Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Cześć,

Jest to moje pierwsze akwa od czasów nowinek technicznych typu brzęczyk, hucząca pompa i ogromna gąbka w okazałym zbiorniku 60x25x25. Generalnie, to czytam forum już od dawna i potrzebuję uporządkować zdobytą wiedzę.

Planuję dwa akwaria, 200x60xh70+ w salonie oraz 126l 80x35xh45 u synka w pokoju. Dzisiaj skupiam się na mniejszym, które jednocześnie będzie rozbiegiem do głównego akwarium.

Mieszkam na warszawskim Targówku, przy teatrze Rampa, niestety mapy dostępne na stronie wodociągów wskazują, że jestem w strefie dwóch ujęć wody. Parametry: Ph: 7,3, Azotany 3,5 lub 6,6, siarczany odpowiednio 67 lub 46.

Planuję turbo kaseciaka z blokiem absorbera NO3/PO4 o poniższych wymiarach

Filtr.png.9c8504065d4ffe4e63c145e2019de054.png

Pytania:

1. czy pico 1150 starczy do takiego baniaka, ew. co zamiast niej,

2. czy żywica będzie działała przy takiej wodzie,

3. czy komory mają właściwą wielkość (wysokość kasety standardowa, 10 cm od dna do wzmocnienia),

4. jak układać ceramikę i NGBC, pod/nad/obok pompy (NGBC dawać na starcie czy dopiero po ustabilizowaniu parametrów?),

5. ile dać ceramiki/NGBC

6. czy przy takiej wodzie budować "ustrojstwo" do lania kranówy w wersji z puro czy bez?,

7. w domu mam 22/23 stopnie (w lato bywa więcej), czy grzałka jest konieczna? (będzie pokrywa Aquael, LED 16W), 

8. do kasety zamierzam przykleić osłonę do maskowania f-my Juwel (http://allegro.pl/juwel-dekoracyjna-oslona-filtra-stone-granite-i6951381479.html), czy ktoś może kleił to silikonem do PCV? nie mogę znaleźć informacji z czego to jest zrobione.

9. do jakiego czasu można skrócić dojrzewanie zbiornika przy założeniu, że zdobędę dojrzałą ceramikę? (akwa ma być prezentem na gwiazdkę, a wiadomo... bez ryb... to nie to samo)

Będę wdzięczny za pomoc, z góry dziękuję.

Opublikowano

Witaj hiszpańska mucho siedząca na łonie naszego forum.:D

Trochu póżno się do tego zebrałeś by akwarium z rybkami było prezentem pod choinkę, ale sobie poradzimy .

Nie będzie to pełoprawny baniak Malawi 126l ale synek będzie zadowolony.

Tata za te spóżnienie zapłaci żywą gotówką.:D

Po pierwsze to nie wiem czy baniak126 kupiony a kaseciak sklejony bo  przesyłki formatek jak to przed świętami idą długo więc radzę iść na łatwiznę a kaseciak dobudować po Nowym Roku jak się uspokoi szał zakupów i obudzimy się po Sylwestrze z pustą kieszenią.  Kup  kubełek Ikola 450 i włóż tam dojrzałe max 0,5l złoża od kolegów z Warszawy  i masz na razie filtrację  a rybki możesz wpuścić na drugi dzień po tym . Ale tylko Saulosi 1+4 albo 10 szt maluszków 3cm - np z Discusa z ul.Radzymińskiej.

To ja mam pytanie

Czy zdążysz skleić kaseciak, tło, płukać piasek, kamienie dobrać, zbudować ustrojstwo (i to już zaczynaj wersja I ) - wszystko w kilka dni -powiedzmy do 15tego wszystko by wlewać wodę do baniaka?

Patrz realnie .

