Jump to content

oświetlenie ?? moduły SAMSUNG czy RGB COB od 10W do 200W ???


mazilo

Recommended Posts

Przymierzam się powoli do początków z akwarystką MALAWI (wcześniej holenderskie ) .Uruchomienie prawdopodobnie około 03.2018 ( jeśli ręce nie odpadną podczas mrozów w doborze skał)

Wstępnie zastanawiam się nad oświetleniem .........

Ogarniałem bardzo mocno tematykę morszczyzny ,ale ze względu braku czasu ,ten rodzaj akwarystyki na chwile obecna porzucam ;-(

W morszczyźnie zdecydowany byłem na lampy firmy KESSIL i zastanawiam się jak wypadłyby one w MALAWI ???

Wymiary akwarium to 140x60x60

Czytając artykuły zastanawiam się nad oświetleniem z modułami SAMSUNG (egon 44) - i to temat dość świeży bo z 2016 i nad oświetleniem RGB COB od 10W do 200W ( deccorativo) z 2014.

Jak się mają oba oświetlenia do siebie pod względem technologicznym???
Czy różnica około 2 lat ma wpływ na zastosowanie technologiczne ???

5a1d30f330b32_akwa-dom.JPG.de1b3dba3dceb31ad07606d16b04e82f.JPG

Edited by mazilo
Link to comment
Share on other sites

41 minut temu, mazilo napisał:

W morszczyźnie zdecydowany byłem na lampy firmy KESSIL i zastanawiam się jak wypadłyby one w MALAWI ???

Wypadłyby słabo bo to nie ta barwa aktyniczna jak w morskich. Chyba że robią też lampy do słodkowodnych , roślinnych baniaków.

Ale marka świadczy że nie cena u ciebie decyduje.

My tu raczej sami za grosze robimy najlepsze światełka do Malawi czyli bez zasady 0,5W / l wody  często  w mrocznych klimatach z LEDami o mocy w sumie 10W do 140x40x40. albo 240W do takiego szkiełka jak twoje. (  wyższe już chyba nie może być ale głębsze powinno )  Daj fotkę tej niszy ale od kuchni czyli z tyłu.

Jak zauważyłeś technicznie i technologicznie najprostsze są do ogarnięcia te moduły samsunga  IP68  RGB + W 11000K  ale już nawet te dajemy na pełnym automatycznym sterowniku naszego kolegi Romka coby za każdym razem nie latać na zaplecze by zapalać i gasić co tam trzeba.  Nawet na modułach mamy przez akwarystę jego indywidualny zaprogramowany cykl dobowy i wszystko samo się płynnie zmienia od świtu aż do powolnego wygaszenia niebieskiego nocnego :D

Wszystko zależy od twoich preferencji świetlnych czy lubisz mroczne klimaty czy światła sceny teatralnej czy równe światło czy zacienione boki i tło.

Do tych dwu wymienionych doszło następne kilka technologii .

Oświetlenie w technice LED White Full Spectrum 380um -780um

Oświetlenie na starych paskach LED  RGB 5050 + 9000K  białe SMD7020 w profilach Solis lub w poliwęglanie komorowym.

Podwodne oświetlenie  pod wzmocnieniem przednim skierowane ku tyłowi.

Jak napiszesz co byś chciał uzyskać to łatwiej byłoby ci podpowiedzieć w co iść.

Ale co byś nie wybrał to nie skierujemy cię do sklepu tylko podpowiemy jak samemu zbudować DIY światełko za małą kasę.:D

 

Link to comment
Share on other sites

Ja Tobie powiem tak. Przede wszystkim to bardzo zacne miejsce na akwarium. Jak szkło będzie w środku ehhh nie potrzeba TV. A dostęp do niego będzie z tyłu czy jaki sposób na to wymyśliłeś? EOT

