Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

Zakładam zbiornik z drapieżnikami Malawi, w skrócie o akwarium:

Zbiornik: 230 x 60 x 70cm ~1000l, tło strukturalne

Podłoże: grys wapienny 1-2mm 120kg, grys koralowy 10-20mm 20kg, (skały prawdopodobnie dark grey stone)

Filtracja: SUMP 35 x 45 x 150cm ~240l, ceramika Aquael Bioceramax 600 10l, Seachem Matrix 4000ml, gąbki +wata na start biologia Seachem Stability, obieg wody oparty na pompie obiegowej CO

Obsada – i tu zaczynają się schody. W sumie prawie już wybrana:

- F. Ice Bearg

- B. Rhoadesi Yellow

- F. Rostratus

- N. Livingstoni

- D. Compreciseps

- C. Mori

- A. Chrystyi

- N. Fuscoteaniatus

- T. Nigriventer

- N. Venustus

- E. Anagenys

- Ch. Caeruleus

Moje pytanie brzmi:

1.       Czy kupić młode 3-5cm w większej ilości tzn po5szt np. z zamiarem redukcji docelowej obsady do 1+2?

2.       Czy kupić średniaki 8-10cm w części już będzie można określić płeć czyli 1+2? (docelowo coś dokupić jeśli okaże np 3 samice)

3.       Gdzie kupić – Malawi Śląsk posiada powyższe ryby prawie wszystkie (rozmiar 3-5cm) w przystępnych cenach ~15zł za sztukę, Tan Mal posiada 3-5cm jak i średniaki 8-10cm ~co najmiej 3x drożej, a może zaproponujecie jeszcze jakąś inną hodowlę relatywna cena do jakości? O obu hodowlach na forach jest pełno opinii dobrych jak i i tych nie do końca… Na pewno nie chce mieć ryb prawie ok tzn. chów wsobny po raz nty.

Akwarium ma być ciekawym dodatkiem domu (dla mnie najważniejszym) więc chce by było w miarę kolorowo, ciekawe zachowania i nietuzinkowe ryby. Nie zamierzam zostać hodowcą i mocno skupiać się nad rozmnażaniem – ale jeśli się coś uda to oczywiście będę się cieszył.

Domyślam się, że pewnie dostanę reprymendę co do zbiornika/ tła/ podłoża  – drodzy koledzy mi się podoba, myślę że jasno stawiam sprawę. Co do obsady uwagi jak najbardziej wskazane, jeśli macie propozycję zwiększenia barwy kolorów / urozmaicenia to poproszę. Mam zamiar wystartować baniakiem za parę dni (poprzeczki jeszcze schną) i za jakieś 2 tyg zamawiać ryby.

Jeśli kogoś by interesowały szczegóły baniaka z chęcią opiszę.

2.jpg

1.jpg

Opublikowano

Jestem tu nowy, nie do końca wiem jak to teraz przenieść - jeśli mógłby to zrobić admin bardzo proszę. Jeśli nie to proszę o krótką instrukcję.

pozdr

Opublikowano (edytowane)

Witaj młodzianku :D na naszym forum.

Przedsięwzięcie zacne i będę mocno w nim uczestniczył.:e_geek: i nie zawsze z pochwałami a często krytycznie.

Obsada to na końcu - i zacznij  nowy temat jak radzi Andrzej w nowym dziale, ale masz na to bardzo dużo czasu  , a ja się poznęcam nad tym Startem hhollkaa.

Jak widzę to wszystko nówka-sklep więc ryby w żadnym wypadku za 2 tygodnie -  w zależności jaką metodę startu biologii przyjmiesz, to daj sobie na to miesiąc odstępu czyli - ryby po nowym roku kolego - ryby to zawsze na końcu i nie jest to wyścig z czasem.

Zeby cię nie korciło wpuszczać zanim biologia dojrzeje  a to od razu szkoła cierpliwości dla akwarysty.

Dotarło bo chyba raptus jesteś???

Teraz filtracja i woda.

Tylko żeby się nie okazało że to nie jest Opole tylko wieś 50 km od Opola z własną studnią.;) Ja pisze o mieście Opole.