By dziecko się cieszyło pływającymi dwiema rybkami startowymi  masz na prawdę bardzo mało czasu.

odpowiadam na pytania

1/ Hydor Pico 1200 w kaseciaku wystarczy do 126l

2/ żywica powinna działać bo nikt z prawej strony warszawskiej Wisły nie sygnalizował że nie działa, a byli tacy co nawet wodę do akwarium z prawej strony wozili na lewą. :)

3/ komory kaseciaka są git - brakuje tylko komory eljota i wyjmowalnej przegrody do komory pompy

4/ nie idz w NGBC  idz w Xport Bio + Xport NO3 ale najpierw za 20 zł zostań naszym klubowiczem to dostaniesz upust chyba 20% na zakup tych złóż i cały koszt ci się zwróci. adres Coral House

A wiesz że może się okazać że będziesz 100etnym Klubowiczem i wygrasz nagrodę.

5/ Kup 500ml  Xport Bio i 500ml Xport NO3 w Coral House ale już jako Klubowicz - będzie od razu i do małego i do dużego .

do 126 l włóz tyle  bo te 500ml w opakowaniu jest do baniaka 800l więc do tego dużego co planujesz.

20171210_092324.thumb.jpg.2ba9b34655b1fb95307bc57e0a063d1f.jpg

Tyle samo od razu kup tego NO3 i nie rób żadnych bloków, NGBCów .

6/ zawsze piszę że bez względu na porę dnia i nocy zaczynamy przygodę z Malawi od zbudowania ustrojstwa bo nawet jak nie ma w wodociąg chloru ( u ciebie jest ClO2 ) to węgiel usuwa 150tyś innego badziewia z wody przy okazji sedymentując wodę.

7/ grzałka ci raczej nie będzie potrzebna - wodę z ustrojstwa będziesz lał ciepło-zimną tak 26 C

8/ silikon nie trzyma długo do spienionego pcv - wie o tym każdy w tym ja i Seba - on skleił silikonem kaseciak i mu się rozpadł a ja przykleiłem silikonem tło czarne z pcv i też samo odpadło.

9/ w tej kwestii nie ma odpowiedzi bo biologia to nie matematyka  i 2x2 tu może być 3 a równie 33 .

Jak zdobędziesz dojrzała ceramikę co w Warszawie raczej koledzy ci pomogą w przeciwieństwie do Częstochowy czy Bydgoszczy gdzie nie ma solidarności akwarystów i w ogóle to pustynia malawijska.

Tym wyczerpałem twoje pytania z pierwszej tury pytań.

czekam na następną, :D

 

  • Lubię to 1
Opublikowano

Dzięki, to wiele wyjaśnia. Komorę eljota oczywiście zrobię, zastanawiałem się jak to ma działać bez wymuszonego obiegu przez złoże ale teraz wszystko gra.

Co do klejenia, płukania i wystroju to nie ma problemu z czasem, formatki będę miał w środę, jak czegoś mi zabraknie do środka to wytnę z białego PCV dostępnego w markecie.

Jak słusznie przewidziałeś to mam kolejne pytania.

1. Napisałeś, żebym zrezygnował z NGBC (zrozumiałe) i bloków. Miałeś na myśli ten absorber no3/po4 ?

2. Komora eljota powinna mieć 3 czy 4 mm?

3. w czym to złoże wsadzić do tej kasety? jakaś konkretna gęstość siatki, to się kruszy pyli czy coś innego o czym powinienem wiedzieć?

4. wygląda na to, że tego złoża będzie AŻ 8 kostek... (początkowo dodatkowo "żywa" ceramika) ile od dna powinienem umieścić przegrodę komory eljota i czy ruszt pod złożem podnieść do tego poziomu?

5. te kostki dać bezpośrednio pod zasysem pompy czy równomiernie na ruszcie?