Powracając do meritum sprawy. Jakie oświetlenie? Jedni wolą moduły a ja wybrałem bardzo przestarzałą metodę czyli świetlówki T5. Wiem, wiem grzeją wodę i biorą cholernie dużo prądu. Ale jak się dobierze dobrą barwę to cud, miód, malina. Zdaję sobie sprawę, że to forum pyszczaków a nie morszczaków jednak osobiście biorę dużo z ich doświadczeń. Najwięcej właśnie w kwestii oświetlenia. Każdy wie jak tam prezentują się korale i ryby - można patrzeć godzinami. A skoro tam to wszystko hula to czemu u nas ma to nie działać - przecież jak to kiedyś ktoś napisał barwa światła to rybom koło ogona lata. Dlatego ja w swoim baniaku mam jedną T5 15000k 39W ale w przyszłym miesiącu planuję jeszcze dokupić aktynikę - liczę, że ryby będą wyglądać jeszcze zacniej. Jedyne ledy jakie miałem to 6500k świetlówka Aquaela dlatego może jestem tak do nich nastawiony ale nie wiem czy przez ledy jesteś w stanie uzyskać taką samą barwę jak po zastosowaniu świetlówek. Gro kolegów jedzie na modułach samsunga 11000k plus RGB i też są bardzo zadowoleni a ich baniaki bardzo ładnie wyglądają.

Ja na Twoim miejscu kupiłbym kilka modułów i zobaczył czy taka barwa mi odpowiada.

Nie wiem o jakim kessilu myślałeś - do słodkich czy słonych ale chyba lepszym wyborem są modele słonowodne bo tam masz ledy niebieski, które od modelu 150 można regulować. 150 to cena ponad 1 tys. zł więc w porównaniu z modułami to niebo a ziemia.

Link to comment
Share on other sites

Boki i tył są zaciemnione .Interesuje mnie raczej półmrok . Z budowy modułów i tak wynika że można je przyciemnić lub rozjaśnić więc możliwości działania w obie strony jest .

Akwarium jest w oddzielnym pomieszczeniu ,natomiast szyba frontowa jest wystawiona .

Wymiary akwarium to 140x60x60 .

Edited by mazilo
Link to comment
Share on other sites

Teraz, mazilo napisał:

Boki i tył są zaciemnione .Interesuje mnie raczej półmrok . Z budowy modułów i tak wynika że można je przyciemnić lub rozjaśnić więc możliwości działania w obie strony jest .

Akwarium jest w oddzielnym pomieszczeniu ,natomiast szyba frontowa jest wystawiona .

Wymiary akwarium to 140x60x60 .

W takich warunkach to według mnie tylko moduły. No chyba, że chcesz folią przyciemnić świetlówkę ale to bez sensu - bierze prądu tyle samo i się grzeje pod folią. Moduły sobie rozjaśnisz lub przyciemnisz i poprzyklejasz jak chcesz - bardziej na środku. Drugie pytanie czy interesują Ciebie fajerwerki jakie daje sterownik Romka. Jeżeli nie to białe wpinasz w najprostszy ściemniacz. Gorzej będzie z RGB bo tutaj to już sterownik musi być. Czyli lepiej mieśc all in one bo co zrobisz jak Cię najdzie ochota na zmierzchy i świty?

Oddzielne pomieszczenie - ehhh super. Ale to pomieszczenie stricte techniczne czy przy okazji? Sorki za EOT ale może pokaż coś więcej. Pokaż, pokaż. ;)

Link to comment
Share on other sites

Pomieszczenie specjalne :-)

Główna myśl to było akwarium morskie dlatego też takie wymiary otworu na przednią szybę a nie inne .

Otworu nie zmieniam choć mogłem zwiększyć wymiary akwarium.

Wszystko staram się przewidzieć bo kto wie ......,jeśli czas pokaże i życie się ustabilizuje może będzie morszczyzna (dlatego taki wymiar )

To dopiero początek więc zaczynam się rozkręcać .

W pomieszczeniu znajduje się przyłącze z wodą ciepłą i zimną + odpływ.

Całą instalację muszę przenieść na drugą stronę ponieważ chcę zamontować zlewozmywak .

Fotki będę wrzucał systematycznie .

                PS. niestety do wstawienia pralki zostałem zmuszony ;-(  z czego jestem bardzo niezadowolony ...........

 

 

 

 

 

 

 

Edited by mazilo
Link to comment
Share on other sites

No to Panie bajka. Marzenie. Chociaż tak jak wspominasz myślałeś o morskim to i specyfika sprzętowa inna.

Tak po cichu Tobie powiem, że sam myślałem o słonym ale moja luba powiedziała, że przyzwyczaiła się do pyszczaków i mam zapomnieć. No nawet zdjęcia żółtej zebry do niej nie przemawiają. :confused: Co prawda później dodała, że za dwa lata więc coś tam się łamie. ;) A taka okazja się zbliża, że restart będę robił to i biotop można by zmienić a ta swoje i nie, nie i mam się puknąć w głowę.

