie już podczas projektu pokrywy przyjąłem założenie że pokrywą będzie super szczelna. I tak faktycznie jest. Pomiedzy pokrywą a akwarium mam podwójną uszczelkę. Od góry płyty dibondu leżą szczelnie na koronie pokrywy. Dodatkowo nie mam żadnych otworów wywietrzajacych, a kable wchodzą pod pokrywę przez dławice. Jak podnosze pokrywę to pod spodem mam saunę.

Podmianki robię raz na dwa tygodnie i w między czasie poziom wody w akwarium nie zmienia się.

Pokrywę uchylalem tylko w najcieplejsze dni w lecie żeby zwiększyć parowanie i temperaturę obniżyć.

I faktycznie przez czas użytkowania akwarium nie stwierdziłem żadnych oznak niedotlenienia ryb czy wody. 

No cóż Kopernik który był kobietą też był posądzany o herezje bo przecież Słońce krąży wokół Ziemi co każdy widzi.

Zapewne trzeba będzie wydzielić ten wątek ze zręcznie nadanym tytułem ale kolego praw fizyki i biologii nie zmienisz.

W baniaku z rybami fabryka zużywająca O2 istnieje i zużywa tlen a dostarcza CO2 i tą całą resztę co pisałem.

W zamkniętym szczelnie akwarium tylko rośliny ratują sytuację bo to one zużywają rozpuszczony w wodzie CO2 a w zamian oddają tlen i to one w akwarium potrafią pod konie cyklu świecenia podnieść poziom O2 nawet o 1-2 ppm.

W zamkniętym szczelnie akwarium nad wodą powstaje poduszka gazowa CO2 i żadne tam poruszanie taflą bez dostępu świeżego powietrza z nową ilością O2 nie zmieni sytuacji.

Szczególnie więc u nas w Malawi gdzie roślin brak lub są w znikomych ilościach  nieszczelność pokrywy jest niezbędna, albo wtłaczanie powietrza pod pokrywę na siłę.

.

Nasza dyskusja może mieć tylko sens jak kupisz taki test, przeczytasz tą książeczkę i pokażesz wynik badania z baniaka.

20171220_095052.thumb.jpg.0829577071e1bfb50bd84e1046d7160c.jpg

Na razie twoje tezy są bez pokrycia a stwierdzenie

Godzinę temu, iquitos68 napisał:

I faktycznie przez czas użytkowania akwarium nie stwierdziłem żadnych oznak niedotlenienia ryb czy wody. 

bezpodstawne. To że nie widzisz by ryby padały z braku tlenu nie świadczy że woda nie może być niedotleniona.

Ja  stawiam tezę że  masz wodę niedotlenioną i ryby to pokazują tylko ty się przyzwyczaileś i tego nie widzisz - i co ty na to?:D

Tak nawiasem sądzę że w wielu przypadkach nie udanego stosowania "atramentu"  nawet przy właściwym dawkowaniu właśnie ten stały zaniżony poziom tlenu w akwarium i dodatkowe jego zużycie przez reakcję z "atramentem" jest powodem wyrażnej przyduchy.

Bo ja zawsze dbałem by pokrywa nie była hermetyczna , woda z baniaka parowała i tlenu było na maxa ile się w danej teperaturze da rozpuścić więc nigdy z atramentem nie miałem problemów nawet jak lekko przedawkowałem.

Pozostało mi takie akwarium-kotnik z jednym tropheusem odratowanym od suchara i 40l wody bez roślin ale z pokrywą Wromak i otwartą klapką i ciurkającą z góry wodą i u mnie natlenienie jest właściwe dla temperatury 25 C .

i ja mogę powiedzieć mierzalnie to co ty napisałeś bezpodstawnie.

20171220_094658.thumb.jpg.d2e5604d73ba405ed141857f32515b4b.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Opublikowano
26 minut temu, deccorativo napisał:

i ja mogę powiedzieć mierzalnie to co ty napisałeś bezpodstawnie

Będę musiał testy takie na o2 kupić i porobić badania. 

Moja teza jest taka że ryb w baniaku u mnie jest mało w stosunku do tych 700 l wody. W ciągu dwóch tygodni nie są w stanie obniżyć do poziomów przyduchy poziomu tlenu. W tej wodzie z kranu co leje podczas podmiany musi być rozpuszczony tlen. Myślę też że brak roślin jest u mnie pomocny gdyż rośliny w nocy gdy nie ma światła zużywają tlen  zawarty w wodzie.

