Skocz do zawartości

oświetlenie ?? moduły SAMSUNG czy RGB COB od 10W do 200W ???


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Przymierzam się powoli do początków z akwarystką MALAWI (wcześniej holenderskie ) .Uruchomienie prawdopodobnie około 03.2018 ( jeśli ręce nie odpadną podczas mrozów w doborze skał)

Wstępnie zastanawiam się nad oświetleniem .........

Ogarniałem bardzo mocno tematykę morszczyzny ,ale ze względu braku czasu ,ten rodzaj akwarystyki na chwile obecna porzucam ;-(

W morszczyźnie zdecydowany byłem na lampy firmy KESSIL i zastanawiam się jak wypadłyby one w MALAWI ???

Wymiary akwarium to 140x60x60

Czytając artykuły zastanawiam się nad oświetleniem z modułami SAMSUNG (egon 44) - i to temat dość świeży bo z 2016 i nad oświetleniem RGB COB od 10W do 200W ( deccorativo) z 2014.

Jak się mają oba oświetlenia do siebie pod względem technologicznym???
Czy różnica około 2 lat ma wpływ na zastosowanie technologiczne ???

5a1d30f330b32_akwa-dom.JPG.de1b3dba3dceb31ad07606d16b04e82f.JPG

Edytowane przez mazilo
Opublikowano
41 minut temu, mazilo napisał:

W morszczyźnie zdecydowany byłem na lampy firmy KESSIL i zastanawiam się jak wypadłyby one w MALAWI ???

Wypadłyby słabo bo to nie ta barwa aktyniczna jak w morskich. Chyba że robią też lampy do słodkowodnych , roślinnych baniaków.

Ale marka świadczy że nie cena u ciebie decyduje.

My tu raczej sami za grosze robimy najlepsze światełka do Malawi czyli bez zasady 0,5W / l wody  często  w mrocznych klimatach z LEDami o mocy w sumie 10W do 140x40x40. albo 240W do takiego szkiełka jak twoje. (  wyższe już chyba nie może być ale głębsze powinno )  Daj fotkę tej niszy ale od kuchni czyli z tyłu.

Jak zauważyłeś technicznie i technologicznie najprostsze są do ogarnięcia te moduły samsunga  IP68  RGB + W 11000K  ale już nawet te dajemy na pełnym automatycznym sterowniku naszego kolegi Romka coby za każdym razem nie latać na zaplecze by zapalać i gasić co tam trzeba.  Nawet na modułach mamy przez akwarystę jego indywidualny zaprogramowany cykl dobowy i wszystko samo się płynnie zmienia od świtu aż do powolnego wygaszenia niebieskiego nocnego :D

Wszystko zależy od twoich preferencji świetlnych czy lubisz mroczne klimaty czy światła sceny teatralnej czy równe światło czy zacienione boki i tło.

Do tych dwu wymienionych doszło następne kilka technologii .

Oświetlenie w technice LED White Full Spectrum 380um -780um

Oświetlenie na starych paskach LED  RGB 5050 + 9000K  białe SMD7020 w profilach Solis lub w poliwęglanie komorowym.

Podwodne oświetlenie  pod wzmocnieniem przednim skierowane ku tyłowi.

Jak napiszesz co byś chciał uzyskać to łatwiej byłoby ci podpowiedzieć w co iść.

Ale co byś nie wybrał to nie skierujemy cię do sklepu tylko podpowiemy jak samemu zbudować DIY światełko za małą kasę.:D

 

Opublikowano

Ja Tobie powiem tak. Przede wszystkim to bardzo zacne miejsce na akwarium. Jak szkło będzie w środku ehhh nie potrzeba TV. A dostęp do niego będzie z tyłu czy jaki sposób na to wymyśliłeś? EOT

Powracając do meritum sprawy. Jakie oświetlenie? Jedni wolą moduły a ja wybrałem bardzo przestarzałą metodę czyli świetlówki T5. Wiem, wiem grzeją wodę i biorą cholernie dużo prądu. Ale jak się dobierze dobrą barwę to cud, miód, malina. Zdaję sobie sprawę, że to forum pyszczaków a nie morszczaków jednak osobiście biorę dużo z ich doświadczeń. Najwięcej właśnie w kwestii oświetlenia. Każdy wie jak tam prezentują się korale i ryby - można patrzeć godzinami. A skoro tam to wszystko hula to czemu u nas ma to nie działać - przecież jak to kiedyś ktoś napisał barwa światła to rybom koło ogona lata. Dlatego ja w swoim baniaku mam jedną T5 15000k 39W ale w przyszłym miesiącu planuję jeszcze dokupić aktynikę - liczę, że ryby będą wyglądać jeszcze zacniej. Jedyne ledy jakie miałem to 6500k świetlówka Aquaela dlatego może jestem tak do nich nastawiony ale nie wiem czy przez ledy jesteś w stanie uzyskać taką samą barwę jak po zastosowaniu świetlówek. Gro kolegów jedzie na modułach samsunga 11000k plus RGB i też są bardzo zadowoleni a ich baniaki bardzo ładnie wyglądają.