Masz jeszcze jakieś fotki tej Twojej maszynowni? Wiem, że pustej ale zawsze to coś nowego. Chyba obecnie na forum nie ma użytkownika z pokojem technicznym. Jeden jest ze zlewozmywakiem ale z osobnym pokojem to brak.

Link to comment
Share on other sites

Nie ma co się szczypać. Załóż temat w podstawach i opisz co i jak - jakie plany. Pewnie kilkoro z nas bardzo zaciekawiłeś swoim projektem.

Powodzenia i pozdrawiam. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Posty

    • @piotriolaale rozumiesz, że wszystko było ok, dopóki nie zjadły? Że mam parametry wody identyczne, jak te w której żyły☺️? Że jest 12 ryb w wielkim akwarium? I że to łagodna obsada? Że zachorowały tylko 3 samce Sani? Te co żeżarły? I nie jest to konflikt bakteryjny jak już. Reasumując, potrafię przyznać się do błędu. Niepotrzebnie dałam rę karmę. Ale nie zmienia to faktu, że taka dla mnie świadczy, że są to ryby bardzo mało odporne i tyle. Oczywiście, że są gatunki bardziej i mniej odporne. Nawet tu, z tych wpisów to wynika   A co to za argument, że pokarmy by Ci starczyły na rok? Skąd wiesz na ile mi starczą? Kupiłam duże i przesypują, bo się finansowo bardziej opłaca.    Trzy, ponieważ jestem dociekliwa przestudiowałam dział choroby bardzo dokładnie. Co powiesz na to, że ryby leczyły osoby, które mają biotop w jednym palcu. Protocapsm, schodzi tu jak coca cola u św Mikołaja. Obsady są wymieniane w całości, bo padają. Nie będę podawała ników, ale najwięksi forumowi wyjadacze, tak samo leczyli ryby. Nie mają doświadczenia jak ja? No trochę, że NIE. Po prostu ryby te są bardzo wrażliwe. Ja zamiast zaprzeczać, to bym potwierdzała, żeby nowicjusze mieli świadomość. Żeby byli gotowi na nagłe leczenie, żeby celowali w gatunki bardziej odporne itd
    • Ja to widzę zupełnie inaczej. 1 Ryby dorosłe, mogły dominować w poprzednim akwarium. Łączenie dorosłych ryb to stres, łączenie roślinożerców praktycznie niemożliwe. 2 nie ma takiej samej wody, każde przenoszenie ryb wiąże się ze zmianą parametrów. 3 Pokarmy skondensowane, ryby mogą ich zjeść jednorazowo tyle co w naturalnym środowisku przez tydzień. 4 Każde przenoszenie ryb to stres. Te ryby wytrzymają no3 na poziomie 80, nie może być to spadek z dnia na dzień. Podobnie jest z pokarmem, są tacy co karmią te ryby nieodpowiednia karmą i nic się nie dzieje. Trzeba jednak zachować umiar, pokarmy które wstawiliście wystarczyły by mi na dwa lata. Masz spore doświadczenie z hodowlą ryb, paletki jednak to coś innego. pozdrawiam
    • Ta! Dokładnie taki schemat ogólny miałem w założeniu oczywiście jeszcze jakiś korpus na chemię. Co do kosztów to przy jakiejś wolnej wieczornej chwili policzę ale myślę, że sump realnie nie wyjdzie taniej niż 1000zł. Pompa będzie tu i tu, jakieś rury, kolanka Zawory trzeba w obydwu przypadkach. Szkło nawet standardowe + przegrody u szklarza kolejny wydatek. A w akwarium komin który też coś kosztuje. Trzeba siąść to realnie policzyć 😁
    • Cześć, Mam taką sytuację - od około 10 lat mam akwarium z pyszczakami. Początkowo były tam Maingano i Saulosi. Maingano się nie rozmnażały (albo słabo) i teraz mam tylko Saulosi. Gdy około 2 lata temu dokupiłem kilka Saulosi, przeszedłem jakąś epidemię i sytuacja uległa stagnacji - nie ma młodych a pozostałe rybki (teraz 5 szt ) są w niekorzystnych proporcjach - 3 wybarwione samce, jeden zabiedzony samiec bladawiec i jedna biedna samiczka. Dodatkowo wraz z feralnym zakupem pojawiły się niepożądane ślimaki.  Teraz pytania: 1) czy zważywszy na przykład na ślimaki itp. robić jakiś poważniejszy restart akwarium? Jak skutecznie pozbyć się ślimaków? 2) wydaje mi się, że dla dobrej kolorystyki fajnie byłoby mieć Saulosi ale dorzucić do nich Yellow.  Innym pomysłem aby zapewnić dobre proporce granatów i żółtego byłoby Maingano + Yellow. Jakieś rady odnośnie doboru i liczebności gatunków?    Z góry dziękuję za pomoc!   Załączam zdjęcie jak to wyglądało w czasach świetności ... teraz, wstyd publikować.  