 

 

Opublikowano

Rośliny w nocy zużywają dwutlenek węgla CO2 a nie tlen ( po to zresztą tam akwaryści roślinni dodają te CO2 by i krzaczory im rosły ) a wydzielają do wody tlen O2. pisałem że potrafią podnieść O2 nawet o 2ppm

więc na pewno krzaczory byłyby  pomocne w utrzymaniu poziomu tlenu w twoim akwarium.:D

Oczywiście ilość ryb oraz czystość utrzymywana w akwarium ( czytaj ilość g... pochowana wszędzie ) wpływa zdecydowanie bardziej na ilość CO2 z tej baniakowe fabryki.:D tzn. im mniej ryb i gowna - a więcej roślin tym O2 bardziej zbliża się do równowagi wymiany z powietrzem wszystkich gazów N,CO2,O2 .

Rodzi się pytanie do jakiego poziomu musi spaść O2 a jednocześnie wzrosnąć CO2 by zauważyć reakcję ryb w tym pyszczaków , by akwarysta zauważył i zareagował - tego nie wiem i nie sprawdzę bo wtedy trzeba szybko reagować a nie testy O2 wykonywać.

I drugie  - jaki na ryby ma wpływ długotrwały niedobor tlenu w wodzie i nie mówimy od razu o przydusze - tak  na tym polu zółtym testu JBL O2 -  wiele można wyczytać z tej książeczki dołączonej do testu choć nie ma tam nic o rybach i zbiornikach Malawi.

Ten test na O2 wykonuje się zupełnie inaczej niż pozostałe testy JBLa i trzeba bardzo dokładnie robić by lewego tlenu nie mierzyć.:D ja nabieram miseczkę wody z akwarium i w niej robię ten test a i to nie zawsze mi się uda wykonać go dobrze.

 

 

 

Opublikowano
Teraz, deccorativo napisał:

Rośliny w nocy zużywają dwutlenek węgla CO2 a nie tlen ( po to zresztą tam akwaryści roślinni dodają te CO2 by i krzaczory im rosły ) a wydzielają do wody tlen O2. pisałem że potrafią podnieść O2 nawet o 2ppm

Niestety w dzień zużywają CO2 - dlatego w dzień nawozi się CO2, zużywając CO2 w dzień dają nam tlen, w nocy rośliny nie prowadzą procesu fotosyntezy i również zużywają tlen, dlatego roślinniacy na noc wyłączają nawożenie CO2

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Tak na marginesie, to jakąś klapkę do karmienia kolega ma (a może nawet cały panel tubondu podnosi), więc tym sposobem może dostarczyć trochę tlenu, zawsze jakaś wymiana gazowa następuje. Chyba, że kolega karmi tylko co dwa tygodnie przy podmianie ;)

Wysłane z telefonu

Opublikowano
12 minut temu, spiochu napisał:

Tak na marginesie, to jakąś klapkę do karmienia kolega ma (a może nawet cały panel tubondu podnosi), więc tym sposobem może dostarczyć trochę tlenu, zawsze jakaś wymiana gazowa następuje. Chyba, że kolega karmi tylko co dwa tygodnie przy podmianie ;)

Też mi się wydaje że minimalna wymiana powietrza z otoczeniem występuje. Klapkę do karmienia mam sporą. Jednakże warto wspomnieć poco wogole robiłem hermetyczna pokrywę. Otóż żeby zmniejszyć parowanie wody do mieszkania. Ten cel osiągnąłem. Mam higrometr koło akwarium i wiem. Pozatym nie czuć w mieszkaniu wilgoci ani zapachów z akwarium. 

Kolega ma roślinne akwarium i tam widzę symptomy przyduchy. Ryby popływać do powierzchni i szybko oddychają. 

Opublikowano

Zakupiłem testy na O2. Zrobiłem badania. Wynik wyszedł 8. Higrometr który znajduje się koło akwarium pokazuje wilgotność powietrza 38% Wydaje się, że wszystko w moim "hermetycznym" akwarium jest ok. Stare ryby oddychają powoli, spokojnie, tak że prawie nie widać że oddychają. Nowe ryby póki co oddychają ciężej, ale to wynika jeszcze ze stresu po zarybieniu. Podmianę wody zrobiłem 5 dni temu w ilości 30%. Będę chciał jeszcze wykonać badanie tuż przed podmianą wody, którą według harmonogramu robię raz na 2 tygodnie w ilości 30%. 

 

 

DSC_5504.thumb.JPG.4373f5fc9b22cf6ec477007c2cb74d4d.JPGDSC_5506.thumb.JPG.454a22f168b31d3dbd98e90f179f31e9.JPGDSC_5507.thumb.JPG.b8ab67cee8076334a7bd8dd6e72dc812.JPG

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.