Opublikowano

ad1 to nie jest absorber tylko złoże nitryfikacji i denitryfikacji żebyś nie pytał to dokładnie po 4-5 kostek Xport Bio i Xport NO3 - resztę trzymaj pod ten duży baniak.

ad2 - komora eljota 4-5mm bo się gąbka zapchana wygina

ad3  idz do Lidla i kup włoszczyznę i masz siatkę na złoża i zupę dodatkowo - żona nie wyrzuci przecież włoszczyzny.

ad4 przegroda 4 cm nad dnem kasety a ruszt wystarczy jak ma 1cm wysokości i dodatkowo w pionie nie pozwala by złoża weszły pod przegrodę  nie zapomnij peszela wygiąć pod wrzątkiem

ad5 - równomiernie na ruszcie ale chyba nawet rusztu nie przykryją całego ale to nie ma znaczenia.

Spinaj się bo jeszcze musisz do Clariasa na Grochów podskoczyć na zakupy. Tylko o nic nie pytaj a wejdz tam z wydrukowaną listą zakupów ( zerknij na sauloski bo podobno maja już żywe rybki ale nie zamawiaj)

Zakupy

1/ Seachem prime 100ml

2/ Seachem Stability 100ml

3/ Jak się nie wyrobisz z kasetą to kubeł Ikola450

no co tak mało pytań ?

 

 

Opublikowano

Tą kasetę to śmiało możesz zrobić 10x10 cm. lub wersję spłaszczoną na boczną ścianę akwarium. Bo w tak małym akwarium szkoda miejsca na takiego kolosa.

Dodam tylko, że jak zastosujesz złoża, które Tobie Henryk polecił to nie musisz mieć żadnych bloków typu purolite itd. bo oto Ci chyba chodziło w pierwszym pytaniu.

Co do obiegu wody w kasecie-  to wystarczy jak złoże będzie tylko obmywane natlenioną wodą. Czyli przepływ nie musi być wymuszony przez złoże.

Opublikowano (edytowane)

Tak, właśnie o to mi chodziło w pierwszym pytaniu, jakiej wielkości gąbkę zastosować w kasecie ~10x10 jak dam 10x5 to mi pompa nie wejdzie, nawet ta pico, która ma 4 cm szerokości.

5a2d4c3c940b9_Filtr10x10.png.b19b9a2442e94700dab45fe3670c51a2.png

Edytowane przez spanishfly
Opublikowano

gąbki nie ma tu gdzie pompa - pompa Hydor ma kratki i nic tam nie wpadnie w wirnik więc pompa leży jak najgłębiej bezpośrednio na kostkach w siatce z lidla.

sam ją narysowałeś 170 x50 w prowadnicach aż do podłogi kasety.

Jeśli rezygnujesz z bloku z purolite a na pewno idziesz w Xporty to faktycznie kaseta może być znacznie mniejsza.

pompa Hydor Pico 1200  ma 4x7cm  i w realu sika 900l/h z peszela  więc wystarczy ci kaseta nie 170 ale 100  bo 10 kostek na dnie małej komory pompy wejdzie nawet z rusztem i przegrodą.

2 godziny temu, jaras napisał:

Co do obiegu wody w kasecie-  to wystarczy jak złoże będzie tylko obmywane natlenioną wodą. Czyli przepływ nie musi być wymuszony przez złoże.

Natomiast to nie jest takie pewne.

Próby startu na typowej ceramice w kaseciaku bez przegrody gdzie złoże tylko się moczy w wodzie i nie ma wymuszonego przepływu przez złoże były nie udane i pamiętam doskonale jak ktoś się męczył aż włożył przegrodę i dopiero wtedy mu wystrzeliło. W dojrzałym starym baniaku z ustabilizowaną biologią i obsadą wystarczy te omywanie by biologia pozostała doskonała - tak sprawdził Seba i mu wierzę.

Natomiast przy Xpotrach nic nie wiemy i nie mamy żadnego doświadczenia a tylko producent wyrażnie podaje że musi być wymuszony przepływ wody przez Xporty w siku 1-3x pojemność baniaka na godzinę  czyli tu ok 400l/h 

Jeśli więc Jarku wsadziłeś Xporty a nie masz przegrody włożonej w swoim kaseciaku to nie spełniasz wymogu producenta co nie znaczy że nie ruszy, bo nie wiemy ale zaczynałbym od spełnienia wymogów tego co to wymyślił Amerykaniec a potem kiedyś eksperymentował ale może to piszę zbytecznie.