Wodę w kranie czyli kranówę w Opolu masz bardzo różną bo pochodzi z wielu studni i w zależności na jakiej ulicy mieszkasz to może być od takiej cymes do takie do dópy .

Zerknij tu i wpisz najlepiej w profil rejon ulic bo wtedy zostanie na zawsze łatwe do odszukania jaką masz wodę.

https://wikopole.com.pl/download/attachment/5257/analiza_wody-pazdziernik_2017.pdf

Jak patrzę na te wyniki i tą filtrację jaką sobie zaplanowałeś to mnie rzuca po ścianach.:D

Co by powiedzieć o wodzie w Opolu to nie to że jej brakuje pH lub twardości

wszędzie pH od 7,3 aż do 8,4  a twardość nawet 22,5 - to po co te tony  grysu wapiennego i korala - jeszcze chcesz podnieść pH i dołożyć twardości . ? o koszcie nie wspomnę bo to twoja kasa ale wydawanie bez sensu mnie razi - a ty zrobisz jak zechcesz.

Ty zobacz ile masz w kranówie NO3 bo są rejony jak ul. Lelewela z  NO3 - ponad 35 ppm a to znaczy że woda szkodzi rybom już od razu po wlani do baniaka a ryby jeszcze dołożą swoje .

Chlor też widać po rurach wodociągowych lata , więc odpada lanie na rympał prosto z kanu do baniaka.

Ty zacznij nie od obsady bo masz na to miesiąc a od zbudowania pędzikiem - Ustrojstwo wersja II 

(pierwszy temat w dziale WODA na samej górze by młodzianek od tego zaczynał.) a nie od obsady.

Następnie przestudiuj tematy start biologii bo po nalaniu wody do systemu to następny krok w drodze do predatorów.

Co do wystroju, tła i podłoża o się nie wypowiem haha - ale baniak dla ryb nie ma  230 na moje oko ma 190cm a to nie wiem jak z predatorami w tak małym akwarium.:D Nasi predatorowcy ci napiszą.

Światło chyba na 3 naświetlaczach 10W z trupim światłem ( to nie moje słowa):( ale prawdziwe - ale mogę się mylić bo takie jakieś te tło bez wyrazu i nie piszę o fakturze bo się napracowałeś i to OK ale światełko mi się nie podoba, a ryb jeszcze nie widać.

A co tam na tej drodze wody jeszcze poza pompą C.O. siedzi ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edytowane przez deccorativo
Opublikowano

Co do wody najbliżej mam:

image.png.6ed203c624873a554a9d0f4bfa9cc9ea.png

Co do wymiarów akwa to tak jak pisałem.

Podłoże - miałem podobny mix we wcześniejszych akwariach, mi się podoba.

Oświetlenie w fazie testów jak na razie jedna świetlówka LED 150cm, ape led T.150.25.AQUA.S.K145  230V 25W - oświetleniem będę się bawił jak zaleję baniak.

Obieg wody: storna ssawna pompy: zawór zwrotny z kulką (zabezpieczenie przed suchobiegiem pompy po zaniku napięcia), zawór kulowy, filtr siatkowy (zabezpieczenie pompy a jednocześnie odpowietrzenie układu przy starcie), króciec.

Pompa: alpha2 autoadapt grundfoss 25-60, 2600l/h przy 35W poboru - miałem taką pompę w zasięgu więc wykorzystałem.

Strona tłoczna: króciec zawór kulowy, w pionie rozkręcalna złączka (potrzebna do uruchomienia systemu - zalania układu), no i wydech do zbiornika.

Dobór obsady wg zaleceń przerzucam.

 

Opublikowano

To masz szczęscie  jako Opolanin - akurat wodę w kranie masz aż za dobrą na Malawi i bez tych 140kgwapieni które w takiej ilości podniosą jeszcze wyżej  pH i KH oraz  GH  i raczej do tego je dajemy jak pH w kranie jest niskie - u ciebie jest wg mnie pH w kranówie za duże - Purolite nie będzie działał, ale jak ci się podoba ten wapień to zostaw. Znajdziemy inne rozwiązanie żebyś nie kubłował po 300l wody w dwie strony co tydzień.

