Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

Zakładam zbiornik z drapieżnikami Malawi, w skrócie o akwarium:

Zbiornik: 230 x 60 x 70cm ~1000l, tło strukturalne

Podłoże: grys wapienny 1-2mm 120kg, grys koralowy 10-20mm 20kg, (skały prawdopodobnie dark grey stone)

Filtracja: SUMP 35 x 45 x 150cm ~240l, ceramika Aquael Bioceramax 600 10l, Seachem Matrix 4000ml, gąbki +wata na start biologia Seachem Stability, obieg wody oparty na pompie obiegowej CO

Obsada – i tu zaczynają się schody. W sumie prawie już wybrana:

- F. Ice Bearg

- B. Rhoadesi Yellow

- F. Rostratus

- N. Livingstoni

- D. Compreciseps

- C. Mori

- A. Chrystyi

- N. Fuscoteaniatus

- T. Nigriventer

- N. Venustus

- E. Anagenys

- Ch. Caeruleus

Moje pytanie brzmi:

1.       Czy kupić młode 3-5cm w większej ilości tzn po5szt np. z zamiarem redukcji docelowej obsady do 1+2?

2.       Czy kupić średniaki 8-10cm w części już będzie można określić płeć czyli 1+2? (docelowo coś dokupić jeśli okaże np 3 samice)

3.       Gdzie kupić – Malawi Śląsk posiada powyższe ryby prawie wszystkie (rozmiar 3-5cm) w przystępnych cenach ~15zł za sztukę, Tan Mal posiada 3-5cm jak i średniaki 8-10cm ~co najmiej 3x drożej, a może zaproponujecie jeszcze jakąś inną hodowlę relatywna cena do jakości? O obu hodowlach na forach jest pełno opinii dobrych jak i i tych nie do końca… Na pewno nie chce mieć ryb prawie ok tzn. chów wsobny po raz nty.

Akwarium ma być ciekawym dodatkiem domu (dla mnie najważniejszym) więc chce by było w miarę kolorowo, ciekawe zachowania i nietuzinkowe ryby. Nie zamierzam zostać hodowcą i mocno skupiać się nad rozmnażaniem – ale jeśli się coś uda to oczywiście będę się cieszył.

Domyślam się, że pewnie dostanę reprymendę co do zbiornika/ tła/ podłoża  – drodzy koledzy mi się podoba, myślę że jasno stawiam sprawę. Co do obsady uwagi jak najbardziej wskazane, jeśli macie propozycję zwiększenia barwy kolorów / urozmaicenia to poproszę. Mam zamiar wystartować baniakiem za parę dni (poprzeczki jeszcze schną) i za jakieś 2 tyg zamawiać ryby.

Jeśli kogoś by interesowały szczegóły baniaka z chęcią opiszę.

2.jpg

1.jpg

Opublikowano

Jestem tu nowy, nie do końca wiem jak to teraz przenieść - jeśli mógłby to zrobić admin bardzo proszę. Jeśli nie to proszę o krótką instrukcję.

pozdr

Opublikowano (edytowane)

Witaj młodzianku :D na naszym forum.

Przedsięwzięcie zacne i będę mocno w nim uczestniczył.:e_geek: i nie zawsze z pochwałami a często krytycznie.

Obsada to na końcu - i zacznij  nowy temat jak radzi Andrzej w nowym dziale, ale masz na to bardzo dużo czasu  , a ja się poznęcam nad tym Startem hhollkaa.

Jak widzę to wszystko nówka-sklep więc ryby w żadnym wypadku za 2 tygodnie -  w zależności jaką metodę startu biologii przyjmiesz, to daj sobie na to miesiąc odstępu czyli - ryby po nowym roku kolego - ryby to zawsze na końcu i nie jest to wyścig z czasem.

Zeby cię nie korciło wpuszczać zanim biologia dojrzeje  a to od razu szkoła cierpliwości dla akwarysty.

Dotarło bo chyba raptus jesteś???

Teraz filtracja i woda.

Tylko żeby się nie okazało że to nie jest Opole tylko wieś 50 km od Opola z własną studnią.;) Ja pisze o mieście Opole.

Wodę w kranie czyli kranówę w Opolu masz bardzo różną bo pochodzi z wielu studni i w zależności na jakiej ulicy mieszkasz to może być od takiej cymes do takie do dópy .

Zerknij tu i wpisz najlepiej w profil rejon ulic bo wtedy zostanie na zawsze łatwe do odszukania jaką masz wodę.

https://wikopole.com.pl/download/attachment/5257/analiza_wody-pazdziernik_2017.pdf

Jak patrzę na te wyniki i tą filtrację jaką sobie zaplanowałeś to mnie rzuca po ścianach.:D

Co by powiedzieć o wodzie w Opolu to nie to że jej brakuje pH lub twardości

wszędzie pH od 7,3 aż do 8,4  a twardość nawet 22,5 - to po co te tony  grysu wapiennego i korala - jeszcze chcesz podnieść pH i dołożyć twardości . ? o koszcie nie wspomnę bo to twoja kasa ale wydawanie bez sensu mnie razi - a ty zrobisz jak zechcesz.