.

 

Opublikowano

teraz OK ale jednak pozostałbym przy grubości gąbki 5cm czyli gąbka ppi45 10x5 x h kasety cm.

Zasys dnem komory śmieciowej  z zasuwką by można było wyregulować  na stałe spadek lustra w komorze śmieciowej i wyciąć skimmer do tej komory, chyba że zasłonisz wszystko tym modułem Juwela i skimmer nie będzie działał.

Opublikowano

No dobra, zewnętrzna wielkość wyszła 106x126x350, regulacja zasysu będzie ruchoma jak napisałeś, skimmer  zostanie wycięty również w module Juwela (1 cm będzie OK?). Skoro silikon odpada to moduły nie będą klejone do kasety, przymocuję je plastikowymi nitośrubami (bodajże nylon). 

Kaseta będzie w lewym rogu akwarium, skimmer powinien być wycięty na środku komory śmieciowej czy bliżej lewej krawędzi kasety? Te kilka cm ma znaczenie?

 

Opublikowano

Do klejenia pcv spienione do czegokolwiek używamy Soudal all fix Turbo.

skimmer wytniesz za kilka tygodni tu gdzie będzie film bakteryjny się zbierał - zwykłym nożykiem monterskim - 1 cm wystraczy

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zestaw jest ok, dorzuciłbym do tego yellow i kilka maingano. Oprócz fire fish można też dorzucić te aulonocary łaciate OB i scieanochromis fryeri. Biorąc Twoje i moje propozycje razem to by wyszło 9 gatunków, ilości sztuk w poszczególnych gatunkach zależą od Twoich preferencji kolorystycznych, przykładowo jeśli ma być więcej jasnych jaskrawych kolorów to więcej sztuk brać yellow, red red, fire fish i OB a reszta w mniejszych ilościach jako dodatek innych barw lub odwrotnie jeśli preferujesz inne barwy w przewadze lub ma być wszystkiego po trochę.
    • A taki zestaw: po 10 sztuk młodych ryb: Acei, Red Red, Złocisty, Mpanga no i bardzo chciałem Fire Fish - popilnuje mi zarybienie 
    • Co do obsady to Twoje akwarium nadaje się dla wszystkich pyszczakow z zastrzeżeniem żeby nie mieszać największych drapieżnych z mniejszymi gatunkami i najdelikatniejszych z tymi " normalnymi". Wybierz te które się najbardziej podobają zwracając uwagę na kolor samic bo u niektórych gatunków samice są szare lub brązowe.
    • Witam wszystkich To będzie moje pierwsze akwarium w tym klimacie. 220x70x70 powstaje  w chwili obecnej w Sea Garden - termin realizacji  końcówka sierpnia. Przednia i lewa szyba opti, komin z 4 otworami czarny plus czarna szyba. Całość zabudowana czarnym lacobelem. Do filtracji mam 2 kubełki  - Aquel Ultramax 2000 oraz chińczyk SunSun hw-304. Akwarium będzie umieszczone w narożniku salonu na południowej ścianie - brak bezpośredniego oświetlenia słonecznego przez cały dzień. Dekorację spróbuję na początek wykonać sam - zakupiłem 25kg Ceresita cr 65 i od jutra ruszam z ,,produkcją,,  :). To będzie moje 3 akwarium - mam jedno 190x60x60 oraz 120x50x50 które zapełnione są pielęgnicami różnego rodzaju :). To akwarium ma pełnić rolę dekoracyjną. I tu moje pytanie - jak obsada będzie najlepsza do tego ,,zadania,,?  Wodę z wodociągów mam bardzo twardą - na wejściu do domu mam zmiękczacz oraz filtrację zakończoną filtrem węglowym. Dodatkowo mam RO. Więc raczej z wodą i jej parametrami nie powinno być problemu.