Ja na Twoim miejscu kupiłbym kilka modułów i zobaczył czy taka barwa mi odpowiada.

Nie wiem o jakim kessilu myślałeś - do słodkich czy słonych ale chyba lepszym wyborem są modele słonowodne bo tam masz ledy niebieski, które od modelu 150 można regulować. 150 to cena ponad 1 tys. zł więc w porównaniu z modułami to niebo a ziemia.

Opublikowano (edytowane)

Boki i tył są zaciemnione .Interesuje mnie raczej półmrok . Z budowy modułów i tak wynika że można je przyciemnić lub rozjaśnić więc możliwości działania w obie strony jest .

Akwarium jest w oddzielnym pomieszczeniu ,natomiast szyba frontowa jest wystawiona .

Wymiary akwarium to 140x60x60 .

Edytowane przez mazilo
Opublikowano

W takim razie najprościej zrobić światełko na modułach led - białych plus RGB, do tego sterownik Led dimmer pro od Romka i będzie ok. 

Opublikowano
Teraz, mazilo napisał:

Boki i tył są zaciemnione .Interesuje mnie raczej półmrok . Z budowy modułów i tak wynika że można je przyciemnić lub rozjaśnić więc możliwości działania w obie strony jest .

Akwarium jest w oddzielnym pomieszczeniu ,natomiast szyba frontowa jest wystawiona .

Wymiary akwarium to 140x60x60 .

W takich warunkach to według mnie tylko moduły. No chyba, że chcesz folią przyciemnić świetlówkę ale to bez sensu - bierze prądu tyle samo i się grzeje pod folią. Moduły sobie rozjaśnisz lub przyciemnisz i poprzyklejasz jak chcesz - bardziej na środku. Drugie pytanie czy interesują Ciebie fajerwerki jakie daje sterownik Romka. Jeżeli nie to białe wpinasz w najprostszy ściemniacz. Gorzej będzie z RGB bo tutaj to już sterownik musi być. Czyli lepiej mieśc all in one bo co zrobisz jak Cię najdzie ochota na zmierzchy i świty?

Oddzielne pomieszczenie - ehhh super. Ale to pomieszczenie stricte techniczne czy przy okazji? Sorki za EOT ale może pokaż coś więcej. Pokaż, pokaż. ;)

Opublikowano (edytowane)

Pomieszczenie specjalne :-)

Główna myśl to było akwarium morskie dlatego też takie wymiary otworu na przednią szybę a nie inne .

Otworu nie zmieniam choć mogłem zwiększyć wymiary akwarium.

Wszystko staram się przewidzieć bo kto wie ......,jeśli czas pokaże i życie się ustabilizuje może będzie morszczyzna (dlatego taki wymiar )

To dopiero początek więc zaczynam się rozkręcać .

W pomieszczeniu znajduje się przyłącze z wodą ciepłą i zimną + odpływ.

Całą instalację muszę przenieść na drugą stronę ponieważ chcę zamontować zlewozmywak .

Fotki będę wrzucał systematycznie .

                PS. niestety do wstawienia pralki zostałem zmuszony ;-(  z czego jestem bardzo niezadowolony ...........

 

 

 

 

 

 

 

Edytowane przez mazilo
Opublikowano

No to Panie bajka. Marzenie. Chociaż tak jak wspominasz myślałeś o morskim to i specyfika sprzętowa inna.

Tak po cichu Tobie powiem, że sam myślałem o słonym ale moja luba powiedziała, że przyzwyczaiła się do pyszczaków i mam zapomnieć. No nawet zdjęcia żółtej zebry do niej nie przemawiają. :confused: Co prawda później dodała, że za dwa lata więc coś tam się łamie. ;) A taka okazja się zbliża, że restart będę robił to i biotop można by zmienić a ta swoje i nie, nie i mam się puknąć w głowę.

Masz jeszcze jakieś fotki tej Twojej maszynowni? Wiem, że pustej ale zawsze to coś nowego. Chyba obecnie na forum nie ma użytkownika z pokojem technicznym. Jeden jest ze zlewozmywakiem ale z osobnym pokojem to brak.

Opublikowano

Nie ma co się szczypać. Załóż temat w podstawach i opisz co i jak - jakie plany. Pewnie kilkoro z nas bardzo zaciekawiłeś swoim projektem.

Powodzenia i pozdrawiam. :)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.