Ty zobacz ile masz w kranówie NO3 bo są rejony jak ul. Lelewela z  NO3 - ponad 35 ppm a to znaczy że woda szkodzi rybom już od razu po wlani do baniaka a ryby jeszcze dołożą swoje .

Chlor też widać po rurach wodociągowych lata , więc odpada lanie na rympał prosto z kanu do baniaka.

Ty zacznij nie od obsady bo masz na to miesiąc a od zbudowania pędzikiem - Ustrojstwo wersja II 

(pierwszy temat w dziale WODA na samej górze by młodzianek od tego zaczynał.) a nie od obsady.

Następnie przestudiuj tematy start biologii bo po nalaniu wody do systemu to następny krok w drodze do predatorów.

Co do wystroju, tła i podłoża o się nie wypowiem haha - ale baniak dla ryb nie ma  230 na moje oko ma 190cm a to nie wiem jak z predatorami w tak małym akwarium.:D Nasi predatorowcy ci napiszą.

Światło chyba na 3 naświetlaczach 10W z trupim światłem ( to nie moje słowa):( ale prawdziwe - ale mogę się mylić bo takie jakieś te tło bez wyrazu i nie piszę o fakturze bo się napracowałeś i to OK ale światełko mi się nie podoba, a ryb jeszcze nie widać.

A co tam na tej drodze wody jeszcze poza pompą C.O. siedzi ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edytowane przez deccorativo
Opublikowano

Co do wody najbliżej mam:

image.png.6ed203c624873a554a9d0f4bfa9cc9ea.png

Co do wymiarów akwa to tak jak pisałem.

Podłoże - miałem podobny mix we wcześniejszych akwariach, mi się podoba.

Oświetlenie w fazie testów jak na razie jedna świetlówka LED 150cm, ape led T.150.25.AQUA.S.K145  230V 25W - oświetleniem będę się bawił jak zaleję baniak.

Obieg wody: storna ssawna pompy: zawór zwrotny z kulką (zabezpieczenie przed suchobiegiem pompy po zaniku napięcia), zawór kulowy, filtr siatkowy (zabezpieczenie pompy a jednocześnie odpowietrzenie układu przy starcie), króciec.

Pompa: alpha2 autoadapt grundfoss 25-60, 2600l/h przy 35W poboru - miałem taką pompę w zasięgu więc wykorzystałem.

Strona tłoczna: króciec zawór kulowy, w pionie rozkręcalna złączka (potrzebna do uruchomienia systemu - zalania układu), no i wydech do zbiornika.

Dobór obsady wg zaleceń przerzucam.

 

Opublikowano

To masz szczęscie  jako Opolanin - akurat wodę w kranie masz aż za dobrą na Malawi i bez tych 140kgwapieni które w takiej ilości podniosą jeszcze wyżej  pH i KH oraz  GH  i raczej do tego je dajemy jak pH w kranie jest niskie - u ciebie jest wg mnie pH w kranówie za duże - Purolite nie będzie działał, ale jak ci się podoba ten wapień to zostaw. Znajdziemy inne rozwiązanie żebyś nie kubłował po 300l wody w dwie strony co tydzień.

Jedną z niewielu zalet sumpa w słodkowodnych jest to że wszystko się zmieści co nam się żywnie podoba wsadzić do sytemu wody.

Opublikowano

Spust wody nie będzie większym problemem, doprowadziłem kanalizację pod zbiornik, za sumpem widać, dołożę tylko zasyfonowanie z zaworem i samo będzie się ulewać :), gorzej z tankowaniem bo wstrzymam ruch w domu na jakiś czas, przy dwójce małych dzieci i żonie, której obietnica była że nie będzie zbytnio bałaganu muszę być kreatywny.

Opublikowano
5 minut temu, hhoolleekk napisał:

gorzej z tankowaniem bo wstrzymam ruch w domu na jakiś czas, przy dwójce małych dzieci i żonie, której obietnica była że nie będzie zbytnio bałaganu muszę być kreatywny.

Masz alternatywy

- tankowanie nocą:D

-  zastosowanie denitryfikacji naturalnej w spływie komina :D tak by podmieniać wodę raz na1-2 miesiące max 10%  czyli tak średnio 50l / miesiąc:D.  Ja robiłem w soboty zawsze około 20tego każdego miesiąca ( bo zapominałem kiedy robiłem ostatnio)  a miałem 70 tropheusów w 300l wody i stałe zafiksowane  NO3 - 5-10ppm  oraz wodę lewitacja ryb.

Poczytaj to  - jest akurat na twój baniak z tą ilością wapienia i kamieni.

A wiesz że Klubowicz ma na to zniżkę a Użytkownik jak ty to chyba nie ma upustu. :( trzeba by pytać Coral House.

https://www.coralhouse.pl/xport-no3-cubes-500ml---ultra-aktywne-media-denitryfikacyjne~p34393

powodzenia w projekcie życzę i rychłego zobaczenia się w gronie Klubowiczów. :D

 

 

 

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.