    • Tak zadałeś ogólne pytanie, że nic Ci nie podpowiemy. Warto posiadać chociaż minimalną wiedzę o akwarystyce zanim kupi się ryby. To temat tak szeroko opisywany na tym forum i wielu innych, że można napisać nie jedną książkę, zresztą nie jedną napisano. My nawet nie wiemy, czy Ty chcesz posiadać akwarium z naszym biotopem czy jakiekolwiek inne.
    • Witam wszystkich. Minął rok od ostatniego wpisu, więc mała aktualizacja życia w zbiorniku… Delikatnie pozmieniałem układ kamieni i skałek (jedną podwiesiłem). Zmodyfikowałem też oświetlenie a właściwie zrobiłem nowe na bazie modułów led i sterownika led dimmer. Najwięcej zmian dokonało się w zakresie filtracji, w sumie to nie tyle zmian, co czynności. Wysoki poziom wody w modułach utrzymywał się przez około 3 miesiące po czym spadał licząc od górnej krawędzi o ok. 4cm. W każdym module wywierciłem po jednym otworze i zmniejszyłem rozmiar gąbek (tzn. pociąłem je na mniejsze kawałki), co wydłużyło w/w okres do pół roku. Tak więc w moim przypadku filtracja w modułach nie jest całkowicie bezobsługowa😊 Co do klarowności wody, przez dłuższy czas szału nie było. Skleiłem więc z pcv dodatkowy filtr na bazie arkusza gąbki ppi 45 o wym. 30x50 cm i pompy jebao. Miało być na próbę a działa już pół roku i póki co przejrzystość wody dla mnie jest ok. Co do obsady nic się nie zmieniło oprócz tego, że dokupiłem 3 szt. L. C. Yellow, bo kilka niestety wcześniej padło. Ryby urosły, są zdrowe, podchodzą do tarła. Ogólnie jest spokój bez agresji, poza nielicznymi, krótkimi i widowiskowymi starciami pyskami. Poniżej kilka fotek i filmik… VID_20250712_215332.mp4    
    • Witam wszystkich. Zaczynam dopiero swoją przygodę  akwarystyka, to moje powyżej akwarium Juwel Vision 450. Chciałbym kupić do tego ledy żeby ryby się przyzwoicie prezentowały i rośliny też dobrze rosły. Nie mam kompletnie pojęcia na co się zdecydować. Może ktoś doradzić coś
    • No tak masz racje tylko ja się pytałem nie pod kątem czy mnie się podoba tylko żeby ryby się nie płoszyły. Ale sprawa już się rozwiązała i tak od tygodnia jak pale tylko jedną 30 watową tube led to ryby się uspokoiły. Także jest ok.
    • Co kto lubi, dla jednych dobrze doświetlone akwarium jest lepsze od słabo oświetlonego, dla innych odwrotnie. Kolor podłoża, dekoracji, odległość źródła światła od tafli, kolor, kąt padania też będą miały znaczenie.  Ja osobiście lubię jak oświetlenie jest punktowe/nierównomierne. Można wtedy stworzyć strefy mocno oświetlone i bardzo słabo oświetlone, daje to ciekawy efekt. Nie da się na Twoje pytanie odpowiedzieć jednoznacznie.
    • Do tej pory miałem belke oświetleniową 48 wat led ale po tym jak kot chciał się "kąpać" (dosłownie) w akwarium to musiałem zainwestować w pokrywe firmy Aquastel. Pokrywa jest fajna ma dwa mocowania na tube led 30 wat. Jak miałem 2 x 30 wat to ryby były bardzo płochliwe ,uciekały obijały się. Ale jak od dwóch dni mam tylko 30 wat power glass to troche się uspokoiły.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.