    • @piotriola żadne, ryby są od jednego hodowcy. Nie było zmiany parametrów wody, nie było stresu z transportem związanego. Dostały nowy pokarm i o tym napisałam. Wybacz, ale jednak zachorowanie od jednorazowego podania nowego pokarmu, dla mnie świadczy, że to bardzo wrażliwe ryby, a nie odporne. Bo chyba nie mówimy o no3 na poziomie 10/20☺️
    • Bo tak jest , trzeba zapoznać się z pewnymi zasadami aby nie chorowały. 1 Ryby dobieramy gdy są małe. 2 Zmiana parametrów wody. 3 Zmiana diety, nadmiar białka. 4 Stres związany z transportem. Prawdą jest że w organizmie ryby uaktywniają się pierwotniaki i bakterie. Śledzę temat i mam pytanie, które z punktów zostały spełnione w Twoim zbiorniku?
    • @Pikczerwiciowce są w pakiecie z mięsożernymi rybami. To nie kwestia diety, a raczej tego co zasiedlą ich jelita. Dieta, nieprawidłowa tylko je uaktywnia. Namnażają się w większej ilości i atakują od jelit, po narządy wewnętrze. Widziałam dziury w głowach paletek po inwazji. Do tego dochodzą bakterie. Te chyba u non mbuna są gorsze, bo ryby zwijają się w ekspresowym tempie. Paletki można wyleczyć samym metro. Tu w pakiecie musi być przeciwbakteryjny zawsze. Obstawiam, że ryby roślinożerne nie są tak podsądne na wiciowce, to potwierdza, że na forum o wiciowcach mówią głównie Ci, którzy mają mięsożerne. Ale dalej, z tego wynika że łączenie non, z mbuną to proszenie się o kłopoty. Tak na chłopski rozum. U Ciebie mogły przywlec bakterie, bo to chyba jedyna rzecz na jaką nie leczyłeś? Najlepiej to by było sekcję zrobić i posiew. Ale po leczeniu to i tak nic nie da:-(
    • Ja zacząłem od Mbuny i żadnych chorób, powoli przeszedłem na non-Mbuna i długo było super. Aż pewnego dnia po dotarciu nowych ryb się zaczęło... Może to zabieg okoliczności. Nawet Ślimaki usunąłem mimo iż mi się podobały. Niektóre z ryb miałem po ponad 3 lata i nagle padły a wcześniej nic im nie było.  Wlazło jakieś paskudztwo do akwarium i siedzi. Coś przyjechało z zamawianymi rybami.  Może to jednak dieta? 
    • Czyli w taki sposób? Dobry pomysł👍 Jak się zdecydujesz jednak na narurowca i jak będziesz potrzebował to pomogę Ci to dalej zaprojektować. Ale teraz, na powyższym przykładzie zacznij liczyć sobie koszty. Na same korpusy wydasz około 400zł, dołożysz stówę i masz taką pompę do sumpa https://allegro.pl/oferta/jebao-dcp-6500-z-kontrolerem-max-6500l-h-13837618410 Te pompy są bezgłośne, sam używam dokładnie takiej i polecam. A to dopiero początek. Pompa c. o. to kolejne ~400zł, a gdzie jeszcze rury, kolanka, trójniki, przejściówki, mufy, redukcje, zawory... Jak nic wyjdzie ponad 1,5 tysia.
    • Nie popełniaj błędu z rozdzielaniem mbuny i nonmbuny, jeśli chodzi o preferencje żywieniowe. W mbunie masz gatunki, które wolą mięsko, a w nonmbunie masz roślinożerców. Czy mbuna jest odporniejsza? Nie wiem. Odkąd mam akwa z malawi, trzymałem tylko nonmbune.
  • Topics

  • Images

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.