Jedną z niewielu zalet sumpa w słodkowodnych jest to że wszystko się zmieści co nam się żywnie podoba wsadzić do sytemu wody.

Opublikowano

Spust wody nie będzie większym problemem, doprowadziłem kanalizację pod zbiornik, za sumpem widać, dołożę tylko zasyfonowanie z zaworem i samo będzie się ulewać :), gorzej z tankowaniem bo wstrzymam ruch w domu na jakiś czas, przy dwójce małych dzieci i żonie, której obietnica była że nie będzie zbytnio bałaganu muszę być kreatywny.

Opublikowano
5 minut temu, hhoolleekk napisał:

gorzej z tankowaniem bo wstrzymam ruch w domu na jakiś czas, przy dwójce małych dzieci i żonie, której obietnica była że nie będzie zbytnio bałaganu muszę być kreatywny.

Masz alternatywy

- tankowanie nocą:D

-  zastosowanie denitryfikacji naturalnej w spływie komina :D tak by podmieniać wodę raz na1-2 miesiące max 10%  czyli tak średnio 50l / miesiąc:D.  Ja robiłem w soboty zawsze około 20tego każdego miesiąca ( bo zapominałem kiedy robiłem ostatnio)  a miałem 70 tropheusów w 300l wody i stałe zafiksowane  NO3 - 5-10ppm  oraz wodę lewitacja ryb.

Poczytaj to  - jest akurat na twój baniak z tą ilością wapienia i kamieni.

A wiesz że Klubowicz ma na to zniżkę a Użytkownik jak ty to chyba nie ma upustu. :( trzeba by pytać Coral House.

https://www.coralhouse.pl/xport-no3-cubes-500ml---ultra-aktywne-media-denitryfikacyjne~p34393

powodzenia w projekcie życzę i rychłego zobaczenia się w gronie Klubowiczów. :D

 

 

 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Dobieranie akwarium do rozmiaru blatu to trochę dziwny pomysł.  Ale jeśli masz miejsce na akwarium 200x50 to nawet nie zastanawiaj się nad 120x40x50, bo po kilku miesiącach stwierdzisz, że jest za małe i będziesz sobie pluł w brodę, że nie postawiłeś większego. Sprawdź jak duże akwarium możesz zmieścić w pokoju. Potem poprzesuwaj meble, żeby weszło większe. Potem pomyśl czy wszystkie meble są naprawdę potrzebne, sprzedaj te zbędne (budżet wzrośnie), poprzestawiaj znowu te które zostały, żeby zrobić więcej miejsca. Ścian na razie nie burz (to przyjdzie później, jak złapiesz bakcyla), blat olej i celuj w takie szkło i stelaż jakie tam wciśniesz.  Jeśli nie mieszkasz w zabytkowej kamienicy to stropem się nie przejmuj, akwarium 500l waży tyle co dwóch Amerykanów stojących obok siebie, stropy się pod nimi nie zawalają. Jeśli Twój tata się o nie martwi to możesz podłożyć płytę pod stelaż żeby lepiej rozłożyć obciążenie podłogi. Fajnie, że pytasz i szukasz rozwiązań, to dobrze wróży na przyszłość. Jeśli jednak zdecydujesz się na 120x40x50 to bierz tego Juwela o którym pisał @Bartek_De, też od niego zaczynałem - solidny zestaw na początek, służył mi lata bez żadnych problemów.       
    • Różnica w cenie spora. Ale możesz wziąć pod uwagę zamontowanie jednego wzmocnienia poprzecznego . Ja tak zrobiłem gdy pękło moje. Trochę to może komplikować 'grzebanie" w akwa ale niespecjalnie . To tylko kwestia włożenia tła w przyszłości  ale i z tym można sobie poradzić.
    • Część. Powiem Ci szczerze, przemyśl to jeszcze... 240l. to jest niezbędne minimum jeżeli chodzi o ten biotop. 2 gatunki aby panował względny spokój. Max 3 kolory ryb. Większość z nas to przerabiała. Postawisz zbiorniki i za chwilkę będziesz żałował wydanych pieniędzy bo akwarium bardzo szybko się optycznie skurczy... Pomyśl o salonie, tam jak postawisz 200x50 to nacieszy oczy wszystkich domowników i gości🙂 Kasę można dozbierać i postawić coś bardziej sensownego. Nie nawiam na siłę, tylko opowiadam z własnego doświadczenia😉  Życzę powodzenia!
    • Jasne, też fakt, mogłem szybciej wszystko opisać. Generalnie po rozmowach z tatą doszliśmy do tego że najlepiej by było zostać przy tych 240l, tata nie jest pewny czy strop by uciągnął jakieś większe punktowe obciążenie, a w tej sprawie wolę zaufać. Akwarium dla mnie najlepiej jakby stało w moim pokoju, więc nie jestem zbyt skory żeby stało na parterze. Co do budżetu, to mogę wydać maksymalnie 2.5 tysiąca, chociaż oczywiście dobrze by było gdyby wyszło mniej. Blat ma wymiary 2m długości na 50 cm szerokości. Wysłane z mojego SM-A125F przy użyciu Tapatalka
    • Od tego powinieneś zacząć planowanie. Przede wszystkim, ile możesz wygospodarować miejsca na akwarium i jaki masz na to budżet? Blat 10cm spokojnie wytrzyma, może masz kogoś znajomego, który wyspawa Ci stelaż pod ten blat. Jakie wymiary ma ten blat? A jak nie stelaż to na pewno taniej wyjdzie postawienie 3 cokołów z bloczków betonowych lub cegieł, na tym oprzeć blat i dorobić drzwiczki. Wszystko zależy od tego na co możesz sobie pozwolić. A jeszcze dobrze byłoby znać nośność stropu jeśli mieszkasz na piętrze. Jest wiele znaków zapytania, my możemy tylko gdybać...
    • Wiem że dobrze by było brać większe, z tym że szczerze bałbym się bo nie wiem do końca jaką nośność może mieć blat na którym chce to akwarium położyć - 240l, nawet ze skałami to nie jest właśnie np 400l + skały, a blatu raczej nie zamierzam wyrzucać. Nie wiem na ile to moja przezorność a na ile faktycznie może być niebezpiecznie, ale wolę dmuchać na zimne. Największym problemem by pewnie było znaleźć nogi do tego blatu które by to uciążenie zniosły, bo blat jest całkiem słusznej grubości - około 10 centymetrów. Wysłane z mojego SM-A125F przy użyciu Tapatalka
    • Skoro ma być 10mm to lepiej brać większe np 450l, litraż dwa razy większy a grubość szyby ta sama. Jeśli interesuje Cię malawi to ważna jest wielkość zbiornika, im większe tym lepsze choć nie każdy może sobie pozwolić na ogromny litraż to jednak różnica między 240l a 450l jest bardzo duża, masz przede wszystkim większy wybór gatunków, więcej ryb, mniej strat z powodu agresji.
    • Cześć, miło mi . Najprawdopodobniej będę kupował właśnie od Przemka, lub od akwaria.pro. Bardzo dziękuje za tak duży odzew, finalnie najprawdopodobniej będę brał akwarium właśnie z szyby 10mm. Przede mną jeszcze pewnie sporo czytania tego forum do tego czasu, ale już wiem w jakim kierunku działać . Wysłane z mojego SM-A125F przy użyciu Tapatalka
    • Mam i miałem już kilka różzych zbiorników od Wromaku. Nigdy nie bylo z nimi żadnego problemu. Obecny 375l stoi już 5 lat.
    • @Radiowski Witam Ziomka z pięknego miasta Torunia. 😉 Potwierdzam słowa Andrzeja. Mam od Przemka akwarium, co prawda sam je przywiozłem, bo akurat miałem wyjazd do Szczecina, ale wiem, że zorganizowałby Ci transport. Super wykonanie, zrobi co tylko zechcesz. Różne widziałem tu opinie na temat kontaktu z nim, ja zupełnie nie mogę narzekać, wręcz przeciwnie. Niemal na ostatnią chwilę udało mi się nieco powiększyć ostateczne wymiary zbiornika (początkowo miało być takie, jakie teraz planujesz) - także stawiaj od razu największe, jakie możesz, byś później nie żałował. 😉
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.